BUDAPEST

Több buszsávot, autómentes Lánchidat, parkolók helyett pedig fákat javasolnak a budapesti közösségi gyűlés részvevői

Elkészült a Lélegezz fel, Budapest! javaslatcsomag, amit civil fővárosi lakosok készítettek.

Link másolása

A közösségi gyűlésre a budapesti lakosok nyilvántartásából véletlenszerűen kiválasztottak tízezer-egyszáz nevet, majd őket ötven főre szűkítették le. A kiválasztott személyek szakértőket és civil szervezeteket hallgattak meg. Abban pedig szinte kivétel nélkül egyetértettek, hogy jelentős változásokra van szükség.

A fővárosi utak 70 százalékában 30 km/h-s sebességkorlátozást vezetnének be, de autómentessé tennék a Lánchidat, a Szabadság hidat és a pesti alsó rakpartot is.

Javaslatukban az is szerepel, hogy a rakparton telepítsenek zöld növényeket, hozzanak létre piknikező- és vendéglátóhelyeket, alakítsanak ki játszótereket, kerékpársávokat és kutyasétáltató felületeket az árvízvédelmi szempontok figyelembe vételével.

A javaslattevők azt szeretnék, hogy ne csak a belvárosban, hanem minden budapesti kerületben jelöljenek ki csökkentett sebességű központi területeket 2025-ig.

A közösségi gyűlés résztvevői javaslataik közé tették, hogy készüljön el egy módszertan, amivel ösztönözni lehet az embereket, hogy a fenntartható közlekedést válasszák. Ehhez viszont elengedhetetlennek tartják például a fedett, zárt kerékpártárolók létesítését vagy az öltözők biztosítását a dolgozók számára. De ugyanilyen ösztönző hatásnak gondolják a szélesebb és biztonságosabb járdák létrehozását is.

A zöldfelületek drasztikus fogyásának megállítása érdekében azt kérik a gyűlés résztvevői, hogy zöldítsék az utcákat és köztereket, amivel a tisztább levegő mellett elősegíthetik a sétát, és ezzel az egészségesebb életmódot.

Azt javasolják, hogy az autóparkolásra használt köztereken minden harmadik parkolóhelyre ültessenek fát.

A fővárost pedig arra kérik, hogy indítson ösztönző programokat a lakossági zöldterület-örökbefogadásra, a beruházókat pedig kötelezzék az ingatlanuk bizonyos területének fásítására.

A közösségi gyűlés javaslatai. Fotó: Budapest Városháza Facebook oldala

Első lépésként a tervezési szabályok átalakítását és célzott projektek kidolgozását kérik, melyekben a turisztikailag is látványos zöldfelületek (pl. labirintusok) kialakítása is szerepelhetne, a zöldítés részévé téve az esővíz begyűjtését és hasznosítását, vízáteresztő burkolatok használatát.

2023-ban a 3-as metró felújítását követően felszabadulnak a metrópótló autóbuszok által használt sávok. A közösségi gyűlés résztvevői szerint a Rákóczi úti és a Váci út – Bajcsy Zsilinszky út – Kiskörút - Üllői út vonalon egy zöld ütőeret kellene létrehozni a mostani balkáni, keleties hangulat helyett.

Abban is egyetértettek, hogy csökkenteni kell a közterületen parkoló autó számát, hogy a felszabaduló területeket a helyi lakosok életminőségének a javítására lehessen fordítani. Ezt védett, önkormányzati parkolók biztosításával egy időben a parkolási díjak emelésével, a kedvezmények csökkentésével vagy megszüntetésével és kedvezményes BKK szolgáltatásokkal segítenék elő.

Bár csak a résztvevők 46,5%-a támogatta, így is többségben voltak az ellenzőkkel szemben azok, akik azt kérik, hogy fokozatosan vezessenek be Budapest-behajtási díjat, hogy ezzel csökkenjen a városi autóforgalom, javuljon a levegő minősége, és plusz forrásokhoz jussanak a zöld közlekedési alternatívák fejlesztései.

A behajtási zónák a parkolási zónákkal lehetnének összehangolva, amit belépéskor, a gépjármű környezetvédelmi besorolása és súlya alapján kellene megfizetni. A londoni emissziós zónákhoz hasonló övezetek környezetvédelmi előírásai a közösségi közlekedés járműveire is vonatkozna.

Fejlesztenék a meglévő BudapestGO alkalmazást, ami a MÁV, Volánbusz, megosztott járműszolgáltatók, P+R parkolók bevonásával, a BKK által összefogva egy olyan app lenne, ahol egy helyen lehet megtalálni minden szolgáltatást, könnyebbé téve az utazástervezést és bérletvásárlást.

A megújult applikáció utazástervezője az elképzelés szerint megmutatná az egyes járatok telítettségét és a mikromobilitási-pontokat.

A közösségi gyűlésről készült videó itt nézhető meg:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Megszólalt a vízművek a csőtörésről, ami megbénította Mátyásföldet: egy 75 éves vezeték tört el
Egy 1949-ben fektetett vezeték adta meg magát, de eltört mellette egy kisebb, lakossági ellátó vezeték is. A környéken lakók szükségkútról vihetnek vizet.

Link másolása

Egy 1949-ben fektetett, 60 centiméter átmérőjű vezeték törése miatt kellett hétfőn reggel lezárni a XVI. kerületi Veres Péter utcát – közölte a Fővárosi Vízművek. A csőtörésről mi is beszámoltunk már: a Sárgarózsa utca és a Thököly utca között az úttestet is elmosta a víz, a közlekedést pedig teljesen felborult.

A nagy átmérőjű vízvezeték törése nem okozott vízhiányt, ám eltört egy mellette futó kisebb, 150 mm-es lakossági ellátó vezeték is

– teszi hozzá a Vízművek. A kisebb vezeték javításáig a Veres Péter utca 1. és 29. között kell vízhiánnyal számolnia az ott élőknek. Kovács Péter polgármester erről azt írta Facebook-oldalán:

„Mintegy 100 fogyasztó maradt vízellátás nélkül, ezért számukra jelenleg a Farkashida utca 2-4. előtt szükségkút segíti a vízvételi lehetőséget.”

Jelenleg a víz szivattyúzása, a hiba feltárása és a munkagödör kialakítása folyik a Vízművek szerint. Ezt követően kerülhet sor a sérült vezetékek cseréjére, majd az útburkolat javítására. A munka akár a hétvégéig is elhúzódhat: a hibajavítást nehezítheti és lassíthatja, hogy több közművezeték is húzódok az út alatt, ami más közszolgáltatókkal való egyeztetést és együttműködést is szükségessé tehet.


Link másolása
KÖVESS MINKET: