KULT
A Rovatból

Hans Zimmer még mindig egy lázadó tini energiájával nyűgözi le a közönséget

Libabőr és könnyek: ezzel a két szóval összegezhetnénk a világ egyik leghíresebb zeneszerzőjének csütörtöki koncertjét.

Link másolása

Rövid időn belül már második alkalommal lépett fel Magyarországon a német zeneszerző zseni, mégis úgy tűnt, a magyar közönség még messze nem unja.

Az Aréna előtt kígyózó sorokban álltak az emberek. Végül a kezdéssel nem is várták meg, míg mindenki beért, hirtelen lett sötét, és kezdődött el a zene. A kezdés emiatt kicsit lightosra sikerült. Egyszer csak elkezdtek a színpadon zenélni, mindenféle előzetes jel nélkül, miközben a közönségben még a legtöbben a telefonjukat nyomkodták, képeket csináltak, bejelentkeztek a helyszínről, vagy épp a vaksötétben keresték, hogy hova is szól a jegyük.IMG_8477kIMG_8438k

Nem azt éreztem, hogy ez már a koncert, inkább olyan volt, mintha csak bemelegítenének. És tulajdonképpen szinte erről is volt szó: két dal után Hans Zimmer felállt zongorája mögül, és megnyitotta a show-t.

Az már eleve szimpatikus kezdés volt, hogy magyarul szólt hozzánk.

Hello Budapest! Jó estét Hölgyeim és Uraim!

- bár ez utóbbi mondattal nagyon megküzdött, és ezért nevetve közölte, hogy akárhogy próbálja is, neki nem megy a magyar, úgyhogy ezután ha nem bánjuk, csak angolul fog beszélni.

A Hans Zimmert éltető tapstól függetlenül a koncert maga nem róla szólt, de ő ezt már az elején ki is jelentette. Azt mondta, tudja, hogy legtöbben miatta mentünk, de ő csak egy a zenekarából, és a show-t a zenészei adják majd. És ez így is volt. Persze azt mindenki tudta, hogy ezek a dalok az ő fejéből és lelkéből pattantak ki, mégis az est végére a zenészeit éltette a közönség.IMG_8457k

That drop though

Claire Angus (@claire_cla) által megosztott bejegyzés,

Ő maga persze aktív résztvevője volt a koncertnek több hangszeren is lenyűgözőt villantott. Zimmer nem csupán vezényelt, de játszott zongorán és mindenféle billentyűs hangszeren, bendzsón, és üstdobon is. De a koncerten az is kiderült, nem csak egy érzékeny lelkű zongorista, de egy vérbeli rocker is lakik benne, mikor az este második felében egy brutálisan nagyot zúztak néhány gitárral.

Mindezt 59 évesen olyan átéléssel, mintha most élné lázadó tinédzser éveit.

A különböző dalok előtt mindig bemutatta azt a zenészét vagy énekesét, aki abban a dalban meghatározó szerepet játszik. Őket előrehívta, és beszélt róluk néhány szót.

Az egyik legmeghatóbb ilyen pillanat az volt, mikor az Oroszlánkirály előadásához Lebo M. érkezett a színpadra és a 'Nants ingonyama bagithi Baba' kezdetű örök klasszikus felcsendülésével mintha Afrika kelt volna életre.IMG_8388kIMG_8420k

Ez nem a tegnapi koncerten készült, de mi is ezt hallhattuk

A katarzist okozó előadás után, Zimmer elmesélte, hogyan találkozott anno az afrikai bevándorló énekessel, akiről azt mondta: most áll előttünk az igazi oroszlánkirály. Ezt az előadást fogadta az egyik legnagyobb ováció, de persze volt azért még a tarsolyában egy s más.

A Karib-tenger kalózai előadásában a főszerepet például egy ázsiai lány kapta, aki melodramatikus elektromoscselló-szólóval vágott mindenkit földhöz.

Hosszú lenne minden zenészt külön felsorolni, de az biztos, hogy a zeneszerző lenyűgöző, és egyben hozzá hasonlóan kicsit őrült zenészeket gyűjtött maga köré. Egy kórust, egy lehengerlő vonósnégyest, de volt több rézfúvós és ütőhangszeres is, szóval egy kisebb hadseregnyi klasszikus zenész gondoskodott a nem mindennapi élményről.

Emlékezetes, megható pillanat volt például mikor Zimmer a Sötét lovag trilógia kapcsán arról mesélt, mikor tudomást szerzett Heath Ledger haláláról, illetve elmesélte azt is, hogy a 2012-es coloradói mozis mészárlásról egy újságírói kérdésből szerzett tudomást. Ez utóbbi emlékére írta az Aurora című dalt, ami az este egyik legszívszorítóbb előadása volt.

A libabőr és meghatottság az egész estét jellemezte. Volt olyan pillanat, amikor csak becsuktam a szemem, és élveztem ahogy Russell Crowe hősies harcát, a Madagaszkár állatainak kalandjait vagy Dustin Hoffman totyorgós járását láttam magam előtt.

Végül a 3 óra leteltével minden zenész lesétált a színpadról. Ezután a közönségből a tapasztalatlanabbak (vagy csak az utolsó metrókra sietők) elindultak kifelé, így néhányan biztosan lemaradtak a visszatapsolás utáni nagy fináléról.

Az Eredet című film már kultikussá vált Time címe dalát a zeneszerző részben kísérettel, részben egy szál zongorán adta elő, miközben a billentyűn táncoló ujjait, és áhítattal teli arcát mutatta a kivetítő. A zongoraszóló végén zárásként, a dalból már jól ismert hegedűszó hasított belénk.

Az biztos, hogy június 1-én a kedvenc filmzenéink életre keltek, a lézershow igazi hipnotikus hatással bírt, és a koncert őrületes energiájával Hans Zimmer ízelítőt adott csodálatos életművéből.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk