KÉK HÍREK
A Rovatból

Elfogyhatott a kerozin? – A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

Kérdés: ezt a 3000 kilométeres repülést valóban megtehették volna, teljesen szabályosan, kockázatok nélkül? Az INDÓHÁZ szerkesztője Háy György repülésbiztonsági szakértő válaszol.
Forrás:Indóház közlekedési portál, fotók: Aerocivil, Columbia - szmo.hu
2016. november 30.



Szerencsére idén – el ne kiabáljuk – a Lamia légitársaság Avro RJ85-ösének pusztulása csupán a második "nagygépes" balesete a légiközlekedésnek, az Egyptair A320-asa tavaszi tengerbe zuhanása után. Ennek a mostani katasztrófának az okaira ráadásul talán hamarabb fény derül, mint a másik esetben, amikor a hang- és adatrögzítőt hetekig kellett keresni a tengerfenéken:

most megvan a roncs, megvannak a fekete dobozok is.

De persze még nem világos az esemény lefolyása. Már maga a tény, hogy a gép nem gyulladt ki, biztató, mert a jelentések szerint a rögzítők átvészelték a becsapódást. De épp ez az érdekes tény, vagyis hogy nem gyulladt ki a gép, indította el máris a repülés iránt érdeklődő közvélemény gondolkodását egy bizonyos irányba.

– Amit tudni lehet: a gép várakozási légtérben két kört tett meg, és csak utána fordult a repülőtér felé, de történt ez azután, hogy meglehetősen nagy távolságot repült be az előző felszállása óta, sokak szerint ami az üzemanyag-fogyasztás szempontjából eleve határeset volt.

– Ilyenkor még kevés az információ, és az adat- és hangrögzítő kiértékeléséig kevés is marad. De valóban fennáll annak lehetősége, hogy az üzemanyag kifogyott. Több minden szól emellett, például hogy a becsapódás után nem volt tűz: ha a gép szabályosan repül, akkor a tartályaiban még több tonnányi navigációs tartalék kellett volna, hogy legyen, ami kifolyt és meggyulladt volna, hogy ez mind nem történt meg, növeli annak esélyét, hogy nem is volt üzemanyag a gépben. A vizsgálat vezetője közben egy olyan diplomatikusnak szánt nyilatkozatot tett, miszerint "nincs bizonyíték arra, hogy lett volna üzemanyag a repülőgépben".

kolumbia_repulo1

– Különös megfogalmazás...

– Ilyenkor még biztosat mondani nem lehet, de ha az ember odamegy a roncshoz, és nem érez üzemanyagszagot, az nagyon szokatlan, miközben a tartályokat, ha maradt közülük ép, már megvizsgálták. Amikor a személyzet bejelentkezett a repülőtérnek, soron kívüli leszállást kért, elektromos hibára hivatkozva, ami nem igazán egyeztethető össze ezzel a szcenárióval, de nem is zárja ki a kettő egymást.

– Az elektromos hiba onnan is adódhatott, hogy ha leállnak a hajtóművek, mert nincs kerozin, akkor leállnak a generátorok is, igaz, akkor még ott kellene, hogy legyen az akkumulátor.

– Igen, de az már csak nagyon kis részét működteti a berendezéseknek, fél órára képes ellátni a legszükségesebbeket. De ha leállnak a hajtóművek, mondjuk az üzemanyag elfogyása miatt, az olyan megdöbbentő helyzet, amit elsőre a pilóták sem látnak át. Elég, ha arra gondolunk, hogy amikor New Yorknál leállt mindkét hajtóműve a Hudsonra szállt A320-asnak, és ezt a pilóta jelentette az irányítónak, az irányító csak másodszorra értette meg, mert neki is annyira szokatlan volt. Egy hajtómű leállása elő-elő fordul, kettő nagyon ritkán, hát még négy...

kolumbia_repulo2

– A Flightradar24 által felvázolt repülési profil úgy néz ki, hogy az Avro két kört repül a várakozási légtérben, majd kiválik, de ugyanakkor váratlanul húszezer láb fölötti magasságról gyorsan süllyed 15 ezer láb körülire, majd megszakad a kapcsolat a géppel.

– Ezt már több mindennel lehet magyarázni, elképzelhető, hogy a pilóták valamilyen okból olyan sürgősnek látták a leszállást, hogy szándékosan süllyedtek ilyen gyorsan.

– Tegyük hozzá, hogy az Avro képes ilyen erőteljes süllyedésre, a farokrészen lévő szétnyitható törzsféklapokkal.

– Nyilván az adatrögzítőn látszani fog, milyen berendezések működtek vagy nem működtek, illetve a hangrögzítőből kiderül, hogy a pilóták mit észleltek. Nemcsak az derülhet ki, hogy ők mit akartak, hanem hogy mennyit fogtak fel a gép helyzetéből, mert egy ilyen nagyon váratlan helyzetben nem könnyű képbe kerülni, különösen, ha ennyire rövid idő áll rendelkezésre. Ez pedig a későbbiekben jó támpontot adhat a különböző fejlesztésekhez, kiképzésekhez, műszerek kialakításához, hogy könnyebben megérthetővé tegyék azt a helyzetet, ami például ebben az esetben kialakult, és ami gondot okozott.

kolumbia_repulo3

– Elképzelhető az a szcenárió, hogy amikor a pilóták rádöbbentek, mennyire kevés az üzemanyaguk, akkor próbáltak gyorsan a reptér felé süllyedni?

– Az nem lett volna okos dolog, mert amikor kevés az üzemanyag, akkor a legjobb, optimális siklószámmal kell süllyedni, tehát azzal a sebességgel, amivel a gép ugyanabból a magasságból a legnagyobb távolságra siklik, és ez viszonylag kis sebesség szokott lenni.

– Térjünk vissza arra, hogy feltehetően a gépnek elfogyott az üzemanyaga. Erről a gépről azt lehet tudni, hogy nem is annyira közép- mint inkább rövid hatótávolságú utasszállító. A távolság viszont kétezer mérföld körüli.

– Elképzelhető, hogy ez már a határán volt a gép lehetőségeinek. Ez egy kis kétgépes cég, ráadásul az információk szerint az egyik gép nem is üzemképes. Nem mondom, hogy így volt, de lehet tehát, hogy a kínálkozó üzleti lehetőséget akkor sem akarták elszalasztani, ha ez a gépük teljesítő képességének határán vagy esetleg azon túl volt. Az biztos, hogy a repülőgépnek az előírások szerint annyi navigációs tartalékkal kell rendelkeznie, hogy végre tudjon hajtani a célreptérnél egy átstartolást, el tudjon menni a tartalék repülőtérre, és ott még fél órát tudjon várakozni. Ez általában a menetidőhöz képest egy órányi plusz üzemanyagot jelent, attól függően, milyen messze van a tartalék repülőtér. Amikor már csak annyi az üzemanyag a célreptérnél, amennyi a kitérő reptérig és ott fél óra várakozásig elég, akkor el is kell indulni a kitérő repülőtér felé.

kolumbia_repulo4

– Mindebből az következik, hogy ennek a gépnek lehet, hogy el sem lett volna szabad indulnia a felszállás helyétől Medellín felé.

– Ez elég hamar ki fog derülni: a feltankolt üzemanyag-mennyiség kideríthető, ha tele is töltik a tartályokat, akkor is csak annyi volt, amennyi bele is fért... Könnyen megállapítható a gép üzemeltetési utasítása alapján, hogy ezzel az üzemanyag-mennyiséggel ezt a távolságot megtehette-e szabályosan. Az is elképzelhető, hogy megtehette, de valami menet közben rontotta a helyzetet: erősebb szembeszél, vagy kisebb magasságra tudott csak emelkedni, amelyen nagyobb volt a fogyasztás, vagy turbulens időjárás növelte a fogyasztást. De hát ilyenkor a pilótának folyamatosan figyelemmel kell kísérnie az üzemanyag mennyiségét, és módosítania kell a repülést, ha úgy néz ki, hogy a célrepülőtérre már túl kevés üzemanyaggal érkezne meg, akkor útközben le kell szállni valahol. Ilyen hosszú úton biztos elhalad olyan repterek közelében, ahol le tud szállni és tud tankolni, és utána biztonságosan folytathatja az útját.

– Lehetett hallani további bizonytalan híreket arról, hogy a körzetben volt még egy repülőgép, amely soron kívüli leszállást kért ugyanazon a repülőtéren, és lehet, hogy ezért kényszerült ez a gép várakozásra a levegőben.

– Megtörténhetett, de ha szabályosan repül egy gép, akkor a személyzet mindig számol azzal, hogy a célreptéren valami történik. lecsaphat egy zivatar, bekövetkezhet egy terrortámadás, esetleg egy előtte leszálló gép balesetet szenved: a pilótának, ha a navigációs tartalék szintjére csökken az üzemanyag, akkor neki az a repülőtér megszűnt, és csakis a tartalék repülőtérre mehet. De ha megálltak a hajtóművek, akkor ennél sokkal, de sokkal kevesebb üzemanyag lehetett már a gépben.

kolumbia_repulo5

– Van, akinek egy szintén dél-amerikai légitársaság 707-esének egykori New Yorkban történt balesete jutott az eszébe, amikor a pilóták szégyellték, vagy más okból nem akarták jelenteni a Kennedy toronynak, hogy nincs elég üzemanyaguk, és valahol másutt ütköztek a földnek.

– Ne felejtsük el, hogy a 707-esen még háromfős személyzet volt, ami sok pozitívummal bírt, ugyanakkor még több bonyodalmat tud okozni az együttműködés zavara. Ott előfordulhatott, hogy a mérnök tudta, hogy kevés az üzemanyag, és ezt meg is mondta a pilótáknak, de a pilóták ennek nem voltak tudatában. Amikor a kapitány mondta a mérnöknek, hogy kapcsoljon át tartalék tartályra, és a mérnök bejelentette, hogy nincs már tartalék, akkor próbáltak gyorsan leszállni, de ők sem érték el a repülőteret.

Volt egy nagyon hasonló eset Magyarország fölött is: a Hapag Lloyd Hamburgba tartó gépe nem tudta behúzni a futóművét valamelyik görög szigetről felszállva, emiatt a gépnek nagyon megnőtt a fogyasztása, itt Pest fölött már alig volt kerozinja, de nem szállt le, hanem megpróbált elmenni Bécsig, ám valamivel leszállás előtt leálltak a motorok, és nem érte el a pályát. De ami ezt a mostani balesetet illeti, az első napok kevés információja alapján csak azt tudjuk mondani: nem zárható ki, hogy az üzemanyag fogyott el, de rengeteg más lehetőség is adódhat.

kolumbia_repulo6

– A szimulált repülési modellek szerint az Andok nem legbiztonságosabb repülési terep.

– Ez sincs kizárva, hiszen rosszak lehettek a látási viszonyok, mert esőt és ködöt jelentettek, a helikopterek épp ezért nem is tudták egy ideig megközelíteni a helyszínt. A reptér által kiadott jelentések ugyan több tíz kilométeres látótávolságot mondtak, de attól még a hegyek között lehettek egészen más körülmények.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Kattints a megosztásra, ha úgy gondolod, másokat is érdekelhet a cikk!!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Megtalálták a Budapesten eltűnt boszniai kamaszt, akit napok óta kerestek
A 15 éves fiú a nagyanyjával érkezett a magyar fővárosba, rokonlátogatóba. Váratlanul és nyomtalanul tűnt el, napokig nem adott életjelet magáról.
Szerző: GJ - szmo.hu
2025. július 04.



A 15 éves Kristijan Đukelić Bosznia és Hercegovinából, Mrkonjić Gradból érkezett Budapestre. A nagyanyjával utazott a magyar fővárosba, hogy meglátogassa itt élő nagybátyját, akinél meg is szállt.

Július elsején délelőtt a kamasz közölte a rokonaival, hogy leugrik a közeli, a XIII. kerületi Rokolya utcában található szupermarketbe. Ezt követően azonban nem tért vissza.

A távozáskor nála volt a mobiltelefonja, de mire észrevették, hogy eltűnt, a készülék már ki volt kapcsolva. Magával vitte továbbá az útlevelét, a töltőjét, valamint néhány pólót is.

A fiú eltűnésének okai és pontos körülményei egyelőre nem ismertek.

A fiatalember megtalálását Mrkonjić Grad rendőrkapitánya, Dragan Vođević erősítette meg a Szabad Magyar Szónak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KÉK HÍREK
A Rovatból
A tizediken lakott, de a 17 emeletről zuhant ki egy orosz nagyvállalat alelnöke - Az állami média szerint öngyilkosság történt
A 62 éves férfi holttestét egy moszkvai toronyház mellett találták meg. Az egyik legnagyobb orosz olajcég alelnöke volt, halálának körülményei több forrás szerint is gyanúsak.
Szerző: GJ - szmo.hu
2025. július 04.



Furcsa körülmények között elhunyt Oroszország egyik legnagyobb olajvezeték-üzemeltető vállalatának, a Transznyeftynek az alelnöke. Andrej Badalov holttestét pénteken találták meg egy moszkvai toronyháznál, a Rublevszkoje autópálya közelében.

A TASZSZ orosz állami hírügynökség szerint a hatóságok öngyilkosságként kezelik az esetet.

Más források szerint ugyanakkor még vizsgálják a halál pontos körülményeit. Egyes lapok azt írják, hogy sok a gyanús körülmény - az egyik legszembetűnőbb például az, hogy Badalov a 17. emeletről zuhant ki, pedig a 10. emeleten lakott.

Badalov 62 éves volt, eredetileg mérnöknek tanult. 2021 óta dolgozott a Transznyefty alelnökeként. Felügyelete alatt zajlott le a cég teljes digitális átalakulása és egyes termelési műveletek automatizálása.

Az Euronews emlékeztet:

az elmúlt években több orosz olajipari vezető is hasonlóan rejtélyes körülmények között vesztette életét.

2022 áprilisában például a Gazprombank korábbi alelnöke, Vlagyiszlav Avaev lett öngyilkos - miután állítólag ő maga végzett a feleségével és a kiskorú lányával is.

Pár nappal később gyakorlatilag ugyanilyen forgatókönyvvel zajlott le egy családi gyilkosság-öngyilkosság Spanyolországban, ahol a Novatek volt topmenedzsere, Szergej Protosenya, illetve a felesége és a lánya volt az áldozat.

2022 szeptemberében aztán meghalt Ravil Maganov, a Lukoil igazgatótanácsának 67 éves vezetője is, aki a cég nekrológja szerint „súlyos betegség után hunyt el” - ezzel szemben az orosz hírügynökségek azt írták, öngyilkos lett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
A Rovatból
Ricinusmaggal akarta megölni férjét egy nő és annak édesanyja Pécsen
A Pécsi Járásbíróság letartóztatta azt a két nőt, akik ricinusmagból készült mérget tettek a férfi kávéjába. A férj hangfelvétellel buktatta le őket.


A Pécsi Járásbíróság pénteken elrendelte két nő letartóztatását, akiket azzal gyanúsítanak, hogy előre kitervelten meg akarták mérgezni a velük egy háztartásban élő férfit, adta hírül a 24.hu.

A nyomozás eddigi adatai szerint a fiatalabb nő és édesanyja együtt laktak a nő férjével, valamint egy közös és egy korábbi kapcsolatból származó gyermekkel. A nő és férje kapcsolata megromlott, a nő válókeresetet adott be. A férfi rossz viszonyban volt feleségével és anyósával is.

A két nő 2025 tavaszán úgy döntött, hogy mérgezéssel próbálják meg elvenni a férfi életét.

Az anyós hét darab ricinusmagot vásárolt, amelyeket mozsárban összetört. A készítményt három egymást követő éjszaka – június 29-én, 30-án és július 1-jén – a férfi által lefőzött kávéba keverték a lakásukban.

A férfi azonban nem itta meg a kávét, hanem termoszba öntötte, és a felesége, illetve anyósa előtt többször is rosszullétet színlelt. Emellett hangrögzítőt rejtett el a lakásban, amellyel rögzítette a beszélgetéseiket.

A felvételek tanúsága szerint a hozzátartozói a kávéjába tett ricinusmagból készült őrleménnyel akarták megmérgezni.

A ricinusmagban található méreganyag felszívódása esetén mérgezési tünetek jelentkezhetnek, és akár halálos kimenetel is előfordulhat, jellemzően 36–72 órán belül kialakuló máj- és veseelégtelenség miatt.

A bíróság szerint a gyanúsítottak esetében fennáll a veszélye annak, hogy szabadlábon befolyásolnák az eljárásban részt vevő személyeket, elrejtőznének, vagy a bűncselekmény befejezésére törekednének. Mindezek miatt elrendelték a letartóztatásukat.

Az ügyészség tudomásul vette a döntést. A gyanúsítottak és védőik fellebbezést nyújtottak be, így a végzés nem végleges.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
A Rovatból
„Ha én nem mentem volna be megmenteni a lovakat, akkor más nem tette volna” - megszólalt a 16 éves Blanka, aki négy csikót mentett ki egy égő lovardából Szarvas mellett
Nem attól féltem, hogy megsérülök, hanem hogy a ló meg én hőgutát kapunk. Ezt mondta a hős lány, miután az életveszélyes helyzet ellenére is bement a boxokba.


Nem volt idő félni - ezt mondta az a tizenhat éves lány, aki négy csikót mentett ki egy égő lovardából Szarvas mellett június 29-én. Épp arra autóztak az anyukájával, amikor meglátták, hogy ég a szénatároló. Blanka egyből a lovak segítségére sietett. A lány édesanyja közösségi oldalán számolt be a történtekről. Azt írta, hogy nagyon megrémült, amikor látta az égő épület felé szaladni gyermekét, de büszke is rá, amiért ilyen bátor. A 16 éves Bődi Blanka végül négy csikót mentett ki a tűz elől.

„Az első lóhoz bementem, ami a legközelebb volt a tűzhöz, egy pár méterre és nagyon nagy hő volt.

Nem attól féltem, hogy megsérülök, hanem hogy a ló meg én hőgutát kapunk.

Csak annyit hallottam, hogy egy pár ló nyihog meg mozgolódtak, mert idegesek voltak. Végigjártam a boxokat, de nem volt egyszerű. Volt egy ló, amelyik nem akart kijönni, mert nagyon félt, de megnyugtattam őt, majd  kihoztam” – mondta a lány az RTL Híradónak.

„Habozás nélkül leparkoltam, semmit nem egyeztetve azonnal elindultunk, szaladva a tűz felé, én pedig hívtam a tűzoltókat – emlékezett vissza az édesanya, Lestyán Réka, aki Facebook-oldalán több videót is megosztott a történtekről. - Az is látszott, hogy a tűz 3-4 méterre van az első boxtól, tehát egyértelmű volt, hogy bármikor továbbterjedhet, így segítségre van szükség.

Megfordult a fejemben hogy hogy baj lehet, de én ismerem magunkat és Blankát is teljes mértékben egy olyan oldalról ismertem meg, hogy a helyzetfelismerésünk jó.”

„Ha én nem mentem volna be megmenteni a lovakat, akkor más nem tette volna, muszáj volt lépni” – tette hozzá a tizenéves lány.

A lovarda porig égett. Tulajdonosa már telefonon többször is megköszönte a lánynak, hogy kimentette a lovakat, de azt kérte, hogy személyesen is találkozzanak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: