Dél-koreai repülőgép-tragédia: ezt lehet tudni eddig a betonfalba csapódott járat balesetéről
Már biztos: 1997 óta nem történt olyan súlyos légibaleset Dél-Koreában, mint a helyi idő szerint vasárnap reggel 9 óra után néhány perccel történt tragédia. A fedélzeten utazó 175 utas és 6 fős személyzet közül csupán ketten, a személyzet két tagja élte túl a balesetet annak köszönhetően, hogy a Boeing 737-800 farokhoz közeli részén utaztak. Ez az egyetlen nagyjából épen maradt része a Jeju Air nevű dél-koreai légitársaság 2216-os számú járatának. Ez szerepel egyébként a tragédiáról készült fotókon is, mivel a gép többi része gyakorlatilag apró darabokra szakadt. A Bangkokból a dél-koreai Muanba tartó utasszállítón tartózkodó 179 további ember közül mindenki szörnyethalt, amikor a gép nekicsapódott a betonfalnak.
Ahogy telik az idő, a tragikus balesetről egyre több részlet derül ki.
A Jeju Air 19 éves történetében ez az első halálos kimenetelű baleset, egyben ez volt 2024 legtöbb halálos áldozatot követelő légi balesete is az egész világot figyelembe véve.
A tragédia landolás közben történt, miután a repülőgép a törzsén kísérelt meg landolást a kifutópályán, mert nem nyílt ki a futóműve. Az utasszállító ezt követően lassítás nélkül végigcsúszott a kifutópályán, majd a leszállást segítő ILS-rendszer betongátjának csapódott és felrobbant. A helyszínre több mint 1500 tűzoltó és rendőr érkezett perceken belül, de így is 43 percbe telt, mire sikerült megfékezniük a lángokat.
Órákon belül kiderült, hogy csupán ketten nem haltak meg azonnal. A két túlélőt, egy férfit és egy nőt súlyos sérülésekkel előbb a mokpói, majd onnan az egyik szöuli kórházba szállították, miután a tűzoltók kiszabadították őket a roncsok közül. Délután fél kettőre már a holttestek felkutatására összpontosítottak a hatóságok, ennek érdekében pedig egy ideiglenes hullaházat is felállítottak a helyszínen, ahova elhelyezték a roncsok közül előkerült áldozatok maradványait.
A 175 utas közül csupán ketten voltak thaiföldiek, a többiek kivétel nélkül dél-koreaiak. Többségük egy ötnapos, thaiföldi karácsonyi utazáson vett részt, ehhez bérelte a felrobbant repülőgépet egy utazási iroda. A legidősebb áldozat egy 78 éves férfi volt, a legfiatalabb pedig egy mindössze 3 éves gyerek. Rajta kívül még négy olyan gyerek utazott a fedélzeten, aki nem múlt el 10 éves.
A baleset pontos körülményei egyelőre még tisztázatlanok. Dél-Korea tűzoltóparancsnoka egy sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a futómű meghibásodása általában egy madárrajjal történt ütközés vagy kedvezőtlen időjárási körülmények miatt következhet be. Mivel a tragédia idején a repülőtér környékén remek időjárási körülmények voltak 9 kilométeres látótávolsággal, ezért valószínű, hogy a Boeing egy madárrajjal ütközött. Ezt erősíti meg az egyik elhunyt utas utolsó üzenete is:
Szintén ezt erősíti az is, hogy mindössze hat perccel a baleset előtt riasztást adott ki a repülőtéri forgalomirányítás egy madárraj miatt. Egy perccel később a Jeju Air pilótája vészhelyzetet jelentett. A madárbaleset elméletét alátámasztja az is, hogy a muani repülőtér rendelkezik Dél-Korea 14 repülőtere közül a legmagasabb madárütközési aránnyal (0,09%), ami még így is elég alacsony, ám lényegesen magasabb mint például a gimpói (0,018%) vagy a csedzsui (0,013%) . A közösségi oldalakon kering egy felvétel arról is, ahogy a feltételezett madárrajjal ütközött a repülőgép, amit szintén az előbb említett cikkünkben lehet megnézni.