SZEMPONT
A Rovatból

Elévülhet-e egy gyerekgyilkosság? - Bárándy Péter, Bánáti János, Hack Péter és Lichy József a Till Tamás-ügyről

A jogászokat is megosztja az elévülésről fellángolt vita. Mi a büntetés célja: a nevelés vagy az elrettentés? Jó-e, ha a politika egy-egy konkrét ügy miatt piszkál bele a jogszabályokba? És ha most változtatnak valamin, mi lesz Till Tamás gyilkosával?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. december 12.



Közfelháborodást váltott ki a hír, hogy Till Tamás gyilkosát a rendőrség most, 24 évvel később azonosította, de a gyerekgyilkos az elévülési szabályok miatt szabadon elsétálhatott. Amikor ugyanis végzett a 11 éves kisfiúval, még nem töltötte be a 18-at, és ebben az esetben a büntethetőség 15 év után elévül. Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke a kormánytól azonnal jogszabály-módosítást követelt. „Egy normális országban egyszerűen nem fordulhat elő, hogy egy gyilkos az évek múlásával megúszhassa a felelősségre vonást. A Fidesznek itt és most cselekednie kell” – írta Magyar. A Fidesz pedig már másnap bejelentette, hogy kezdeményezi a szabályok szigorítását, hogy ne évüljenek el soha, semmilyen körülmények között az ilyen bűntettek.

Az emberek igazságérzetét nem véletlenül bántja, ha egy ilyen súlyos bűn bűntetlen marad, ráadásul úgy, hogy az elkövető be is vallja, mit tett. Ugyanakkor az elévülésnek van oka és logikája, ahogy annak is, hogy a fiatalkorúakat másképp büntetik. Mit gondol a mostani helyzetről Bárándy Péter volt igazságügyminiszter, Bánáti János, az ügyvédi kamara volt elnöke, Hack Péter egyetemi tanár, és a család ügyvédje, Lichy József? Erről beszélgettünk velük.

Bárándy Péter: Ha valaki már régóta nem követ el bűncselekményeket, akkor a büntetésnek már nincs értelme

A volt igazságügyminiszter szerint az utóbbi időben egyre gyakoribb, hogy azonnali törvénymódosításokkal reagál a politika a társadalmi felháborodásra. Most Till Tamás gyilkosa miatt van ez napirenden, de hasonló történt már a kegyelmi botrány kapcsán vagy a szexuális bűncselekményekkel kapcsolatban is.

„Ez az állandó törvénypiszkálás tönkreteszi a jogrendszerünket" – véli Bárándy. Szerinte a törvényeket nem kellene minden egyes esetben, amikor egy botrány kirobbant, össze-vissza módosítani. A jognak stabilnak kell lennie, és nem lehet, hogy mindenki azt csináljon vele, amit akar. „A törvényeknek nem az aktuális közvélemény-kutatások alapján kell születniük, hanem racionális alapon” – fogalmaz. A volt miniszter szerint az elévülési időket sem lehet ilyen könnyedén változtatgatni. „Az elévülésnek megvan a maga logikája" – mondja.

„Ha valaki 20 éve követett el egy bűncselekményt, akkor már nagyon nehéz bizonyítani, hogy ő tette. Ráadásul a büntetésnek is el kell érnie a célját, és ha valaki már régóta nem követ el bűncselekményeket, akkor a büntetésnek már nincs értelme.”

Bárándy szerint az, hogy az emberek most fel vannak háborodva a 11 éves kisfiú gyilkosával kapcsolatban, az érthető, de a törvények megváltoztatásával ezt a konkrét esetet már nem lehet befolyásolni. „Ha most megváltoztatjuk az elévülési szabályokat, akkor az csak a jövőben elkövetett bűncselekményekre vonatkozik majd” – magyarázza.

Bánáti János: Szavazatszerzési szándékkal minden belefér

A Magyar Ügyvédi Kamara korábbi elnöke egyetért Bárándy Péterrel. Szerinte is veszélyes az az utóbbi időben tapasztalható tendencia, hogy az egyes esetekhez igazítják a törvényeket. „Egy újabb, úgynevezett eseti jogalkotás történik" – mondja.

„Ebben az egyedi jogalkotásban érzelmileg, vagy mondjuk ki, szavazatszerzési szándékkal minden belefér, tehát holnapután a halálbüntetést is vissza lehet állítani.”

A volt kamarai elnök szerint a társadalom általában a legsúlyosabb büntetéseket addig követeli, amíg a probléma nem érinti személyesen őket. „Amíg a családban, vagy akár egy baráti körben valakivel egy fiatal valamit nem csinál olyat, ami a másik oldalra sodorja át, addig nagyon fontossá válnak mondjuk a védelemhez való jogok, a kiegyensúlyozottság és minden egyéb” – magyarázza Bánáti. A volt kamarai elnök szerint fontos tisztában lenni azzal, hogy „a büntetésnek a célja az általános megelőzés mellett az elkövetőnek a nevelése, jobbá tétele, visszatartása, hogy újabb bűncselekményt kövessen el.”

Hack Péter – A büntetés egyik célja az elrettentés

Más véleményen van Hack Péter egyetemi tanár. Szerinte a tervezett módosítás a konkrét ügyet nem érinti, mert „a visszaható hatály tilalma” az Európai Unió Alapjogi Chartája és az Emberi Jogok Európai Egyezségokmánya szerint alapelv. Ezért „ahhoz, hogy a konkrét ügyben felelősségre vonás történhessen, ki kellene lépni az Európai Unióból és az Európa Tanácsból.”

Ugyanakkor egy olyan módosítást támogat, hogy a jövőben „a legsúlyosabb bűncselekmények esetében ne legyen elévülés,” például minősített emberöléseknél. Azzal egyetért, hogy a fiatalkorúak esetében az enyhébb büntetési tételek indokoltak, hiszen „személyiségük még nem kiforrott.” Ugyanakkor az elévülésnek szerinte más szempontjai vannak: „Amikor egy 15 éves gyerek elkövet egy bűncselekményt, és 15 évvel később vonják felelősségre, ő már nem fiatalkorú.” Ezért az elévülési szabályok a jövőbeni büntetés kiszabásakor nem feltétlenül alkalmazhatók a fiatalkorúak javára.

Hack megjegyezte, hogy az elévülés eltörlése mellett és ellen is szólnak érvek. Például „egy bizonyos idő után kérdéses, hogy az elkövető felelősségre vonása ésszerű-e.” Ugyanakkor a büntetés egyik célja az elrettentés.

„A büntetésnek célja, hogy másokat is visszatartson a cselekmény elkövetésétől.” A javasolt módosítás szerinte azt üzenhetné, „akármilyen korban valaki megöl egy másik embert, azzal a tudattal éljen, hogy bármikor utolérheti az igazságszolgáltatás.”

Mindezek mellett Hack szerint fontos hozzátenni, az, hogy elévülés most ilyen közfelháborodást okozott, nemcsak a jogszabályok, hanem „az állam kudarca” is, mert 15 éven belül nem tudta kideríteni, ki az elkövető. Szerinte „érdemes végiggondolni, hogyan lehet a nyomozásokat hatékonyabbá tenni,” mert bármilyen elévülési szabályokat hoznak, mindig lesz olyan elkövető, aki az elévülést kihasználva elkerülheti a felelősségre vonást.

Lichy József: Az elkövető álljon bíróság elé, élje át a megszólalás kényszerhelyzetét

A Till család jogi képviselője, Lichy József serinte érthető a felháborodás, hogy „a gyilkos megúszta a bűncselekmény miatti felelősségre vonást” az elévülés miatt. Lichy jogászként is egyetért azzal, hogy az elévülési szabályokat egységesíteni kell, mert „az elévülésnek nincs köze ahhoz, hogy a fiatalkorúakat enyhébben kell büntetni, hanem arról szól, mennyi időn belül lehet felelősségre vonni egy elkövetőt.”

Lichy kiemelte, hogy bár büntetőjogilag az elkövetőt már nem lehet felelősségre vonni, „perjogilag nem évült el az ügy”. A család sérelemdíj iránti keresetet nyújt be, nem a pénz miatt, hanem azért, hogy „az elkövető álljon bíróság elé, élje át a megszólalás kényszerhelyzetét.”

Hack Péter állítása, miszerint az állam felelőssége, hogy nem fogta el az elévülési időn belül a gyilkost, felveti a kérdést, hogyan is úszta meg a gyilkos 24 évig? Tinédzserként követte el a bűncselekményt: „brutális módon, egy ácskapoccsal verte agyon” az akkor 11 éves fiút. Lichy szerint a gyilkos „ügyesen rejtette el a holttestet egy betonozott helyre”, és évtizedeken át nem adott semmi jelet arról, hogy ő az elkövető. „Lövése nem volt senkinek, hogy ebben az emberben kell keresni a lehetséges elkövetőt” Lichy szerint „majdhogynem egy tökéletes gyilkosságot követett el, felderíthetetlen gyilkosságot követett el ez a gyerek.”

Ha élete végéig tartja magát ahhoz, hogy nem beszél semmit a történtekről, sosem derül ki, hogy ő a tettes. Azonban kiderült, s az ügyvéd elfogadva az elévülés tényét, mellyel a család is csak kedden szembesült, mostantól azon dolgozik, hogy legalább az adjon némi elégtételt a családnak, hogy ha másért nem, legalább a sérelemdíj okán bíróság elé állíttassa az elkövetőt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak” - az Utcából Lakásba Egyesület az önazonossági törvényről
Kistelepülések sora szűrné ezentúl a beköltözőket, például büntetlen előélethez, érettségihez, szakképesítéshez kötnék, hogy valaki ingatlant vehessen náluk. Kovács Vera szerint mindez elsősorban a szegénységben élőket, azokon belül is a romákat sújthatja.


Van ahol érettségihez vagy szakképesítéshez kötnék a betelepülést, máshol a büntetett előéletűeknek tiltanák meg, hogy ingatlant vegyenek, vagy épp néhány tízezer forintot kérnének el, de olyan település is van, ahol minden egyes kívülről érkező ingatlanvásárlót előzetesen meghallgatna a képviselőtestület.

Mindezeket a helyi önazonosság védelméről szóló új törvényre hivatkozva vezetnék be az önkormányzatok, ami a hivatalos indoklás szerint elsősorban azt akadályozná meg, hogy újabb beköltözők tegyék élhetetlenné a már amúgy is túl sűrűn lakott budapesti agglomerációt vagy a Balaton környékét. A szigorításokat eddig azonban olyan települések tervezik bevezetni, mint Taktaharkány, Újlengyel vagy Vámosszabadi. Az Utcáról Lakásba Egyesület alapító-társelnökével, Kovács Verával arról beszélgettünk, milyen hatással lehet mindez a szegénységben élőkre.

– Feltételezhetjük, hogy a jogalkotó nem gondolt minden következményre.

– Feltételezem, hogy nem. De szerintem ez inkább egy gesztus a szélsőjobbnak, lehetőséget adva arra, hogy a települések kirekesszék az általuk nem kívánatosnak tartott beköltözőket, különösen a szegénységben élőket, ezen belül is a roma embereket. Az a gond, hogy azok a települések védekeznek leginkább ezek ellen a családok ellen, amelyeknek már csak ezek a települések lehetnének éppen megfizethetőek. Így csapdahelyzet jön létre: senki nem akar a legelmaradottabb településekre költözni, hiszen azok hátrányos helyzetűek. Oda azok mehetnének, akiknek nincs más lehetőségük.

Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak.

Előfordult, hogy roma családok, teljesen függetlenül anyagi helyzetüktől, nem tudtak házat venni egy településen pusztán etnikai hovatartozásuk miatt.

– Felmerül a másik kérdés, hogyan kerülje el egy eleve szegény település a további gettósodást, ami szociálpolitikai szempontból sem kívánatos.

– Igen, de ezt nem kirekesztéssel, hanem felzárkóztatással kell kezelni. Többféle megoldás lehetséges. A már szegregálódott településeken fontos a munkahelyteremtés, a közműfejlesztés, a célok világos meghatározása. Egyes esetekben, például a Miskolc környéki szegregátumoknál az segíthet, ha ezeket a területeket bekapcsolják a város életébe.

Más esetekben viszont kívánatos lehet a szegregátumok megszüntetése, a lakók integrált környezetbe költöztetése, ahol munka, iskola és infrastruktúra is elérhető.

De minden település más: a földrajzi elhelyezkedés, a lakosságszám, a helyi adottságok meghatározzák, hogy hol melyik beavatkozás a leghatékonyabb. A jó programok azok, amelyekben helyi megvalósítók vesznek részt, és a valódi helyi igényekre reagálnak. Valahol a munkahelyteremtés a kulcs, máshol a szegregált lakóterület teljes felszámolása.

– Egy generációk óta mélyszegénységben élő családnál nem elég a költöztetés vagy a munkahelyteremtés. Szükség van szociális beillesztésre, mentorációra is, hogy valódi esélyt kapjanak.

– Valóban, a helyi igényeket ismerő szervezeteknek kellene ezeket megvalósítani szociális munkával. Ez a munka nagyon összetett. Nem gyámkodni kell felettük, hanem a lehetőségeket kell biztosítani számukra, amelyektől akár generációk óta el vannak zárva, és a részvétel módját is segíteni kell. Például

ha egy gyerek úgy nő fel, hogy a szülei sosem dolgoztak bejelentett állásban, csak napszámban, az teljesen kilátástalan helyzetet teremt. Ilyenkor egyszerre kell foglalkozni a szülőkkel és a gyerekekkel: meg kell tanítani, mit jelent rendszeresen munkába járni, havi fizetést kapni, és a tanulás értékét is meg kell mutatni.

Ez nehéz, mert az eredmények sokszor csak a gyerekeknél vagy unokáknál jelentkeznek.

– Megvan-e ehhez az állami vagy önkormányzati intézményrendszer, illetve a megfelelő civil szervezeti háttér?

– A tudás megvan, de az emberi erőforrás nincs. Állami szinten a legnagyobb ilyen program jelenleg a „Felzárkózó kistelepülések”, melynek a fő pályázója a Máltai Szeretetszolgálat. Ez kívülről nem tűnik átütő sikernek, de a kormány és a Máltaiak nem adnak nyilvánosan adatokat. Ugyanakkor számos civil szervezet, például az Igazgyöngy Alapítvány, vagy a Van Helyed Alapítvány, képes több generációval párhuzamosan dolgozni. Bátonyterenye térségében, Bonyhád környékén és másutt is vannak jó gyakorlatok, amelyeket országos szintre lehetne emelni.

– De ez az intézményesítés még nem történt meg.

– Így van. Ezek jellemzően helyi civil kezdeményezések, legfeljebb néhány településen dolgoznak. A Máltai Szeretetszolgálat „jelenlét” típusú programjai a legkiterjedtebbek, de egységes, országos rendszer nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Mitől ennyire magabiztos Putyin? – A New York Times bemutatta, hogyan változott meg az orosz hadsereg
Putyin Oroszország teljes gazdaságát alárendelte a háborúnak, és sikeresen alakította át a toborzást, a fegyvergyártást, valamint a harcmodort – írja az amerikai lap. Emiatt sokkal jobb pozícióból várhatja találkozását Trumppal, ami számára önmagában is győzelem.


Orbán Viktor arról beszélt a történelmi Trump-Putyin csúcstalálkozó előtt, hogy Oroszország már meg is nyerte az Ukrajna elleni háborút. Bár rajta kívül egyetlen nyugati vezető sem tett ilyen kijelentést, abban egyetértenek az elemzők, hogy Putyin számára már az is hatalmas győzelem, hogy létrejön a csúcs, ami véget vet nemzetközi elszigeteltségének, éket ver a NATO szövetségesek közé, és lehetővé teszi, hogy úgy mutassa be az ukrajnai háborút, mint egy nagyobb konfliktus részét Oroszország és a Nyugat között, amit Oroszország akár meg is nyerhet.

„Bárhová is lép egy orosz katona, az a miénk” - jelentette ki Putyin nemrég külföldi vezetők előtt egy gazdasági találkozón.

De mitől lehet ennyire magabiztos az orosz vezető, akinek a hadserege a háború első időszakában katasztrofális vereségeket szenvedett el? Hogyan tudta megváltoztatni a helyeztetet a csatatéren? És milyen kilátásai lehetnek valójában a háború megnyerésére?

A New York Times terjedelmes cikkében azt írja, Putyin magabiztossága az orosz hadsereg újjáépítéséből fakad. A toborzás, a fegyvergyártás és a harcmodor teljesen átalakult.

Ennek eredményeként Oroszország jelenleg több katonát és fegyvert tud mozgósítani, mint Ukrajna és nyugati szövetségesei. Az orosz veszteségek súlyosak, de a csapatok előrenyomulnak. Mindez csak megerősíti Putyint abban, hogy kitarthat, amíg olyan békemegállapodást nem ér el, ami megfelel az érdekeinek. Kijelentette, ha ez az alaszkai tárgyalásokon nem sikerül, fegyverrel szerzi meg, amit akar.

A lap felidézi, hogy 2022-ben az oroszok a vereség küszöbén álltak. Putyin ekkor elrendelte a második világháború óta az első részleges mozgósítást: 300 ezer embert hívtak be. Emellett fegyencek tízezreit vitték a frontra kegyelemért cserébe. Ez stabilizálta a helyzetet, de komoly társadalmi feszültséget okozott – százezrek menekültek el Oroszországból.

A Kreml ezután változtatott a gyakorlaton, és ma már a pénzre építi a toborzást.

Egy átlagos orosz havi bére körülbelül 330 ezer forint. Egy katona viszont 900 ezer forintot kap havonta. Ehhez jön az akár 11 millió forintos aláírási bónusz, nyugdíj, adósság-elengedés és kedvezményes lakáshitel. Emellett minden harctéri teljesítményt külön megjutalmaznak. Ha valaki kilő egy nyugati tankot, több százezer forint prémiumot kap. Egy HIMARS kilövéséért vagy egy helikopter megsemmisítéséért milliós bónusz jár. Súlyos sérülések – például végtag amputáció vagy vakság – után is komoly kártérítést fizet az állam.

Ezek az ösztönzők százezreket vonzottak a frontra. Egy lábát elvesztő őrmester azt mondta a New York Times-nak, hogy 33 évesen nyugdíjba mehet, és soha többé nem kell dolgoznia. Korábban egy napraforgóolaj-gyárban robotolt, havi 110 ezer forintért. Most Havi 400 ezres nyugdíjat kap majd.

Ezzel a taktikábal Oroszország jelenleg naponta nagyjából ezer katonát toboroz – kétszer annyit, mint Ukrajna.

Átalakították a fegyvergyártást is. A védelmi kiadások ma már aköltségvetés több mint egyharmadát teszik ki. Oroszországé ipara teljesen átállt a háborús termelésre. Putyin hitelekkel árasztotta el a fegyvergyárakat, lazította a munkaügyi törvényeket, és hétvégi, ünnepnapi, éjszakai műszakokat rendelt el.

Jelabugában létrehozták a világ legnagyobb dróngyárát, ahol naponta 80 Geran–2 drónt gyártanak. Az orosz légierő júliusban átlagosan már 200 drónt indított minden éjjel Ukrajna felé. A háború elején ez a szám alig érte el a 40-et.

Putyin a jobb ellátás érdekében harcot hordetett a korrupció ellen. Régi szövetségese, Szergej Sojgu helyére egy közgadászt nevezett ki, Andrej Belouszovot, aki az üzleti világban megszokott módon irányít. Elsődleges célja az ellátási láncok javítása, új technológiák bevezetése, a hadsereg kapcsolatainak elmélyítése az üzleti szférával és a tudományos világgal, hogy Oroszország előnybe kerüljün a csatatéren.

Egyik első intézkedése egy speciális drónegység, a Rubicon felállítása volt, amellyel az ukrán utánpótlási vonalakat támadhatják. Az egység új generációs orosz drónt vetett be, amelyet vékony optikai kábellel irányítottak. Ez a technológia immunissá tette a drónokat a jelzavarásra. A Rubicon drónjai órákig mozdulatlanul feküdtek az utak mellett, majd lesből támadtak minden mozgó célpontot. Belouszov azt is megígérte: októberre külön katonai ágat hoznak létre Drón Erők néven.

Változtattak a harcmodoron is. Az ukrán városokat kisebb gyalogos egységekkel veszik körbe, mezőről mezőre haladnak, sokszor gyalog vagy motorbiciklivel. A védőknek így választaniuk kellett: visszavonulnak, vagy bekerítik őket.

Emellett az idei nyári offenzívában kis, álcázott csoportokat küldtek mélyen az ellenséges vonalak mögé is, ahol romos épületekben vagy szakadékokban rejtőztek, mielőtt összehangolt támadásokba kezdtek. Olekszandr Szirszkij, az ukrán haderő főparancsnoka „teljes beszivárgásnak” nevezte ezt a taktikát.

Mindez oda vezetett, hogy az oroszok fölénybe kerültek az 1200 kilométeres frontvonalon, és az alaszkai tárgyalások előtt sok helyen előre tudtak törni.

A New York Times cikke ugyanakkor rávilágít arra is, hogy mindennek komoly ára volt, Putyin rendszerén belül is megjelentek a repedések. A frontra egyre idősebb és tapasztalatlanabb katonák kerülnek, akiknek az átlagéletkora már eléri a 38 évet. A gazdaság egészét megviseli a hadigazdálkodás, a készletek fokozatosan kimerülnek, az utánpótlás pedig a szankciók miatt akadozik.

De mindeddig Putyin kitartott. Mindent egy lapra tett fel, és úgy tűnik, továbbra is eltökélt, hogy győz Ukrajnában, amit politikai örökségének tekint.


Link másolása
KÖVESS MINKET: