Szélhámosok kopasztották meg a rajongókat kedvenceik hamis közösségi oldalaival
Hiába a sok figyelmeztetés, hogy csak akkor küldjünk pénzt internetes kérésre, ha biztosak vagyunk a kérő személyében, és a pénz várható útjában, mégis újra és újra sokan beleesnek a csapdába.
Ezúttal az egyik legnagyobb rajongói áldozatot egy Mary nevű hölgy hozta, aki flörtölő üzeneteket váltott Bruce Springsteennel a „Boss” közösségi oldalán. Vagyis azt hitte, hogy vele.
Legalább azt nézte volna meg, hogy mennyi követője van. (A valódi Springsteen-oldalt, amely egy kék pipával különbözteti meg magát, több mint ötmillióan kedvelik). Attól sem fogott gyanút, hogy az amerikai szupersztár azt állította: válófélben van – ennek könnyen utána nézhetett volna a világmédiában – majd azt kérte, küldjön neki ajándékkártyán keresztül pénzt, mert Dubaiból el kell szállítania aranykészletét. Mary-nek 11.500 dollárjába került a naivsága – írta a Daily Mail.
A jelenség egyre terjed.
Az amerikai szövetségi kereskedelmi bizottság szerint az ilyen szélhámosságokra tavaly mintegy 328 millió dollárt fizettek ki a hiszékeny felhasználók. Vannak olyan imposztorok, akik még a szupersztároknál is magasabbra törnek, mert egyesek a multimilliárdos Elon Musknak, mások egyenesen Donald Trump elnöknek adják ki magukat.
A bizottság figyelmezteti a potenciális áldozatokat: nagyon sokféle ürüggyel kérhetnek tőlük pénzt, a legveszélyesebbek azok, akik hírességek nevében „jótékonysági célra gyűjtenek” – esetleg éppen olyanra, mint a valódi sztár. Tehát egy centet sem senkinek, mielőtt meg nem bizonyosodunk a személy és a cél valódiságáról.
A trükk egy másik válfaja nálunk is jól ismert: e-mailt küldenek valamilyen harmadik világbeli dúsgazdag üzletember, vagy menekülő politikus (vagy még inkább családtagja) nevében, és a levél címzettjét kérik meg, hogy rejtse el jobb időkre a vagyonát, és megtarthatja annak 15-20%-át, de ehhez el kell utaznia egy, a levélíró által megadott helyre. És ott pénzt fizetni.
Na, ekkor kell megnyomni a „spam” gombot...