KÉK HÍREK
A Rovatból

Elfogyhatott a kerozin? – A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

Kérdés: ezt a 3000 kilométeres repülést valóban megtehették volna, teljesen szabályosan, kockázatok nélkül? Az INDÓHÁZ szerkesztője Háy György repülésbiztonsági szakértő válaszol.
Forrás:Indóház közlekedési portál, fotók: Aerocivil, Columbia - szmo.hu
2016. november 30.


Link másolása

Szerencsére idén – el ne kiabáljuk – a Lamia légitársaság Avro RJ85-ösének pusztulása csupán a második "nagygépes" balesete a légiközlekedésnek, az Egyptair A320-asa tavaszi tengerbe zuhanása után. Ennek a mostani katasztrófának az okaira ráadásul talán hamarabb fény derül, mint a másik esetben, amikor a hang- és adatrögzítőt hetekig kellett keresni a tengerfenéken:

most megvan a roncs, megvannak a fekete dobozok is.

De persze még nem világos az esemény lefolyása. Már maga a tény, hogy a gép nem gyulladt ki, biztató, mert a jelentések szerint a rögzítők átvészelték a becsapódást. De épp ez az érdekes tény, vagyis hogy nem gyulladt ki a gép, indította el máris a repülés iránt érdeklődő közvélemény gondolkodását egy bizonyos irányba.

– Amit tudni lehet: a gép várakozási légtérben két kört tett meg, és csak utána fordult a repülőtér felé, de történt ez azután, hogy meglehetősen nagy távolságot repült be az előző felszállása óta, sokak szerint ami az üzemanyag-fogyasztás szempontjából eleve határeset volt.

– Ilyenkor még kevés az információ, és az adat- és hangrögzítő kiértékeléséig kevés is marad. De valóban fennáll annak lehetősége, hogy az üzemanyag kifogyott. Több minden szól emellett, például hogy a becsapódás után nem volt tűz: ha a gép szabályosan repül, akkor a tartályaiban még több tonnányi navigációs tartalék kellett volna, hogy legyen, ami kifolyt és meggyulladt volna, hogy ez mind nem történt meg, növeli annak esélyét, hogy nem is volt üzemanyag a gépben. A vizsgálat vezetője közben egy olyan diplomatikusnak szánt nyilatkozatot tett, miszerint "nincs bizonyíték arra, hogy lett volna üzemanyag a repülőgépben".kolumbia_repulo1

– Különös megfogalmazás...

– Ilyenkor még biztosat mondani nem lehet, de ha az ember odamegy a roncshoz, és nem érez üzemanyagszagot, az nagyon szokatlan, miközben a tartályokat, ha maradt közülük ép, már megvizsgálták. Amikor a személyzet bejelentkezett a repülőtérnek, soron kívüli leszállást kért, elektromos hibára hivatkozva, ami nem igazán egyeztethető össze ezzel a szcenárióval, de nem is zárja ki a kettő egymást.

– Az elektromos hiba onnan is adódhatott, hogy ha leállnak a hajtóművek, mert nincs kerozin, akkor leállnak a generátorok is, igaz, akkor még ott kellene, hogy legyen az akkumulátor.

– Igen, de az már csak nagyon kis részét működteti a berendezéseknek, fél órára képes ellátni a legszükségesebbeket. De ha leállnak a hajtóművek, mondjuk az üzemanyag elfogyása miatt, az olyan megdöbbentő helyzet, amit elsőre a pilóták sem látnak át. Elég, ha arra gondolunk, hogy amikor New Yorknál leállt mindkét hajtóműve a Hudsonra szállt A320-asnak, és ezt a pilóta jelentette az irányítónak, az irányító csak másodszorra értette meg, mert neki is annyira szokatlan volt. Egy hajtómű leállása elő-elő fordul, kettő nagyon ritkán, hát még négy...kolumbia_repulo2

– A Flightradar24 által felvázolt repülési profil úgy néz ki, hogy az Avro két kört repül a várakozási légtérben, majd kiválik, de ugyanakkor váratlanul húszezer láb fölötti magasságról gyorsan süllyed 15 ezer láb körülire, majd megszakad a kapcsolat a géppel.

– Ezt már több mindennel lehet magyarázni, elképzelhető, hogy a pilóták valamilyen okból olyan sürgősnek látták a leszállást, hogy szándékosan süllyedtek ilyen gyorsan.

– Tegyük hozzá, hogy az Avro képes ilyen erőteljes süllyedésre, a farokrészen lévő szétnyitható törzsféklapokkal.

– Nyilván az adatrögzítőn látszani fog, milyen berendezések működtek vagy nem működtek, illetve a hangrögzítőből kiderül, hogy a pilóták mit észleltek. Nemcsak az derülhet ki, hogy ők mit akartak, hanem hogy mennyit fogtak fel a gép helyzetéből, mert egy ilyen nagyon váratlan helyzetben nem könnyű képbe kerülni, különösen, ha ennyire rövid idő áll rendelkezésre. Ez pedig a későbbiekben jó támpontot adhat a különböző fejlesztésekhez, kiképzésekhez, műszerek kialakításához, hogy könnyebben megérthetővé tegyék azt a helyzetet, ami például ebben az esetben kialakult, és ami gondot okozott.kolumbia_repulo3

– Elképzelhető az a szcenárió, hogy amikor a pilóták rádöbbentek, mennyire kevés az üzemanyaguk, akkor próbáltak gyorsan a reptér felé süllyedni?

– Az nem lett volna okos dolog, mert amikor kevés az üzemanyag, akkor a legjobb, optimális siklószámmal kell süllyedni, tehát azzal a sebességgel, amivel a gép ugyanabból a magasságból a legnagyobb távolságra siklik, és ez viszonylag kis sebesség szokott lenni.

– Térjünk vissza arra, hogy feltehetően a gépnek elfogyott az üzemanyaga. Erről a gépről azt lehet tudni, hogy nem is annyira közép- mint inkább rövid hatótávolságú utasszállító. A távolság viszont kétezer mérföld körüli.

– Elképzelhető, hogy ez már a határán volt a gép lehetőségeinek. Ez egy kis kétgépes cég, ráadásul az információk szerint az egyik gép nem is üzemképes. Nem mondom, hogy így volt, de lehet tehát, hogy a kínálkozó üzleti lehetőséget akkor sem akarták elszalasztani, ha ez a gépük teljesítő képességének határán vagy esetleg azon túl volt. Az biztos, hogy a repülőgépnek az előírások szerint annyi navigációs tartalékkal kell rendelkeznie, hogy végre tudjon hajtani a célreptérnél egy átstartolást, el tudjon menni a tartalék repülőtérre, és ott még fél órát tudjon várakozni. Ez általában a menetidőhöz képest egy órányi plusz üzemanyagot jelent, attól függően, milyen messze van a tartalék repülőtér. Amikor már csak annyi az üzemanyag a célreptérnél, amennyi a kitérő reptérig és ott fél óra várakozásig elég, akkor el is kell indulni a kitérő repülőtér felé.kolumbia_repulo4

– Mindebből az következik, hogy ennek a gépnek lehet, hogy el sem lett volna szabad indulnia a felszállás helyétől Medellín felé.

– Ez elég hamar ki fog derülni: a feltankolt üzemanyag-mennyiség kideríthető, ha tele is töltik a tartályokat, akkor is csak annyi volt, amennyi bele is fért... Könnyen megállapítható a gép üzemeltetési utasítása alapján, hogy ezzel az üzemanyag-mennyiséggel ezt a távolságot megtehette-e szabályosan. Az is elképzelhető, hogy megtehette, de valami menet közben rontotta a helyzetet: erősebb szembeszél, vagy kisebb magasságra tudott csak emelkedni, amelyen nagyobb volt a fogyasztás, vagy turbulens időjárás növelte a fogyasztást. De hát ilyenkor a pilótának folyamatosan figyelemmel kell kísérnie az üzemanyag mennyiségét, és módosítania kell a repülést, ha úgy néz ki, hogy a célrepülőtérre már túl kevés üzemanyaggal érkezne meg, akkor útközben le kell szállni valahol. Ilyen hosszú úton biztos elhalad olyan repterek közelében, ahol le tud szállni és tud tankolni, és utána biztonságosan folytathatja az útját.

– Lehetett hallani további bizonytalan híreket arról, hogy a körzetben volt még egy repülőgép, amely soron kívüli leszállást kért ugyanazon a repülőtéren, és lehet, hogy ezért kényszerült ez a gép várakozásra a levegőben.

– Megtörténhetett, de ha szabályosan repül egy gép, akkor a személyzet mindig számol azzal, hogy a célreptéren valami történik. lecsaphat egy zivatar, bekövetkezhet egy terrortámadás, esetleg egy előtte leszálló gép balesetet szenved: a pilótának, ha a navigációs tartalék szintjére csökken az üzemanyag, akkor neki az a repülőtér megszűnt, és csakis a tartalék repülőtérre mehet. De ha megálltak a hajtóművek, akkor ennél sokkal, de sokkal kevesebb üzemanyag lehetett már a gépben.kolumbia_repulo5

– Van, akinek egy szintén dél-amerikai légitársaság 707-esének egykori New Yorkban történt balesete jutott az eszébe, amikor a pilóták szégyellték, vagy más okból nem akarták jelenteni a Kennedy toronynak, hogy nincs elég üzemanyaguk, és valahol másutt ütköztek a földnek.

– Ne felejtsük el, hogy a 707-esen még háromfős személyzet volt, ami sok pozitívummal bírt, ugyanakkor még több bonyodalmat tud okozni az együttműködés zavara. Ott előfordulhatott, hogy a mérnök tudta, hogy kevés az üzemanyag, és ezt meg is mondta a pilótáknak, de a pilóták ennek nem voltak tudatában. Amikor a kapitány mondta a mérnöknek, hogy kapcsoljon át tartalék tartályra, és a mérnök bejelentette, hogy nincs már tartalék, akkor próbáltak gyorsan leszállni, de ők sem érték el a repülőteret.

Volt egy nagyon hasonló eset Magyarország fölött is: a Hapag Lloyd Hamburgba tartó gépe nem tudta behúzni a futóművét valamelyik görög szigetről felszállva, emiatt a gépnek nagyon megnőtt a fogyasztása, itt Pest fölött már alig volt kerozinja, de nem szállt le, hanem megpróbált elmenni Bécsig, ám valamivel leszállás előtt leálltak a motorok, és nem érte el a pályát. De ami ezt a mostani balesetet illeti, az első napok kevés információja alapján csak azt tudjuk mondani: nem zárható ki, hogy az üzemanyag fogyott el, de rengeteg más lehetőség is adódhat.kolumbia_repulo6

– A szimulált repülési modellek szerint az Andok nem legbiztonságosabb repülési terep.

– Ez sincs kizárva, hiszen rosszak lehettek a látási viszonyok, mert esőt és ködöt jelentettek, a helikopterek épp ezért nem is tudták egy ideig megközelíteni a helyszínt. A reptér által kiadott jelentések ugyan több tíz kilométeres látótávolságot mondtak, de attól még a hegyek között lehettek egészen más körülmények.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Kattints a megosztásra, ha úgy gondolod, másokat is érdekelhet a cikk!!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Brutális részletek az ezredes haláláról: másodpercek alatt kétszer is elütötték az M1-esen
Több autó ütközött, ezért megálltak az úton. A férfi kiszállt, hogy megnézze, mi történt a többiekkel. Ekkor egy terepjáró is belecsapódott a veszteglő kocsikba.

Link másolása

Mi is beszámoltunk róla, hogy tragikus baleset volt az M1-en csütörtök délután. Több autó ütközött össze, majd az egyik kiszálló utast kétszer is elütötték. A Magyar Honvédség ezredese a baleset következtében meghalt.

A 55 éves magas rangú katona azért szállt ki az autóból, hogy megnézze, mi történt a többiekkel. Mikozben feléjük indult, egy érkező terepjáró a kocsisorba csapódott és elgázolta. Ekkor átrepült az autópálya másik oldalára, ahol egy másik autó érkezett, és az is elütötte.

Egy videófelvétel szerint az M1-en mind a két oldalon összetört autók, rendőrök és mentők álltak.

Az OMSz tájékoztatása szerint: „A baleset következtében egy középkorú férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínre kiérkező bajtársaim már nem tudták megmenteni az életét. Egy fiatal férfi és egy fiatal nő pedig könnyebb sérüléseket szenvedtek. Őket bajtársaim ellátást követően, stabil állapotban szállították a területileg illetékes sürgősségi osztályra.”

Az RTL beszámolója szerint

a férfit kétszer ütötték el, először a Budapest felé vezető oldalon, ahonnan a becsapódástól átrepült a másik oldalra. Ott az éppen érkező kocsi nem tudta kikerülni és újból elgázolták.

A csatorna úgy tudja, hogy ebben az autóban utazott a megsérült nő, egy kismama, aki sokkot kapott az ütközés után.

A tragédia egy ráfutásos balesettel kezdődött. Az áldozat kocsija és két másikkal ütközött, ezért megálltak. A férfi ekkor szállt ki, ám a terepjárós belecsapódott a veszteglő autókba, eközben pedig elütötte a férfit.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÉK HÍREK
A Rovatból
Sírva kértek bocsánatot a támadók családjai a brutálisan megvert kemecsei kisfiú szüleitől
Adriánt az iskolájában verték meg a diáktársai, a támadás után az intenzív osztályra került. Az állapota már stabilizálódott, de még hetekig kell a kórházban maradnia.

Link másolása

Péntek délután megírtuk, hogy nyomozást indítottak annak a bántalmazott 10 éves kemecsei diák ügyében, akit négy diáklány vert meg szerda délután, aminek következtében az intenzív osztályra került.

A Blikk friss információi szerint már kiengedték a fiút az intenzív osztályáról, azonban még egy ideig kénytelen a kórházban lábadozni.

"Adrián elmondása szerint védekezni sem igazán tudott, hiszen egyszerre négyen támadtak rá. A földre kerülve becsukta a szemét, aztán már csak arra eszmélt fel, hogy a barátja felsegítette és bekísérte, majd szóltak a tanároknak"

– mesélte a lapnak Adrián édesapja, Zoltán.

Az apuka beszámolója szerint részben a negyedikes fia vele egykorú osztálytársai, részben pedig nála idősebb, már 12 éves lányok támadtak rá. Az indítékról egyelőre nem lehet tudni. Elmondása szerint évek óta ismerik egymást a gyerekek, semmi nézeteltérés nem volt közöttük.

„Előtte fél órával még a tanárnő küldött a fiamról és az egyik barátjáról egy fotót, hogy milyen jól érzik magukat, aztán meg már azzal csörgött a telefon, hogy összeverték. Mondanom sem kell, mit éreztünk. Külsérelmi nyomok ugyan nem látszódtak rajta, így eszünkbe sem jutott, hogy mekkora gond lehet. A mellkasi röntgen még rendben volt, a hasi ultrahangon viszont láttak az epe körül folyadékot. Egy kis bemetszést ejtve kamerával megvizsgálták, amiből kiderült: a lépe megrepedt és onnan szivárgott, a belső vérzés miatt egy életmentő műtét során azonnal el kellett távolítani a lépét"

– magyarázta az édesapa.

Kiderült, hogy a fiú már nincs az intenzív osztályon, de még mindig erős fájdalmai vannak. Az üggyel kapcsolatban mindenkit sikerült beazonosítani, azonban a hatóságok egyelőre nem hallgatták meg.

„A támadás másnapján még biztosan mentek iskolába az elkövetők, de Adrián húgát viszont már nem engedem többé oda. A következő tanévet már egy másik iskolában fogják kezdeni. Úgy gondolom, a lányokat el kellene tanácsolni, de senkit nem vádolok, a hatóságoktól várom az igazi, becsületes igazságszolgáltatást. Egyébként

személyesen is jól ismerjük a családjaikat, akik csütörtök este sírva kértek tőlünk bocsánatot és jobbulást kívántak Adriánnak"

– fejtette ki álláspontját Adrián édesapja.

A kemecsei iskola igazgatónője, Lipőkné Papcsák Anita elmondása szerint a gyerekek a pedagógusok és az iskolaőr jelenlétében játszottak, ám mégis olyan gyorsan történt minden, hogy a felnőttek nem vettek észre semmit. Megjegyezte továbbá azt is, hogy a bántalmazókat megrovásban fogja részesíteni a rendőrségi eljárást követően.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
A Rovatból
A Magyar Honvédség ezredesét gázolták halálra az M1-esen csütörtökön
Bárány Mihály ezredest a Magyar Honvédség saját halottjának tekinti.

Link másolása

Súlyos, tragikus baleset történt csütörtökön az M1-es autópályán. Öt autó ütközött össze, majd mikor az utasok kiszálltak a járművekből, az egyiküket elütötte egy autó, ennek következtében ő átrepült a szemközti sávba, ahol áthajtott rajta egy arra közlekedő gépjármű, és a helyszínen az életét vesztette.

A honvédelem.hu közleménye szerint a balesetben a Magyar Honvédség egyik ezredes hunyt el.

"Mély fájdalommal tudatjuk, hogy Bárány Mihály ezredes, életének 55. évében, 2024. május 9-én elhunyt. Bárány ezredes nem csupán kiemelkedő katonai vezetőként, de kiváló diplomataként is szolgálta hazánkat és a nemzetközi közösséget. Munkássága alatt számos jelentős pozíciót töltött be, melyek során mindig a szakmai precizitás és az emberi méltóság szempontjait tartotta szem előtt.

Bárány Mihály 1990-től kezdve szolgálta a Magyar Honvédséget különböző pozíciókban. Korán kivívta bajtársai tiszteletét és elismerését. Nemzetközi területen is kimagaslóan teljesített: 2001 és 2002 között az Egyesült Nemzetek katonai megfigyelőjeként, majd 2004 és 2005 között az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet keretein belül szolgált Grúziában. 2005-től több mint egy évtizeden át látott el különböző vezetői feladatokat a Honvédelmi Minisztériumban. Legutóbb a Védelmi Innovációs Kutatóintézet EDF szakértője volt. Életét szakmai elhivatottság, nagylelkűség és a mindennapi kihívásokkal szembeni állhatatosság jellemezte.

Nem csak, mint kiváló katonai szakértő, hanem mint megbízható szakember és barát marad meg emlékezetünkben. Kivételes életútja és szakmai hozzájárulása példaként áll előttünk, emlékét tisztelettel őrizzük.

Bárány Mihály ezredest a Magyar Honvédség saját halottjának tekinti" - írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
Nagyon erős fájdalomcsillapítókat kap – kikerült az intenzívről, de nagy fájdalmai vannak a 10 éves fiúnak, akit majdnem halálra rúgdosott négy lány az iskola udvarán
A 10 éves fiú édesapja elmondta, hogy bár két szülő is megkereste őket, hogy bocsánatot kérjenek, ő amíg ilyen állapotban látja a fiát, nem tud megbocsátani.

Link másolása

Mi is megírtuk, hogy nyomozást indítottak annak a bántalmazott 10 éves kemecsei diák ügyében, akit négy diáklány vert meg szerda délután, aminek következtében a gyerek az intenzív osztályra került, majd a lépét eltávolították.

Az RTL Híradó beszámolója szerint a fiú már kikerült az intenzív osztályról. Azt még most sem tudni, hogy miért verték meg az iskolatársai.

A fiú apja szerint a gyereke már jobban van, de nagy fájdalmai vannak. A család nem mozdul a fiú mellől. "Bízunk benne, hogy teljesen felépül!"

Az apa elmondása szerint a gyerek ma már megpróbált felállni, de nagyon fáj, nagyon erős fájdalacsillapítókat kap. Míg hatnak, addig jó.

A családfő elárulta, hogy csütörtökön két támadó anyja kereste meg őket, hogy bocsánatot kérjenek. "Megkereste az egyik a páromat, a másik engem, telefonon. Sajnálatukat fejezték ki, bocsánatot kértek. Ők is elítélték ezt a tettet.

"Egyelőre míg ilyen állapotban látom a fiamat, nem tudom elképzelni, hogy megbocsátok, aztán talán majd idővel, ha újra a régi lesz, talán elfogadom"

- mondta.

A református kemecsei iskolában belső vizsgálat indult, hogy kiderüljön, hibázott-e valaki. Az egyik szülő a stábnak azt mondta, féltik a gyerekeiket: "Ha én elengedem a gyerekemet, lehet nem az ő, hanem az én gyerekemmel csinálják meg ezt. És én is ezért gondolkozom egy másik iskolában".

A négy támadó lány ma is volt az iskolában. De egy rendőr is van az épületben folyamatosan. "És a rendőrbácsi ő nagyon sok embert kihallgat, hogy mi történt" - mondta az egyik gyerek.

Életveszélyt okozó testi sértés miatt nyomoznak. Az iskola a bántalmazókkal szemben a legszigorúbb fegyelmi intézkedést ígéri.

Az iskola nem kér plusz iskolaőrt, de kamerákat akarnak az épületbe és az udvarra is szerelni. Azt írták, a fenntartó segítséget ajánlott, de azt a megvert fiú szülei nem fogadták el. Adrián, ha minden jól megy, jövő hét közepén hazamehet a kórházból.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET: