KULT
A Rovatból

Akciófilmnek kevés, thrillernek gyenge! Mire gondolok? Hát persze, hogy a Kézipoggyászra!

A Netflix akart egy saját Drágán add, az életedet. Ehelyett kaptunk egy Száguldó erődöt. Jó csere egy Bruce Willis klasszikus helyett egy Steven Seagal borzalmat nézni? Hát nem.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. december 15.



Mi is az a tisztes középszer? Nem lehet egy pozitív jelző, mert csak átlagos. De nem is negatív, hiszen annyira nem rossz. Akkor miért érzem, hogy nagyobb időpocsékolás egy közepes filmet nézni, mint egy jót, vagy rosszat?

Ha valami nagyon rossz, vagy nagyon minőségi, mindkettőn lehet szórakozni.

A Kézipoggyász, annyira közepes, hogy még beszélni is időveszteség róla. Nekem most mégis muszáj, hogy másokat megkíméljek a szenvedéstől!

Jaume Collet-Serra rendezőnek vannak egész szórakoztató filmjei. A 2021-es Dzsungeltúra korrekt Disney-kalandfilm a The Rock-al. Ám a Black Adam 2022-ben teljesen érdektelenre sikerült, hiába az azonos főszereplő. A zátony mókás thrillerpróbálkozás, a gyönyörű Blake Livelyval de semmi több.

Az árva és a Viasztestek, pedig saját kategóriájukban nézhető és szórakoztató horrorfilmek voltak.

Nos, a Kézipoggyász szerintem nagyon mellé ment, a rendező talán eddigi legrosszabb filmje. Pedig a Viasztestekben Paris Hilton is szerepelt!

Történetünk szerint Ethan (Taron Egerton) egy TSA ügynök. Amerikában a reptéri biztonsági szervezet a Védelmi Minisztérium alá tartozik és hivatalos személynek minősülnek. Ez a TSA. Ugyan nagyon alacsony szinten vannak, senki nem becsüli meg őket és mindenki beléjük köt, de attól még igen is komoly munkát végző szakemberek. Ethan szeretne változtatni a kicsit állóvízben lubickoló életén, mert barátnője, Nora (Sofia Carson) elmondta neki, hogy terhes. Karrierjét előre akarja mozdítani, ezért ráveszi főnökét (Dean Norris), hogy adjon neki egy nagyobb munkát. Így kerül a röntgen gépek mellé, ahol a csomagokat átvilágítják.

Nem tudhatta, hogy ezzel egy összeesküvés és gyilkossági kísérlet kellős közepébe csöppent.

Ugyanis a csak Utazónak (Jason Bateman) nevezett gonosztevő kitervelt egy fondorlatos tervet, aminek az egyik fontos szereplője lett volna a kollégája, akivel helyet cserélt. A gonoszok ezért improvizálnak és bevonják Ethant a tervükbe. Kap egy fülhallgatót, és innentől a film átvált a Colin Farrell-féle A fülkére. Csak itt mobilis marad Ethan, és nem egy szűk helyre van bezárva. Ám ugyan úgy egy karizmatikus gonosszal beszélget telefonon a film végéig.

Nem árulok el többet a történetről, mert bárki kitalálhatja mi fog történni – ugyanis meglévő filmeket ollózták össze, és modern köntösbe öltöztették. Ezzel semmi baj nem lenne, ha szórakoztatna. Nem tudom, hogy Collet-Serra rendezése nem volt-e az igazi, vagy Egerton nem egy jó színész – esetleg a kettő kombinációja. Nincs feszültség, inkább kellemetlen unalom uralkodik a film első felén. Ethan szerepében nagyon próbálkozik Egerton, de a szenvedése nem növeli az izgalmakat, inkább csak röhejesé teszi az egészet.

Akadnak kreatív megoldások és az izgalom is megérkezik a film utolsó harmadára, de akkor már eléggé késő.

Nagyon rossz a ritmus, nem tudja magáról a film, hogy könnyed 12-es akció, vagy 16-os korhatáros thriller akar lenni. A kettő között ingázik és egyik sem áll igazán jól neki. Amikor történik valami erőszakos esemény, az annyira kilóg a bénácska cselekményből, hogy nem lehet komolyan venni. Sorra hullanak a megismert mellékszereplők, és senki a füle botját sem mozdítja. Kétlem, hogy így működik egy reptéri biztonsági szolgálat, mert ha igen, akkor nagy bajban vagyunk. A film rosszabb fényben tűnteti fel a szakma képviselőit, mint ahogyan azt szerintem akarták.

Amikor történik valami akció, az korrekt, bár Collet-Serra kicsit túltolja a CGI-t. Ezt már a Dzsungeltúrában is láthattuk tőle. Az izgalmak kezdetén mintha egy fényes réteg jelenne meg a felületeken, ilyenkor tudjuk, hogy valami történni fog: jön a CGI. Mint, amikor a Scooby Doo-t nézve előre tudtuk, hogy melyik szekrényt fogják kinyitni Fredék, mert azt másként rajzolták meg. Taron Egertont színészi képességei miatt nem szeretném bántani (hisz láttuk már ennél értékelhetőbb produkcióban is), az izgalmas részeknél – amikor verekedni kell, vagy futni – kihozza magából a maximumot.

Az Utazónak nevezett szerepben viszont Jason Bateman egy picit félresikerült casting. Amikor még csak a hangját halljuk, akkor nem zavaró, jó orgánuma van, tud fenyegetően viselkedni, ezt már az Ozarkból is tudhatjuk.

Ám fizikailag nem egy rémisztő alak, és Egertonnal szemben kicsit viccesen hat az ötvesnes aputestű „terrorista” szerepében. Akit még ki szeretnék emelni, az a barátnőt alakító Sofia Carson, akinek ez az első igazán komoly szerepe a Disney-sorozatok után, és hát sajnos nem élt a lehetőséggel: szegény nagyon rossz ebben az egészen egybites szerepben. Első ránézésre úgy néz ki, mint egy Megan Fox-klón, akinek színészi tehetsége is hasonló, de mondjuk egy Steven Seagaléval biztos vetekszik. Fizikailag fájt, amikor a képernyőn láttam, még Egertont is lehúzta közös jeleneteikben.

Tehát ezért rossz egy közepes filmről írni. Mert van benne pozitívum, amit lehetne értékelni, de ott van mellette több negatívum, ami miatt egyszerűen nem tudom ajánlani. De még egy ebéd utáni matinénak se, mert ahhoz túl erőszakos. Nem családi film, nem komolyan vehető thriller. A tétek teljesen érdektelenek, humort szinte lehetetlen találni benne, a logika pedig egyszerűen hiányzik.

Az írók listáját végig nézve szörnyülködtem, mert T.J. Fixman szinte csak videojátékoknak írta eddig a történetét, tehát az ő esetében érthető a végeredmény.

De Michael Green egy megfejthetetlen rejtély számomra. Hogy lehet egy ember felelős a Loganért, a Szárnyas fejvadász 2049-ért, az Alien: Covenantért, a Szeánsz Velencébenért és a Zöld lámpásért egyszerre? Ez olyan, mintha skizofrén lenne és egyszerre a világ egyik legrosszabb és legjobb írója egy személyben. Mondjuk azt legalbb tudjuk, hogy a Kézipoggyászt melyik személyisége írta.

Nem, még legjobb jóindulattal sem nevezném cikkünk tárgyát jó filmnek, de még annyira sem szórakoztató, hogy a nézhető kategóriába essen.

Taron Egertonnak adjanak egy akciófilmet, ahol csak beszólogatni kell, verekedni, futni és lőni. Mondjuk legyen ő az új Eathen Hunt!

Sofia Carlson mehet vissza a Disneynek TV-filmeket készíteni, Jason Batemant meg szívesebben látnám valami hozzá jobban illő szerepben. Ez nagyon félrement, Netflix.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: