KULT
A Rovatból

Kulka János sztrókos karaktere körül forog minden - Nagyon erősre sikerült A játszma

A Kossuth-díjas színművészen kívül a másik főszereplő, Nagy Zsolt is élete egyik alakítását nyújtja, aminek végeredménye A vizsga látványos és izgalmas folytatása.


Adott volt egy magyar film 2011-ből, amit simán meg tudtam úgy nézni háromszor, hogy egy cseppet sem untam. A háromból egyszer ráadásul '56-os ünnepségre vezényelt középiskolásokkal, akiknek fikarcnyi kedvük nem volt hozzá, és akik a rossz beidegződések miatt alapból elutasítják a magyar filmeket – de akiket ennek ellenére beszippantott a film világa, és utána vagy egy órán keresztül beszélgetni tudtunk a fordulatos forgatókönyvről, a megidézett korszakról és a nyomasztó mondanivalóról.

Nehéz bármit írni az említett filmről, A vizsgáról: aki látta, bizonyára emlékszik rá, aki meg nem, az mindenképp nézze meg, (utó)spoilerezni viszont nem akarok. Legyen annyi elég, hogy a sztori szerint 1957 karácsonyán egy fiatal állambiztonsági tiszt lojalitását teszteli az egy évvel azelőtti „sajnálatos események” miatt a diktatúrákban szokásosnál is paranoidabb rendszer. Jung András (Nagy Zsolt) egyszerre próbál megfelelni a párt és az állam gépezetének, atyai tanítómesterének, Markó Pálnak (Kulka János), titkos szerelmének, Gáti Évának (Hámori Gabriella) és felettesének, Kulcsár elvtársnak (Scherer Péter). A váratlan fordulatok közben azonban kiderül, hogy nem mindenki az, akinek látszik, és hogy a kommunista rendszerben jobb, ha az ember senkiben nem bízik meg, és senkit nem enged magához túlzottan közel.

A játszma című folytatás szokatlan apropóból született: a forgatókönyvíró, Köbli Norbert többször beszélt róla, hogy a filmet kifejezetten a 2016-ban agyvérzésen átesett Kulka Jánosra írta, és mint a sajtóvetítésen elárulta: ha a színész nem vállalta volna a szerepet, nélküle a mozi sem készült volna el. Így természetesen nem meglepő, hogy

a mű központi szereplője Markó Pál: minden, ami történik, jobbára miatta történik, minden szereplő tőle tart, annak ellenére, hogy senki nem biztos benne, hogy egyáltalán tartani kell-e tőle.

Főképp, mert A vizsga világa óta eltelt hat évben sorra érték a csapások, közte a film egyik központi eleme, az agyvérzés. A sztrók hatásaiból gyógyuló Kulka Jánosnak ugyanis egy olyan embert kell alakítania, aki nagyon hasonló cipőben jár, mint ő: ahogyan néhány monológjában el is hangzik, a betegség által kreált börtönbe van zárva egyébként teljesen ép elméje. Markó Pál így próbál meg túlélni és boldogulni az enyhülő és nyitni próbáló Kádár-rendszer világában, miközben Jung, Kulcsár és Gáti minden követ megmozgat, hogy rájöjjenek, mik a valódi szándékai.

Sok bábuból álló sakkjátszma ez, a film két királya mégis egyértelműen Kulka és Nagy Zsolt, akiket a forgatókönyv is erre predesztinál, de akik önerőből, játékukkal is hátukra veszik az alkotást. Kulka brillírozik a betegsége óta először megkapott szöveges főszerepében, de Nagy Zsolt is közel áll ahhoz, hogy kimondhassuk: élete alakítását nyújtja. A számos, főképp magyar viszonylatban pazarul megírt párbeszéd, valamint a gyakori és hosszú közeli felvételek mind segítenek, hogy a két színész és a két karakter is mindent bele tudjon adni a feladatába. Hozzájuk a helyzethez tökéletesen felnőve kapcsolódik a fiatal Abigél (Staub Viktória), aki különleges megbízatását váratlanul nagy lelkesedéssel és profizmussal végzi.

A film élvezeti értékéhez hozzáad az a környezet és atmoszféra, amit az alkotók részben a nem titkoltan bővebben mért pénzből tudtak megteremteni. Míg A vizsga egyértelműen egy jobb tévéfilmként készült el, addig a Bergendy Pétert váltó Fazakas Péter rendezte Játszma egy ízig-vérig moziba készült alkotás rengeteg külső jelenettel, a hatvanas éveket mindenben pompásan megidéző díszlettel és jelmezekkel, valamint egy adag CGI-Budapesttel (lásd: épülő Erzsébet-híd vagy épp villódzó neonreklámok).

Ezek az összetevők garanciák arra, hogy a receptből egy igazán élvezetes mű kerekedjen, ami a játékidő kétharmadáig gond nélkül hozza a színvonalat. A krimik világában több iskola van: akadnak olyanok, akik szeretik, ha a néző elnyújtva, lassan, a különböző jelekből jön rá a fordulatokra és a háttérben meghúzódó szálakra, míg más művekben a vége felé egyszerre tudjuk meg, hogy kik és hogyan machinálták a szálakat, valamint hogy mikor és melyik pontoknál kellett volna felfigyelnünk az árulkodó részletekre. Magam az első variáció híve vagyok, de a forgatókönyv és a rendezés tényleg annyira magával ragadó, hogy simán elfogadtam azt is, hogy itt az utóbbi módszerrel, a kissé didaktikus megfejtéssel éltek.

Persze azt is nehéz megmondani, hogy A játszma valóban szimplán egy krimi-e. Kétségkívül rejtélyekkel, izgalmakkal és fordulatokkal teli filmet látunk, ahol azonban az első egyharmadban inkább a szereplők érzéseivel, lelkük mélységeivel, fájdalmaik, reményeik és félelmeik forrásaival ismerkedünk meg fokról fokra. Ehhez nem csak a kiváló főszereplők vannak segítségünkre: A játszma egy olyan film, ahol nyúlfarknyi mellékszerepekben is akkora sztárok tűnnek fel, mint Hajduk Károly, Rátóti Zoltán, Borbély Alexandra vagy Döbrösi Laura.

Mindenki elementáris erővel dolgozik tehát azon, hogy mi, nézők szép lassan magunk jöjjünk rá a film fő mondanivalóra. Az első, hogy ha A vizsga alatt megtanultuk, hogy senkiben nem érdemes bíznunk, A játszmában felismerhetjük, hogy még magunkban is csak ímmel-ámmal szabad. És ne feledkezzünk meg Markó Pál üzenetéről sem, ami a film záró jeleneteiben nyer végső értelmet:

Aki nem akarja, megkapja.

Mi például egy remek krimibe oltott filmdrámát kapunk, egy jó értelemben vett hibrid zsánerfilmet, ami a jelenlegi filmes piacon bizony nem is kevés.

A játszma – trailer

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: