KULT

Álruhában járta a cigány közösségeket a legendás kutató

Erdős Kamill fényképeiből nyílt kiállítás a Néprajzi Múzeumban.

Link másolása

Megnéztük a „szőke cigány”, azaz Erdős Kamill fotóiból nyílt időszaki kiállítást a Néprajzi Múzeumban. A tárlaton ráadásul arra is választ kaptunk, mi történt fél évszázad elteltével a képek szereplőivel.

Az Istennel talállak, testvérem! – Cigány történetek című kiállításon Schleicher Vera kurátor vezetett körbe bennünket. Nézd meg velünk milyen különleges fényképek születtek Erdős Kamill és a cigány közösségek barátságából.

Erdős Kamill néprajzkutatói redkívülisége abból áll, hogy a cigány/romani nyelv több változatát is tökéletesen beszélte, jól ismerte ennek a kultúrának a belső törvényszerűségeit. Így egy olyan korszakban tudott hiteles néprajzi anyagot rögzíteni, amikor – évszázados kirekesztettségük következményeként – a cigány közösségek még zártak voltak, az idegent gyanakodva fogadták, a fényképezéstől pedig féltek.

Erdős az 1950-es években kezdett a magyarországi cigányság iránt érdeklődni. Katonatiszti pályára készült, ám a francia hadifogságból súlyos tüdőbajjal tért haza. Rossz egészségi állapota hozta össze a cigány emberekkel. A kiállításon láthattuk Baranyi Dezsőről és Kolompár Jánosról készült fotóit is, akikkel különböző kórházakban kötött életreszóló barátságot.

Nekik köszönhetően sajátította el a romani és oláh cigány nyelvjárásokat. Illetve e barátságot vezették el a cigány közösségekbe, ahol Erdős a betegsége révén a halálraítéltek könnyedségével tudott elvegyülni. Nyaranta bajuszt növesztett, beszerzett egy zöld szalagos kalapot,

lengyel cigány grófnak, néha felvidéki félcigánynak adta ki magát, és elindult felfedezni, megfigyelni a cigányok életét.

A kiállítás jól hangsúlyozza azt a sajátos testvériséget, amelyet Erdős a társadalom peremére szorult emberek iránt érzett. Erre utal a kiállítás főcíme is - Istennel talállak, testvérem!/Devlesa arakhavtu, phrala! – egy bevett cigány köszönési forma, amelyet Erdős Kamill akkor használt, amikor cigány barátaival levelezett, vagy amikor ismeretlen cigány közösségekbe toppant be.

Bár néprajzi kiállításról van szó, a hangsúly egyértelműen az emberi kapcsolatokon van: a cigány-cigány, cigány-nem cigány, cigány-a cigányság iránt érdeklődő kutató viszonya bontakozik ki előttünk a tárlaton.

A kiállítás bemutatja Erdős Kamill átütő erejű tudományos eredményét is. Schleicher Vera felhívta rá a figyelmünket, hogy Erdős előtte senki nem rendszerezte ilyen részletesen a magyarországi cigányság csoportjait. Ez ráadásul egybeesett a cigány közösségeknek azzal az igényével is, amit a mai napig így fogalmaznak meg:

“Ne vegyenek bennünket egy kalap alá!”

A kiállításon meghallgathattuk Erdős Kamill Kossuth Rádióban sugárzott előadását, ami annak idején nagy vihart kavart. A tótkomlósiak szenvedélyes levélben kérték ki maguknak, hogy Erdős - minden rossz szándék nélkül - együtt emlegette őket a végegyházi és kétegyházi cigányokkal. Ezeket a levelek el is olvashattuk a kiállításon, köztük egy nyolcadik osztályos tanuló sorait is.

A tárlaton Erdős Kamill fényképei alapján körülbelül 30 történet bontakozik ki. Amikor a múzeum etnográfusai a fotókat történetekké formálták, támaszkodtak Erdős kisszámú tanulmányára, feldolgozatlan hangfelvételeire, eredeti terepnaplóira és hézagos bejegyzéseire.

Schleicher Vera viszont elmesélte, a legtöbb megoldást az nyújtotta, hogy

visszavitték a fotóalbumokat azokba a közösségekbe, ahol Erdős Kamill 50 évvel ezelőtt járt, és felkutatták azokat, akik még emlékezhetnek a fényképekre.

Szerencsére többen is voltak, akik felismerték hozzátartozóikat, így hirtelen neve, egyénisége, története lett a képek szereplőinek. Schleicher Vera arról is beszélt, hogy az etnográfusokat is megrázta milyen keveseket találtak életben. Ugyanis

a fotókon szereplők többsége a rossz egészségi állapotok és szociális körülmények miatt már nem él.

Kanalas Teréz azon kevesek egyike, akivel személyesen is kapcsolatba tudtak lépni. Terka életét végigkísérte a zene és az ének. A kiállításon több cigány éneket is meghallgathattunk, megnézhettünk az előadásában.

A tárlat feltárta a szélesen mosolygó 11 éves cigány kislány, Kató további sorsát is. Kató szépen táncolt és énekelt, de édesapja nem egyezett bele, hogy a kislány kiszakadjon a biztonságot jelentő családi közegből és budapesten tanulhasson tovább. Felnőttként Kató termelőszövetkezetben dolgozott, férjhez ment és négy gyermeke született. 58 éves korában halt meg.

A személyes portrékon túl egy-egy település, cigánytelep életét is megismerhettük, köztük a Tótkomlósi, vagy a Kétegyházi cigányságot.

Erdős Kamillnak sikerült megörökítenie sátoros cigányokat is, akik akkoriban már ritka jelenségnek számítottak.

Bár a kiállítás egyértelműen az emberi kapcsolatokra fókuszál, bemutat számos néprajzi témát, cigány esküvőket, hiedelmeket, mesterségeket is.

Az a bizalmi kapcsolat, amit Erdős kiépitett a cigány emberekkel páratlanul hiteles soha nem látott anyag birtokába juttatta. A tárlaton megismerhettünk cigány siratókat, és az ő nevéhez fűződik a cigány holokausztot feldolgozó első két ballada gyűjtése is.

Bepillantást nyerhetünk Erdős Kamill otthonába is, ahol egy múzeológus ambícióival rendszerezte a terepen gyűjtött tárgyakat. E tárgyak közt érlelődött meg benne a cigány múzeum terve, ami a mai napig nem valósult meg.

A kiállítás külön szekciót szentel a “szőke cigányoknak”, akiket maguk a cigányok is szépnek, különlegesnek tartottak. Erdős Kamill fehér bőrével, világosszőke hajával, lókupec kalapjával azt testesítette meg, amire testvérei is vágytak. E képek pedig elgondolkodtatják a nézőt: vajon a cigány emberek is választhatnak identitást?

Ahogy Erdős Kamill elboldogult a cigányok között, ők is elboldogulhatnak a többségi társadalom kultúrájában? Vagy ehhez szőkének kell születni?

A kiállítás egyik falán párhuzamban láthattuk Erdős Kamill fotóit a korban készült más a cigányságot megörökítő szocio-, néprajzi és optimista hangvételű fotókkal. Ám mi is érzékeltük, hogy ezek nagyon különböznek Erdős fotóitól. Egyszerűen hiányzik belőlük az az intim testvériség, ami Erdőst a cigány emberekhez fűzte.

A kiállítást szívből ajánlom, mert valóban egy nagyon különleges anyagról van szó, és Erdős egyszerre progresszív és szubjektív kutatásának eredményeit most először ismerheti meg a közönség.

A tárlat a Néprajzi Múzeum, illetve a hagyatékot őrző gyulai Erkel Ferenc Múzeum közös projektje, és a tervek szerint vándorkiállítást szerveznek az anyagból. A fotók így tárlat formájában is visszatérhetnének az Erdős által megörökített cigány közösségekhez, és persze az érdeklődők szélesebb köréhez is eljuthatnak majd. Részletek a Néprajzi Múzeum honlapján.

Orosz Emese cikke, fotók: Nagy Boglárka

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: