SZEMPONT
A Rovatból

Dr. Kunetz Zsombor: A magyar egészségügy olyan, mint egy pókháló

Az orvos blogger évek óta rendszeresen ír az egészségügy problémáiról, időnként nagy vitákat kavaró kemény kritikákat tesz közzé.


A magyar légimentés szakmai vezetőjével többek között a szuperkórházak létjogosultságáról és a magyar egészségügyi reformok mindenkori csődjéről beszélgettünk, valamint arról, hogy miért kellene egészségügyi kultúrát tanítani a magyar iskolákban.

Szokta úgy érezni, hogy szélmalomharcot vív a blogjával?

- Persze, de azért azt is látom, ha sikerül valahol elhinteni a magot.

Hogyan mérhető a pozitív reakció?

- A cikkeim alatt a hozzászólásokból is látom. Ritkán ugyan, de az is előfordul, hogy olyan valós problémákat vetek föl, amelyek elkerülték az egészségpolitika figyelmét (nem azért, mert nem értenek hozzá, hanem mert valamiért nem tűnt fel), és ezen megpróbálnak változtatni. Néha egészen váratlan helyekről kapok pozitív visszajelzést. És úgy tapasztaltam, gyakran politikai táboroktól, irányzatoktól függetlenül.

Mi késztette arra, hogy blogot kezdjen írni az egészségügy helyzetéről?

- A blogot 2010-ben indítottam, és kis szünet után újraindítottam. Nem volt végső lökés, folyamatosan ért bennem a gondolat, a blogot a Világgazdaságon kezdtem el írni, onnan került át az Origóhoz.

Sok vád ért miért nem kezdtem el blogot írni már 2010 előtt, és hogy vajon az akkori kormányzatot, az akkori politikát is ugyanilyen vehemensen kritizáltam volna? Nekik üzenem, hogy bár korábban nem írtam blogot, orvosigazgatóként részt vettem az egészségügyben, és az akkori hibákat is nagyon keményen kritizáltam. Sőt, akkor még megvolt az a lehetőségem is, hogy az akkori államtitkárokkal és miniszterekkel közölhessem a kritikákat.

Mi változott azóta? Most milyen felületen közölheti a kritikákat?

- A jelenlegi NER-rendszerben sajtón keresztül kommunikálunk egymással. Azt látom, hogy amikor megjelenik egy cikkem, blogbejegyzésem, arra a sorok között azért néha születik válasz. Esetleg történik egy intézkedés. Adott esetben pedig felvetek egy problémát, és ész nélkül elkezdenek kapkodni utána, aztán van, hogy semmi nem történik, semmilyen visszajelzést nem kapok.

Dr. Kunetz Zsombor

Az Országos Mentőszolgálat Motoros Mentő projekt alapítója és vezetője, 2005- 2010-ig a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. orvosigazgatója volt. A légimentés szakmai vezetőjeként az egészségügyi képzésekért is felelt. Advanced Life Support (ALS) és European Pediatric Life Support (EPLS) provider. Aeromedical Crew Resource Management és Helicopter Emergency Medical Service (HEMS) oktató. Néhány évig az Istenhegyi Magánklinika vezetője volt. Jelenleg szabadúszó orvos, tanácsadó, egészségügyi szakértő, rendszerfejlesztő.

Röntgen címmel blogot indított, amelyben az egészségügyi problémákra reagál.

kunetzzsombor

Mi lehet az oka annak, hogy a rendszerváltás óta több terv is született az egészségügyi reformokra, de érdemben egyik kormány sem változtatott az ellátórendszeren?

- Egyetlen államtitkár vagy miniszter sem volt képes végigvinni a reformtervét az egészségüggyel kapcsolatban, mert az egészségügy hálátlan terület. Csak úgy érhető el eredmény, ha valamihez hozzányúlunk. Ez viszont érdekeket is sért, gyakran politikai érdekeket is.

Ráadásul ahhoz, hogy a reform jól működjön, olyan intézkedéseket is meg kell hozni, amelyek először rettentően hátrányosnak tűnnek az adott területen élők számára, és csak később látszik a döntés jótékony hatása.

Először mindig politikai szemlélettel közelítik meg a kérdést, sosem szakértői szemmel, a politikusnak pedig az az érdeke, hogy négy év múlva újraválasszák. Emiatt etapokban gondolkodik, és nem éveken, évtizedeken áthúzódó változtatásokban. Nem érdeke, hogy meghozzon olyan döntéseket, melyek esetleg az ő bukását jelenthetik.

Pedig csak népszerűtlen intézkedések sorozatának bevezetésével lehet jól működő egészségügyet felépíteni. Mert bizony be kell zárni kórházakat. Nem egyet, nem kettőt.

Ez a téma rengeteg vitát kavar a közéletben.

- Persze, hogy vitát kavar, mert népszerűtlen. Pedig nagyon sok kórházat be kellene záratni, mivel ennyit nem tudunk eltartani. Elfogadhatatlan, hogy Budapesten található ötvenvalahány intézményből harmincvalahány telephelyként működik. És a beteg az ötvenvalahány kórház között vész el félúton.

Elég lenne 4-5 szuperkórház a városban. Így egy kicsit többet kellene a betegnek utaznia, de sokkal nagyobb biztonságban kapná meg az ellátást.

kunetzsombor_foto

Mi történne Budapesten, ha a mostani ellátással szemben csak néhány nagy kórház működne?

- Elég csak abba belegondolni, hogy az ember bemegy egy gyógyintézetbe, és minden, a betegségével kapcsolatos ellátást megkap egy helyen. Természetesen ebben a négy szuperkórházban is differenciálni kellene, lennének olyan nagyon speciális ellátási formák, amelyeket csupán egy kórházban végeznének. Ilyen például a transzplantáció, amely elég, ha a négy közül egy helyen működne.

Bizonyos betegségek, mint a stroke, az infarktus, vagy a szívizom-infarktus, rettentő komoly időfaktoros betegségek. Ez azt jelenti, hogy az idő múlásával pusztulnak el a sejtek. Azaz, ha időben beavatkozunk, és a beteg megkapja a szükséges kezelést, akkor megmenthető az agysejt és a szívizomsejt is. Minél előbb kapja meg a beteg a szükséges kezelést, annál több sejtet tudunk megmenteni, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy az első órában kerül a kezelést nyújtani tudó kórházba a beteg, vagy sok órával később. Ugyanis ha időben sikerül ellátni, akkor a betegek többsége jó eséllyel mindenféle maradványtünet nélkül épülhet fel.

Most azonban, amikor ennyire széttagolt az ellátás, időt veszítünk: a beteg gyakran nem rögtön abba az intézménybe kerül, ahol ezeket a beavatkozásokat megkaphatja és mire ellátják, már késő.

Vagy más példán keresztül: jelenleg az egyik kórházban például van gyereksebészet, a másikban meg nincsen. Így Budapesten állandó probléma, hogy “hová vigyem este a gyerekemet orvoshoz?”. A betegutak nem tiszták a lakosság számára, pedig profán módon ők azok, akik az ellátást igénybe veszik. Szuperkórház esetén viszont csak azt kell tudnom, hogy a négyből melyikhez tartozom.

Ha vannak szuperkórházak - amelyek praktikusan megyei szintű kórháznak felelnek meg -, akkor beviszi a mentő a beteget, és azonnal megkaphatja a definitív ellátást.

Az sem elhanyagolható szempont, hogy ha megszűnik a kórházak közti szállítás, a betegeket - különösen a kritikus állapotúakat - nem kell kitennünk az azzal járó kockázatnak.

- Miért ütközik ellenállásba a szuperkórházak kialakítása?

- Mert sok érdeket sért. A lakossággal könnyen elhitethető, hogy nem jó, ha megszüntetik az ő kis falusi vagy kisvárosi kórházát. Mert azt gondolja, az nyújt számára biztonságot, hogy odamehet és ott majd megkapja a megfelelő ellátást; ezzel szemben bemegy, és csak alap-, vagy SZTK szintű ellátást kap, mert ha ennél komolyabbra van szüksége, akkor át kell szállítani egy másik intézménybe. Megint csak arra jutunk, hogy időt veszítünk, és a beteget ki kell tennünk a kockázattal járó szállításnak. A biztonság tehát csak látszatbiztonság. A budapestieknek meg csak két kerülettel kellene arrébb utazniuk ahhoz, hogy megkapják a felépülésükhöz és a gyógyulásukhoz szükséges ellátást.

A dolog másik oldala pedig a szervezés és a költség részéről fogható meg: minél több kicsi és szép intézményünk van, az annál többe kerül. Szuperkórházak esetén Budapesten négy óriási telephelyről kellene gondoskodni, így meg ötvenvalahányról kell, ami az utóbbi esetben jelentősen drágább működést feltételez mint az előbbi. Azonban a változtatásnak az orvoslobbi is ellenáll, hiszen most a harminc kórházhoz harminc vezetés tartozik, megannyi osztályvezető főorvosi státusszal, míg a négy szuperkórház esetén mind a kórházi vezetők, mind az osztályvezetők száma drasztikusan csökkenne.

A szuperkórházakra tudna jól működő külföldi példát mondani?

- Nem ismerek olyan fejlett országot, ahol ne működne jobban az egészségügy, mint nálunk. Bécsben az utolsó információim szerint most indult el minden minden ebbe az irányba, letörve a lakossági ellenállást: ott megpróbálják centralizálni az ellátást.

Külföldi példát azért nehéz mondani, mert ott Magyarországgal ellentétben piacgazdaság működik, és ott biztosítók tartanak el nagyobb kórházakat. Ezeknek a biztosítóknak szívük joga létrehozni a saját kórházukat, olyat, amilyet akarnak. De egyrészt, miután ott nagyon komoly költség-haszon szemlélet is uralkodik, nem tagolják szét az ellátást, másrészt viszont, miután verseny folyik a biztosítottak megszerzéséért, próbálnak megfelelni a lakosság igényeinek is. Ebből születik meg a hazaihoz képest egészen jól működő és élhető ellátás.

Jobbat tenne a magyar egészségügynek, ha beengednék a biztosítókat? Sokan jogosan félnek ettől.

- Jelen pillanatban nincsen verseny. Illetve verseny jelenleg kizárólag a hálapénzért folyik. Ennek a következménye pedig az, hogy a sebész azért nem tanítja meg operálni a rezidenst, mert ha ugyanott fog operálni, ahol ő, esetleg több hálapénzt fog elvinni mint ő maga, vagyis az ő sajtjából akar majd szeletet.

Ugyanezért ellenzi az orvoslobbi a szuperkórházak létrehozását, mert persze ezekkel nem csak az osztályvezető főorvosi előnyök szűnnek meg, hanem az ehhez kapcsolódó hálapénz is kevesebb lesz. Persze ez erős leegyszerűsítése a hálapénz kérdésének, de valahogy így működik. Mindenki próbálja maximalizálni a bevételét, így a professzornak is az az érdeke, hogy minél többet operáljon, és kevesebbet oktasson.

Nem félni kell, hanem a biztosítókat pontosan szabályozott keretek között beengedni.

A biztosítós megoldásban ugyanis ki lehetne iktatni a hálapénzt, mivel a biztosító szerződne a beteggel. Az ellátást tehát a biztosító alkalmazottja végzi el. Ilyen rendszerben nincsen hálapénz.

Ehhez persze elengedhetetlen egy olyan szintű béremelés, ami tisztességes megélhetést biztosít az egészségügyben dolgozóknak. És itt vissza is térhetünk a "szuperkórházak" kérdésére, ugyanis, az ezek létrehozásával megtakarított milliárdok is visszaforgathatóak akár a bérrendezésre is.

televizio

Ha azonnal változtathatna hátom dolgot a magyar egészségügyben, mi lenne az?

- Az a baj, hogy az egészségügy olyan, mint egy pókháló. Ha valahol belenyúlok, mindenhol megremeg. Emiatt nehéz egy vagy két dolgot kiemelni, amely rendszer-átalakítás nélkül önmagában eredményes volna. Most – úgy gondolom – a hálapénz az egészségügy legnagyobb rákfenéje; de ha azt mondanám, hogy holnaptól büntetem, és minden marad abban a helyzetben, amelyben van, pillanatok alatt ellehetetlenítené az egészségügyi ellátást.

A mostani rendszerben nem éri meg hálapénz nélkül dolgozni. Egy kezdő orvos kétszázezer forintot sem visz haza. Ön szerint ez így jó?

Na, de erre jöhet a betegek válasza, hogy ők örülnének, ha ennyit hazavihetnének, mert az ő fizetésük mondjuk ennek a fele.

- Akkor el lehet dönteni, hogy kell-e egészségügyi ellátás vagy sem. Ha elmennek az autószerelőhöz, ott sem állnak le alkudozni azon, hogy a műhelyben a szerelő óradíja miért 8000 forintnál kezdődik. Ha azt kifizetik, akkor az orvostól miért sajnálják a magasabb fizetést?

Arra pedig, hogy a beteg fizetése csak 90 ezer forint, arra azt tudom mondani, hogy a béreket is megfelelő szintre kell emelni, elsősorban úgy, hogy az adó- és járulékterheket csökkentik, de azért legyen már némi differencia a tudás és a felelősségvállalás miatt!

Visszatérve az előző kérdéshez csak átfogó változtatásnak van értelme az egészségügyben. A jelenlegi egészségpolitikának éppen ez a problémája, hogy nincsen programja. Ha akadnak is jó elképzelések, három felső helyen kell jóvá kell hagyatni, aztán még felülről valaki beleszól.

A jelenlegi állapotokat tükrözi az a blogbejegyzése is, amelyben a védőoltásokkal kapcsolatban írt?

- Igen, azzal arra a hírre reagáltam, amely arról számolt be, hogy hálapénz ellenében egyes háziorvosok kiadják az oltási könyvet az oltás tényleges beadása nélkül. A cikkem nem volt ugyan kommentelhető, ám az olvasók egy része megtalálta rajta keresztül a blogomat, és hozzászólást írt.

Rá kellett jönnöm, hogy az oltásellenesség olyan, mint az istenhit. A többségük nem győzhető meg racionális érvekkel.

Elég siralmas Magyarország egészségügyi állapota, mert mindenben a sor végén kullogunk, daganatos halálozásban toronymagasan vezetünk. Ugyanakkor az átoltottság magas. Ha egymás mellé tesszük ezt a statisztikát, meg azokat a statisztikákat, hogy Európában hol volt mumpsz, kanyaró vagy más járványos betegség, akkor döbbenetes látni azt, hogy ahol van oltottság, nincs járvány, ahol nincs oltottság, ott van járvány. Ez fehéren-feketén megmutatja, hogy az oltásoknak van-e értelmük.

Ha nem oltatja a szülő a gyermekét, akkor az ő gyereke veszélyt fog jelenteni azokra, akiket nem lehet még beoltani: a csecsemőkre, azokra, akik allergiásak az oltóanyagra, vagy akiket egyéb, más betegség miatt nem lehet beoltani.

Őket, a védteleneket most még a nyájimmunitás védi. Akkor van baj, ha ez a nyájimmunitás borul. Az oltásellenesség hívei pedig borítják a nyájimmunitást. És nem kell messzire – Afganisztánba vagy Nigériába – menni példáért, hogy mi történik, ha borul a nyájimmunitás, elég a szomszédba menni, Ukrajnába vagy Romániába.

Végül engedjen meg egy utolsó gondolatot: Tessék egészségügyi kultúrát tanítani az iskolákban!

Ez miért fontos?

Mert semmit nem tudunk az egészségünkről, de ha a gyerekek erről tanulnak, annak rengeteg pozitív következménye lesz.

Naponta 70 ember hal meg hirtelen szívhalál következtében.

Ha most itt összeesne valaki, kíváncsi lennék, hányan mennének oda hozzá segíteni.

A legfőbb érv ilyen kor az, hogy azért nem mennek oda, nehogy bajt csináljanak. Ha ezt a gátat át tudnánk szakítani, és ha több, a saját egészségével tisztában lévő tudatos állampolgár volna, jelentősen csökkenne az ellátórendszer terhelése is. A beteg nem követelné, hogy antibiotikumot írjon fel a háziorvosa a vírusos betegségére.

Ha valaki tisztában van a szervei működésével, akkor tudatos életmóddal egy csomó betegséget meg tud előzni. Az orvos és a beteg partnerré válhat, mert a cél az közös.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Závecz Tibor a pedofília-vádakról: Visszatért az a téma, amelytől a Fidesz megszabadulni vélt
Orbán Viktornak elemi érdeke, hogy ezt a folyamatot leállítsa, mert a Fidesz jelenleg védekezni kényszerül, így nem tudja folytatni a jóléti intézkedései kommunikációját - mondja a közvéleménykutató, aki a jövő évi választásokig még sok várartlan fordulatra számít.


A Závecz Research legfrissebb, augusztus végén és szeptember elején végzett kutatása szerint a nyári hónapokban a Tiszának 32-ről 33 százalékra, a Fidesznek 26-ról 28 százalékra nőtt a támogatottsága a teljes népességen belül. A biztos szavazó pártválasztók csoportjában a Tisza Párt támogatottsága 46, a Fideszé 36 százalékos. De ez a felmérés még a bizonyítékok nélküli Zsolti bácsizás előtt készült, ami háttérbe szorította a Fidesz kampányát a Tisza állítólagos adóemelési terveiről és az új jóléti intézkedésekről.

Hogyan hathatnak a híresztelésekre alapult pedofil-vádak a két nagy párt versenyére? Erről beszélgettünk Závecz Tiborral, a Závecz Research alapító-ügyvezetőjével.

– Magyar Péter feltűnése a kegyelmi botrányhoz kötődött. A gyerekvédelemmel kapcsolatban ismét megfogalmazódó kritikák, a Szőlő utcai nyomozás homályos részletei, és a bizonyítékok nélküli Zsolti bácsizás elmozdíthatja az erőviszonyokat?

– A Fidesz egyszer már lezárta a kegyelmi ügyet. Lehet vitatni, hogy minden kérdésre megvan-e a válasz, de intézkedések születtek, átvilágítások történtek. A kormánypárt idén már úgy érezhette, hogy kilábalt a kegyelmi ügy problémahalmazából, és a támogatottsági adatokon nem látszott negatív hatás: a szavazók feldolgozták a disszonanciát. Most a helyzet érdekessége, hogy tények helyett híresztelések vannak, mégis zajlik a kommunikációs adok-kapok.

Visszatért az a téma, amelytől a Fidesz megszabadulni vélt. Elemi érdeke, hogy ezt a folyamatot leállítsa, mert a korábbi események egyik következménye volt Magyar Péter politikai pályájának indulása.

Hogy a mostani technika jó-e, nem tudjuk, de a történéseket meg kell állítania, különben a kampány során magyarázkodnia kell. Közben az ellenzék, a DK és Magyar Péter is, vélhetően napirenden tartja az ügyet. Utóbbi 14 kérdést tett fel a kormányinfó után, amelyek a gyermekvédelemről és a Szőlő utcai ügyekről szólnak. Ez az érzelmeket is megmozgatja. A mérések egy adott pillanatot összegeznek, a hétfői parlamenti történéseknek és folyományainak hatása hetek múltán lesz érzékelhető.

– A bizonyíték nélküli vádak sulykolása nem ismeretlen a Fidesznek, de mintha nem tudná, mit tegyen most, amikor ők azok, akik védekezni kényszerülnek. Közhatalmi eszközei persze vannak, de valóban ez a megoldás?

– Az emberek véleményét sok minden alakítja. A szóbeszédek és alá nem támasztott karakterrombolások is gyengíthetnek pozíciókat. Erre sok példa volt korábban, de ellenpélda is: Magyar Péter esetében a karaktergyilkossági kísérletek nem hoztak érdemi negatív hatást, a tábora összeállt. Most fordított szereposztásban, tények nélkül, híresztelésekre épül egy narratíva.

A Fidesz valóban, inkább hatalmi pozícióból reagál, de ez nem biztos, hogy elég, mert a választók véleményét kell orientálni.

A választók ugyanis azt várják, hogy a kormányzat egyértelműen kijelentse: ennek semmi alapja nincs, a pedofíliát elítéli, a gyerekvédelem elsődleges. Úgy tűnik, ha némi késlekedéssel is, de felismerték ezt a kommunikáció irányítói, mert csütörtökön, pénteken már több olyan megnyilvánulás volt kormánypárti politikusoktól, ami megfelel a választók elvárásainak.

– Benne van a pakliban, hogy ebből is akkora lemorzsolódás lesz a Fidesz táborában, mint a kegyelmi botránynál?

– Ez attól függ, hogy Orbán Viktor milyen súllyal és hányszor szólal meg. Eddig tőle három reakciót láttunk: a hétfői parlamenti megszólalását, nagyjából arról, hogy a híreszteléseknek nem hagynak teret, mindenki megkapja méltó büntetését, és két napra rá egy Facebook-bejegyzést, valamint a péntek reggeli interjút, hasonló tartalommal. Igaz, itt már nem csak a jogkövetkezményekről beszélt, hanem azt is kijelentette, hogy a kormány minden tagja ártatlan. Mivel a hívek alapvetően neki hisznek, az ő megszólalásai tudják megnyugtatni vagy éppen bizonytalanságban tartani a tábort. A többiek megszólalásai kevésbé meghatározók. Az első nap zavar látszott, a következő napon már egységesebb irány körvonalazódott. A kormányinfón Gulyás Gergely is kapta a kérdéseket. Orbán további megnyugtató választ ad a táborának, az erózió elkerülhető. A Fidesz célja azonban több: az, hogy a téma kikerüljön a közbeszédből, és más napirendi pontok uralják azt.

Jelenleg védekezni kényszerül, így nem tudja folytatni a jóléti intézkedései kommunikációját.

A sajtóban is ez tükröződik. Régen a Fidesz kampányai sokszereplősek voltak: különböző rétegekhez más-más politikus szólt. Most viszont mindenki azt figyeli, hogyan reagál Orbán Viktor az aktuális ügyekre.

– Mikor látszódhat először, mit okozott az erőviszonyokban a most nagyon felhangosodott pedofil ügy?

– Egy ilyen ügy felerősödése után nagyjából egy hónap múlva érdemes mérni, hogy volt-e hatás. Semmilyen politikai fórumot nem fog elkerülni ez a téma, a Fővárosi Közgyűlésben is erről vitáztak. Minden politikai szereplő igyekszik álláspontot elfoglalni, a másikat megszólalásra kényszeríteni, kommunikációs hibát kiprovokálni, ami például hétfőn sikerült is.

– A kormánypárt szerint a nyarat a Fidesz nyerte. Kimondhatjuk ezt?

– Nem tudom, mi a mérőeszköz. Közvélemény-kutatóként, ha egy időszak nyertesét akarjuk megnevezni, az azt jelenti, hogy az illető támogatottsága emelkedik, az ellenfélé pedig csökken. Minden más: hogy ki járta többet az országot, ki nyilatkozott többet, kinek volt erősebb online jelenléte, mérhető ugyan, de elemzőként ezeket nem tartanám döntőnek. Ami tény:

megállt a Fidesz visszaesése és a Tisza előretörése, a két párt között pedig állandósult egy körülbelül 10 százalékpontos különbség.

Ha a „nyerés” azt jelenti, hogy valaki nem esik tovább, akkor a Fidesz „nyert”, de a különbség megmaradt, a Tisza előnye markáns, tehát a nyertes pozíció e pártnak is kijár. A Fidesz az online térben próbált erősíteni, ennek szervezeti manifesztációi a Harcosok Klubja és a Digitális Polgári Körök, Orbán Viktor pedig podcast-körúton vett részt. Emellett kormányzati intézkedéseket jelentettek be, amelyek különböző társadalmi csoportoknak kedveznek. A másik oldalon a Tisza az online mellett erősebb offline tevékenységet folytatott: olyan területekre is elment a pártelnök, ahol a párt pozíciói gyengébbek, a kisebb és közepes városokba. A nyáron történt az is, hogy a Tisza a kormányzati kompetenciájából többet mutatott, és több lépcsőben, például a nagykanizsai kongresszuson, konkrét javaslatokat tett, köztük adózási elképzeléseket is nyilvánosságra hozott(például 9%-os személyi jövedelemadó). A nyugdíjasoknak és más csoportoknak is ígért konkrétumokat, víziót. Ősszel ezen az úton haladt tovább: ahol lemaradása volt, például az idősek, nyugdíjasok csoportja, ott célzott ígéreteket tett (SZÉP-kártya, a minimálnyugdíj 200 ezer forintra emelése, a leszakadó nyugdíjak arányosabb, magasabb emelése). Tehát összességében nem tudok nyertest mondani: mindkét nagy párt tette a dolgát.

– Minek tudható be a Tisza megtorpanása? Miért álltak be a frontok?

– A Tisza egy olyan 2,7 milliós szimpatizáns-táborral rendelkezik a teljes népességen belül. Itt már meg kell küzdeni az újabb támogatókért. Egy darabig vitte a lendület, az újdonság varázsa, az ellenzéki szavazók sikeréhsége. Fontos pont volt az EP-választás is, amely megmutatta, hogy 30% feletti támogatottságot tud elérni. Eljött azonban az a pont, amikor célzottan kell társadalmi csoportokat elérni speciális üzenetekkel.

Az a tábor, amely ellenzéki orientációjú, nem szereti Orbán Viktort, le akarja váltani, és győzelmi potenciált lát Magyar Péterben, összeállt és stabilizálódott.

Innentől két feladat van: tíz-, ötven-, százezres nagyságrendben új szavazókat gyűjteni célzott üzenetekkel, és erősíteni az aktivizálást. A 2,7 milliós táborban jelenleg a részvételi hajlandósága magas, 70% fölötti. Hogy ez fennmaradjon, napi üzenetek sokaságát kell megjeleníteni, hogy a választók érezzék a párt potenciálját. Hogy ennek lesz-e hozadéka, azt ősszel látjuk meg. A Fidesz oldalán két tényezőt látok. Az egyik az, hogy kedvező helyzetben van, mert nem ígérnie kell, hanem döntenie. És döntött is jóléti intézkedésekről, amelyek egyes társadalmi csoportoknak kedveznek (például október 1-jétől az szja-mentesség a háromgyerekes anyáknak, az Otthon Start beindítása). Ezek célzott döntések a süllyedés megállítására és új szavazók gyűjtésére. A másik pedig Orbán Viktor szerepvállalása. Korábban külpolitikai témákra fókuszált, most a belügyekre helyezte a hangsúlyt.

A Fidesz-tábor erősen kötődik Orbánhoz; aktivitása megállíthatta azokat, akik hezitáltak.

Hogy hoz-e új szavazókat a bizonytalanok közül, az kérdés.

– Orbán Viktor fordíthat? Körülbelül 10%-ról fordítani bő fél év, hat és fél hónap alatt elég nagy teljesítmény lenne, de persze nem lehetetlen.

– 2021 őszén, az előválasztások idején, az akkori ellenzék nem állt rosszul. 2022-ben aztán 16-17 százalékpontos különbséggel vesztett. Fél év alatt tehát sok fordulat történhet: meg lehet gyengülni és meg lehet erősödni is. A mostani 10%-os különbség tehát csak egy kiinduló helyzet.

Nagyon más a szituáció, de a különbséget növelni vagy azon fordítani nem lehetetlen.

2022-ben a háború indulása után a Fidesz gyors reakcióval a biztonságérzet témáját húzta magához, és ez működött. Most nem tudjuk, mi lesz, mert egyszerre vannak pozitív ígéretek és negatív kampányelemek. Sok váratlan fordulat lehetséges, amelyek bármelyik irányba mozdíthatnak. Valószínű, hogy sokan eldöntötték, melyik oldalhoz húznak, de a mozgósítás döntő lesz. A bizonytalanok eléréséért erős verseny zajlik. Ez a kampány több hangszeren játszik, mint korábban. Két párhuzamos politikai akció is fut: a Nemzet Hangja 2.0 és a nemzeti konzultáció, amelyek adatbázisépítésre is alkalmasak.

Október 23-án ráadásul két nagygyűlés is lesz Budapesten, ennek számbeli és vizuális hatása fontos lesz, illetve az esetleges új mondanivaló is számítani fog.

A következő hónapban rengeteg inger éri majd a választókat, ami egyszerre szolgálja a saját tábor megtartását és a bizonytalanok megszólítását. Nehéz megmondani, ki offenzív és ki defenzív; ez folyamatosan változik, mindkét fél a napirend uralására törekszik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Angyal József a háromgyermekes anyák szja-mentességéről: Sokan majd a homlokukra csapnak, hogy „tényleg, nekem jár?”
Az adószakértő szerint sokan lehetnek, akik nem is tudják, hogy ők is jogosultak a szerdától életbe lépő teljes szja-mentességre. Az is lehet, hogy az jár jól, aki utólag érvényesíti a kedvezményt, hogy ne veszélyeztesse a januári béremelését.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 01.



Szerdától teljes szja-mentességet kapnak a háromgyerekes anyák, jövő januártól pedig a 40 év alatti kétgyerekesek is. Azok, akiknek családi kedvezmény is jár, ezentúl a járulékbefizetéseiket csökkenthetik vele. Az érintettek minden bizonnyal örülnek az intézkedésnek, hiszen tíz- vagy akár százezrekkel több marad a családi kasszában, azonban a költségvetésen nagy lyukat üt az intézkedés. A legjobban a nagyon jól keresők járnak, mert jövedelemkorlát nincs. És nincs életkorkorlát sem, tehát a kedvezményre mindazok jogosultak, akik valaha három gyereket neveltek. Kiesnek viszont az elvált apák, akkor is, ha náluk vannak a gyerekek.

Aki az szja-mentességet igénybe akarja venni, regisztrálhat a NAV online felületén, de a munkáltatójánál is. Akkor sem vész el ez a kedvezmény, ha ezt az érintett elmulasztja: jövő év elején, az szja-bevallásnál is érvényesítheti mindezt, így az adóhatóság visszautalja neki az év utolsó három hónapjában befizetett adóelőlegét. Pontosan kikre vonatkozik az új szabályozás? Mennyire igazságos? És mennyire fenntartható, hogyan hat a költségvetésre? Erről beszélgettünk Angyal József adószakértővel.

– Októbertől él a háromgyermekes anyák szja-mentessége, amit várhatóan a novemberi fizetésükben éreznek először, vagyis abban a bérben már nem vonnak tőlük adóelőleget, ha regisztrálnak. Jól mondom?

– Tulajdonképpen ez év közben minden kedvezményre igaz: akkor lehet igénybe venni, ha az adózó nyilatkozik róla. Természetesen, ha valaki nem nyilatkozik, a kedvezményt akkor sem veszti el: a májusi adóbevallásában egy összegben érvényesítheti.

A már eddig is járó családi adókedvezményt például sok háromgyermekes család év közben nem veszi igénybe, inkább év végén kap nagyobb, akár millió fölötti összeget, és abból valami komolyabb beruházásra költ.

Tehát a nyilatkozat lehetőség, de nem kötelező.

– Hol és hogyan lehet erről nyilatkozni?

– Az adóhatóság létrehozott egy online felületet. Mégis azt tanácsolnám, hogy inkább a munkáltatónál nyilatkozzanak, mert a háromgyermekes anyák kedvezményének egészen más feltételei vannak, és nem biztos, hogy az érintett tudja, jogosult-e. A munkáltatónál a bérszámfejtő készséggel ad felvilágosítást, elmondja, ki jogosult.

– Hogyan lehetséges, hogy sokan nem tudják, jogosultak-e?

– Mindenekelőtt megjegyezném: én ezt a háromgyermekes, illetve „gyermekes anyák” kedvezményt nem tartom jónak, mert nem a családokat és a gyereknevelést, hanem magát a szülést támogatja. Olyan gyermek után is járhat, aki élve született, például koraszülött volt, majd egy-két évesen meghalt. Ha csak néhány napig is élt, már beleszámít. Gyakran előfordul, hogy valakinek két egészséges, akár felnőtt gyermeke van, közben volt egy koraszülése, a baba meghalt. Így is jogosult lehet. A másik feltétel, hogy legalább 12 évig családi pótlékra jogosultnak kellett lenni.

Ha például egy házasság tönkrement, nagy gyerekek voltak, elváltak, és az apának ítélték a gyerekeket, az anya akkor is megkapja a teljes adókedvezményt, mert 12 évig járt utána családi pótlék.

És az is jogosult lehet, aki 12 évig nevelte a gyerekeit, majd anyagi teher miatt 13 évesen állami gondozásba adta őket. Korhatár sincs: 60–70 éves nagymamák is jogosultak lehetnek. Sokan majd a homlokukra csapnak, hogy „tényleg, nekem jár?”. A feltételekről kevés szó esik, pedig ezt hangsúlyozni kellene.

– Tehát ha 12 évig fennállt a családi pótlékra való jogosultság, de valamilyen okból nem az anya vette fel, hanem a házastársa, akkor is jár az adómentesség? Mindegy, kinek folyósították?

– Pontosan így van, ahogy a családi kedvezménynél is: a házastársak mindegyike jogosult lehet a családi pótlékra. Ha elválnak, onnantól az jogosult, akinél a gyermek marad.

– Ha valakinek volt elhalt gyermeke, attól még háromgyermekesnek számít? A halott gyermek után nincs családi pótlék, tehát ez nem tolható ki tizenkét évig.

– Itt félreértés van. Az egyik feltétel a 12 év jogosultság. Emellett van egy kivétel: ha csak néhány napig állt fenn a jogosultság, de a gyermek meghalt, ez vis maiornak tekintendő, és akkor is járhat a kedvezmény. Tehát párhuzamos feltételek vannak. Ha valakinek több koraszülött gyermeke született és korán elhunytak, akkor is háromgyermekesnek számít, ilyenkor nem a 12 év a döntő. Sokan ezt nem is tudják.

Probléma az is, ha a szülők különváltan, de közösen nevelnek, és megosztják a családi pótlékot: az anya egyszer csak nagy kedvezményt kap, miközben minden más kedvezmény megosztott marad. Így az egyik szülő lényegesen magasabb összegből neveli a gyermeket, akár élethosszig.

Ez társadalmi feszültséget okozhat. Igazságtalan az is, ha válás után a 13 éves gyermek az apához kerül: az apa neveli, mégis az anya jogosult a kedvezményre. Már a 25 év alattiak kedvezménye is okozott munkahelyi feszültséget. Vagy például, ha egy nyugdíjas nagymama, amikor elmegy dolgozni: a nyugdíja eleve járulékmentes, és ha szja-mentességet is kap, nettóban kapja meg a bérét. Ha ez a kör bővül, egy életkori korlát, mondjuk 40 év, enyhíthetne ezen a feszültségen, mint ahogy a kétgyermekeseknél tervezik: amíg kicsik a gyerekek, sok pénzbe kerülnek, később önállóak lesznek. De az életkori határ, ami még létezik, csak átmeneti. A 40 év alatti kétgyermekes anyáknál ez most így lesz, de folyamat végén a tervek szerint mindenki, aki szült, megkapná az életfogytig járó kedvezményt.

– Amikor egy cégnél esedékes a béremelés, nem mondhatja-e a munkáltató, hogy neked kevesebbet emelek, mert úgyis magasabb a nettód? Nem próbálják lenyelni a kedvezményt? Például a nyugdíjast eleve kisebb nettóval veszik fel?

– Ez létező gyakorlat. A 25 év alattiak kedvezményénél is figyelembe vették a korhatárhoz kötött automatikus kedvezményt. Sok háromgyermekes is emiatt nem kéri az adóelőleg megállapítását, mert akkor a munkáltató figyelembe veheti. Ha csak a bevallásban érvényesíti, arról a munkáltató nem tudja. Ezért nem biztos, hogy jó, ha szól a munkáltatónak:

lehet, hogy jobban jár, ha csendben marad, és ezzel elősegíti a januári béremelését.

Gondoljunk arra, hogy egy háromgyermekes családban a gyerek júniusban befejezi a középiskolát, júliustól már nem jár a családi pótlék, csak két gyermekes után. Most október 1-jétől viszont újra háromgyermekesnek minősül az anya, és korlátlan ideig kapja a kedvezményt. Ez valóban bérfeszültséget okoz. Ugyanis az adórendszerben kellenek korlátok: összeg- és életkorkorlátok. Például a három- és négygyermekes anyák kedvezményénél nincs összegkorlát: ha valaki havi 5 milliót keres, a teljes összege szja-mentes. Pedig aki havi 5 milliót keres, nem biztos, hogy pusztán a szülés miatt támogatandó. Szerintem ennek nincs meg a pénzügyi fedezete sem. Ezt onnan gondolom, amit a miniszterelnök mondott évekkel ezelőtt: egy ilyen kedvezményt csak akkor lehet bevezetni, ha egyszer Varga Mihály „félrenéz”. Akkor sem volt meg a feltétel, a jelenlegi gazdasági körülmények között pedig még kevésbé. A kétgyermekesekre kiterjesztve meg végképp nincs. Jó lenne korlátot beépíteni: például a három-, két- és négygyermekesek kedvezménye mondjuk havi 2 millió forintos jövedelemig járjon. Ez nem okozna nagy politikai felzúdulást: aki 2 millió fölött keres, annak miért járjon?

– Abban az esetben, ha egy édesanya jogosult az szja-mentességre, de jogosult lenne a családi adókedvezményre is, mi történik? Elvész az utóbbi?

– Nem vész el. Ha valaki például havi egymilliót keres, a teljes jövedelme szja-mentes lesz. A családi kedvezményt pedig a járulékok terhére lehet érvényesíteni. A házastársak között meg is osztható. Ezt 14 éve vezették be, mert családi adókedvezmény olyan nagyvonalú volt, hogy az alacsony keresetűek nem tudták teljesen kihasználni. Ennek feloldására vezették be a járulékkedvezményt. Lehetett volna szigorú felső korlátot tenni, de nem ezt tették. Valójában Magyarországon egyetlen percig sem volt egykulcsos adó, mert az adóalap-kedvezmények nulla százalékos sávokat jelentenek; efölött van a 15%-os szja.

A családi járulékkedvezmény „negatív adót” jelent, mivel az szja után a járulék terhére is érvényesíthető.

Így gyakorlatilag háromsávos a rendszer: 0%, 15% és egy „negatív” sáv, amit a TB-kassza finanszíroz.

– Mi az ára ezeknek a bőkezű kedvezményeknek?

– A kommunikációban az jelenik meg, kik részesülnek a kedvezményekben: kétgyermekesek, háromgyermekesek, 25 év alattiak, hosszú felsorolni teljesen. Nyilvánvaló, hogy ennek nincs meg a pénzügyi fedezete. Arról nem esik szó, hogy honnan vonjanak el. Ha kimondanák, hogy a háromgyermekes anyák szja-mentessége miatt kevesebb jut egészségügyre, oktatásra, szociális ellátásra, más lenne a mérleg. Az emberek örülnek a kedvezménynek, de amikor az egészségügyben hosszú várakozás van, vagy sokat kell utazni szülni, nem hozzák összefüggésbe ezzel. A költségvetés beterjesztésekor, az egyes fejezeti előirányzatokat nézve derülhet majd ki a negatív hatás. Ha le akarjuk szorítani a hiányt, valahonnan fedezni kell. Meg fog jelenni, mennyibe kerül a háromgyermekes anyák kedvezménye (jövőre már teljes év), a családi kedvezmény újabb 50%-os emelése, a kétgyermekes anyák kedvezménye, a 30 év alatti egy gyerekes kedvezmény korhatár nélküli kiterjesztése.

– A 2002-es osztogatáshoz képest ez a mostani hol áll? Mekkora árat fizetünk érte április után?

– Legalább akkorát, mint akkor. Ha nagy a költségvetési hiány, ezt el is lehet inflálni: nagyobb bérek mellett az inflációval „korrigálnak”. Tehát fennáll az erőteljesebb infláció veszélye. Nem véletlen, hogy a jegybankelnök folyamatosan hangsúlyozza: nem múlt el az inflációs kockázat. Jövőre 3,8%-os inflációt jósolnak. Ez 4% alatti januári nyugdíjemelést is jelenthet, ami nem biztos, hogy jó.

– Ezek a hatások nem egyszeriek, hanem folyamatosak: az adókedvezmények jövőre és utána is fennmaradnak, tartósan terhelik a költségvetést.

– Én borítékolom, hogy a választás után, teljesen mindegy, melyik kormány lesz, nagy, átfogó adó- és jogi reformra lesz szükség. Politikailag könnyű lesz kommunikálni, hogy az egykulcsos adó bevált, teljesítette a feladatát, ideje áttérni a progresszív adózásra. Biztos vagyok benne, hogy ezek a kedvezmények meg fognak jelenni jövő év első felében, de utána szükség lesz reformra.

Sem a Tisza-ígéret (megtartás és bővítés), sem a Fidesz javaslatai nem lesznek hosszú életűek.

A költségvetési kényszer, az inflációs problémák, a magas kamatok mellett a gazdaság nem tud beindulni. Vissza kell térni az egyszerűsítéshez. 2010-ben söralátét méretű bevallást ígértek, most már asztalterítő lett. Közelíteni kellene a söralátét-nagyságú bevalláshoz, ami nem lehetetlen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: A Fidesz úgy tanult a kegyelmi ügyből, ahogy kezdő zsebtolvaj az első tettenérésből
A humorista arra is reagált legújabb bejegyzésében, hogy Rogán Antal egy rossz influenszernek tartja őt.
F. O. - szmo.hu
2025. szeptember 30.



Pottyondy Edina a YouTube-csatornáján mondta el véleményét a magyar közélet aktuális eseményeiről. Rogán Antal miniszter egy beszélgetésben azt mondta Pottyondyról: nagy betűkkel írná fel, hogy ő a rossz influenszer. A humorista a maga stílusában reagált erre.

„Hová írnád fel, Tóni? Óriásplakátra? Szuverenitásvédelmi listára? Vagy augusztus 20-án az égre drónokkal, 3 milliárdért? És közben Nagy Feró énekelné Jackótól a Badet?” Ez olyan mintha én azt mondanám rá, hogy rossz politikus. Ha engem kérdeznének, azt mondanám Rogánról, hogy mini Sztálin vagy maffiózó.

És mit csinál egy rossz influenszer? Megállapítja, hogy a Fidesz úgy tanult a tavalyi kegyelmi ügyből, mint kezdő zsebtolvaj az első tettenérésből: professzionalizálódott”

– fogalmazott Pottyondy, aki ezek után beszélt még Semjén Zsolt parlamenti felszólalásáról, Kocsis Máté tevékenységéről, de szóba került Lázár János és a tragikus hirtelenséggel elhunyt vásárhelyi rendőrkapitány ügye is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Steiner Kristóf: A Szőlő utcai javítóintézet körüli botrány bátor túlélőinek
A műsorvezető-influenszer a Szőlő utcai pedofil-botrány kapcsán elmesélte, hogy fiatal fiúként mi történt vele a Csillaghegyi strandon, ahol egy férfi lépett hozzá azzal, hogy segít neki.


Steiner Kristóf is megszólalt a Szőlő utcai pedofil-botrány kapcsán. Egy megrázó esetről számolt be, ami fiatal korában vele történt meg. Az esetről a közösségi oldalán számolt be.

Írásának végén azt üzente:

"Az írást a Szőlő utcai javító intézet körüli botrány bátor túlélőinek dedikálom. És mindazoknak, akik - sajnos sokkal többen vagyunk, mint hinnénk - hasonló kiszolgáltatott helyzetbe kerültek valaha. Magyarország Kormányának tagjait pedig kérdezem: ha ez a ti gyerekeitek története volna, tennétek végre valamit?"

A műsorvezető-influenszer írásában elmesélte, hogy gyerekként rendszeresen járt úszni a Csillaghegyi strandra, és egy alkalommal ott szexuális abúzus érte.

Éppen a tükör előtt állt, amikor egy férfi odalépett hozzá, és felajánlotta, hogy segít neki kikötni a nyakában lévő kendőt. Kristóf nem tiltakozott, hagyta, hogy a férfi segítsen. A férfi gyorsan kikötötte a csomót, majd az egyik kezét a fiú lába közé csúsztatta, és azt mondta: „Egyem a pucádat.”

Elmondása szerint minden erejét összeszedve ellökte a férfit, aki a földre esett. Ezt követően az úszómesterhez rohant, és kérte, hogy menjen vele vissza az öltözőbe. Mire azonban odaértek, már csak egy felborult pad maradt a helyszínen.

Az úszómester nem hitt neki: “Igazat mondasz?” - kérdezte az úszómester ingerülten. Szégyelltem magam. “Jobb lett volna nem szólni” - gondoltam magamban. És - ami mégrosszabb - “Jobb lett volna, ha hagyom - akkor legalább egy haragos szempár helyett egy hálás szempár nézne rám" - írta.

A történtek pedig a mai napig hatással vannak rá - árulta el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk