KULT
A Rovatból

Világzene Izraelből, de nem úgy, ahogy vártuk – Az Arab-Jewish Orchestra koncertjén jártunk

A Zsidó Művészeti Napok megnyitó eseménye volt.

Link másolása

Régóta vallom, hogy ha az emberek sorsát világszerte az döntené el, hogyan tudnak együtt főzni és együtt zenélni úgy, hogy mindenki hozza a maga tudását, nem ítt tartanánk. Ami a gasztronómiát illeti, ennek számtalan példáját látjuk nap mint nap különböző utazó-főző műsorokban, a zene univerzalitása pedig évszázadok óta ismert. Nem véletlen, hogy Bartók óta a legnagyobb zeneszerzők szívesen merítenek négy égtáj motívumaiból és hogy éppen 40 éve vált valóságos mozgalommá a „világzene”, amelyben keleti, nyugati, déli, északi muzsikusok találják meg máig a közös harmóniákat, ritmusvilágot és egymásra hatva teremtenek új zenéket.

Éppen ezt vártuk az Arab-Jewish Orchestra koncertjétől is, amelyet az Óbudai Társaskörben tartottak szerdán a Zsidó Művészeti Napok nyitányaként. Miután a vendégek sorában feltűnt Jávori Ferenc Fegya is, megfordult bennünk, hogy hátha beszáll egy kis örömzenélésre, de ez elmaradt. És egészen mást kaptunk, mint amit vártunk.

Az együttest 20 évvel ezelőtt hozta létre a Youth and Music Israel azzal a szándékkal, hogy fiatal zsidó, muszlim és keresztény fiatalok a közös zenélés folyamán megtalálják kapcsolódási pontjaikat egymás közt és ezáltal a társadalomban is, cseppnyi reményt adva ennek a sokszínű, ám alapítása óta békétlen országnak. A kamarazenekar jelenleg is 17 és 24 év közötti, „önkéntes” fiatalokból áll, akik mesterei hangszereiknek, a nyugati vonósoknak épp úgy, mint az ud nevű arab lantnak és keleti ütőhangszereknek.

Karmesterük, a zongoraművész-zeneszerző Nizar Elkhater sem „öregember”, mindössze 37 esztendős, az ő két kompozícióját is hallhattuk. Az elsőt, a Concertinót, úgy konferálta be, mintha Mozart napjainkban szerezte volna, és valóban fel is ismerhettük benne a bécsi zseni keze nyomát, összegyúrva filmzene-témákkal. A második egy különös keringő volt, egy szép, klezmert idéző hegedűszólóval. De addigra már kissé lehűltek a várakozásaink.

Nem magával az előadással volt baj, hiszen, mint az OTK-ban általában, minden remekül szólalt meg: izgalmasak voltak Akram Odeh arab énekei, amelyekbe bekúszott a latin romantika – a második dal volt az egyik csúcspont egy ud-dob kettős bevezetőjével – remek hangot ismertünk meg Lidor Mesika személyében, de vajon miért Figaro belépőjét és egy Carlos Gardel-dalt énekelt? Hanan Becher érzékeny zongorista, gyönyörű futamokat kaptunk a zenekar klarinétosától is, csak éppen az a zenei egymásra találás hiányzott az egész estéből, amely közös nevezőre hozta volna Izrael etnikai sokféleségének zenei hagyományait.

Az is lehet persze, hogy bennünk van a baj: annyi felejthetetlen élményt gyűjtöttünk vérpezsdítő, szívig hatoló zsidó és arab zenékből, hogy egy olyan hangnászra vágytunk, ahol, mint egy igazi szerelemben, már nem tudjuk, hogy hol végződik az egyik fél és hol kezdődik a másik. De ne legyünk telhetetlenek, hiszen napjainkban – és nemcsak Izraelre gondolhatunk – már annak is örülni kell, hogy látunk olyan közösséget, amelyben a zene által sikerül leküzdeniük évszázados gyűlölködéseket, és még másoknak is örömet szereznek vele.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET: