KULT
A Rovatból

Az első maxpontos produkciók a Kismenőkben!

A Kismenők első élő adásában több olyan mutatvány is volt, ami egy-két pont híján kapta meg a zsűritől a maximális pontszámot, két versenyzőnek pedig megadták a kereken 100 pontot!

Link másolása

A sort az elképesztő gitártudású rockersrác, Luppinger Attila kezdte, aki többek közt Michael Jackson és Bruno Mars dalait is játszotta. A produkciót a zsűri valósággal szétdicsérte, jogosan, főleg, hogy egy élő adásban gyerekként kezdő számnak lenni alapból nem egyszerű feladat. Attila a közönséget is meggyőzte (akiknél még mindig nagyon vicces, hogy szavazásnál az előttük kigyulladó fénycsíkok pont az arcukat takarják ki, magasabbaknak a torkukon vág keresztül), egyedül a nagyszülők adtak valamivel kevesebbet, de őket rögtön kárpótolta is a következő versenyző, Cserép Timi.

kismenok01 eloadas0008

Timi továbbra is nagyon hajlékony, bámulatos az adottsága, ugyanakkor érezhető az apránkénti kifogyás is az ötletekből arra vonatkozólag, hogyan lehet ezt a mindig ismétlődő gyakorlatsort újabb és újabb köntösbe öltöztetni. Azért volt most némi újítás, pont olyasmi, amilyet előző Kismenős cikkünkben írtunk: belekerült az előadásba egyfajta keretsztori (bár nem túl bonyolult: Timi egy játékbaba, aki előkerül egy ládából, játszanak vele, majd visszateszik), illetve az is jó ötletként vette ki magát, hogy ezúttal "nem Timi mozgott magától", hanem úgy volt eljátszva, mintha ő egy magatehetetlen rongybaba lenne.

Hajós Andrásnak több zseniális megszólalása volt az est folyamán, Timi előadásáról például egy csehszlovák, légöblítéses budiba való beszorulása jutott eszébe.

2

Harmadikként Kovács Harmat lépett a színpadra, aki a Clean Bandit jól ismert és cseppet sem egyszerű Rather Be-jét adta elő. Nem szépítünk: Harmat énektudása még csak egy alap, amire építkezni kell, sokat kell gyakorolnia, tisztítania a hangját, de rendkívül büszke lehet magára, hogy már most egy ilyen zeneszámot bíznak rá. A zsűri és a közönség zöme szemet is húnyt a dal hamissága felett, egyedül az apukák voltak kíméletlenek Harmattal szemben.

3

Node, jöjjön az első maxpontos produkció: Qian Zita, a bámulatosan aranyos versmondó kislány, akihez a fiatal slammer srác, Bánki Beni ugrott be vendégszereplőként. A helyzet az, hogy Zitu tényleg tündérien beszél (jó ötlet Hajóstól, hogy az ő hangjával akarja felvenni a GPS-t a kocsijába), de akárki akármit mond, egy alaposan megtanult és szépen, házi feladat-szerűen elmondott versikét nem lehetne összehasonlítani egy hét nap alatt összehozott táncos koreográfia, vagy egy ugrálást és éneklést is magában foglaló musical-részlet előadásával.

kismenok01 eloadas0062

A vers-és szövegmondó gyerekeknek igazság szerint egy külön versenyt kellene rendezni, de hát tudjuk jól, hogy annak nem lenne túl magas nézettsége, hiszen ennél már jóval ingeréhesebb nézők vagyunk. Azt sem lehet megtenni, hogy a versenyen előadható számok közül kizárják a vers-és szövegmondást, mert az megint csak idétlen. Marad hát a kissé kiegyensúlyozatlan helyzet, Zita elmondja a versikéjét, a zsűritől megkapja a 100 pontot (szerintünk elsősorban nagyon kicsi kora miatt, de ez csak tipp), a közönség szívét is megnyeri, a nézőnek pedig már alig-alig jut eszébe, hogy - szerencsére - temérdek sok ügyes versmondó óvodás van még az országban, akik ennyi erővel ugyanúgy állhatnánk ott, a Kismenők színpadán. Mindezekkel együtt gratulálunk a csöppségnek!

Videó: Qian Zita maxpontot kapott a zsűritől

Balogh Soma egy igazi, vagány dobos fiú, akin látszik az értelem és az alázatosság is. Sokra viheti még, főleg, hogy ő tényleg komolyan gondolja szenvedélyét. Mostani, elektrodobos produkciója talán nem volt annyira erős, mint az eddigiek, de a továbbjutást így is teljességgel kiérdemelte.

kismenok01 eloadas0081

Következzék a másik előadás, ami elnyerte a zsűri maximális pontszámát: Szlavkovszki Zsolti, a jó kiállású artista spirálon való lengése. Tudni kell, hogy a fiú úgy adta elő számát teljes magabiztossággal, hogy életében először szerepelt spirálon. Ügyes volt, szépen mozgott - valaminek a hiányát sajnos mégis érezzük, de nem tudjuk, pontosan miét. Hasonló lehet a hiányérzet oka, mint Timinél. Emellett Hajós András és a szakmához igen értő balett-táncos, Apáti Bence is megfogalmazta, mit érez túlzónak az előadásmódban. Mindezek ellenére Zsolti megkapta a 100 pontot, és a közönség szavazatai is azt igazolják, hogy ez teljességgel jogos volt: az összes pontszámmal együtt megszerezhető 200 pontnál mindössze kettővel szerzett kevesebbet!

Videó: Zsolti spirálon való szereplésével kapott minden zsűritagtól maxpontot

Jenei Debi hasonló volt Kovács Harmathoz: nagyon nagy alaptehetséggel bír az éneklés terén, de egy óriási színpadon, TV-s közvetítéssel való előadáshoz még sok-sok csiszolódásra van szüksége. A vadóc Pink-dal sem állt túl jól a lánynak, Ábel Anita jól érzi, hogy inkább a korábbi adásokban látott, lírai szerep fekszik neki. Debit a közönség soraiban csak az édesanyák pontozták le erősen, de úgy tűnik, hogy a TV2 applikációjával adható otthoni szavazatok sem mentették meg. Így neki kellett távoznia a versenyből. Nagyobb gyerekként is sírdogáló tekintetét elnézve újra felbukkan az örök dilemma: egészséges-e, hogy egy kicsiknek rendezett show-ban is így meg van rendezve a veszteség és a kiesés...?

5

Az Üzenet lánycsapatot mindig különös izgalommal várjuk. Ezúttal az iskolai kiközösítés témáját dolgozták fel táncukkal, és bár ez nem volt annyira hatásos, mint például a háborúról szóló előadásuk, ők is 193 pontot zsebeltek be az összesített 200-ból. Megérdemelték.

6

Az est sarkalatos pontja: Malaczkó Réka. A kislány, nővére asszisztálásával, a sikeres mesefilm, a Jégvarázs "Csak egy icipici hó kell" című dalát adta elő. Namármost, szeretnénk elmagyarázni azoknak, akik nem igazán tudják hova tenni a musical műfaját, hogy közönség előtt énekelni, mellette folyamatosan mozogni, felállni, lehuppanni, ágyra vetődni, ágyon ugrálni (!), perdülni, fordulni, az egyik legnehezebb kategória a színpadi szereplések közül. Pláne egy kisgyereknek, akinek a tüdeje még igen messze van a teljes kifejlettségtől. Réka előadásmódja, korához képesti hozzáértése pedig továbbra is döbbenetes. Ahogy Ábel Anita fogalmazott: tűpontosan tudja, hogy mi a dolga, és ahogy Lajtai Kati kiegészítette: mindeközben mégsem mórikált, hanem teljesen könnyed, természetes az előadásmódja. Rékát az sem zavarta meg, amikor a mikroportja kihagyott egy pár másodpercre. Igen, mi is halljuk, hogy az éneke még sokat kell, hogy fejlődjön, de ha ez nem így lenne, az nem lenne normális, mint ahogy Harmat és Debi esetében sem lenne az. Egyszóval: Réka életkorához képest, nem lehet mást mondani rá, profi. És nem azért, mert ő az egyik ügyeletes cukiság.

8

A stúdió közönsége, úgy tűnik, ezt mégsem látja át, mert vajmi kevés pontot adtak a produkcióra. Réka így a versenytábla végére került, de hála az égnek, az otthon ülő nézők megmentették a kieséstől.

Videó: Malaczkó Réka talán a legnagyobb profi a versenyzők közt!

A fellépők sorát a múltkorihoz hasonlóan Szabó Bence zárta, aki Josh Groban You Raise Me Up c. dalát énekelte el. Nem csalódtunk benne most sem, de ő maga is és a zsűri is jól érzékeli, hogy a magyar dalok jobban állnak neki. Ha felkészítőjével együtt megfogadják Lajtai Kati tanácsát, akkor van rá sansz, hogy egy hét múlva egy kortárs magyar zenével rukkol elő.

EVA_4644

Összességében a Kismenők első élő adása jól sikerült, de kevesebb volt az igazán földhöz vágóan jó produkció, és a pontszámok kiosztásával sem feltétlenül értünk egyet. Azt pedig csak remélni tudjuk, hogy Debi ma már fehőtlenül kacag és nem vereségként fogja fel a show-ból való kiesést.

Várjuk a folytatást!

Ha osztod, amit olvastál, oszd meg a cikket is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: