UTAZZ

Így ünnepel Fa Nándor karácsonykor az óceán kellős közepén

Ötödik karácsonyát tölti tengeren a magyar szkipper, aki túl van harmadik Vendée Globe-jának felén.

Link másolása

Végtelenek tűnő negyedórák óta rajzottunk már a szürkés-zöldes vízen. Kora hajnalban gyülekeztünk a kikötőben, de fél hatkor még úgy tűnt, semmi értelme kihajózni, hiába volt a K&H Bank Matáv már csak húsz tengeri mérföldnyire a parttól, a rettenetes ködben esélyünk sem lett volna összefutni vele a nyílt óceánon. Hétre végre oszlott a köd, emelkedett a pulzus, lehetett indulni – magam a Jeannot-on préseltem magam a korláthoz, de úgy, hogy minél közelebb legyek Philippe-hez, aki a radaron cserkészte az apró zöld pontot, a hatvan láb hosszú vitorlást.

A kisebb-nagyobb, a lusta, olajos hullámokon a partól rohanva távolodó motorosok fedélzetén legalább száz magyar próbálta átlátni a ködöt, eleinte reménytelenül. Aztán váratlanul kettényílt a ködfal, és abban a pillanatban megpillantottuk, amire vártunk: a nyugodt tempóban sikló vitorlást, fedélzetén az első, a Földet megállás nélkül, három kontinenst legdélebbről, külső segítség igénybevétele nélkül megkerülő hajóssal, Fa Nándorral. Mellésiklottunk, mire Fa odakiáltotta: "Szevasztok, nagyon jó itthon!"fanandor1

Friss szélben a Spirit of Hungary (fotó: hajozas.hu)

A K&H Bank Matáv kilenc után néhány perccel haladt át a kikötő bejárata előtt egy mérföldnyire húzódó célvonalon, mindenünnen petárdák, jelzőpisztolyok durrogása hallatszott, többezres tömeg ovációzott, a magyarok büszkén énekelték a Himnuszt. A kissé viharvert vitorlás fedélzetére először Mike Plant felesége lépett fel – megölelték egymást Nándorral.

Az amerikai szkipper Plant Fa egyik legjobb barátjaként, a Vendée Globe rajtjára igyekezve borult fel hajójával és veszett az óceánba... A magyar hajós ezután apró gyermekét kapta ölbe. "Nem ismer meg" – mosolygott a kicsi gyanakvó arcát látva.fanandor2

Viszonylag barátságos időben rajtolt el az aktuális Vendée Globe (fotó: Vincent Curutchet/Vendée Globe)

Ezerkilenszázkilencvenhárom március harmincadikát írtuk. Les Sables d’Olonne, a Vendée Globe kikötője, rajtja és célja ekkor már másodszor fogadta a hazatérő szkippereket. A XIX. század végén rangos, atlanti-parti üdülőhellyé vergődött kisváros vallhatja magáénak Európa "legszőkébb" fövenyét. Apály idején a plázs ötven-száz méter széles, a múlt századfordulón szamárversenyeket tartottak itt, a korabeli prospektusok pedig felhívták a vendégek figyelmét a párizsi telefonkapcsolatra, és a (1925-ben megszüntetett) villamosra.

A versenyközpontban az ötödikként, egyben legjobb külföldi vitorlázóként célba érő Fa rövid monológja közben megjegyezte, "nem kell tengerparti országban élni ahhoz, hogy az ember a tengert szeresse. Egyébként is, az óceán mindenkié – és valaha nekünk, magyaroknak is volt tengerünk..."fanandor3

Les Sables d’Olonne egyszer volt villamosa

A dagályhullámokat felfogó mellvéd oltalmában a part teljes hosszában megszámlálhatatlanul sorakozó éttermek és vendéglők közül Fa megérkezésének estéjén a La Tamarinbe ültünk be néhány palack Bourgueil társaságában a hajóst köszönteni és ünnepelni. Akkoriban még nem volt élő, műholdas bejelentkezés a déli szélesség ötvenvalahanyadik fokán fekvő, Új-Zélandhoz tartozó Campbell-sziget magasságából, nem létezett naponta frissülő Facebook-profil – némán, majd feloldódva ittuk Fa minden szavát.

