KULT
A Rovatból

Aki 52 másodperc alatt átöltöztet egy színészt

Tóth Hajni öltöztető tizedik éve nyújt biztos hátteret a színművészeknek a Katona József Színházban.


Nem erre számítottam. Rájöttem, volt valami, amiről kizárólag sztereotípiákban tudtam gondolkodni.

Mindig úgy képzeltem ugyanis, hogy az öltöztetők néniknek kontyba tekert ősz hajuk van, és magas szárú fűzős cipőben cammognak komótosan a lépcsőkön. Állnak a kulisszák mögött, szájukban gombostű, a könyökükről cérna lóg. Lassú, nyugodt mozdulatokkal tűznek fel egy hajtást, és ráncos kezükkel simítják végig a színészek hátán a ruhát, miután rájuk adták. A színházi munka mindig néma háttérmunkásai. Mekkorát tévedtem!

Tóth Hajninak, a Katona József Színház egyik öltöztetőjének nincsen kontya. Nincsenek ráncai. A fiatal nő szélsebesen jár a lépcsőkön, miközben a jelmezeket hordja le a színpad mögé a fogasokra; alig tudom követni a Katona labirintusnak tűnő épületében, jobbára a hangja után megyek. Mert egyáltalán nem szótlan, szívesen és sokat beszél élete nagy szerelméről: a színházról. Nyolc éve öltöztet itt.

katona_oltozteto_08

Egy ismerősöm hívta fel Hajnira a figyelmet, amikor megemlítettem, milyen jó volna egyszer látni, mi történik egy színházban az előadások alatt. Ki lehet például az öltöztető a Katonában és mit csinál egészen pontosan? A kérdésre gyorsan jött a válasz egy telefonszámmal. "Mit fogunk látni?" - kérdeztem Hajnitól. "A két Korea egyesítése című darab ruháit, és azt, hogyan öltöztetek át egy színészt. Ebben a darabban nagyon fontos a jelenlétünk."

Hol van már az az idő, amikor a régi Nemzeti Színházban az 1930-as években az Akadémia növendékei nem használhatták a liftet az átöltözésnél. Gobbi Hilda írta az önéletrajzában, hogy egy-egy jelenet között úgy rohantak fel a lépcsőn, hogy közben már vetkőztek is, a ruhát rájuk dobták, ő pedig a lépcsőfokokon elhelyezett festékeket sebtében kente fel az arcára.

A Két Korea újraegyesítése több, rövid kis történetet mesél el. Ironikus, olykor szatirikus hangvételű stílusgyakorlat arról, hogy milyen esendők vagyunk mi, emberek. A darab sok kis jelenetből áll, a jelenetváltások gyorsak. Ilyenkor a színészeknek nincsen idejük arra, hogy egyedül oldják meg az átöltözést.

"A gyors öltözés azt jelenti, hogy maximum 2-3 percünk van. Ez alatt tetőtől talpig át lehet öltözni." Megkérdezem Hajnitól, mi volt eddig a legrövidebb idő, ami alatt minden ruhadarabot lecseréltek. "Nagy Ervint A talizmán című előadáson kellett átöltöztetni egy teljes öltönyből egy másik teljes öltönybe, vagyis a nyakkendőtől az ingen át a cipőig mindent cseréltünk.

"
Ha jól emlékszem, 52 másodperc volt a rekordunk."

katona_oltozteto_10

katona_oltozteto_13

A Katonában az öltöztetők a harmadik próbától követik a darabot, és már az elején úgynevezett jelzés jelmezeket adnak, olyanokat, mint amilyeneket később az előadáson használnak. A laikusok szeretik azt hinni, hogy a színészek rengeteget improvizálnak, pedig az öltözések és a színpadi események pontosan begyakorolt mozdulatsorokból állnak. "Mindig mindent ugyanúgy csinálok, az első jelmezes próbától kezdve" - mondja Hajni. "Mindig ugyanazt a ruhadarabot adom fel elsőként, és a ruhák sorrendje is mindig ugyanaz. Ugyanott és ugyanúgy állok, a próbákon és az előadásokon is, mert az biztonságérzetet nyújt a színészeknek."

Az öltöztetői munka lényege, hogy megteremtse a biztonságos hátteret a színészek számára, akik így a szerepre koncentrálhatnak. "A mi munkánk nem annyira látványos, ezért nem olyan gyakori róla a visszajelzés. Ha valaki elismerésre vágyik, akkor inkább színpadon kellene állnia. Akinek szereplési vágya van, abból szerintem soha nem lesz jó háttérmunkás. Én azért vagyok itt, mert nagyon szeretek próbákat nézni, és szeretem látni, hogyan alakul ki egy darab."

katona_oltozteto_11

katona_oltozteto_07

Akad olyan rendező, aki olyan érdekesnek találja az öltöztetés folyamatát, hogy beépíti a darabba: Schilling Árpád például azt kérte, hogy Kulka Jánost a nézők előtt öltöztessék.

Azt hittem, Hajni titkos rémálma az, hogy nem talál egy ruhát. Ismét tévedtem. Attól retteg, hogy szerepelnie kell és elfelejti a szövegét. Többször szerették volna, hogy statisztáljon, hiába. Utoljára Gothár Péter próbálkozott azzal, hogy színpadra állítsa Hajnit, akinek még a jelmeze is megvolt. Nem ment. Ledermedt a lámpáktól, az emberektől.

Nem színpadra termett és nem szakmabeli, de imádja a színházat. "Büfés voltam a Katonában egy vagy két évadon keresztül. Mindig nagyon vonzottak a ruhák és izgalmasnak találtam, hogy az öltöztetők azért kapják a fizetésüket, hogy felhúzzák a cipzárt a színészek ruháján. Amikor elment babázni az elődöm, megkértem a főnökömet, hogy hadd próbálhassam ki ezt a munkát.

Először mindent elrontottam. A főnököm azt mondta, látja, hogy azért rontok el mindent, mert nagyon jól akarom csinálni. De soha többet nem hibázhatok. Erre törekszem azóta is."

katona_oltozteto_12

Mit véthet el egy öltöztető? Hajni kezdőként az egyik vidéki fellépés előtt a főszereplő ruháját hagyta itthon, az asszisztens vitte utánuk. "Azután kimostam valakinek a tiszta selyem ruháját….”

Hajni rendszerint ráérez arra, hogy melyik színésznek milyen típusú törődésre van szüksége.

Van, aki azt szereti, ha az izgalmát úgy csökkentheti, hogy beszélget vele. Van, akihez viszont egy szót sem szól, csak öltözteti, úgy, hogy az neki kényelmes legyen.

Nézőként nem veszünk észre nüansznyi dolgokat, például azt, hogy két zakó nem pontosan ugyanabból, csak egymáshoz nagyon hasonló textíliából készül. Hajni szeret színházba járni, de gyakran akadályozza a szórakozást, amikor kiszúrja ilyesmit. Tönkreteszi az élményt, amikor azt látja, hogy valakinek a színpadon nem illik a cipője a korhű jelmezéhez, vagy egy ruháról lelóg egy darabka cérna.

Mivel rövid idő alatt kell átöltöztetni egy színészt, nagy lélekjelenlétre van szükség: ha bármi leszakad bárkiről, semmiképpen nem szabad pánikba esni. Az is előfordul, hogy Hajni valakiről nem tud levenni egy ruhadarabot. Ilyenkor egy mozdulattal letépi. És ha elszakad valami? Mindig van az öltöztetőknél varrókészlet, villámgyorsan összefércelik, hogy ne essen le az alatt az idő alatt a színészről, amíg kint van a színpadon. Ha pedig úgy szakad el egy ing, hogy nem lehet megjavítani, visz másikat, mert tudja, hogy a pontosan ugyanolyan párját hol találja.

katona_oltozteto_04

katona_oltozteto_05

katona_oltozteto_09

A Katona József Színháznak három hatalmas jelmezraktára van. Hajni nyolc évre visszamenőleg minden ruhadarabot megismer, ami a kezén keresztülment, sőt, arra is emlékszik, ki viselte. Villámgyorsan veszi le az állványokról a vállfára simított ruhákat A két Korea… című darabhoz. Tudja, melyik öltözéknek hol a helye.

„Amikor idekerültem, akkor úgy mondták, hogy akkor kérem a Garasnak »a vihar« kabátját. Én soha nem találkoztam Garas Dezsővel, és nem láttam A vihar című darabot. Ám lassan megtanultam, hogy a korábbi előadásokon mit használtak, mert a színháznak vannak ilyen kedves, visszatérő jelmezei: például a Szent György és a sárkány jelmezei, az Állatfarm ruhadarabjai…”

Tóth Anita azt a kis retikült használja, ami Az óra, amikor még semmit nem tudtunk egymásról című darabban is szerepelt. A színészek szívesen viselik a színpadon a korábbi előadásokon szereplő kellékeket és ruhadarabokat. „Azt szeretem ebben a színházban, hogy itt abszolút újrahasznosítás folyik,

egy most futó darabban például Keresztes Tomi viseli Máté Gábor ikonikus »Ivanov-köpenyét«, amiben már benne van a szerep.

Ezt én érzem, és maximálisan megértem..."

katona_oltozteto_02

katona_oltozteto_03

Hajni tervezéssel is próbálkozott, de rájött, hogy az nem az ő műfaja. Úgy véli, túl nagy felelősséggel jár és sokkal kevesebbet lát az ember a próbafolyamatból. Rájött, hogy számára az a legszebb, hogy végigkísérhet egy-egy előadást a produkció megszületésétől. „Mivel mindig új darabokat próbálunk, soha nem tűnik monotonnak a munkám. Ez az egyik szépsége: soha nem tudom megunni.”

A Katonában több korosztály dolgozik együtt a Színművészeti Egyetem hallgatóitól az idős színészekig, ez pedig rendkívül nyitottá teszi a színház munkatársait.

"Rengeteg időt elvesz a színház, de ezért bőségesen kárpótol az, hogy végigkísérhetem az előadásokat. Imádom a színházat. Könnyen az ember második otthonává válik."

katona_oltozteto_01


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
A Roxette alapítója elmondta, mit szól ahhoz, hogy a Fidesz engedély nélkül használta a Listen to Your Heartot
Per Gessle arról is beszélt, miért Lena Philipsson lett a zenekar énekesnője Marie Fredriksson halála után.


November 4-én Budapesten koncertezik a Roxette, ennek apropóján beszélgetett a HVG a zenekaralapító Per Gessle-vel. Elmondta, hogy miután 2019-ben Marie Fredriksson rákban meghalt, miért Lena Philipssont választották énekesnőnek. Mint kiderült, az ismeretségük a nyolcvanas évekre nyúlik vissza, amikor a svéd énekesnő befutott, ugyanis Gessle írta az első slágerének a szövegét.

„Tavaly készítettem egy svéd nyelvű duettalbumot, sok-sok énekessel. Lena is köztük volt. A stúdióban voltunk, és ahogy énekelni kezdett, a fejemhez kaptam, hogy te jó ég, Lenában megvan, minden, ami alkalmassá teszi, hogy a Roxette-dalokat énekelje. Meg se fordult a fejemben, hogy találhatok valakit, aki úgy tud énekelni mint Marie.

Persze Lena egészen más személyiség, mint Marie, a stílusuk sem ugyanaz, de a hangjában, az előadói attitűdjében van valami, ami passzol a Roxette-dalokhoz. És ezek nem könnyen énekelhető dalok. Ott van a Queen of Rain, az It Must Have Been Love vagy a Listen to Your Heart – ezeket nehéz rendesen előadni” – mondta a Roxette alapítója.

Azt is hozzáfűzte, hogy a koncertjükön tartanak egy kis megemlékezést Marie Fredriksson emlékére. Mint mondta: „Nem kevés kiadatlan anyagunk van, amit Marie és én együtt készítettünk, ezek majd biztosan fel fognak bukkanni alkalomadtán”.

Ha már szóba került egyik, ha nem a leghíresebb számuk, azt is elárulta, mit szól ahhoz, hogy a Fidesz a zenekar engedélye nélkül kampánydalnak használta a Listen to Your Heartot.

„Ha valaki az engedélyünk nélkül használja valamelyik dalunkat, nem vagyunk urai a helyzetnek, nem tudjuk, mi történik a számmal. Ezt én nem szeretem. És senki más sem szereti. Igen, hallottam az esetről. Ezek mindig komplikált ügyek.”

Hozzátette, hogy ez egyedi eset volt, nem tud más hasonlóról. „Ha valami jogilag nincs rendben, akkor azt leállítjuk. De ez nagyon ritka” – mondta Gessle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Szerető családapa, rejtőzködő szörnyeteg – az Apám, a BTK gyilkos bepillantást enged a gonosz otthonába
A gyilkos, akit mindenki szeretett: a cserkészvezető, gyülekezeti vezető, aki éjjel igazi szörnyeteg volt. Lánya most szembenéz az örökségével. A Netflix legújabb dokumentumfilmje felfedi, milyen életet él az, aki csak utólag jön rá, hogy az apja Amerika egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa.
B.M.; Fotók: youtube.com - szmo.hu
2025. október 13.



Skye Borgman legújabb dokumentumfilmje, Apám, a BTK gyilkos a Netflix jól bevált true crime-formuláját követi, mégis valami egészen másról szól, mint amit elsőre várnánk. A néző nem pusztán egy hírhedt sorozatgyilkos történetét kapja, hanem egy család széthullásának, egy identitásválsággal küzdő nő lelki útjának intim, néhol kényelmetlenül személyes lenyomatát. Borgman rendezése az ismert BTK-gyilkos, Dennis Rader életét és tetteit idézi fel, de csak felszínesen, mert valójában az áldozatok közül egy különlegeset helyez a középpontba: a gyilkos lányát, Kerri Rawson-t.

A film témája eleve hátborzongató. A „BTK” rövidítés a „Bind, Torture, Kill”, azaz „Megkötöz, Megkínoz, Megöl”. Az egyik legrettegettebb név lett az amerikai bűnügyi történelemben.

Rader a hetvenes évektől kezdve Wichita városát tartotta rettegésben, miközben a külvilág számára átlagos, sőt példás polgárnak tűnt: cserkészvezető, felekezeti vezető, lakóközösségi egyesületi ellenőr, szerető családapa. A kettősség döbbenetes és éppen ez a kontraszt teszi a történetet annyira megrázóvá. A rendőrség évtizedeken át képtelen volt kézre keríteni, miközben a gyilkos nyíltan üzengetett nekik az újságokon keresztül, cinikusan játszadozva a hatóságokkal. Aztán a ’80-as évekre hirtelen csak eltűnt, hogy 2004-ben újra felbukkanjon, ám ekkor már a technológia fejlődése, a DNS-vizsgálatok és a számítógépes nyomozás véget vetett rémuralmának. Végül 2005-ben elfogták, és Rader, mindenki megdöbbenésére, azonnal beismerte a gyilkosságokat, rideg részletességgel mesélve el szörnyű tetteit.

Borgman nem a bűncselekmények rekonstrukcióját helyezi előtérbe. A film sokkal inkább a következményekkel foglalkozik: hogyan éli meg egy család, ha egyik pillanatról a másikra rájön, hogy az apa, akit szeretett, egy szadista sorozatgyilkos? Kerri Rawson visszaemlékezései ennek az ellentmondásnak a fájdalmát tárják fel. Ő az, aki szó szerint egész életét újraépíti abból, amit apja öröksége lerombolt. A generációs trauma, amit Kerriék kaptak a gyilkos apjuktól kegyetlen terhet ró az egész családra. A filmben Kerri kendőzetlenül beszél gyerekkoráról, az apjához fűződő kapcsolatáról, arról a pillanatról, amikor megtudta az igazságot, és arról is, hogyan próbálta feldolgozni a feldolgozhatatlant. A fura az egészben, hogy Kerri nyíltan kimondja, hogy elhidegült a családjától, akik egyébként nem kívántak részt venni a projektben, sőt még az arcuk mutatását se vállalták.

Így kicsit furcsa a helyzet, hogy a lány önmagát állítja a központba, miközben testvére és édesanyja véleményét nem hallhatjuk.

Borgman kamerája türelmes, de nem ítélkezik. Mégis, nézőként nehéz nem érezni bizonyos feszültséget Kerri szerepében. Egyrészt mélyen átérezzük a fájdalmát és a traumáját, másrészt viszont zavarba ejtő, hogy immár több dokumentumfilm és interjú is épül az ő történetére és maga is előadóként, tanácsadóként dolgozik olyan áldozatokkal, akik hasonló helyzetbe kerültek. Ez a kettősség, vagyis a "karitatív munka, ami igazából megélhetés is” egy érdekes kérdéskör, mely finoman, de érezhetően végigvonul a filmen. Mintha Borgman is ezzel a dilemmával küzdene: meddig lehet együttérezni valakivel, aki mégis a hírhedt gyilkos révén vált ismertté és ez definiálta az életét.

A film szerkezete klasszikus netflixes ritmusban építkezik: visszaemlékezések, archív felvételek, interjúk és gondosan megkomponált dramatizált jelenetek váltják egymást. Mindez lendületet ad, ugyanakkor néha kizökkenti a nézőt. A narratíva időnként megbicsaklik, mintha a rendező sem tudná eldönteni, krimit, családi drámát vagy pszichológiai portrét szeretne készíteni. Mindez azonban nem csökkenti a téma erejét: Rader kettős élete, a hétköznapiság és a szörnyűség közötti éles kontraszt olyan kérdéseket vet fel, amelyek túlmutatnak egyetlen dokumentumfilm keretein.

Különösen izgalmas, hogy a film új fényt vet az amerikai sorozatgyilkos-mítoszra is.

Magyar szemmel nézve Dennis Rader neve kevéssé ismert, noha az amerikai popkultúrában mély nyomot hagyott. Aki látta a Mindhunter sorozatot, talán emlékszik rá: BTK volt az a rejtélyes figura, aki a sorozat részeinek elején, vagy végén egy-egy rövid jelenetben feltűnt, mint egyfajta árnyék, akit a néző sosem ismerhet meg teljesen. Sőt, a 2018-as kiemelkedően jó és méltatlanul elfeledett The Clovehitch Killer című film is erősen merített Rader történetéből, nem teljesen, de tekinthető adaptációnak is valamennyire. Hogyan élhet együtt egy család a „jó apa” illúziójával, miközben az valójában szörnyeteg.

Borgman tehát nemcsak a sorozatgyilkosságokat dolgozza fel, hanem egy kulturális jelenséget is boncolgat: mi az oka annak, hogy ennyire vonzódunk a gonosz történeteihez? Miért nézzük újra és újra ezeket a filmeket, miközben elborzadunk? A válasz valószínűleg abban rejlik, hogy a true crime tartalmak biztonságos távolságból engednek bepillantást az emberi természet legsötétebb zugaiba és a Netflix pontosan tudja, hogyan adagolja ezt az élményt. Elképesztő rajongóbázist épített ki magának a valós bűnügyi történeteken alapuló „szórakoztató” zsáner.

Mindezek ellenére az Apám, a BTK gyilkos nem tartozik Borgman legerősebb munkái közé.

A téma megrázó, a történet lebilincselő, mégis hiányzik belőle az a fajta érzelmi vagy stiláris kohézió, ami igazán emlékezetessé tehetné. A film sokkal inkább egy alapos, jól megszerkesztett, de kissé személytelen riport, mintsem egy mélyre hatoló, lélektani tanulmány. Talán épp ez a visszafogottság teszi valamennyire felejthetővé is.

Összességében az Apám, a BTK gyilkos egy megrendítő, de kissé ellentmondásos dokumentumfilm.

Erőssége a témaválasztás és Kerri őszintesége, gyengesége viszont a formanyelv, a rohanás és az érzelmi tompultság. Mégis, ha valaki érdeklődik a true crime műfaj iránt, és kíváncsi arra, hogyan hat a bűn egy család életére generációkon át, ez a film megéri a figyelmet, még akkor is, ha nem hagy maga után katarzist, csak egy kellemetlenül őszinte kérdést: mennyire ismerhetjük valójában azokat, akik köztünk élnek és szeretünk?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Gerendai Károly: Néhány hetünk maradt a Sziget megmentésére
A Sziget alapítója szerint két fő feladatuk van, az első és legfontosabb a biztos finanszírozást előteremteni.


Hétfőn érkezett a hír, hogy veszélyben lehet a Sziget Fesztivál jövője: Karácsony Gergely főpolgármester egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy

kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás, pontosabban a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben. Éppen ezért a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését.

Gerendai Károly nyolc év után térhet vissza a fesztivál élére. Az Indexnek elmondta, hogy most nagyon új neki ez a helyzet, hiszen nyolc évig kimaradt a fesztiválszervező világból. Amikor kiszállt, úgy érezte, nem ért már eléggé ehhez, nem ismeri eléggé a mai fiatalok gondolkodását, ízlését. Erre viszont nincs sok ideje, hiszen gyorsan kell cselekedni, hogy megmentsék a jövő évi fesztivált. Mint mondta, sok embert megkeresett már a környezetében, sokan pedig őt találták meg a hírek hatására, hogy felajánlják segítségüket.

Első lépésként a nemzetközi trendeket és a hazai piac állapotát nézi át. Felméri, voltak-e stratégiailag hibás döntések az elmúlt években, és ha kell, korrigálna. Azt is vizsgálja, mennyire lehet a régi Sziget hagyományaira építeni, mi maradt értékes, és mit kell újragondolni. Kérdés számára az is, mire van igénye a mai fiataloknak, érdemes-e kizárólag rájuk építeni, vagy vissza kell-e hozni a korábbi közönséget is.

„Még csak keresem az ezzel kapcsolatos válaszokat, de nagyon rövid időn belül döntéseket kell hozni, hiszen az, hogy még mindig nincsenek árusítva a jegyek, nincsenek lekötve fellépők, nem zajlanak azok a folyamatok, amelyeknek ilyenkor már rég zajlania kéne, olyan probléma, amit nem lehet sokáig fenntartani. Mert ha még sokáig gondolkodunk, akkor hiába az a szándékom, hogy folytassuk, egyszerűen kicsúszunk az időből. Erre most néhány hetünk van maximum”

– mondta a Sziget alapítója.

Azt is elmondta, melyek most a legfőbb feladatai: „Az egyik, összerakni azt a finanszírozást, ami biztosítja azt, hogy folytatható legyen a Sziget a következő időszakban, hiszen sajnos komoly veszteségek képződtek az elmúlt években, és ahhoz, hogy ezt egyáltalán legyen esély megvalósítani, kell egy kockázatvállaló befektetői háttér. Másrészt pedig kell egy olyan vízió, amiről azt gondoljuk, hogy jobb lesz, hiszen az a cél, hogy ne legyenek a későbbiekben már ilyen veszteségek.

Tehát ez a két fő feladat van, egyrészt a jelenlegi biztos finanszírozást előteremteni, a másik pedig megtalálni a megoldást arra, hogy hosszú távon ne kelljen finanszírozni.”

Gerendai úgy látja, a hosszabb kihagyás miatt frissebb szemmel néz a folyamatokra. „Akik benne vannak egy adott szakmában, azok sokszor már nem látják a fától az erdőt, kevésbé érzékelik a nagy képet vagy a tágabb összefüggéseket” – mondta. Az elmúlt napokban szakmai anyagokat olvasott és sokakkal egyeztetett.

„Tegnap is szinte egész nap kint voltam a Sziget-irodában, és a volt kollégáimmal azt próbáltuk elemezgetni, hogy miket látunk hibának az elmúlt időszakban, és miket látunk jó iránynak. Miben kéne erősíteni, mit kéne megváltoztatni, miben kellene visszatérni inkább az alapokhoz, miben kellene kifejezetten megújulni.

Most egyszerre kell megteremtenünk egy stabil hátteret, miközben ez esély arra, hogy jó irányba mozduljanak el a dolgok, mert ez a számok alapján egyértelműen szükségesnek látszik”

– fogalmazott.

Az ötletelés mellett már tárgyal a lehetséges befektetőkkel is. Alapvetően magyar partnerekről beszélt, részleteket azonban nem árult el. Azt is mondta, úgy érzi,

a fesztivál az édes gyermeke, és mindent meg kell tennie azért, hogy megmentse.

Gerendai szerint ez a főváros és az ország érdeke is, ezért arra számít, hogy ebben pozitív lesz mindenkinek a hozzáállása. „Ez egy komoly szakmai kihívás, ami engem még inspirál is, hogy meg tudjuk-e találni a választ” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: