A Lőrinciben működő cementgyár évtizedeken keresztül szennyezte azbeszttel a levegőt, ami daganatos megbetegedéseket okozott a dolgozók és a közelben élők között is. A hetvenes években épült gyárat 2004-ben bezárták, majd lebontották, a kártérítési perek azonban a mai napig nem zárultak le.
Nyolc évnyi pereskedés után a bíróság fejenként 40 millió forintos kártérítést ítélt meg az azbeszt-szennyezés három károsultjának. A döntés nem jogerős, az állam – az ügy alperese – nem ismeri el a felelősségét – értesült az RTL Híradója.
Válóczi Józsefné férjénél 2013-ban diagnosztizáltak mezoteliómát, egy olyan mellhártyadaganatot, amit az azbeszt okoz. Emiatt indítottak kártérítési pert.
„Nem tervezek hosszú életet már. Szeretnék, meg én optimista vagyok, bízom benne, hogy sikerül, de a jelek nem azt mutatják, hogy valaki is ezt sokáig húzta volna
– nyilatkozta a férfi 2015-ben a bíróságon az RTL Híradójának. Nem érte meg az ítéletet, egy évvel később elhunyt.
„Először azt mondta a doktor úr, hogy ilyen 5-6 hónap lesz, de aztán csak húztuk, csak húztuk. Egyik szemem örült neki, a másik nem. Mert ezt a szenvedést végignézni, ez kimondhatatlan. Még a mai napig, ha behunyom a szemem, akkor látom magam előtt. Főleg az utolsó két hetet, azt nem kívánom senkinek
A kártérítési per azóta is tart. Most a megismételt elsőfokú eljárásban újra ítélet született, a károsultak közül hárman fejenként 40 millió forintot kaphatnak, köztük Válóczi József özvegye is.
Az asszony azt mondja: az ítélet lelki megnyugvást jelent számára. A pénz azonban még nem az övék, mert az állam újra fellebbezett.
"Azt állítja a magyar állam, hogy ő nem tartozik gyártulajdonosként felelősséggel a környezetszennyezéssel kapcsolatba hozható daganatos megbetegedésekért. Hát ezt mi vitatjuk. Azt kellett volna neki bizonyítania, hogy tudta-e volna ezt a gyárat máshol felépíteni és máshol üzemeltetni, de ezt nem tudta
– mondta Igyártó Gyöngyi ügyvéd a Híradónak.
A perek másodfokon májusban folytatódnak. Az azbesztügynek több károsultja is volt, közülük többen már meghaltak, mások nem pereltek, és vannak, akiknek az ügyében még mindig nem született ítélet.
A Lőrinciben működő cementgyár évtizedeken keresztül szennyezte azbeszttel a levegőt, ami daganatos megbetegedéseket okozott a dolgozók és a közelben élők között is. A hetvenes években épült gyárat 2004-ben bezárták, majd lebontották, a kártérítési perek azonban a mai napig nem zárultak le.
Nyolc évnyi pereskedés után a bíróság fejenként 40 millió forintos kártérítést ítélt meg az azbeszt-szennyezés három károsultjának. A döntés nem jogerős, az állam – az ügy alperese – nem ismeri el a felelősségét – értesült az RTL Híradója.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Várkonyi Andrea Zalakaroson beszélt arról, hogy a Pro Filii Alapítvány idén nyáron 200 millió forint értékben támogatja 480 rászoruló család nyaralását. A segítség egyszülős és nagycsaládos családokat érint, akiknek így lehetőségük nyílik kikapcsolódni.
Az alapítvány kuratóriumi elnökeként Várkonyi egy rövid videót is megosztott az eseményről az Instagram-oldalán, vette észre a Telex. Ebben azt mondta, hogy számít a kritikus hangokra, de szerinte a hangsúlynak máshol kellene lennie.
„Rettenetesen ki van a világ fordulva magából, teljesen el van veszítve a fókusz. Azt gondolom, hogy a fanyalgóknak és a kötekedőknek azt kéne meglátni, hogy mi legalább segítünk, mert a lehetősége, hogy segítsen, mindenkinek megvan, a saját körülményeihez és adottságaihoz mérten”
– fogalmazott.
Azt is hozzátette: nagyon sokan élnek nehéz helyzetben, és „nekünk pedig kutya kötelességünk, hogy az anyagi helyzetünktől függetlenül támogassuk őket.”
A lap megjegyzi, hogy a Pro Filii Alapítványnál egy évvel ezelőtt történt személyi változás: akkor vette át a kuratóriumi elnöki posztot Várkonyi Andrea Mészáros Beatrix helyett.
Várkonyi Andrea Zalakaroson beszélt arról, hogy a Pro Filii Alapítvány idén nyáron 200 millió forint értékben támogatja 480 rászoruló család nyaralását. A segítség egyszülős és nagycsaládos családokat érint, akiknek így lehetőségük nyílik kikapcsolódni.
Az alapítvány kuratóriumi elnökeként Várkonyi egy rövid videót is megosztott az eseményről az Instagram-oldalán, vette észre a Telex. Ebben azt mondta, hogy számít a kritikus hangokra, de szerinte a hangsúlynak máshol kellene lennie.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Elon Musk megfenyegette Donald Trumpot, mire az amerikai elnök is visszavágott
Musk közölte, hogyha átmegy Trump költségvetési törvénye, akkor megalapítja az Amerika Pártot. Az elnök pedig nemes egyszerűséggel hazaküldte Dél-Afrikába.
Miután bejelentette, hogy visszavonul a politikai reflektorfénytől, Elon Musk szinte azonnal vissza is tért a középpontba. Hétfőn, miközben a szenátus Donald Trump költségvetési törvényjavaslatáról tárgyalt, Musk figyelmeztető üzenetet tett közzé az X-en.
„Minden kongresszusi képviselő, aki a kormányzati kiadások csökkentésével kampányolt, majd azonnal megszavazta a történelem legnagyobb adósságnövelését, szégyellje magát!
– fogalmazott a milliárdos, hozzátéve, hogy jövőre mindannyian el el fogják veszíteni az előválasztást.
Néhány órával később még ennél is tovább ment és kijelentette:
„Ha ez az őrült költekezési törvény átmegy, másnap megalakul az Amerika Párt.”
„Az országunknak szüksége van egy alternatívára a demokrata–republikánus egypártrendszerrel szemben, hogy az embereknek végre legyen hangjuk” – tette hozzá.
Nem kellett sokáig várni Trump válaszára sem, az amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy a Kormányzati Hatékonyság Minisztériumát (DOGE) Elon Musk ellen fordítja.
„Elon talán több támogatást kapott, mint bárki más az emberiség történetében, és ezek nélkül a támogatások nélkül valószínűleg be is kellene zárnia a boltját, és hazatérnie Dél-Afrikába. Nem lennének többé rakétaindítások, műholdak vagy elektromosautó-gyártás, és az országunk rengeteg pénzt spórolna. Talán a DOGE-nak alaposan utána kellene járnia ennek?
– írta Trump a Truth Social felületen.
Musk már hetek óta élesen bírálja Trump politikai javaslatát, ami nyilvános és eldurvult vitát eredményezett kettejük között.
Miután bejelentette, hogy visszavonul a politikai reflektorfénytől, Elon Musk szinte azonnal vissza is tért a középpontba. Hétfőn, miközben a szenátus Donald Trump költségvetési törvényjavaslatáról tárgyalt, Musk figyelmeztető üzenetet tett közzé az X-en.
„Minden kongresszusi képviselő, aki a kormányzati kiadások csökkentésével kampányolt, majd azonnal megszavazta a történelem legnagyobb adósságnövelését, szégyellje magát!
– fogalmazott a milliárdos, hozzátéve, hogy jövőre mindannyian el el fogják veszíteni az előválasztást.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Kiakadt a Csík zenekar énekesnője, mert a Pride-on az ő hangjára táncolt egy drag queen
Orbán Viktor is megosztotta a videót, amin egy férfi női ruhában szerepel a dalukkal. A Kossuth-díjas énekesnő azt szeretné, ha nem terjesztenék tovább a felvételt.
A szombati Pride egyik meglepő pillanata volt, amikor felcsendült a Quimby Most múlik pontosan című dalának ismert feldolgozása, amit a Csík Zenekar tett igazán emlékezetessé. A színpadon egy női ruhába öltözött férfi táncolt a dalra, nemzeti színekbe öltözve.
A jelenetről Orbán Viktor is megosztott egy videót a közösségi oldalán, a következő szöveggel: „Van, aki erre büszke. Mi nem kérünk belőle!”
A bejegyzés alatt megszólalt Majorosi Marianna, a Kossuth-díjas énekesnő is, aki mélységesen felháborodott azon, hogy az előadói munkáját ilyen formában használták fel. Szerinte nem helyes, hogy előzetes engedélye nélkül került a hangja egy politikai tartalom mellé, vette észre a 24.hu.
„Igyekszem tisztességgel minden alkalommal a közönség összetételétől függetlenül, szórakoztatva közvetíteni a zenét. Mélységesen felháborít, hogy nekem, mint előadónak nincs jogom megelőzni, hogy valaki ezt tegye a hangommal. De igyekszem keresni a módját, hogy többé a személyemet érintő hasonló eset nagy plénum előtt ne történhessen meg. Első lépésként kérem, ne osszák meg ezt a felvételt”
A szombati Pride egyik meglepő pillanata volt, amikor felcsendült a Quimby Most múlik pontosan című dalának ismert feldolgozása, amit a Csík Zenekar tett igazán emlékezetessé. A színpadon egy női ruhába öltözött férfi táncolt a dalra, nemzeti színekbe öltözve.
A jelenetről Orbán Viktor is megosztott egy videót a közösségi oldalán, a következő szöveggel: „Van, aki erre büszke. Mi nem kérünk belőle!”
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Ezt is megfenyegeti Lázár? Új térképen látszik, hol késnek legtöbbet a magyar vonatok
A vonat-keses.hu június óta gyűjti a MÁV járatainak adatait, és látványosan mutatja be a késéseket. Kiderül, melyik járat késett a legtöbbet, melyik állomás a legproblémásabb, és mikor a legrosszabb a helyzet. Az oldal készítője Ferenci Tamás biostatisztikus.
Megjelent egy új magyar weboldal, amely részletesen bemutatja a hazai vonatkésések alakulását, vette észre a Telex. A vonat-keses.hu június 1. óta dolgozza fel a MÁV nyilvános adatbázisának adatait, amelyeket minden nap este 11 órakor frissít. Az oldal így nem terheli a vasúttársaság rendszerét, mivel nem csúcsidőben történik az adatletöltés.
A portál különlegessége, hogy térképeken, grafikonokon és táblázatokban is böngészhetjük az adatokat, és szinte mindenre rá lehet keresni: dátum, vonatszám, állomás, sőt még a késés hossza alapján is. A Heti mintázat nevű funkció például azt mutatja meg, hogy
a késések hogyan alakulnak a hét különböző napjain. Az eddigi adatok alapján úgy tűnik, szombaton a legrosszabb a helyzet.
Júniusban több mint egymillió esetben érkeztek meg a MÁV vonatai valamilyen állomásra. Ezek közül 29 százalék pontosan, míg 53 százalék maximum 5 perc késéssel érkezett. A 20 percnél nagyobb csúszások aránya 2,2 százalék volt.
Az oldal szerint a hónap legnagyobb késését a 64-es számú Railjet Xpress produkálta június 28-án: 272 perc késéssel érkezett Győrbe Budapestről. A weboldal térképén ez a járat piros színnel jelölve is látható.
A legproblémásabb állomásként Rákospalota-Újpest / Rákospalota-Újpest vá szerepel, de ez csak egy vonatpótló buszmegálló.
A tényleges állomások közül Somogyudvarhely volt a legrosszabb, ahol a vonatok átlagosan 13,9 percet késtek.
Nagykanizsán ugyan „csak” 12 perc volt az átlag, de ez egy sokkal forgalmasabb állomás, ahol közel 900 megállás történt.
A késések mérésében fontos szempont, hogy egy vonat több állomáson is megáll, így minden egyes késés külön rögzül. Az adatok szerint az átlagos késés júniusban 3,5 perc volt. A járatok 18,8 százaléka több mint 5 percet, 2,2 százaléka pedig több mint 20 percet késett.
A statisztikákból az is kiderül, melyik vonattípus késett a legtöbbet. A listát a EuroCity vezeti 15 perces átlagos késéssel, utána jön a EuroNight (13 perc) és a Railjet Xpress (12 perc). Ezek jellemzően nemzetközi járatok, amelyek már határon túli késéssel érkeznek. A belföldi járatok közül az InterCity (7,5 perc) és az expresszvonatok (7,4 perc) állnak az élen.
Az oldal készítője, Ferenci Tamás biostatisztikus így fogalmazott:
„Az oldalt azért hoztam létre, hogy a különféle szereplők által előrántott és egymás fejéhez vágott, egymással összehasonlíthatatlan adattartalmú, kinézetű és módszertanú statisztikák helyett legyen egy egységes, objektív, összehasonlítható, teljesen transzparens módszertannal készült, hosszú távon is fenntartható, az adatokat bárki számára elérhető és értelmezhető formában tartalmazó adatbázis.”
A honlapon található Időbeli trendek grafikonon megfigyelhető, hogy június 6. és 7. voltak a legproblémásabb napok, de június 26. sem maradt el sokkal. A percentiliseket külön lehet bekapcsolni:
– 4 perc az az idő, amit a vonatok 75%-a nem lép túl,
– 9 perc az, amit csak 10% lép túl,
– 29 perc pedig az, amit mindössze 1% halad meg.
A vonat-keses.hu olyan térképeket is rajzol, amelyek színekkel jelzik az ország különböző szakaszain tapasztalt késéseket. Ezeket a felhasználók saját időintervallumra is szűrhetik, és így napra lebontva is láthatják, mikor voltak a legnagyobb csúszások.
Megjelent egy új magyar weboldal, amely részletesen bemutatja a hazai vonatkésések alakulását, vette észre a Telex. A vonat-keses.hu június 1. óta dolgozza fel a MÁV nyilvános adatbázisának adatait, amelyeket minden nap este 11 órakor frissít. Az oldal így nem terheli a vasúttársaság rendszerét, mivel nem csúcsidőben történik az adatletöltés.
A portál különlegessége, hogy térképeken, grafikonokon és táblázatokban is böngészhetjük az adatokat, és szinte mindenre rá lehet keresni: dátum, vonatszám, állomás, sőt még a késés hossza alapján is. A Heti mintázat nevű funkció például azt mutatja meg, hogy
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!