Elmesélte, Plant és Nigel Burgess halálhírére (az üzletember és hajózási szakértő, Szaddám Husszeinnek yachtot eladó, Donald Trumpot is az ügyfelei között tudó Burgess tetemét néhány nappal a rajt után találták meg a Vizcayai-öbölben, hajója bevont vitorlákkal, kétcsomós sebességgel távolodott a tragédia színhelyétől...) istenéhez fohászkodott, hogy valaha ismét láthassa szeretteit, törött boommal vitorlázott odalent, a Déli-óceánon, ahol a víz hőmérséklete mínusz kettő és plusz tíz fok között váltakozik, és ahol a Föld leghevesebb és legkitartóbb szelei fújnak, harmadszor kerülte meg a Horn-fokot, Diego Ramíreznél legalább 150 kilométeres orkánban kötözte le a vitorlákat, miközben a megdőlt K&H Matáv árbocának csúcsa a hullámokba fúródott.

A nyugodtabb pillanatokban Plutarkhoszt tanulmányozta (Plutarkhosz hitt abban, hogy a görög és római történelem hősei rettenetes vétkeikkel és óriási erényeikkel az emberi természet határainak felismerésére tanítanak), Deák Ferencről és a kiegyezésről olvasott, és egyre csak azt hajtogatta magában, csak előre, nincs visszaút.

Az elsőtől az utolsóig

Fa Nándor folyamatosan lép előre, és halad egyre kedvezőbb pozícióban: jelenleg a kilencedik, és már túl van a táv felén. Hamarosan még előkelőbb helyen hajózhat, mivel a hetedik francia Paul Meilhat hajóján (SMA) meghibásodott a tőkesúlybillentő hidraulika, amit valószínűleg csak külső segítséggel lehet megjavítani, így pedig versenyen kívül mehet majd tovább. Utolsó napi tempója alapján Fa a harmadik, hiszen átlagos sebessége 14,4 csomó (26,7 kilométer) volt.

A Vendée Globe 2016/17 élen álló hatvanlábasa a Banque Populaire VIII – szkippere, Armel le Cléac’h 47 nap és 32 perc alatt érte el a Horn-fokot, ezzel rekordot döntött. Az eddigi csúcstartónak, a 2013-ban győztes François Gabart-nak ugyanez 52 nap, hat óra és 18 perc alatt sikerült. Élhetünk a feltételezéssel, hogy le Cléac’h két és fél, három hét múlva befuthat Les Sables d’Olonne-ba. Ha ez sikerül, meg kell emésztenünk a tényt, miszerint hetvennél is kevesebb nap elegendő a Vendée Globe teljesítéséhez… A második helyen, hétszáz és még valahány mérföld hátránnyal a brit Alex Thomson (Hugo Boss) halad, órák kérdése, és eléri a Horn-fokot, ahonnan az út már hazafelé vezet. Thomson (hajója) egyébként kétszer is jól kifogta a szelet: nem sokkal a november elejei rajtot követően a 24 órás átlaga elérte 22,3 csomót (41,3 kilométer), illetve egyetlen nap leforgása alatt 991,4 kilométert hagyott maga mögött.

A mezőny végén, a 19., illetve a 20. pozícióban Romain Attanasio (Famille Mary – Etamine de Lys) és Sébastien Destremau (TechnoFirst – faceOcean) dacol az elemekkel, ők még nem érték el az ausztráliai Leeuwin-fokot.

Különös teremtmények a szólóvitorlázók. És nem csak azért, mert (több) évtizedes vitorlázás, lélekedzés, a hajó saját kezű tökéletesítése, komfortosítása kell ahhoz, hogy a célba vergődés esélyével vágjanak neki egy-egy nagyobb, óceáni versenynek. Mert minden, olykor több hónapig tartó magányos út spirituális út is egyben, miközben a szkipperek különleges ok-okozati rendszerben léteznek, sokuk szoros kapcsolatba kerül az egyetemes rendezőelvvel, amely azután áthathatja életüket egy mélyebb harmóniával, amiből persze rendre kizökkenti őket a repetitív hullámzás okozta apátia, a hatvanas szélességi körök viharainak purgatóriuma.fanandor4

Jacques Vapillon felvétele az 1989/90-es VG-győztes Titouan Lamazou hajójáról, az Écureuil d'Aquitaine II-ről készült

A sajátos lelkivilág jó példája a francia Bernard Moitessier, aki 1968 augusztusában vágott neki az első, kikötés nélküli óceáni szólóvitorlás versenynek, a Golden Globe-nak. Bár jó esélye volt arra, hogy jóval előtte elrajtoló Robin Knox-Johnstont a Horn-fok után beérje, és nyerjen, az Atlanti-óceánra kiérve nem északnak fordította vitorlását, a Joshuát (Joshua Slocum, a Földet először szólóban megkerülő hajós keresztneve után, igaz, Slocum a XIX. század végén, három évnél is hosszabb földkörzése során több mint harmincszor kötött ki), hanem továbbment keletnek, és meg sem állt Tahitiig.

Így Knox-Johnston személyében tiszteljük az első Globe-győztest, míg a civilizációtól magát távol tartó Moitessier tettét a következő, Angliába küldött üzenet magyarázza a leghűebben: "parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame", azaz "mert én a tengeren vagyok boldog, talán ez menti meg a lelkemet". Persze, ne feledjük, Moitessier közben felállította a megállás nélküli szólóvitorlázás útvonalcsúcsát is: tíz hónap leforgása alatt 37 ezer 455 tengeri mérföldet (69 ezer 367 kilométert) haladt!fanandor5

Bernard Moitessier hosszú útja

Külön nehézségi tétel a konstans leküzdendők között a személyi sérülés, vagy a fedélzeti élelmiszerkészlet megcsappanása. Azon a bizonyos 1992/93-as Vendée Globe-on Bertrand de Broc valahol a Kerguélen-szigetek közelében a rettenetes hullámzásban gyakorlatilag leharapta a nyelvét. De visszavarrta. Helyi érzéstelenítéssel, rádión érkező orvosi útmutatás alapján. Philippe Poupon hazaútja az Atlanti-óceánon maga volt a pokol, a Fleury Michon a végére teljesen kifulladt, szakadt vitorlákkal, lékkel az oldalán, kegyelemért könyörögve siklott a Les Sables d’Olonne-i révbe – Pouponhoz hasonlóan tört meg lélekben Jose-Luis de Ugarte, a baszk élelme odaveszett, úgy élte túl a kalandot (kalandot?), hogy reggelente összeszedegette az Euskadi fedélzetén landolt repülőhalakat – utóbb bevallotta, kicsit túldramatizálta a helyzetet, némi tartalékja mindig akadt, de hangulata a padlón volt.

Ugarte akkor egyébként 64 évesen teljesítette a versenyt, éppen annyi idősen, mint amennyi most Fa Nándor... A legdöbbenetesebb fejleményeket ráadásul nem is ez, hanem az 1996/97-es kiírás hozta – ez volt Fa Nándor második nekiveselkedése a Vendée Globe-on. De erről majd legközelebb.fanandor6

A Spray, amivel Joshua Slocum 1895. április 24.–1898. június 27. között hajózta körül a földgolyóbist

A magányos, az óceánon hányódó szkipperek közül ki-ki a maga módján ünnepli a karácsonyt. Kibontják az otthonról hozott csomagot. Van, aki libamájpástétommal, vaddisznósülttel, pezsgővel, vörösborral adja meg a módját a vacsorának (mit bosszankodhatott annak idején Marc Thiercellin, amikor kiderült, nincs dugóhúzója, és a közelben sem volt senki, akitől kölcsönkérhetett volna egyet).

Mások viszont nem ünnepelnek különösebben: "ez különben is családi esemény, a családomat meg nem hozhattam magammal" – mondta 1996-ban Herve Laurent. Raphaël Dinelli meg az életének örült, hajója elsüllyedt, Pete Goss (aki később verseny közben tűnt el, vitorlását hetekkel később, Chile partjainál találták meg) mentette ki.fanandor7

December 15-én készült a felvételt. A Spirit of Hungary spártai egyszerűségű konyhájának "falán" a felirat valószínűleg Fa Nándor párjától származik...

Tessék megnézni a Facebook-oldalát – bár a magyar hajós egyedül van a Spirit of Hungaryn, de mégsem. Rengetegen szorítanak érte, küldik sorra a jókívánságokat, a jéghegyzóna határán lavírozó Fa Nándornak, aki életének ötödik karácsonyát tölti vízen, és ez már bevallottan egy kicsit sok neki... De felhívta családját telefonon, és hosszan beszélt velük – egy része ott volt velük, Magyarországon.

Az előrejelzések szerint karácsonykor, egészen 27-éig "széltaktikailag" nehéz napok várnak Fára, de aztán talán jön egy újabb vonat, amivel majd jobban lehet haladni. Addig pedig türelem, meló, és csak előre, előre és előre.

À la vie, à la mer.fanandor8

Balról jobbra, nyugatról keletre az Antarktisz körül

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Kattints a megosztásra, ha úgy gondolod, másokat is érdekelhet a cikk!!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Itt a lista Európa legélhetőbb városairól – egy magyar is bekerült a száz legjobb közé
Élhetőség, szerethetőség és a gazdasági lehetőségek mentén írták össze Európa legjobb városait.

Link másolása

Megjelent a Resonance Consultancy legfrissebb listája Európa 100 legjobb városairól. 2024 első tíz helye így alakult:

1. London

2. Párizs

3. Berlin

4. Róma

5. Madrid

6. Prága

7. Barcelona

8. Amszetrdam

9. Isztanbul

10. Milánó.

A három fő szempontjuk az élhetőség, a szerethetőség és a gazdasági lehetőségek voltak. Ezek alapján mindössze egy magyar város, Budapest került be a száz legjobb közé. A magyar főváros a 20. helyet szerezte meg.

A teljes listát itt lehet böngészni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
UTAZZ
A Rovatból
Lezárták az egyik legnépszerűbb magyar kirándulóhelyet – balesetveszélyes a Rám-szakadék
2024. április 24-től kezdődően további tájékoztatásig nem látogatható. Az ok a klímaváltozás, ami ronthatja a kőfalak állékonyságát.

Link másolása

A Telex írta meg a Pilisi Parkerdő felszólítására hivatkozva, hogy a klímaváltozás hatásai miatt a Rám-szakadék jelenlegi állapotában veszélyes.

A klímaváltozás miatti hosszú, aszályos időszakok és rendkívül nagy mennyiségű csapadékkal járó esőzések váltakozása a Rám-szakadék kőfalainak állékonyságára is negatívan hat, ezért a Pilisi Parkerdő a látogatók biztonsága érdekében a helyszínt a teljes körű geológiai és statikai vizsgálatok elvégzéséig és kiértékelésééig ideiglenesen teljes egészében lezárja

– olvasható a közleményben.

A túrázni vágyók így a Rám-szakadék elkerülő útvonalaként a Lukács-árokban futó sárga sávú jelzést tudják használni.

A Rám-szakadék természeti adottságai miatt hazánk egyik legnehezebben járható jelzett turista útvonala, ahol még kőgurulás vagy sziklaomlás is előfordulhat. A szakadékot emiatt csak saját felelősségére látogathatják az érdeklődők.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
5+1 élmény, amivel kiegészítheted a túrázást a Dunakanyarban
Pazar Dunakanyar-élményre vágysz? Mutatjuk a legjobb helyeket!

Link másolása

A Dunakanyar ideális célpont akár egy egynapos kiránduláshoz, de többnapos pihenéshez is. Mindkét oldalon tudunk tuti helyeket, izgalmas élményeket a kedvenceinket most összegyűjtöttük nektek.

1. Történelmi séta, Esztergomban

Esztergom nevével sokszor találkoztunk a történelemkönyvekben: uralkodók székhelye volt, majd a katolikus egyház hazai központjaként funkcionált. Az esztergomi várhegy szépségét azonban egy fotó sem adja vissza – itt az idő, hogy saját szemeddel is megcsodáld a festői városrészt. A várhegyen áll a királyi vár, mellette a bazilika magasodik. Hazánk legnagyobb templomáról beszélünk, melynek nagyságát még inkább kiemeli Duna-parti elhelyezkedése.

A Dunakanyar látnivalók egyik különlegességét a Kupolakilátó adja, amelynek tetejét 400 lépcső megtételével érheted el. Minden fáradságot megér a lépcsők megmászása, ugyanis a Dunakanyar látnivalók egyik legszebbje tárul a szemeink elé: a templom tetejéről megcsodálhatjuk az alattunk kék szalagként hullámzó Duna látképét, a lenyűgöző Esztergom városával együtt.

Fotó: Unsplash.com / Meszárcsek Gergely

2. Ha Dunakanyar, akkor hajózás!

Nem ismered elég jól a Dunakanyart, ha nem hajózol Esztergom, Visegrád, vagy akár Szentendre legszebb dunai szakaszán. A hajókirándulás számos érdekességet tartogat, akár a szárnyashajó, akár a kirándulóhajó járatokat választod.

Kisebb gyerekekkel érdemes a szárnyashajós élményt kipróbálni, mert ezek a járatok gyorsan haladnak Budapest és Esztergom között, közben pedig Vácon és Visegrádon is kiszállhatsz. A hosszabb utakhoz a Nagy Duna-ág és a Szentendre-Leányfalu-Visegrád-Nagymaros vonal is remek döntés, nem fogsz mellényúlni a választással.

3. Homoksziget, Göd

A nyár aszályosabb részében trópusi tájakat meghazudtoló strandokkal is vár a Dunakanyar. Az egyik kedvelt homokos part a kisoroszi szigetcsúcsnál található, a másik pedig a homoksziget Gödön. Mindkét helyszín egész jól megközelíthető bringával is, a kiadós tekerés után pedig különösen jól fog esni egy kis lazulás a homokos parton. A szigetek látogatása jól kombinálható városnézéssel és különböző túrákkal is, ha Gödöt választjuk, ne hagyjuk ki a Huzella Kertet sem.

Ismét megnyitott Göd ikonikus szállodája, a Hotel Golden Palace****

Szerencsés vagy ha megszereted a Dunakanyart, mert soha nem érsz az élmények végére, akár a túrákat, akár a városnézést, vagy gasztro finomságokat kedveled. Egy biztos: a térségre nagyon kevés egy nap!

Ha szívesen felfedeznéd magadnak, tervezz több napra és szállj meg Göd ikonikus szállodájában, a Hotel Golden Palace****-ban. A szálloda a festői Dunakanyar közelében, Budapesttől mindössze 30 km-re, csupán egy rövid sétára a Duna-parttól fogadja vendégeit.

A szálloda épületét egy 8 hektáros park veszi körül, így megőrizve a hagyományos gyógyfürdő hangulatot, amit felújításnak köszönhetően a modern kényelem egészít ki. Korhű stílusú luxusszobák, kiadós félpanziós ellátás és a medencékkel valamint szaunákkal felszerelt csodás wellnessrészleg várja a vendégeket. A modern wellnessrészlegben a nyári szezonban napozóágyakon és egy kültéri medencében kapcsolódhatunk ki, ahol kültéri tűzrakóhelyet is kialakítottak, ha sütögetni támadna kedvünk. A masszázselemekkel ellátott beltéri élménymedence és a pezsgőfürdő egész évben rendelkezésére áll. Mindezt a finn és az infraszauna, a gőzfürdő és a merülőmedence egészíti ki.

A szálloda parkjában található tóban horgászási lehetőség is van, ahol szép kort megélt fák nyújtanak árnyékot a kellemes pihenéshez.

4. Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó, Szob

Az énekesként ismert Freddie által megálmodott, tavaly nyáron Szobon megnyitott Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó egyértelműen a minőséget képviseli. Fazekas Ádám világbajnok fagylaltkészítő mester fagylaltcsodái és a folyamatosan változó kávékínálat tökéletesen beleillik a Dunakanyar festői tájába. Ez a Dunától 30 méterre található kis ékszerdoboz Freddie nagymamájának állít emléket. Ősszel helyben sütött almás pitével, pogácsával, bejglikkel, rétesekkel, forró csokoládékkal és teakülönlegességekkel várják a vendégeket, valamint a Rádai kulturális programokkal is igyekszik napról napra izgalmasabbá tenni a Luczenbacher sétányt.

5. Nemdebárka, Szigetmonostor

Aki jártas a fővárosi éjszakai életben, az valószínűleg jó néhányszor megfordult már a kultikus Nemdebár nevű helyen a Széll Kálmán téren. Kevesen tudják, de ennek a helyek meglepő módon van egy kistestvére a szigetmonostori Duna-parton. Amit már csak a varázslatos helyszín miatt is érdemes felkeresni. Ha nem jártatok még a Szentendrei-szigeten, akkor idén nyáron legyen ez az egyik célpont, hiszen tele van mesebeli kis falvakkal és vonzó strandokkal. Egy egészen más világ nyílik ki itt az ember előtt.

A Nemdebárka itt is főleg esti hely, délután négykor nyitnak és tízig lehet náluk lazulni, na és csodás pizzákat enni! Nemcsak embereknek, de a kutyáknak is egy paradicsom.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Itt a lista: ennyivel lesz drágább nálunk az egynapos autópálya matrica, mint a régió országaiban
A környező országokhoz képest drágább lesz az egynapos matrica, ezért érdemes lehet megfontolni helyette a megyei vagy havi matrica vásárlását.

Link másolása

Április elsejétől, hétfőtől lehet egynapos autópálya-matricát vásárolni Magyarországon, írja a rtl.hu. Az autósok az érvényesség napján éjfélig használhatják majd a sztrádákat, közölte az állami útdíjfizetési vállalat.

A személyautók esetében alig ötödével olcsóbban adják majd az egynapos matricát a tíznaposhoz képest. A legtöbbért, amennyit csak elkérhet érte egy kormány.

„Az európai uniós irányelvek alapján az éves országos matrica árának legfeljebb 9 százaléka lehet, így a matrica ára 5150 forintba fog kerülni, és csak az adott napra érvényes. Tehát érdemes megfontolni ennek a használatát. Két egynapos matricának az ára már gyakorlatilag egy havi autópálya-matrica árának felel meg” – mondta a Híradónak Urbán Tamás, az autopalyamatrica.hu ügyvezetője.

Ausztriában már az év eleje óta kapható a mai árfolyamon 3400 forintos egynapos matricát, miközben az osztrák átlagfizetés nagyjából háromszorosa a magyarnak. Csehországban 3100, Szlovákiában pedig várhatóan 2100 forintot kell majd fizetni a napi sztrádahasználatért.

„A környező országokhoz képest drágább a matrica, viszont Magyarországon jellemzően a megyei matrica az, amit nagyon sok autós igénybe vesz, így Magyarországon vannak kedvezőbb megoldások is” – mondta Urbán Tamás.

Egyelőre online, illetve az állami útdíjfizetési szolgáltató ügyfélszolgálatain érdemes egynapos matricát venni, mert még nem minden viszonteladó partnernél lehet megvásárolni április elsejétől.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET: