KULT

Megnéztük a Sikoly 6-ot, és akarunk még!

A horror rajongók már akkor nyalhatták a szájuk szélét, amikor a Sikoly 6 idehaza megkapta a legmagasabban adható, kivételesen ritka X-es korhatárt. Kiérdemelte ezt a kiemelten erőszakos filmeknek fenntartott karikát? A cikkünkből kiderül!
B. M.; képek forrása: Rotten Tomatoes és YouTube - szmo.hu
2023. március 09.


Link másolása

Nem hiszem el, hogy ezt a filmet egy év alatt hozták össze! Aki kicsit otthon van a filmek világában, az tudhatja, hogy nagyobb címek esetében csak az utómunkák szoktak eltartani ennyi ideig. A hatodik rész pedig majdnem pontosan egy évvel az ötödik után itt van a mozikban, elképesztő! A Sikoly 5 kiváló requelként hódított tavaly, igazi meglepetés volt, hogy ennyire jó kis slasher horrort hozott össze a Matt Bettinelli-Olpin-Tyler Gillett kettős.

Tisztelettel nyúlt a néhai Wes Craven munkájához, feszült volt, véres és vicces.

Természetesen akadtak vele problémák, de imádtam minden pillanatát. Nem is olyan régen megnéztem a Sikoly-sorozat összes részét, így viszonylag tiszta képpel futottam neki, a „requel sequel”-nek. Mi is ez a szószörny? A requelek az utóbbi időben lettek divatosak. Új alapokra helyeztek egy már elfogadott franchise-t, hogy a régit tiszteletben tartva tovább építkeznek és egy teljesen új, önálló lábán is megállni képes saját alkotás a vége. Ilyen volt példánknak okáért a 2018-as remek Halloween is. A Sikoly 6, pedig egy ilyen requelnek a közvetlen folytatása, tehát egy „requel sequel”. Mit újít a hatodik rész? Például a helyszín már nem Woodsboro csendes kis városa, hanem New York és

bizony a Nagy Alma adta lehetőségeket ki is használják az alkotók.

Teher alatt nő a pálma? Egy nagyon igaz mondás filmünkre, főleg, ha ilyen tehetséges csapat kezében van a projekt. Mind a rendezőpáros, mind az írópáros maradt ugyanaz, mint az előző részben, és érezni, hogy a teljes alkotógárda tiszteli és szereti a horror zsánerét.

James Vanderbilt és Guy Busick írók remek munkát végeztek, a szövegkönyv méltó egy jól sikerült Sikoly-filmhez.

Nem mondom, hogy nincs tele badarságokkal, mert van bőséggel, de szórakoztató, feszült és kellően véres. Miért kapott X-es besorolást? Nos erre a kérdésre egy kövér „nem tudom” a válasz. Semmivel nem véresebb vagy öncélúbb az erőszak, mint az ötödik etapban. Sőt, a korhatár miatt egy-egy jelenetben még vártam is a keményebb megoldásokat, de még egy Fűrész-film 18-as korhatárának szintjére se lépett fel a széria. Mint említettem a közelmúltban újra megnéztem az összes részt és

az első rész sokkoló kezdő belezése komolyabb nyomokat hagyott bennem, mint ez a legújabb darab bármelyik vérengzése.

Talán pszichológiai okokból lehetne magyarázni a korhatárt, de ez spoileres lenne, illetve még azt is úgy érzem beleférne a 18-as karikába.

Tény, hogy komolyabban pörögnek a szúrások, és valahogy jobban sikerül átadnia Szellempofának a döfések kinetikus energiáit, de vérben nem sokkal gazdagabb, mint elődjei. A történet, mint írtam, kellően csavaros, a karakterek vannak olyan jók, mint eddigi Sikoly-filmekben, vagy még talán jobbak is.

Jenna Ortega továbbra is imádnivaló, Melissa Barrera még mindig kőkemény, Courteney Cox félelmetesen néz ki a sok plasztikai műtét után.

A mellékszereplők ügyesek, viszontláthatjuk az előző epizód túlélőit, Jasmin Savoy Brownt és Mason Goodingot, hozzájuk csatlakoznak új arcok, Jack Champion, Devyn Nekoda, Liana Liberato és Josh Segarra képében. Mellettük régi ismerősként köszön vissza Hayden Panettiere, mint a negyedik epizód Kirby Reedje is. Ez az első Neve Campbell nélküli Sikoly film, és nem érezni a klasszikus „Final girl” hiányát.

A Barrera-Ortega kettős által alakított Carpenter-testvérpár talán jobb is, mint Campbell valaha volt.

A többiek pedig remek áldozatok maszkos gyilkosunknak.

Kicsit ugyanúgy próbálják meg eladni a legújabb eresztést, mintha most ebben a franchise-ban minden megtörténhet, akár a főszereplők is otthagyhatják a fogukat, azért biztosan állíthatom, hogy ilyen téren az eredeti 1997-es folytatása bátrabban nyúlt hozzá a szereplők zsigereléséhez. A film próbálja elhitetni velünk – mondjuk sikeresen – hogy

itt akárki meghalhat, de azért nyugodjon meg mindenki, hogy a franchise biztos alapokon áll.

Senki sem vágja le a fejőstehenét. A végecsavar is alapvetően működik, bár badarság, mégse akkora blődség, mint mondjuk a harmadik, vagy a negyedik rész esetében volt. A feszültség pedig elképesztően jól működik. Volt egy-két jelenet, amikor lélegzet-visszafojtva néztem a vásznat, ilyen volt például a vegyesbolti mészárlás, a kreatív metrójelenet a fényekkel vagy a két ház közötti levegőben átívelő létrán zsonglőrködés. Vannak új számok is a zenék között, de visszaköszönnek klasszikus dallamok is, mint Nick Cave & The Bad Seeds Red Right Hand-je, amit így cím alapján valószínűleg senki nem ismer fel, de egy Sikoly rajongó az első másodpercből rögtön felismeri.

Az operatőri munka is ügyes, az akciójelenetek ügyesek, jól követhetőek és nagyon „sikolyosak”.

Szellempofa kaszkadőrei kellő mennyiséget esnek-kelnek, mint egy Tom & Jerry rajzfilmben, aztán pár másodperccel később pedig kíméletlenül megszúrnak, akit érnek. A világítás is elsőrangú, sokat hozzátesz a suspense-hez, a már említett metrós szcénának a takarását, fényhasználatát, vágását filmiskolában lehetne tanítani. Természetesen jó Sikoly filmhez híven rengeteg utalás van filmekre, pop-kulturális eseményekre, kemény társadalomkritikát is megfogalmaznak az internetes zaklatásról, és a népbutításról, aki keres értelmes gondolatokat, az megtalálja a zsigerek alatt is, de azért ne várjon senki szakdolgozat alapanyagot.

Nem tudom ennél jobban dicsérni a filmet. Sikerült folytatni a tavalyi év egyik legjobb slasher horrorját, hihetetlenül rövid idő alatt, igen magas minőségben, miközben tovább építették a mítoszt és friss lett az alapanyag.

Minden tiszteletem a készítőké és csak remélni tudom, hogy nemsokára találkozunk a hetedik résszel a moziműsorban.

Bízom benne, hogy az majd olyan korhatárt kap, ami miatt majd normális időben meg lehet tekinti a filmet. Mert aki nem tudná, az X-es korhatár egyik legfontosabb eleme, hogy a mozik csak este tíz óra után tűzhetik műsorra a filmet, ami például egy vidéki mozi esetében leszűkíti a vetítést péntek és szombat estére, mert hétköznapokon fél kilenc a legkésőbbi kezdés. Így gyaníthatóan idehaza nem lesz bombasiker, köszönhetően ennek az amúgy teljesen felesleges korlátozásnak, de úgy gondolom, hogy ha elterjed milyen jó a film, meg fogja találni a közönségét, ha máshol nem is, majd a streamingen.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt az idei nyár 10 legjobban várt filmje
A hazai nézők listáját a Deadpool és a Rozsomák vezeti, de a tíz filmből nyolc folytatás vagy franchise.

Link másolása

A mozis nyár tradicionálisan májusban kezdődik és szeptemberig tart. Ezért a Magyar Filmadatbázis már most felmérte a látogatói aktivitást, hogy kiderüljön, melyik 10 filmet várják a legjobban a magyar nézők. A Deadpool és a Rozsomák vezeti a TOP 10-es listát. Érdekesség, hogy a tízből nyolc folytatás vagy franchise és csupán egyetlen streaming film került fel a listára.

Az akció műfaj dominál, és annak különböző ötvözetei a sci-fivel (Majmok bolygója), a vígjátékkal (A kaszkadőr), vagy a szuperhős zsánerrel (Deadpool és Rozsomák).

A sorrendet a mafab.hu állította össze, az alapján, hogy több ezer adatlapmegnyitás során a hazai nézők mely címekre kerestek rá a legtöbben. A 10 legnépszerűbb film adja ki a 100 %-ot.

1. Deadpool és Rozsomák

Ennek tükrében a július 25-én a mozikba kerülő Deadpool és Rozsomákot várják a legtöbben, Shawn Levy rendezésében, Ryan Reynolds-szal a főszerepben. A Deadpool 2. folytatása, azzal a csavarral, hogy összefonódik a Marvel-moziuniverzummal.

2. Majmok bolygója: A birodalom

Második helyen egy májusi premier, a Majmok bolygója: A birodalom áll. Több nemzedékkel Caesar után a harmóniában élő majmok jelentik a domináns fajt a bolygón, míg az emberek rejtőzködve élnek. Mikor egy új, zsarnoki majomvezér hozzálát birodalma kiépítéséhez, egy fiatal majom viszontagságos útra indul, ami során kénytelen lesz kétségbe vonni mindent, amit a múltról tud.

3. Furiosa: A Mad Max Saga

Dobogós a Furiosa: A Mad Max Saga, mely május 23-án érkezik a mozikba. A Mad Max: A harag útja felülmúlhatatlan látványorgiával és hihetetlen fantáziával mutatta meg, milyen lesz a világvége után. Az új film 45 évvel korábban játszódik: akit az előző részben Charlize Theron játszott, azt most egy új sztár, Anya Taylor-Joy alakítja.

4. Bad Boys: Mindent vagy többet

Június 6-ára várható a negyedik helyen végzett Bad Boys: Mindent vagy többet. A Bad Boys franchise negyedik részében visszatér Will Smith és Martin Lawrence ikonikus párosa, és megbizonyosodhatunk róla: a Rosszfiúk egyre jobbak!

5. Agymanók 2

Az ötödik legjobban várt film a június 13-án debütáló Agymanók 2. A Disney és a Pixar új filmjében visszatérünk Riley fejébe, aki immár tinédzser! A Főhadiszállás komoly átalakításokon esik át, hogy új érzelmek kaphassanak helyet benne. Felbukkan Feszkó és úgy tűnik, nincs egyedül.

6. Gru 4

A TOP lista hatodik helyén egy másik animáció, a Gru 4 áll, mely július 2-án érkezik a mozikba. Hét év szünet után a mozitörténelem legjövedelmezőbb animációs sorozata új fejezettel jelentkezik, melyben egy új családtagot üdvözölhetünk, ifjabb Grút, akinek feltett szándéka, hogy az apját szekírozza.

7. Beverly Hills-i zsaru IV.

A hetedik a július 3-ától a Netflixen látható Beverly Hills-i zsaru IV. című akcióvígjáték. Eddie Murphy visszatér karrierje egyik legikonikusabb szerepéhez a Beverly Hills-i zsaru 4-ben, melyben Axel Foley-nak eddigi pályafutása legszövevényesebb ügyét kell felderítenie.

8. Borderlands

A nyolcadik helyen az augusztus 8-án a mozikba kerülő Borderlands, egy videojáték franchise adaptációja áll. Lilith (Cate Blanchett), a hírhedt kincsvadász, vonakodva tér vissza hazájába, Pandorára. Küldetése megtalálni Atlas (Edgar Ramírez), az univerzum leghatalmasabb gengszterének eltűnt lányát.

9. Alien: Romulus

Kilencedik lett az augusztus 15-i premier, az Alien: Romulus. Ridley Scott producer és Fede Alvarez rendező hátborzongató moziélményt kínál: miközben egy elhagyatott űrállomás rejtett zugait kutatják, fiatal űrkolonizálók egy csoportja az univerzum legfélelmetesebb életformájával találja szemben magát.

10. A kaszkadőr

Végül a TOP 10-et a május elején a mozikba került A kaszkadőr zárja, az egyetlen nem franchise vagy videojáték adaptáció, Ryan Goslinggal a főszerepben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: