KÉK HÍREK
A Rovatból

A Föld második legmagasabb hegyének megmászására indul Klein Dávid és Suhajda Szilárd

A két magyar hegymászó három év után próbál meg ismét feljutni a K2 csúcsára, legutóbb egy lavina miatt kellett visszafordulniuk.


Ismét együtt indul útnak Klein Dávid és Suhajda Szilárd, ráadásul számukra már ismerős terepet vesznek célba: a 8611 méteres K2 csúcsára szeretnék feljuttatni a magyar zászlót oxigénpalack és teherhordók nélkül.

Földünk második legmagasabb hegycsúcsára éppen három évvel ezelőtt indult el először a két hegymászó, de abban az évben a természeti erők nem kedveztek nekik: a hegy felső szakaszán egy hatalmas lavina söpört végig, így akkor senki nem jutott fel a hegy tetejére. A Magyar K2 Expedíció a tervek szerint június 7-én veszi kezdetét, az expedíciót a TV2 támogatja.

2016-ban mászott együtt először „nyolcezresen” Klein Dávid és Suhajda Szilárd. Dávid közvetlenül az Annapurna (8091 m) első magyar megmászása után indult útnak mászótársával. Akkor a K2-n két nagyon erős akklimatizációs kört valósítottak meg, azonban egy hatalmas lavina keresztülhúzta számításaikat. A lezúduló hó végérvényesen megrongálta a fix köteleket és elmosta a magashegyi táborokat, így a hegyen tartózkodó valamennyi csapat beszüntette a mászást.

A párosnak azonban mindez nem szegte kedvét, kedden egy sajtótájékoztató keretében jelentették be, hogy 2019-ben ismét a „hegyek királya”-ként is emlegetett K2 csúcsát veszik célba. Bár a K2-vel több hazai csapat is próbálkozott korábban, a hegy csúcsát még nem érte el magyar hegymászó. Ezen szeretne változtatni Dávid és Szilárd, akik azt is elmondták, hogy hosszú távra terveznek.

„A magyar hegymászás komoly utat járt be azóta, hogy 1990-ben egy hazai mászócsapat feljutott a Cso Oju 8201 méteres csúcsára, teljesítve ezzel az első „nyolcezrest” a magyar hegymászás történetében. Azóta sorra születtek a hazai sikerek és már csak a Sisapangma , a K2 és az Everest csúcsának palack nélküli megmászása hiányzik ahhoz, hogy teljesítsük a „Himalája koronája” néven ismert kihívást, vagyis, hogy elmondhassuk, hogy a Föld valamennyi „nyolcezresének” csúcsán állt már magyar állampolgár. A következő néhány évben Szilárd barátommal azon leszünk, hogy felkerüljön a korona a magyar hegymászás e közös alkotására és teljesítsük az eddig kimaradt „nyolcezreseket”. Ehhez az első lépés idén a K2 megmászása oxigénpalack és teherhordók segítsége nélkül” – mondta el Klein Dávid.

A K2 a Föld második legmagasabb hegycsúcsa, Pakisztán és Kína határán, a Karakorum hegységben. A csúcs tengerszint feletti magassága 8611 méter. Először két olasz hegymászónak sikerült megmásznia 1954-ben. A himalájai csúcsokkal ellentétben ez a hegy leginkább a nyári időszakban mászható, hiszen a Himalája vonulata a monszunnal érkező csapadékot felfogja, így annak hatása a Karakorumban már nem igazán érzékelhető. 2005-ben Kollár Lajos vezetésével Erőss Zsolt és csapata is megkísérelte elérni a K2 csúcsát, Zsolt azonban az időjárási viszonyok miatt 8350 méterről kénytelen volt visszafordulni.

Az expedíció során a hegymászók az úgynevezett Abruzzi útvonalat (Abruzzi-gerinc) követik majd. Az alaptábor elérése után kezdetét veszi a magashegyi akklimatizáció és a táborlánc kiépítése: az egyes akklimatizációs körök során Dávid és Szilárd az alaptábor felett kisebb táborokat épít majd ki.

A táborokban élelmet, sátrat hagynak hátra és a táborlánc kiépítése során szervezetüket is hozzászoktatják a ritkább légkörhöz. Várhatóan 3-4 ilyen akklimatizációs kört hajtanak majd végre. A csúcstámadás napján a legfelső táborból indulnak majd, és ide, vagy egy alsóbb táborba térnek vissza.

Dávid és Szilárd célja valóban a csúcs elérése, de az odavezető út legalább annyira lényeges, mit a csúcs maga: fontos számukra az etikus, sportszerű mászás – ezért nem használnak oxigént vagy teherhordókat –, a környezettudatos expedíciózás, a helybéliek tisztelete, és természetesen a mászás során átélt közös élmények. Ezenfelül mindketten vallják, hogy „egy expedíció akkor tekinthető sikeresnek, ha elérték a csúcsot és a hegymászók épségben le is jöttek a hegyről.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Jogosítvány nélkül gázolt el egy nyolchónapos terhes nőt egy sofőr Pécsett, anya és babája is életveszélyben van
Az orvosok császármetszéssel hozták világra a babát, akit mélyaltatásban tartanak. A gázoló a büntetőpontjai miatt már korábban elvesztette a jogosítványát.


Életéért küzd az a csecsemő, akit édesanyja hasában ért súlyos baleset, miután a nyolchónapos terhes nőt elgázolták egy pécsi zebrán hétfőn este. Az asszony is súlyos állapotban van, a babát császármetszéssel kellett világra segíteni, azóta lélegeztetőgépen tartják. A gázolónak nem volt jogosítványa.

A baleset a pécsi belváros határán, a Hunyadi utcában, az Alagút melletti zebrán történt este háromnegyed tíz körül. A várandós nőt egy balról érkező Smart ütötte el a gyalogos-átkelőhely elején.

Egy, a gázolás után percekkel a helyszínre érkező autós az RTL Híradónak mesélt a látottakról.

Mosdósi Lívia telefonon azt mondta: „Két-három rendőrautó kék fénnyel állt az út közepén, mellettük egy mentő. Velem szemben, a szembejövő sávban egy Smart állt. A rendőrök épp helyszíneltek, de olyan erősen fújt a szél és szakadt az eső, hogy az is eszembe jutott, sajnálom őket. Sem a hölgyet, sem a sofőrt nem láttam.”

A mentők perceken belül a kereszteződésbe értek. „A várandós nő súlyos fejsérülést, agyrázkódást, medencetáji sérüléseket szenvedett, felmerült a belső sérülések gyanúja is. Helyszíni állapotstabilizálás után azonnal a sürgősségi osztályra szállították” – ismertette Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője. A kórházban az orvosok császármetszéssel segítették világra a babát. Úgy tudni, a kicsi továbbra is mélyaltatásban, lélegeztetőgépen van, és az édesanyja állapota is súlyos.

A megrázó hír sokkolta a helyieket. „Az, hogy egy várandós nőről és egy születendő gyerekről van szó, különösen megrázza az embert. Úgy gondolom, ez arra is felhívja a figyelmet, hogy mindenkinek jobban kell figyelnie”

– nyilatkozta Kovács Orsolya.

Információk szerint a gázoló egy másik autós segítségével értesítette a mentőket. Kiderült, hogy a férfinak nem volt jogosítványa, azt korábban az összegyűjtött büntetőpontjai miatt vonták be.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÉK HÍREK
A Rovatból
Vezetőszáron vitték bíróságra a neves magyar raliversenyzőket, 1,2 milliárdos adócsalással gyanúsítja őket a NAV
A gyanúsítottak között van egy csapatfőnök, valamint egy apa-lánya páros is. Az apa harminc éve folyamatosan a magyar ralibajnokság versenyzője, és több kategóriában is bajnoki címet szerzett.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2025. november 21.



Megbilincselve, vezetőszáron kísérték be csütörtökön a Budapest Környéki Törvényszék épületébe azokat a neves magyar raliversenyzőket, akiket a NAV 1,2 milliárd forintos adócsalással gyanúsít – írta meg a Blikk.

A gyanúsítottakat három turnusban szállították a bíróságra, ahol többnyire rezzenéstelen arccal várták, hogy a nyomozási bírók külön-külön döntsenek a sorsukról.

A kedden őrizetbe vett tizenegy ember közül végül tíznek a letartóztatását rendelték el, ők biztosan rács mögött maradnak. Egyikük, egy nő, aki az apjával versenyez egy autóban, bűnügyi felügyelet mellett szabadlábon védekezhet.

A NAV közlése szerint 1,2 milliárd forintos adóhiány miatt indult büntetőeljárás az autóversenyzők és mintegy ötven társuk ellen.

Az is kiderült, hogy

egy autóversenyzéssel is foglalkozó páros a futamok mellett reklámügynöki tevékenységet végzett, ám a tetemes összegű áfát fiktív számlákkal csökkentették jogosulatlanul.

A NAV szerint olyan, tényleges kereskedelmi tevékenységet nem végző cégektől szereztek be számlákat reklámszolgáltatásról és versenyautókhoz szükséges alkatrészekről, amivel „papíron” csökkentették az adójukat. A bíróság közleménye szerint „működésük alatt nagy lett a forgalmuk, de kevesebb adót akartak fizetni, ezért a gyanú szerint fiktív számlákat gyártottak.”

Az üzletből két másik autóversenyző is részesült, akik egy bűnszervezet szolgáltatásait vették igénybe, ezzel a piacon jóval kedvezőbb helyzetbe kerültek. Az „alvállalkozó” cégeket strómanok nevére íratták, de azok felett valójában a számlagyárat működtető bűnszervezet rendelkezett.

A bírósági döntéseket egy keddi, nagyszabású akció előzte meg, amelyben a NAV mintegy 450 munkatársa csapott le több helyszínen a rendőrség segítségével. Az akció során a nyomozók bizonyítékokat gyűjtöttek, intézkedtek a vagyon biztosításáról, és megkezdték a mintegy ötven gyanúsított kihallgatását. A gyanúsítottak között van egy csapatfőnök, valamint egy apa-lánya páros is. Az apa harminc éve folyamatosan a magyar ralibajnokság versenyzője, és több kategóriában is bajnoki címet szerzett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Milliárdos adócsalás: Döntött a bíróság az ismert magyar ralisokról, tízen rács mögött maradnak, bilincsben, vezetőszáron kísérték őket
Az ügyben kedden tartottak összehangolt akciót, amelyben a NAV mintegy 450 munkatársa vett részt a rendőrség segítségével. A hatóságok megkezdték a mintegy ötven gyanúsított kihallgatását, végül tizenegy embert vettek őrizetbe.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2025. november 20.



Bilincsben, vezetőszáron kísérték be csütörtök délelőtt a Budapest Környéki Törvényszékre azokat az ismert autóversenyzőket és társaikat, akiket milliárdos adócsalással gyanúsít a NAV. A bíróság tizenegy őrizetbe vett ember sorsáról döntött: egyikük, egy apjával versenyző nő bűnügyi felügyelet mellett védekezhet szabadlábon, a többiek letartóztatásban maradnak - írta a Blikk.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal közlése szerint az autóversenyzők és mintegy ötven társuk ellen 1,2 milliárd forintos adóhiány miatt indult büntetőeljárás. A gyanú szerint egy autóversenyzéssel foglalkozó páros a futamok mellett reklámügynöki tevékenységet is végzett. Hogy csökkentsék a befizetendő áfát, fiktív számlákat szereztek tényleges kereskedelmi tevékenységet nem végző cégektől, például reklámszolgáltatásokról vagy versenyautó-alkatrészekről.

A nyomozás adatai szerint a módszert két másik autóversenyző is alkalmazta. A fiktív számlákat egy bűnszervezet által működtetett „számlagyár” biztosította, amely strómanok nevére íratott cégeken keresztül működött, ezzel a gyanúsítottak piaci előnyhöz jutottak a versenytársaikkal szemben.

Az ügyben kedden tartottak összehangolt akciót, amelyben a NAV mintegy 450 munkatársa vett részt a rendőrség segítségével. Több helyszínen tartottak kutatást, bizonyítékokat szereztek be, és intézkedtek a vagyoni hátrány megtérülése érdekében. A hatóságok megkezdték a mintegy ötven gyanúsított kihallgatását, végül tizenegy embert vettek őrizetbe.

A gyanúsítottak között többszörös magyar bajnokok, világbajnoki pontszerzők, valamint egy csapatfőnök is van. Az egyik gyanúsított, egy harminc éve a magyar ralibajnokságban versenyző, több kategóriában is bajnok pilóta, akinek a lánya szintén érintett az ügyben.

Az egyik letartóztatott csapatfőnök néhány éve egy interjúban még arról beszélt, hogy a sportágból nem lehet profitálni. Akkor azt mondta: „Egyáltalán nem. Ha nem lennének támogatóink és a versenyzőim nem hordanák be a fizetésük nagy részét, akkor most ez amit itt látsz, nem létezne.”

Az I. és II. rendű gyanúsított, az apa-lánya páros védőügyvédje, dr. Lengyel Zoltán a lapnak úgy nyilatkozott:

„A védenceimet értelemszerűen megviselte a gyanúsítással összefüggő őrizetbe vétel, hiszen mindketten rendezett családi környezetben élnek, és kiegyensúlyozott életvitelt folytatnak.”

Hozzátette, hogy a nyomozati anyag nagy terjedelmű és szerteágazó, ezért az ügy érdemi részéről még nem lehet felelősen nyilatkozni. „Az elmúlt napokban elsősorban a kényszerintézkedés kérdésére összpontosítottunk, és örülünk annak, hogy a II. rendű gyanúsított vonatkozásában nem került elrendelésre a letartóztatás” – mondta az ügyvéd.

Az ügyre Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke is reagált egy közösségi médiás bejegyzésben. „Továbbra is töretlenül hiszek abban, hogy a magyar autósport teljes megújulása nemcsak szükséges, hanem elkerülhetetlen. A tisztulás folyamata zajlik és ebben a munkában elszántabb vagyok, mint valaha. Meggyőződésem, hogy a szövetségünk tagjai kizárólag szabálykövető, törvénytisztelő egyesületek, sportvállalkozások és versenyzők lehetnek.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Videó: fejjel nekirohant egy vaddisznó egy autónak a Budaörsi úton
Az ütközés után az állat visszapattant a kocsiról, fújtatott egyet, majd sértetlenül visszaszaladt a fák közé. A döbbenetes pillanatokat egy másik sofőr rögzítette


Döbbenetes jelenetet vett videóra egy autó fedélzeti kamerája: egy megtermett vaddisznó rohant ki a sűrű bozótosból a forgalmas Budaörsi úton, egyenesen egy gyanútlanul haladó Lexus oldalába. Az esetről a BpiAutósok.hu számolt be.

A felvételen jól látszik, ahogy a vadállat az ütközés után visszapattan a kocsiról, fújtat egyet, majd megfordult és visszaszaladt a fák és bokrok közé.

„A Budaörsi úton a város irányába haladva a Kőérberki út előtt kiszaladt egy megtermett vaddisznó az útra, és az orrával nekiment az előttünk haladó Lexusnak” – mesélte a felvétel beküldője a portálnak.

A környéken élők számára nem teljesen ismeretlen a vadveszély, Újbuda Önkormányzatának tájékoztatása szerint ugyanis a kerületben 2026. január 6-ig engedélyezett vadkárelhárítás zajlik. A budai kerületekben, így például a Hegyvidéken is, rendszeresen napirendre kerül a vaddisznók gyérítése és csapdázása a megszaporodott lakossági bejelentések miatt. Szakértők szerint a városi vaddisznók jelenléte nem új keletű, a zöldterületek és a könnyen elérhető élelemforrások vonzzák őket a lakott területek közelébe. A rendőrség azt tanácsolja, hogy aki vadat észlel az úton, azonnal csökkentse a sebességét és használja a dudát. Ha mégis megtörténik az ütközés, kötelező értesíteni a hatóságot, az elpusztult állatot pedig tilos elvinni a helyszínről. Fontos tudni, hogy a kötelező felelősségbiztosítás általában nem fedezi a vadkár okozta sérüléseket a saját autónkban, erre csak a CASCO nyújthat fedezetet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk