Betiltanák a tartós műanyag szatyrokat, mert a gyártásuk még nagyobb kárt okoz
Be kellene tiltani vagy drágábban adni a tartós szatyrokat, mert ezek miatt csak még több műanyagot termelnek az áruházak - ezzel kampányol a két nagy környezetvédő szervezet, a Greenpeace és a Környezetvédelmi Vizsgáló Ügynökség.
Szerintük ugyanis a friss adatok azt mutatják, hogy
a többszöri használatra alkalmas szatyrok előállítása tovább növeli a legnagyobb szupermarketek műanyag-lábnyomát.
Tavaly az Egyesült Királyságban az üzletek összesen 903 ezer tonna műanyag csomagolást termeltek, ami 17 ezerrel több, mint 2017-ben. Az emelkedést részben a hosszú életű szatyrok értékesítésének elterjedésének köszönhető, ugyanis 26 százalékkal nőtt meg ezek gyártása. A britek 10 legfőbb szupermarketei közül hétnek emelkedett a műanyag-lábnyoma évről-évre, csupán a Waitrose, a Tesco és Sainsbury's tudta csökkenteni ezt.
Emiatt a környezetvédelmi szervezetek azt szeretnék elérni, hogy
tiltsák be a tartós szatyrokat, amelyek a jelek szerint nagyobb kárt csinálnak, mint hasznot. Ha mégsem tüntetik el teljesen a szupermarketek, árulják 70 százalékkal magasabb áron.
Juliet Phillips, az EIA egyik képviselője szerint megdöbbentő azt látni, hogy míg a világ a műanyagszennyezéssel küzd, az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketei egyre csak növelik a műanyaggyártásukat. Szerinte sürgősen tenni kell ez ellen, méghozzá úgy, hogy még tovább kell csökkenteni az egyszer használatos csomagolásokat és termékeket. Mint mondta,
a rendszert kell alapvetően megváltoztatni, nem az a megoldás, hogy az egyszer használatos anyag helyett más anyagból készítik a termékeket.
A szervezetek beszámolója szerint egyre többen váltanak tartós szatyrokra, ezekben azonban súlyra mérve több műanyag van, mint a vékonyabbakban. De nemcsak ezek, hanem az elvitelre vásárolt ételek csomagolása is növeli a műanyagcsomagolás termelését. Szerintük ezen a területen teljes változtatásra van szükség, mivel ezek szintén csak egyszer használatos dobozok, zacskók.
"Minden héten azt halljuk, hogy az áruházak bejelentik a műanyagfelhasználás csökkentésével kapcsolatos legújabb törekvéseiket, de a valóságban több műanyagot tesznek a polcaikra, mint valaha. A szupermarketeknek ideje végre nagyban gondolkodniuk: újrahasznosítható csomagolásra kell váltaniuk, és minél jobban eltávolodni az eldobható csomagolástól"
- véli Fiona Nicholls, a Greenpeace óceáni műanyagszennyezésre szakosodott képviselője.
Forrás: Guardian, címkép: Flickr
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!