KULT
A Rovatból

Ifjú titán kukázná a színházat, de a színház nem hagyja magát

Megdöbbentő és nyomasztóan aktuális David Hare: Amy világa (Szerepeink) című darabja. Kritika.


A színház mindig is hálás témája volt a színháznak. William Shakespeare-től Molnár Ferencig, Lengyel Menyhért Lenni vagy nem lenni-jétől Ronald Harwood sikerdarabjáig, Az öltöztetőig. A Belvárosi Színház az idén ősszel tűzte műsorra az angol David Hare Amy világa (Szerepeink) című drámáját, amely nemcsak önmagában bilincseli le a nézőt és ad lehetőséget nagyszerű alakításokra a színészeknek, hanem egyúttal nyomasztóan aktuális – több szempontból is.

Egy pályája csúcsán túl lévő színésznő és lányának ambiciózus, filmrendezői álmokat dédelgető barátja az első pillanattól kezdve gyűlölik egymást. Judynak a színház az élete, Dominic viszont életcélját tévés celeb-talkshow-n keresztül próbálja elérni, és míg az asszony egyszerűen irtózik a tv-től, a trendi „tömegkultúrától”, a pletykaműfajtól, a fiúnak lesújtó véleménye van a „világot jelentő deszkákról”. Számára a színház olyan kényszer lehet csupán, mint a fogorvos, és legszívesebben az egész ott folyó „művészkedést” kukába dobná. Amikor ez utóbbi mondatok elhangzottak, egy pillanatra érezhetően megfagyott a levegő a nézőtéren. Valószínűleg sokaknak „dézsávü” érzése támadt…

Amúgy egyikük sem látszik ki a saját egójából, hivatásuk, sikerük mindennél fontosabb, közben nem veszik észre, hogy az anyját és kedvesét egyaránt imádó Amy hogyan őrlődik fel lassanként e „két tűz közötti” helyzetben. És bár Judynak sikerül a mélypontról – egy tv-sorozat szerepével – visszaküzdenie magát a színpadra és talán élete legjobb alakítását nyújtja, és Dominic is elkészíti nagysikerű, állítólag remekül vágott, de meglehetősen vériszamos filmjét, későn ébrednek rá életük legnagyobb veszteségeire, és kicsi az esélye, hogy legalább ők békejobbot nyújtsanak egymásnak.

A színház „haldoklására” viszont éppen az előadás adja meg a választ. Hernádi Judit önimádó, ugyanakkor naiv és felelőtlen Judyként hihetetlen átéléssel járja végig e külső-belső pokol stációit. Az első felvonás során még időnként felcsattan a nevetés egy-egy gesztusa, mimikája, hangsúlya kapcsán, ahogy a leglehetetlenebb helyzetekre reagál, a második rész viszont egyre fájdalmasabb lesz, és a csúcspontot az utolsó jelenetek jelentik, amikor az öltözőjében előbb fiatal pályatársával beszélget a „nagy titokról”, majd bűnbánónak látszó vejével próbál szót érteni.

Az első sorból, tehát testközelből láthattuk Hernádi átalakulásait és legalább akkora élmény volt szembenézni vele a végső taps során: arcvonásaiban még ott volt Judy egész drámája.

Amíg a színház és a színészek képesek, ahogyan ezt már az ókorban is tudták, őszinte katarzist kiváltani a nézőből, akkor hogyan beszélhetnénk a haláláról?

Dékány Barnabásnak nehéz dolga van Dominicként, hiszen úgy kell hoznia alapvetően ellenszenves figuráját, hogy neki is megvan a maga igazsága. A modern média világában él, tudja, hogy mi az, ami a legnagyobb nézettséget hozza a tv-ben, és mi, akik a médiában dolgozunk, tudjuk, hogy napjainkban sok ember képes az életét hozzáigazítani a szappanoperákhoz és az utolsó percemberkét is könnyebb eladni, mint Shakespeare-t. Ugyanakkor modern „radikalizmusa” póz, ugyanúgy nem őszinte, mint az egész világ, amiben él. A fiatal színész e szerepet tán egy kicsit túl is játssza, már-már ideges túlmozgásával, bár ilyen típussal sajnos a mindennapokban is találkozunk, még karikírozni sem kell. A legjobb pillanatait az utolsó jelenetben hozza, amikor ő is szembekerül saját, tragédiához vezető kommunikáció-képtelenségével.

Éppen ennek lesz az áldozata Amy, akit Gombó Viola Lotti jelenít meg tiszta szívvel, különleges érzékenységgel. E sudár, nemesen szép megjelenésű színésznő előttünk válik az anyjáért és barátjáért rajongó kislányból szeretteit kétségbeesetten közelíteni próbáló, majd minden illúzióját elvesztő nővé, akinek „világára” igazából senki sem kíváncsi.

A darab egyik nagy pillanata, amikor Hernádi az ölébe veszi a lányt, miközben már az égvilágon semmi közük egymáshoz. Többször elhangzik, hogy már hetek, hónapok óta nem találkoztak, nem is hívták egymást, egyiküknek sem jutott eszébe, hogy vajon mi lehet a másikkal.

Mint többgyerekes szülők, nagyszülők, akiknek még a szüleik is élnek, el sem tudnánk képzelni, hogy ne tudjunk egymásról folyamatosan a családban, anélkül, hogy bárkire rátelepednénk, de sajnos tudjuk, hogy az ilyen „kapcsolatok” nem csupán az írói fantázia művei.

Emlékezetes pillanatokkal ajándékoz meg bennünket Hámori Ildikó a fokozatosan leépülő nagymama csendesen szívszorító szerepében. Kardos Róbert sunyi életművész Frankje vagy Zakariás Máté rajongó ifjú színésze egy szakadék, illetve egy reménysugár Hernádi-Judy életében.

Régen fordult elő már velünk, hogy egy színházi előadás után némán mentünk a ruhatárba, majd ki az utcára, és még a hazafelé buszozás közben is alig szólaltunk meg. Ez is sokat elárul a darab, és úgy általában a Színház erejéről.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: