Az autó, amire mindenki vágyott
Harminc évvel ezelőtt Magyarországon az autóválaszték még nem volt olyan nagy, mint manapság. Nem voltak nagy teljesítményű motorok, elektromos ablakok, légkondi, szervokormány. A luxus maga az autó volt.
Érdekes történetek a XXI. század című műsorból.
A Zsiguli-hegy lábánál
A Szovjetúnióban 1961-ben merült fel először, hogy a műszakilag elavult Moszkvicsok helyett egy igazán jó, szovjet népautót gyártsanak. Ennek kifejlesztésére persze semmilyen tapasztalat nem volt. A korábbi gyakorlathoz képest azonban haladás volt, hogy nem csak úgy lekoppintottak egy nyugati modellt, hanem megvették az olasz licencet.
Az olasz licensz alapján a 70-es években már el is kezdődött a 2101-es Zsigulik gyártása, ami végeredményben megegyezett a Fiat 124R prototípusával.
A gyárat a Volga melletti, 370 méter magas Zsiguli-hegy közelében építették fel. Innen ered az autólegenda neve.
A tőle 18 kilométerre eső várost pedig az eredeti ötletgazda olasz kommunista vezetőről, Togliattiról nevezték el.
Magyarországon hét üzemben gyártottak a Zsigulihoz alkatrészeket, amiket aztán a Szovjetúnióba szállítottak beszerelésre. A kocsi rádióját például a Fehérvári Videotonban készítették, de csináltak nálunk ablaktörlő motort, gyújtás elosztót, kilincset, zárat és műszerfalat is.
Az ifjú Lada
A Zsiguli nagyon népszerű autó lett, tizenhétmillió darabot gyártottak belőle. Alacsony ára miatt még nyugaton is vették. Kellett azonban egy kis változtatás.
Nyugaton nehezen mondták ki a Zsiguli szót, ezért 1976-tól Lada néven forgalmazták az exportra szánt járműveket.
A belső szovjet piacon azonban maradt a Zsiguli márkanév. Egy-egy Zsiguli - Lada típus között tehát a emblémán szereplő feliratokat kivéve semmi különbség nincs.
A Lada szóról több jelentésre is asszociálhatunk, ezeknek mind szerepe lehetett a névadásban. Fontos azonban tisztázni, hogy a magyar „láda” szóval való hasonlóság véletlen. Lada a szláv mitológiában az ifjúság és a szépség istennője. A szó oroszul "kedvest" jelent, ami később keresztnévvé is vált. A "lagyja" pedig egy hajófajta, ami a Lada emblémáján is látható.
Álomautó régen és ma is
Magyarországon az első Zsigulikat 1971. június 14-én adták át. Budapesten Kurcz Árpád állatorvos vehette át az elsőt IH 54-01-es rendszámmal.
Mint minden hiánygazdaságban, a gépkocsira is óriási volt az igény. Ám hiába volt pénze az embereknek, éveket kellett várni egy-egy autóra a szocialista országokban. Nem lehetett csak úgy kocsit venni, várni kellett akár nyolc évet is. Ezért aki megtehette gyakran befizetett egyszerre 3-4 autóra, és mikor évek múlva megkapta, rárakva hasznát rögtön tovább is adta.
Mivel a Zsigulikra sokat kellett várni, a tulajdonosok sokszor ma is nehezen válnak meg tőle. Sőt a márkának óriási a rajongótábora. Vannak olyan Zsigulik, amik ma is több millió forintért cserélnek gazdát.
Ha érdekesnek találtad a cikket, nyomj egy lájkot!