KULT
A Rovatból

10 kihagyhatatlan metál zúzás a ’80-as évekből

Összegyűjtöttünk tíz olyan heavy metál számot, amelyet mindenkinek hallania és ismernie kell! Kemény fiúk csodás frizurákkal.
Szegedi Éva - szmo.hu
2014. március 01.


Link másolása

Sokat köszönhetünk a nyolcvanas évek heavy metal zenekarainak és menedzsereiknek. Nagyszerű közhelyekkel gazdagították a szcénát, mint amilyen a derékig érő haj hosszan tartó dauerral, a gótikus templom romjai között forgatott videoklipek, fiktív, ma már inkább viccesnek ható szörnyek rajzai, a borzasztóan szűk nacik fekete pólóval, vagy a fekete frottír/bőr csuklópántok. Mellesleg ügyesen zenéltek, és csak úgy ontották magukból a slágereket.

1. AC/DC: Back in Black (1980)

Talán az AC/DC-nek is köszönhető, hogy a hetvenes évek végétől több figyelem irányult Ausztrália zenei kultúrájára, és rádöbbentünk arra, hogy ezek ott a déli féltekén fejjel lefelé nem csak a kengurukat kergetik a tűző napon. A fekete borítóba húzott bakelit és a lemez címadó dala főhajtás az 1980. február 19-én tragikusan elhunyt énekes, Bon Scott előtt. Az új énekes, Brian Johnson énekelte fel „minden idők legsikeresebb hard rock albumának” dalait. Ne tévesszen meg minket a hard rock címke. A Back in Black egy heavy metal szerzemény.

2. Iron Maiden: Can I Play With Madness (1988)

Akárki akármit mond, szerintünk nem a Number of The Beast vagy a Piece of Mind a Maiden legegységesebb és legmeghatározóbb lemeze, hanem a ’88-as Seventh Son of a Seventh Son. Ekkor voltak a csúcson az összes elképzelhető értelemben. Éretté vált amúgy is kiforrott saját stílusuk, tízmilliók hordták a kabalafigurájuk, Eddie arcképét farmer- és bőrmellények hátán, milliószámra szaladgáltak a világban az énekes, Bruce Dickinson klónjai. Az Iron Maiden divatot teremtett, akárcsak a dark pop-gót diszkó non plus ultrája, a Depeche Mode. Gótikus templom in the air!

3. Voivod: War and Pain (1984)

Kanadában sem kell messzire menni egy kis zúzásért, itt van mindjárt a progresszív Voivod. Bemutatkozó lemezük a War and Pain volt. Csupa tűz, csupa lendület. Itthon széles tömegeket nem mozgatott meg, a rádiók és zenei tévéműsorok tudomást sem vettek a Voivodról. A kifinomultabb ízlésű rockerek hallgatták, akik közül néhányan vették maguknak a bátorságot, hogy rövid maradjon a hajuk, és teljesen hétköznapi cuccokba járjanak fémek, bőrök, farmervásznak helyett. Fúj, micsoda dekadencia.

4. Dio: Holy Diver (1983)

Ismét egy gótikus templom. Az 1983-as album címadó dala, a Holy Diver, kifejezetten rádióbarát szám, kellemes, egészen pihentető dallamokkal a nyolcvanas években lendületet kapó keménykedés és halálhörgés után (lásd: Slayer.) Ronnie James Dio alapította az együttest, aki korábban a Black Sabbathban is énekelt, azzal a dobossal, Vinny Appice-szel, akivel a BS-ban dolgozott együtt. A nyolcvanas évek után a Dio igazán nagy sikereket nem tudott elérni.

5. Accept: Metal Heart (1985)

Különlegessége az instrumentális részben hallható Für Elise-újraértelmezés, ami miatt egész Közép-Európában szívesen adták le a rádiókban. Egyébként német zenekarról van szó, 1971-től 1997-ig voltak a legaktívabbak. Udo Dirkschneider hangja Brian Johnsonéhoz hasonlóan rekedtes, ez külön karaktert adott az Accept nótáknak.

6. Metallica: Blackened (1988)

Nem, még véletlenül sem a One a legjobb track az ...And Justice For All című albumról; akkor sem, ha azzal robbantak be az élvonalba, hála a Music Televisionnek, amely egy időben unásig játszotta. A Blackened ügyesen túllép a „hú, de ördögiek vagyunk, meg kiábrándultunk az egyházakból” vonalon, valamint a metál zenekarokra jellemző, kissé öncélú halálváráson. A Balckened igazi politikai és gazdasági kiáltvány Földünkért. Tessék kiguglizni a szövegét és lefordítani!

7. Guns N’ Roses: It’s So Easy (1988)

A zenekar máig képes heves vitákat kiváltani a keményebb műfajok rajongói között: hard rock vagy heavy metal? Nos, ha a Dio Holy Divere metál, akkor az It’s So Easy is az… Az Appetite for Destruction című debüt albumuk hatalmasat szólt, olyan slágereket adott, mint a Paradise City, a Welcome To The Jungle és a Sweet Child o’ Mine

8. Onslaught: Welcome To Dying (1989)

Nálunk kevéssé ismert angol banda, nem túl gazdag életművel. Harmadik albumuk, az In Search of Sanity miatt azonban több méltatást érdemelnének, mint egy ilyen retro listás említés. Az okok: Seve Grimmett csodálatos, tiszta énekhangja, nagyszerű vokálok, remekül komponált dalok, pici szimfonikus beütés, tisztelgés az AC/DC előtt egy feldolgozás erejéig (Let There Be Rock). Ezek a fiúk még tudták, mi az összhangzattan, ez a Welcome To Dyingból is kiderül. Megéri végighallgatni mind a 12 percet, kábé a felénél begorombulnak egy kicsit a fiúk.

Ha klipet forgatnánk hozzá, egészen biztosan be lehetne csempészni egy darabka gótikus templomot. Vagy legalább egy makettet.

9. Ozzy Osbourne Crazy Train (1980)

Miután kilépett a Black Sabbath-ből, Ozzy szólókarrierbe kezdett. Jól tette. Mint ahogy azt is, hogy a későbbi feleségére bízta a menedzselést. Első albuma a Blizzard of Ozz alapozta meg Osbourne sikerét. A lemez 1980-ban jött ki az Egyesült Királyságban, ’81-ben pedig az Államokban, ahol négyszeres platinalemez lett. Ozzy pedig milliomos...

10. Anthrax: Caught In a Mosh (1987)

Tegye fel a kezét, akinek sikerült valaha szabadkézzel, indigó nélkül tisztességesen a padra vésnie vagy a szimatszatyorra írnia a banda nevét! Igen, úgy, ahogy a lemezborítókon szerepel. Senkinek? Nem baj, elég sokan vagyunk így ezzel!

Ha szereted keverni a stílusokat és a műfajokat, akkor szereted a csúnya betegség nevét viselő együttest is: ének és rapből ismert szövegelés, hip-hop és fémes rock. Komoly zúzás, néha ökörködés. Nem csoda, ha beugrik róluk a szintén New York-i Beastie Boys.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk