KULT
A Rovatból

Így jutott el az élő zombigyártásig a Szörnyeteg sorozatgyilkosa – A Jeffrey Dahmer-szalagok

A dokuszériából még irtóztatóbb részletek derültek ki a sorozatgyilkossal kapcsolatban.

Link másolása

A Beszélgetések egy sorozatgyilkossal: A Jeffrey Dahmer-szalagok a Netflix 3 részes mini-dokumentumsorozata, ami ezúttal azt meséli el a valós szereplők segítségével, amit Ryan Murphy nézettségi rekordokat döntött sorozata, a Dahmer: Szörnyeteg - a Jeffrey Dahmer sztori nemrégiben elmesélt, csak épp teljesen más szemszögből.

Nem sokkal a Murphy-sorozat premierje után mutatta be a Netflix ezt a dokuszériát, amit szigorúan nagykorúaknak ajánlunk, mert illusztrációs anyagában rengeteg naturális, elborzasztó részlet szerepel. Ilyenek például a gyilkosságok fő helyszínén, Dahmer apartmanjában készült helyszíni fotók. Árulkodó, hogy a Dahmerrel több, mint 30 órát beszélgető

fiatal ügyvédnő utólag úgy számol be arról a pár percről, amit bent töltött a lakásban, mint élete egyik legmeghatározóbb pillanata, de tényleg csak pillanata, mert már rohant is ki hányni a tűzlétrához.

Ő a dokumentumfilm legfontosabb szereplője egyébként, a ma idősödő Wendy Patrickus, aki Dahmer védelmében ült a bírósági padon a gyilkos mellett a tárgyalás során, és akinek köszönhetően az ügyészség és az utókor belehallgathatott-hallgathat a beszélgetésekbe, melyek közte és a darabolós-savazós gyilkos közt zajlottak. Mindenképpen leválasztja Murphy-sorozatáról a dokuszériát, hogy itt nem óvatoskodtak az alkotók: több tanútól is megtudjuk, milyen volt az éjjel, amikor egy fiatal, zavart, átfúrt fejű fiú még meztelenül segítségért rohant az utcára, majd a két rendőr visszakísérte a lakásba Dahmerrel együtt. Aki mindenkit átvert, és ekkor is elhitette, hogy a fiú, akinek a fejébe a lyukon keresztül akkor már savat fecskendezett, valójában a bedrogozott meleg barátja.

A srác egy óra múlva már halott volt, és a rendőröknek eszükbe sem jutott benézni a hálóba, ahol egy másik áldozat holtteste hevert. 

És ez a momentum csak egy a sok közül, melyeket a dokuszéria már-már elviselhetetlenül részletesen tárgyal. Ha az sem esett volna le nekünk, hogy két áldozat, egy életben maradt, és egy lemészárolt szinte véletlen-vagy sorszerűen testvérek voltak, akkor most itt a lehetőség a döbbenetre, sőt, hallhatjuk Dahmer reakcióját is arra, amikor ezt megtudja. 

Hogy közelebb kerülünk-e hozzá, a motivációihoz, elméje működéséhez? Talán egy picit közelebb, mint Murphy hatásos sorozata, mert itt tényszerűen nem terel el minket az alkotó az empátia felől, hanem bizonyos szereplőknek hagyja, hogy kimondják: Dahmer beteg volt, kezelésre lett volna szüksége, vagy szeretetre, vagy hitre, vagy bármilyen odafigyelő emberi kapcsolatra, vagy bármire, ami visszaránthatta volna az úton, még időben. De nem volt ilyen, és nem volt megfelelő körülmény sem ahhoz, hogy észrevegyék abban az időszakban, amikor az AIDS is szedte a meleg áldozatokat, ami remek hátteret szolgáltatott ahhoz, hogy Milwaukee-ban egy fiktív belső valóságát megvalósítani vágyó nekrofil mészárolhatott éveken át, gyakorlatilag láthatatlanul. Sőt, magát Dahmert is halljuk gondolkodni magáról, halljuk a válaszait, a gyötrődését, az önbüntető mondatait.

A dokumentumfilm talán még jobban felhívja a figyelmet a szociális rendszer és a bűnüldözés hibáira, mint a Murphy-sorozat, vagy az is lehet, mindezt csak azért érezhetjük, mert kevésbé Dahmer szemszögét mutatja meg a széria, mint a körülötte a rejtélyét kinyomozni vágyó szakemberekét: az ügyészt, az ügyvédet és a bírót, aki szerint Dahmer mindenkit megvezetett. 

Egy szomorú történet szomorú vége, jelenti ki az egyik ilyen szereplő, miközben azt kommentálja, Dahmert is éppúgy egy súlyzóval tették el láb alól, mint ahogy ő maga is egy súlyzóval követte el élete első gyilkosságát.
 

A történetnek társadalmi tanulsága van: hogyan siklik el a kollektív tekintet egy sorozatgyilkos felett. A pszichológiai tanulság is ott dereng a sorok között egy hónapokig egyedül tengődő tinédzserről, aki felnőttként, utólag azt mondja az ügyésznőnek a szalagokon, hogy magára hagyva érezte magát. Évtizedekkel később már fúróval és fecskendővel akart zombit csinálni az áldozataiból, hogy sose hagyják egyedül.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: