Egy horrorfilm, ami megsemmisíti a lelkedet, de nem lehet abbahagyni – Hozd vissza őt!-kritika
Ez kemény menet lesz: Danny Philippou és Michael Philippou rendezőre érdemes lesz odafigyelni. A testvérpár tavaly robbant be a filmiparba, a Beszélj hozzám! című alkotásukkal, amely minimális, mindössze 4,5 millió dolláros büdzséből több mint 90 milliót kaszált világszerte.
Az elvárások tehát joggal magasak a második filmjükkel szemben, és a Hozd vissza őt! bizonyította is, hogy a Philippou-ikrek nem egyfilmes csodák.

A film egy rendkívül sötét, nehezen emészthető téma együttest boncolgat: a trauma feldolgozását, az elengedés lehetetlenségét, a testvéri kötelék erejét, valamint a gyermekbántalmazás rémisztő valóságát. Mindezt olyan horrorba csomagolva, amely a természetfeletti elemek nélkül is döbbenetesen súlyos drámaként működne, így pedig elsőrangú horror.
A történet középpontjában Andy (Billy Barratt) és fogadott húga, Piper (Sora Wong) áll. Miután apjuk hirtelen meghal, árván maradnak, így egy nevelőszülőhöz, Laurához (Sally Hawkins) kerülnek. Hamar kiderül azonban, hogy Laura otthonában semmi sincs rendben.
Laura próbálja nyugtatni őket, hogy Oliver beteg, de érezni, hogy nem ennyi van csak a dolgok hátterében. Ahogy a cselekmény halad előre, egyre világosabbá válik, hogy Andynek és Pipernek minden bátorságára szüksége lesz, ha túl akarják élni azt, ami nevelőjüknél vár rájuk.

Laura karaktere a film egyértelmű antagonistája, ám az indítékai részben érthetők, még ha a tettei teljes mértékben elítélendők is. Hawkins játéka egészen hátborzongató: egyszerre gyűlölhető és félelmetes. A film igazi ereje azonban a gyerekszínészekben rejlik. A látássérült Sora Wong érzékenyen és hitelesen alakítja Pipert, aki csak fényeket és körvonalakat lát, ezáltal új dimenziót ad a film előtt az ijesztegetés terén, még ha a vizuális adottságát nem is használják ki teljesen.
Jonah Wren Phillips, viszont egyértelműen a produkció legnagyobb felfedezettje, arca, mozgása és jelenléte Oliverként önmagában is zavarba ejtő és a színész hibátlanul alakítja ezt a furcsa, hátborzongató figurát. Az érdekes arcú fiatal színészen sok múlott, de megugrotta a tökéletes szintet.

A Hozd vissza őt! nézése közben végig ott van a gyomorszorító érzés, hogy valami nagyon nincs rendben. Ez a film nem szórakoztatni akarja a nézőt, hanem megrázni és letaglózni. Nem az a horror, amit az ember barátaival, barátnővel, popcornnal a kezében néz meg péntek este. Sokkal inkább egy olyan élmény, amely után csendben ülve bámuljuk a sötétséget és próbáljuk feldolgozni mindazt, amit láttunk.
A Beszélj hozzám! véres, brutális jelenetei után itt is bőven akadnak sokkoló pillanatok vér nélkül is – de itt egy jövőbeli klasszikus született: a dinnyés jelenet után valószínűleg kevesen fognak késsel sárgadinnyét enni. A fizikai kegyetlenségek mellett azonban legalább akkora hangsúlyt kap a mentális abúzus és az ebből fakadó életre szóló sérülések bemutatása. Ez teszi a Hozd vissza őt! olyan filmmé, amelyre szükség volt, még ha fájdalmas is végig nézni.

Technikai megvalósítás terén sincs szégyenkezni valójuk az alkotóknak. Az operatőri munka elsőrangú, a zene sokszor hátborzongató, a hangeffektek kíméletlenül hatásosak. A maszkok és vizuális effektek egyes jelenetekben már-már zavarba ejtőek, de pont ez a céljuk: felkavarni és nyomasztani a közönséget.
Laura archív videokazettája kissé komolytalan alapnak tűnhet egy ennyire realista horror-drámában, és időnként a természetfeletti szál kissé kizökkenti a nézőt a realitás sötét mocsarából. Ugyanakkor, ezek az apró dramaturgiai botlások nem vesznek el a film erejéből.

Összességében a Hozd vissza őt! nemcsak az év eddigi legjobb horrorja, hanem egyúttal az egyik legmegrázóbb drámája is. Bár még hátra van a Zach Cregger-féle Fegyverek, ami beleszólhat ebbe a dicséretbe.
A Philippou-ikrek ezzel a filmmel végleg bebizonyították, hogy nem csak egyszeri villanások a horror sötét égboltján. Nagyon nehéz nézni, még kellemetlenebb megfejteni, ám sose akarom elfelejteni. Egy ideig biztosan nem szeretném újra látni az biztos, mégis úgy gondolom, elengedhetetlen filmélmény volt – minden tekintetben. Csak így tovább tesók! Látszik, hogy az A24 stúdió lát potenciált az alkotókban. Ez abból is látszik, hogy jövőre készül is a Beszélj hozzám! folytatása.