HÍREK
A Rovatból

Elkészült a Nagy Facebook Körkép: kiderítettük, hogyan és mire használják a magyarok az oldalt

Milyen gyakran posztolnak? Mi idegesíti őket legjobban? Követik-e az élő közvetítéseket és a sztárok bejegyzéseit? Több mint ötezren válaszoltak a kérdésekre.


Majdnem 5300 önkéntes válaszadó online megkérdezésével készítette el a Nagy Facebook Körképet a Szeretlekmagyarorszag.hu és a Be Social közösségi média ügynökség. A cél az volt, hogy feltérképezzük a magyarországi Facebook-felhasználók szokásait, illetve pontos képet kapjunk a facebookozók preferenciáiról, félelmeiről, elkötelezettségéről és márkákhoz való viszonyáról.

Kiderült, hogy az 55 évesnél idősebbek a leglelkesebb és leghűségesebb facebookozók, a budapestiek csaknem kétharmada járt már olyan eseményen, amelyről a Facebookon keresztül szerzett tudomást, a felhasználók 64%-a rejtett már el hirdetést, és minden negyedik vásárolt már Facebookon látott hirdetés hatására.

A felmérés egyik legfontosabb tanulsága az, mennyire eltérnek az egyes korosztályok felhasználói szokásai: míg a fiatalabbak az átlagosnál ritkábban és kevesebb tartalmat megosztva használják a Facebookot, ahol leginkább az ismerőseik posztjait és a szórakoztató tartalmakat keresik, addig az idősebbek gyakrabban facebookoznak és fontosabb számukra a hírek nyomon követése.

Az eredmények részletesebben

A magyarok gyakran használják a Facebookot, de állításuk szerint csak a lényeges dolgokról posztolnak

• A válaszolók 70%-a naponta többször használja a Facebookot, csak kevesebb mint 5%-uk használja ritkábban, mint hetente. A legrendszeresebb felhasználónak a 18-55 év közöttiek csoportja bizonyul: 83%-uk naponta többször használja a Facebookot. A 18 év alattiaknál a legnagyobb az aránya (13%) a Facebookot ritkábban, mint hetente használóknak.

• A legtöbb felhasználónak 100 és 500 közötti ismerőse van (53%), minden tizediknek azonban 1000-nél is több.

• A megkérdezettek legnagyobb aránya (59%) csak akkor posztol az üzenőfalára, ha valami igazán lényegesről akar beszámolni, míg 10%-uk akár naponta többször is tesz közzé bejegyzéseket, 15%-uk pedig soha.

Az 55 évesnél idősebbek aktívabbak: 26%-uk naponta többször is posztol.

• A felhasználók csupán 7%-a állítja azt, hogy nem kommentel tartalmakat, nem nyomogat reakciógombokat, inkább csak olvas. Hozzászólásban élen járnak azok, akik egyébként naponta többször is posztolnak – 91,7%-uk szokott kommentelni, és az 55 év felettiek – náluk 85% ez az arány.

Mindenki kikerülné az álhíreket

• A kérdésre, hogy miért használják a Facebookot, a három leggyakrabban adott válasz: 1. ismerősökről megtudni mindenfélét (63%), vicces dolgok miatt (59%), híreket innen olvasnak (55%) (több választ is megjelölhettek a megkérdezettek).

• Változik a sorrend, ha a generációs bontást nézzük: ahogy idősödnek a felhasználók, úgy válnak egyre fontosabbá számukra a hírek. A 18-36 éves korosztálynál a harmadik helyen áll a rangsorban, a 36-55 közöttieknél már második, míg az 55 évesnél idősebbeknél vezeti a listát.

• A budapesti válaszadóknál az eseményekről való értesülés a legfőbb vonzerő a Facebookon – ez áll náluk az első helyen.

• A tartalmak között a legnépszerűbbek egyértelműen az ismerősök bejegyzései (68%), ezután jönnek a követett oldalak tartalmai (55%), majd a szórakoztató tartalmak (54%). A legkevésbé az ismert emberek posztjai (28%) hozzák lázba a felhasználókat. Azok, akik 1000-nél több ismerőssel rendelkeznek, a híreket jobban kedvelik az átlagosnál és a saját ismerőseik posztjai is jobban érdeklik őket.

• Az álhírek bizonyulnak a legnagyobb ellenségnek, ha lehetne, ezeket a tartalmakat kerülnék ki a legnagyobb arányban (90%), de idegesítő bír lenni az is, ha valaki egy jelentéktelen eseményről indít élő közvetítést (65%), vagy ha mindig lefotózza és kiposztolja, mit evett (53%). A legkevésbé zavarónak az bizonyul, ha valaki a sporttevékenységéről számol be – 29%-os említést kapott ez a lehetőség.

A különböző funkciók között tarol a Messenger, a Facebook Stories-t pedig egyre többen nézegetik

• Az egyes funkciók közül a Messengert használják a legtöbben és a leggyakrabban (76% naponta többször), de népszerűnek mondhatók még a Csoportok (23%) is. Az Állások és a Marketplace iránt már nincs ekkora érdeklődés.

• A 18 év alattiak kommunikálnak előszeretettel Messengeren keresztül – ennek a korosztálynak a 89%-a használja a Messengert naponta többször. A 36-55 év közöttiek kedven funkciója a Csoportok (27%). A Játékok funkció pedig az 55 év felettiek körében a legnépszerűbb: 16%-uk használja naponta többször.

• A felhasználók több mint fele (57%) kapcsolódott már élő közvetítéshez a Facebookon, de 85%-a még soha nem indított saját maga élő közvetítést. Az élőzés a 18 év alattiaknál igazán menő: közel minden ötödik közülük indított már élő közvetítést a Facebookon.

• A Facebook Storiest egyre többen nézegetik – csak a válaszolók 25%-a mondta, hogy még soha nem kukkantott bele. A fiatalabb korosztály (18 év alattiak) körében egyértelműen népszerűbb ez a lehetőség: 45%-uk nézegeti gyakran a történeteket, és csak 12% mondta azt, hogy még soha nem nézett bele. Ezzel szemben az 55 felettieknél 100-ból mindössze 5-en gyakori nézői a Stories-nak, 38%-uk még soha nem látta.

• A legtöbben (45%) csak 1-2 ismert embert követnek a Facebookon, a válaszolók 37%-a azonban többet is figyelemmel kísér. Az 55 felettieknek nem ilyen fontos a sztárok életének nyomon követése: minden harmadik (36%) egyet sem követ, és csak 13% mondta azt, hogy többet is.

• Az 1000-nél több ismerőssel rendelkezők számára nem okoz gondot a figyelem megosztása, 47%-uk mondta azt, hogy több ismert embert is követ a Facebookon – ez az arány a legmagasabb.

Ha nem a Facebookon lógnak a magyarok, akkor leginkább a YouTube-on és az Instagramon kell keresni őket

• Megkérdeztük a felhasználókat, hogy milyen más közösségi oldalon van még regisztrációjuk, ahová hetente legalább egyszer be is jelentkeznek.

Egyértelműen a YouTube (76%) és az Instagram (72%) vezeti a rangsort. Csak jóval leszakadva következik a Snapchat, 31%-kal. Utolsó helyen a LinkedIn áll, 8%-kal.

• Más a sorrend a 18 éven aluliaknál: ők az Instagramot használják legtöbbet (96%) a Facebook mellett, majd következik a YouTube (86%) és a Snapchat (77%). Figyelemreméltó, hogy náluk a Muiscally is 62%-os aránnyal van jelen a listán.

• Ha csak a budapestiek válaszait nézzük, akkor szembeötlő különbség, hogy nem a LinkedIn kullog a lista végén – az országos átlag 8%-éval szemben 21%-ot ért el.

Részben tudatosak és szkeptikusak a felhasználók

• Csak a megkérdezettek 9%-a válaszolta azt, hogy az ő posztjait bárki láthatja a Facebookon. A felhasználók tudatosságára utal, hogy 16% külön csoportokat hozott létre, amiket a tartalmak megosztásánál használ, míg egy újabb 16% néhány ismerőse előtt letiltja a posztolt tartalmait. A budapestiek és a naponta többször posztolók az átlagnál tudatosabbnak mondhatók – ők szabályozzák leginkább, kivel osztanak meg tartalmakat.

• Meglepő módon minden 5. magyar facebookozó gondolt már rá, hogy felfüggessze a fiókját, sőt, 18% azok aránya, akik ezt már meg is tették.

• A válaszolók 40%-a még soha nem gondolt rá, hogy törölje magát a Facebookról, ellenben 8%-uk most is fontolgatja, hogy ezt meg kellene lépnie.

• A Facebook leghűségesebb barátai az 55 évesnél idősebbek: 55%-uk még soha nem gondolt rá, hogy elhagyja a közösségi oldalt. De hozzájuk hasonlóan lojálisnak mondhatók a naponta többször posztolók is: 49% soha nem akarta még törölni magát.

Minden negyedik magyar facebookozó vásárolt már Facebook hirdetés miatt

• Jó hír a hirdetők számára, hogy a válaszolók 27%-a vásárolt már Facebookon látott hirdetés miatt. Még nagyobb ez az arány a budapestiek körében: minden harmadikból lett már vásárló egy Facebookon látott hirdetés miatt.

• A felhasználók azonban azt is tudják, hogy a nem kívánatos hirdetéseket kikerülhetik és elrejthetik: kétharmaduk (68%) már meg is tette ezt. Ebben a 18-36 közötti korosztály jár élen: 79%-uk rejtett már el hirdetést.

• Szintén fontos információ lehet az üzleti hirdetőknek, hogy a megkérdezettek legtöbbje (39%) 1-5 márkát követ a Facebookon, egyharmaduk viszont egyáltalán semmilyet.

• A márkák iránt elkötelezettebbeket a budapestiek és az 1000-nél több ismerőssel rendelkezők között kell keresni: az ő esetükben a legnagyobb az aránya (budapestiek: 16%, 1000-nél több ismerőssel rendelkezők: 23%) azoknak, akik több mint 10 márkát követnek.

• És hogy mely márkák kommunikációja nyeri el leginkább a magyar facebookozók tetszését? Spontán válaszolhattak a felmérésben résztvevők, az így összegyűlt márkaneveket közül az öt legtöbb említést megszerzőknél a sport- és ruhamárkák közé befért egy elektronikai áruház:

1. Nike 2. adidas 3. Vans 4. Mediamarkt 5. H&M

Minden második magyar felhasználó járt már Facebookon meghirdetett eseményen

• A válaszolók 52%-a járt már eseményen azért, mert a Facebookról értesült róla.

• Még nagyobb a Facebook események jelentősége a budapestiek körében: náluk 64%-a nyilatkozott úgy, hogy volt már azért eseményen, mert a Facebookról értesült róla.

• Még aktívabbak azok, akiknek 1000-nél több ismerősük van – náluk ez az arány 67%-os.

• Ellenben az 55 felettiek 42%-a még nem járt olyan eseményen, amiről a Facebookon értesült volna.

Ha fizetni kell érte, akkor inkább nem kell

• Legfeljebb 1000 Ft-ot hajlandó fizetni minden ötödik magyar a Facebook használatáért, ha esetleg az előfizetésért cserébe reklámmentesség jár, akkor 26%-ra nő az arányuk .

A megkérdezettek háromnegyede azonban úgy van vele, hogy ha fizetni kell a Facebookért, akkor már inkább nincs is rá szüksége.

• A Facebook jövőjét nem látják túl fényesen a magyarok: a megkérdezettek 46%-a azt mondta, hogy bárikor jöhet valami új kezdeményezés, amelyik átveszi a Facebook helyét. 14% pedig úgy gondolja, hogy a Facebooknak még okozhat gondokat az adatvédelmi botrány.

• A legbizakodóbbak a Facebook jövőjét illetően azok, akik naponta többször is posztolnak: 36%-uk véli úgy, hogy a Facebook sok pozitívat adott eddig is, lesznek még új, izgalmas fejlesztései.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor: Tegnap óta világos: a nemzetközi bankárvilág beállt a Tisza mögé
A miniszterelnök szerint a K&H Bank vezető elemzője is beszállt a kormányellenes kórusba. Németh Dávid egy sajtóbeszélgetésen hétfőn új fogalmazott: „a piac azt látja, hogy ha a Tisza nyer a tavaszi parlamenti választáson, akkor rövid távon egy kedvező hullám indulhat el, hasonló, mint Tuskék lengyelországi győzelme után”.


„Leadták a rendelést. Tegnap egy belga nagybank vezető elemzője is beszállt a kormányellenes kórusba. Magyarország már régóta csípi a nemzetközi bankvilág szemét. Az a bajuk, hogy a bankadóval bevontuk őket a közteherviselésbe. Ezért ekéznek lépten-nyomon” – írta Facebook-oldalán kedd reggel Orbán Viktor.

A miniszterelnök arra reagált, hogy Németh Dávid, a K&H vezető elemzője egy hétfői sajtóbeszélgetésen úgy fogalmazott: „a piac azt látja, hogy ha a Tisza nyer a tavaszi parlamenti választáson, akkor rövid távon egy kedvező hullám indulhat el, hasonló, mint Tuskék lengyelországi győzelme után”.

A Orbán Viktor posztjában arról írt: szerinte a bankok azt várják a kormánytól, hogy csökkentse a gazdasági támogatásokat, vegye el a 13. havi nyugdíjat és felejtse el a 14. havit, vezesse ki a három- és kétgyermekes anyák adómentességét, csökkentse a sport- és kulturális támogatásokat és szántsa be a 3%-os hitelprogramot.

„Azt is tudják, hogy a nemzeti kormány ennek épp az ellenkezőjét teszi. Tőlünk ezt nem várhatják. Marad hát a kormányváltás reménye. Visszasírják a 2010 előtti világot. Tegnap óta világos: a nemzetközi bankárvilág beállt a Tisza mögé. Erre szokták mondani: zsák a foltját”

- fogalmazott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor csak két szót írt reggeli posztjában – ezt jelenti az üzenete
A Facebookon megosztott bejegyzés hátterét pedig feketére változtatta a miniszterelnök – ennek is jelentése van.


Orbán Viktor kedd reggel egy olyan posztot tett közzé Facebook-oldalán, amelyhez csupán két szót írt:

„Gloria victis!”

A bejegyzés hátterét pedig feketére változtatta – ennek is jelentése van.

A miniszterelnök azért posztolta ezt, mert

ma nemzeti gyásznap van Magyarországon, az 1956-os forradalom és szabadságharc leverésének áldozataira emlékezünk.

1956. november 4-én vonultak be a szovjet csapatok Magyarországra, és kezdték meg a forradalom erőszakos leverését.

A kormány 2013-ban nyilvánította nemzeti gyásznappá november 4-ét. Ezen a napon az Országház előtti Kossuth Lajos téren katonai tiszteletadás mellett felvonják, majd félárbócra engedik Magyarország nemzeti lobogóját. Majd a hagyományok szerint a Terror Háza Múzeum Hősök falánál gyertyagyújtással, a Rákoskeresztúri Újköztemető 300-as parcellájánál koszorúzással, a Szent István Bazilikában pedig emlékkoncerttel emlékeznek az ’56-os szabadságharc mártírjaira és a megtorlás áldozataira.

Orbán Viktor egy latin kifejezést írt ki Facebook-oldalára, ami azt jelenti: „dicsőség a legyőzötteknek”.

A Magyarország Kormánya Facebook-oldalon pedig az alábbi posztot osztották meg ezzel a szöveggel:

„Azokra a hősökre emlékezünk, akik az 1956-os forradalom és szabadságharcban a szovjet csapatokkal szembeni harcokban életüket áldozták”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Gerendai szerint volt egy pozitívuma annak, hogy „a Tisza és a Fidesz karöltve nyírták ki a Szigetet”
Az utolsó elbukott szavazás után gondolta így. A Sziget megmentése kapcsán beszélt arról is, milyen támadások érték emiatt az utóbbi időben.


„Karácsony Gergely főpolgármester azt mondta, hogy megkezdhetjük a fesztivál szervezését és a jegyértékesítést, hiszen az már csak jogtechnikai kérdés, hogy megszülessenek az ezzel kapcsolatos döntések” – fogalmazott Gerendai Károly az Indexnek adott nyilatkozatában.

A fesztivál sorsa azután vált bizonytalanná, hogy a Fővárosi Közgyűlésben a Fidesz és a Tisza Párt tartózkodásával elbukott a megmentéséről szóló javaslat.

A fordulat az utolsó elbukott szavazás éjjelén jött el, amikor Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke találkozót kezdeményezett Gerendai Károllyal – nyilatkozta a Sziget alapítója az Indexnek. A megbeszélésen két pontban állapodtak meg: a Sziget Zrt. a fővárostól kapott kedvezményt hét helyett három év alatt fizeti vissza, a diákkedvezményt pedig minden magyar diákra kiterjesztik. Gerendai szerint a Tisza Párt a felháborodott választói reakciók miatt változtathatta meg az álláspontját.

„Csak azt tudom elképzelni, hogy a sajtóban megjelent és a közösségi oldalaikat elárasztó felháborodott választói reakciók alapján rájöttek, ez ráég a Tiszára is, ami árthat a népszerűségüknek a fiatalok körében”

– mondta.

Gerendai ezután a politikai adok-kapok kellős közepén találta magát. A Tisza Párt még a megegyezés előtt azzal vádolta, hogy Karácsony Gergellyel közösen akarta megkárosítani a fővárost, és nem asszisztálnak a „szigetes milliárdos gyanús ügyleteihez”. A kormánymédia másnap már azzal támadta, hogy ő Magyar Péter pénzügyi támogatója, aki csak az állami milliárdok lenyúlása miatt menti meg a Szigetet.

„Az egy kabarétréfában is jól hangzana, hogy a NER propagandalapjai engem vádolnak a közpénzek lenyúlásával”

– fogalmazott.

Hangsúlyozta, hogy a Sziget az elmúlt nyolc évben egy forint állami támogatást sem kapott, míg más fesztiváloknál ez átlagosan 40 százalék. Gerendai szerint az egész helyzetnek egyetlen pozitívuma volt.

„A közgyűlési szavazás után eléggé letörve mentem haza, de a feleségemnek épp azt magyaráztam, bármennyire is sajnálom, hogy megakadályozták a Sziget-megmentési szándékomat, egyetlenegy pozitívuma azért volt számomra annak, hogy a Tisza és a Fidesz karöltve nyírták ki a Szigetet: így legalább ország-világ számára egyértelműen kiderült, hogy se a Fidesszel, se a Tiszával nem vagyok”

– fogalmazott.

Az üzletember elmondta, alapvetően liberális, piacpárti embernek tartja magát, de egyik mai politikai erő mellé sem tudna jó szívvel odaállni. A Sziget megmentését kényszerhelyzetnek tartja, ami komoly anyagi és szakmai kockázatokat jelent számára, de a fesztivált a gyermekének érzi, amely most segítségre szorul.

„A megmaradásához jelentősen át kell majd alakítanom az életemet, komoly anyagi és szakmai kockázatokat kell vállalnom, és egy csomó olyan nyűgöt is a nyakamba kell venni, ami már a hátam közepére sem hiányzott. Teljesen jól megvoltam enélkül is. Nyakamba szakadt ez a probléma, de úgy gondoltam, ez nemcsak nekem fontos, hanem Budapestnek, Magyarországnak, a helyi vállalkozóknak és a Szigetre járóknak is, és majd megpróbálunk mindannyian beleállni. Szerencsére nagyon sok pozitív megerősítést és visszajelzést is kaptam, de azt álmomban sem gondoltam, hogy a fővárosi döntéshozókkal is küzdeni kell majd érte, hiszen a városnak és az országnak annyi módon szolgálja az érdekét, hogy azt felsorolni is nehéz” - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: A Fidesz két hete még azt állította, hogy az ukránok fejlesztették a Tisza Világ applikációt, tegnap pedig már azt, hogy épp ők törték fel
Szerinte „Orbánék most még mindent megtehetnek”, de a miniszterelnököt idézve hozzáteszi: „Semmi nem lesz elfelejtve, minden fel lesz jegyezve, és minden el lesz rendezve”.


„Vajon hol volt Orbán Viktor adatvédelmi és nemzetbiztonsági szakértő, amikor ellopták a Védelmi Beszerzési Ügynökség legérzékenyebb adatait a magyar védelmi képességekről?” – tette fel a kérdést Magyar Péter kedd reggeli Facebook-bejegyzésében.

A Tisza Párt elnöke szerint az elmúlt években „orosz hekkerek szinte mindent kiloptak a Külügyminisztériumból”, illetéktelenek férhettek hozzá a KRÉTA-rendszerben több millió fiatal adatihoz, és „a Nemzeti Konzultáció oldalán az orosz Yandex analitikai kód futott jogellenesen”. Azt is állítja, hogy a kormány Pegasus kémszoftverrel figyeltetett meg magyar újságírókat és civileket, és szerinte „a Fidesz 17 éve folyamatosan illegális Kubatov-listát készít a magyar választókról”. Posztjában azt kérdezi: hol volt ezeknél az eseteknél Orbán Viktor:

„Adott egy sikeres applikáció, több százezer ember használja. Vajon kinek az érdeke, hogy feltörje a TISZA rendszerét és megszerezze az adatokat? Utána pedig össze-vissza ukránozzon és nemzetbiztonsági ügyet kreáljon, miközben több mint 10%-os hátrányban van a TISZA-val szemben?”

- fogalmaz Magyar, aki szerint „Orbánék most még mindent megtehetnek”, de a miniszterelnököt idézve hozzáteszi: „Semmi nem lesz elfelejtve, minden fel lesz jegyezve, és minden el lesz rendezve”.

A poszthoz egy fotót is csatolt, melyre azt írta:

„A Fidesz két hete: Az ukránok fejlesztették a Tisza Világ applikációt

A Fidesz tegnap: az ukránok feltörték a Tisza Világ applikációt. Tehát feltörték, amit ők fejlesztettek és saját maguktól ellopták az adatokat.

Zsenik dolgoznak a Fidesz kommunikáción.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: