HÍREK
A Rovatból

Dráma a pilótafülkében: az Air India kapitánya maga állította le a hajtóműveket a tragédia előtt

A hangfelvétel mindent elárult: a másodpilóta kétségbeesetten kérdezte, miért történt a végzetes mozdulat. A tragédiát már nem tudták megakadályozni.


Az Air India egyik Boeing 787 Dreamliner repülőgépe június 12-én zuhant le nem sokkal azután, hogy felszállt az indiai Ahmedabad repülőteréről. A London felé tartó járaton 242 ember utazott, közülük mindössze egy ember élte túl a tragédiát. A repülőgép becsapódott egy közeli orvosi egyetem kampuszába is, ahol további 19 ember veszítette életét.

A balesetet követően az indiai hatóságok előzetes jelentést adtak ki, de abból hiányzott egy kulcsfontosságú részlet: az, hogy a gép kapitánya kapcsolhatta le a hajtóművek üzemanyag-ellátását. A Reuters szerint a Wall Street Journal újabb információi alapján az amerikai vizsgálat most erre az esetre koncentrál.

A pilótafülkében rögzített hangfelvétel szerint Clive Kunder másodpilóta megkérdezte a kapitányt, Sumeet Sabharwalt, miért kapcsolta le az üzemanyag-adagolást vezérlő kapcsolókat. Sabharwal akkor azt válaszolta, hogy nem ő tette ezt.

A hanganyag újabb részletei most világosabbá tették az eseményeket.

Három másodperccel a felszállás után a kapitány felemelte a jobb kezét, és a középső vezérlőpulton két kapcsolót kezelt: először a bal, majd a jobb hajtómű üzemanyag-ellátását állította le.

Ebben a fázisban a másodpilóta a gép irányításával volt elfoglalva, így nem tudott beavatkozni. A hangfelvétel alapján felismerhető volt, hogy a kapitány a kapcsolókat „Run” állásból „Cutoff” állásba mozdította. A hang, amit a mozdulat közben keltett, egyértelműen azonosítható.

Ahogy a hajtóművek elkezdtek teljesítményt veszíteni, vita alakult ki a pilótafülkében. A másodpilóta többször is kétségbeesetten kérdezte: „miért tetted ezt?”, miközben Sabharwal próbálta tagadni, hogy ő kezelte volna a kapcsolókat. Kunder később megpróbálta újraindítani a hajtóműveket – előbb 10, majd 14 másodperccel azután, hogy leálltak –, de ekkor már nem tudták megakadályozni a zuhanást.

Az indiai Légiközlekedési Baleseteket Vizsgáló Hivatal előzetes jelentése megerősítette, hogy a felszállás utáni másodpercekben tényleg leállították az üzemanyag-ellátást.

Ezzel egy időben automatikusan aktiválódott a repülő veszélyhelyzeti áramforrása, ami a hajtóművek teljesítményvesztését jelezte. A rendszer megpróbálta automatikusan újraindítani a hajtóműveket, de a gép már túl alacsonyan és túl lassan repült. Előbb fáknak, majd egy kéménynek ütközött, végül egy közeli épületbe csapódott.

Az Air India vezérigazgatója, Campbell Wilson egy belső körlevélben közölte a munkatársakkal, hogy

a gépen nem találtak semmilyen mechanikai vagy karbantartási hibát, minden előírt ellenőrzést időben elvégeztek.

A Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság saját vizsgálata szerint a repülőgépek üzemanyagkapcsolói biztonságosan működnek.

Az indiai hatóságok szombaton hozták nyilvánosságra az előzetes jelentést, amelyből kimaradt az a rész, hogy a kapitány leállíthatta a hajtóműveket. Bár a pilótát sokan megbízható, korrekt emberként ismerték, egy indiai pilóta arról számolt be, hogy Sabharwal depresszióval küzdött.

A tragédia nyomán ismét előkerült a kérdés, hogy szükség lenne-e kamerák felszerelésére a pilótafülkékbe. Szakértők szerint ez nagyban megkönnyítené a hasonló esetek kivizsgálását.

(via hvg.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Gulyás Gergely: Orbán Viktor munkatársai kifizették a magángépet, hogy a nyaralásuk alatt a miniszterelnökkel dolgozhassanak
A miniszter szerint magánügy, mennyibe került a horvátországi út, és nem is tartozik a nyilvánosságra. Úgy véli, a miniszterelnök szabadsága alatt is dolgozhat.


A Kormányinfón Gulyás Gergely több kérdést is kapott azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor miniszterelnök hogyan utazott Horvátországba a nyár elején. A miniszter nem árulta el, mennyibe került a repülőgép bérleti díja, amivel Orbán és kísérete érkezett, arra hivatkozva, hogy „nem a közvéleményre tartozik, hanem magánügy”.

Gulyás hangsúlyozta, hogy a magángépes utat minden résztvevő – köztük Orbán Viktor, valamint a politikai igazgatója, titkára és kommunikációs vezetője – a saját pénzéből fizette.

A miniszter szerint „fel sem merül”, hogy ne tudnák kifizetni a költségeket a saját jövedelmükből. Azt is hozzátette, hogy egy ilyen repülőgépet vagy vitorláshajót – „nem jacht, vitorlás!” – sokan ki tudnak bérelni, újságírók is.

A 444 kérdésére Gulyás úgy fogalmazott: ebben az esetben Orbán munkatársai azért állták az útiköltséget, hogy a főnökükkel dolgozhassanak.

A miniszter szerint azt sem tilthatja meg senki a kormányfőnek, hogy a szabadságán munkát végezzen. Vitályos Eszter államtitkár ehhez hozzátette: „Az államigazgatásban úgy szoktunk szabadságra menni, hogy közben dolgozunk is” – fogalmazott. Majd Magyar Péterre utalva megjegyezte, mások ezzel szemben „végignyaralták az elmúlt hónapokat”.

Gulyás a Kormányinfón kitért arra is, hogy Orbán Győző anyagi helyzetével kapcsolatban sincs kétsége: szerinte a miniszterelnök apjának „több tízmilliárdos” felújításokra is megvolt a fedezete a hatvanpusztai birtokon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Máris lemondták egy fellépését az énekesnek, aki botrányt keltett Himnusz-éneklésével augusztus 20-án
Már nem csak üzengetnek neki Osváth Zsolttól Pataky Attiláig, de Dunakeszi város önkormányzata például nem is tartja méltónak a város fesztiváljához.


Dunakeszi Város Önkormányzata tájékoztatja a lakosságot, hogy a szervezők visszavonták Ajsa Luna fellépését a Dunakeszi Feszt 2025 programjából” – írja a Pest megyei település Facebook-oldala.

Bár a fellépésre még nem került sor, ennek ellenére azzal indokolnak, hogy az előadás

„sem művészi színvonalban, sem hozzáállásban nem méltó Dunakeszi legnagyobb rendezvényéhez”.

Hozzáteszik: „A kiesett fellépő helyett természetesen más előadóról gondoskodunk a pénteki napra, hogy a fesztivál teljes élményt nyújtson a közönségnek.”

Mint arról korábban mi is írtunk, a fiatal énekesnő a Műegyetem rakparton cigarettával a kezében, ülve, rossz hangfekvésben énekelte a magyar himnuszt, kommentelők ezreinek fatváját magára rántva. Emellett produckiójáról megszólalt – politikai oldaltól függetlenül – többek között Pataky Attila vagy Osváth Zsolt is, míg Ókovács Szilveszter szakmai kritikát és egy meghívást meghívást ajánlott fel neki az Erkel Színházba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Minden idők leghidegebb nyári hőmérsékletét mérték a Bükkben – mínusz 10 fok volt
A különleges mikroklímájú Mohos-töbörben estére már fagypont alá esett a hőmérséklet. Hajnalra pedig olyan hideg lett, amire senki sem számított nyár közepén.
Malinovszki András / Fotó: Gekonek/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. augusztus 25.



A sajátos mikroklímájú Mohos-töbörben -10 fok alá süllyedt a hőmérséklet hétfő hajnalra – írta az Időkép.

A nyár eleji -8 fok volt az eddigi legalacsonyabb mérés a Miskolci Egyetem-Földrajz-Geoinformatika Intézet bükk-fennsíki mérőállomásán. Most viszont a sokéves átlag alatt alakultak a minimumok, anticiklon uralja az időjárásunkat, a hideg és száraz idő kedvezett a jelentős lehűlésnek.

A sajátos mikroklímával rendelkező helyen este fél 8-ra már fagypont alá ment a hőmérséklet, majd a késő hajnali órákra -10 fok alá hűlt le a levegő.

4 óra 50 perckor -10,14 fokot mutatott a hőmérő, ami a mindenkori legalacsonyabb nyári hőmérséklet Magyarországon, beleértve a nem hivatalos méréseket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Gulyás Gergely szerint Magyarországnak is vannak eszközei, ha Ukrajna nem ért a szép szóból
A miniszter szerint a vezetéktámadás nem Moszkvát, hanem Budapestet sújtja leginkább. Úgy véli, a szolidaritás nem indokolhatja a gesztusokat ebben a helyzetben.


Gulyás Gergely a kormányinfón elítélte a Barátság-kőolajvezetéket ért ukrán támadást. A Miniszterelnökséget vezető miniszter hangsúlyozta:

„A támadás első pillanatától kezdve szolidárisak voltunk Ukrajnával, Kijev köszönettel tartozik Magyarországnak.”

Hozzátette, Magyarország fontos szereplő Ukrajna energiaellátásában, ezért különösen visszásnak tartja azt a támadást, amely szerinte elsősorban nem Moszkvának, hanem Budapestnek árt.

Gulyás közölte: a kormány felszólítja Ukrajnát, hogy az ellátás biztonságát szolgáló vezetékhálózatot óvja meg, és ne próbálja felrobbantani.

Azt mondta, reméli, hogy a szomszédok a jó szóból is értenek, de hozzátette, Magyarországnak is vannak eszközei.

A HírTV riportere felidézte, hogy az ukrán függetlenség napján a főváros kék-sárga színben világíttatta ki a Lánchidat. Gulyás erre úgy reagált: a szolidaritást el tudja fogadni, de nem érti, miért kell ezt olyan időszakban tenni, amikor Ukrajna a Magyarországot ellátó Barátság kőolajvezetéket támadja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk