KULT
A Rovatból

A kommentgyűjtő művész, aki graffitiket készít

Már a neve is azt jelzi hogy a képek közel állnak hozzá, nagyon közel: Nikon László, azaz Nikon One.
NeighbourART blog - szmo.hu
2014. május 21.



Ha újjászületne, a kalandor Thomas Edward Lawrence bőrébe bújna, gyűjti a netes kommenteket, a bolhapiacon vett Ikarosz szobor a kedvenc tárgya. Amikor senki nem figyel, lézerágyú hangokat ad ki a szájával, ha valami jó hírt hall.

Imádja a borús időt és a felhőket is. A stílusa szerinte félrealista, álomszerű, melankolikus, de semmiképpen sem depressziós.

nikon1

Nikon One asztala

1. Milyen típusú emlékek inspirálnak jobban: a jók vagy a rosszak?

A jók.

2. Ha újjászületnél egy ma élő vagy már halott művész személyében, kit választanál?

Minden kétséget kizáróan Thomas Edward Lawrence vagyis az Arábiai Lawrence lennék a legszívesebben. Ő nem művész volt, hanem egy katona, illetve kalandor, akinek rendkívül titokzatos és izgalmas élete volt. De Heinrich Harrer is lenné, aki a Hét év Tibetben szerzője és Őszentsége a Dalai Láma személyes jó barátja. Ha pedig művész akkor H.R. Giger lennék. Az Alien-t feltalálni a legmenőbb dolgok egyike ever!

nikon2 másolata

nikon3 másolata

3. Hogyan lendülsz túl az időszakos alkotói válságon?

Olyankor inkább nem csinálok semmit. Ha munkáról van szó, akkor pedig igyekszem azokkal a munkákkal foglalkozni, amikhez nem feltétlen kell ötletelnem, mert csak a kivitelezés a dolgom. Ezt az állapotot azzal magyarázom magamnak, hogy eddig épp eleget agyaltam valami extraságon, most megérdemlem a pihenést.

4. Kinek mutatod meg először az új munkádat/alkotásodat?

Legtöbbször egy-egy részletet megmutatok a fanpage–en vagy az Instagramon. Szóval, ebben az értelemben mindenkinek. Időnként pedig a barátnőmnek vagy a legközelebbi barátaimnak, de azt csak olyankor, ha éppen szó esik róla, önmagában valakinek külön nem szoktam megmutatni. Ha publikus, úgyis látja majd mindenki, aki kíváncsi rá.

Videó: alkotás közben 1.

nikon_ck2

5. Mi a legkedvesebb gyerekkori emléked?

Egy, a nagymamától 1980. december 24-én kapott “Hogyan győzte le a jaguárt a teknős” című mesekönyvem nézegetése, amihez Balogh Péter készített rajzokat. Ezek akkora hatással voltak rám, hogy a “Prérifarkas az ember teremtője” című meséhez tartozó illusztrációt nemrég fel is varrattam a felkaromra. Kábé életem első vizuális élménye volt.

A másik pedig, amikor Anyukám visz dolgozni magával kora este és kapok egy hotdogot az Astorián egy bódéból, ami már rég nem áll ott. Úgy négy vagy öt éves lehettem.

6. Mit érzel, amikor egy másik művész a tiédhez hasonló munkát készít?

Mosolygok.

NeighbourART blog sorozata

Ismerd meg a körülöttünk élő tehetségeket! Fiatal magyar művészek azonos kérdésekre adott, eltérő válaszait olvashatjátok életről, emlékekről és alkotásról hétfőnként portálunkon.

"Egy íróasztal, illetve az az asztal, amely a mindennapi életük része, sok mindent elárulhat…"

7. Mit szeretnél, hogy miről emlékezzenek majd rád?

A korrektségemről és a teljesítményemről. Mindkettőnek igyekszem maximálisan megfelelni.

8. Gyűjtesz valamit?

A netes kommenteket. Persze csak a hülyeségeket. Van már egy tekintélyes gyűjteményem, ami időnként bővül, de csak ritkán olvasom el a kommenteket, amikor azonban igen, legtöbbször mindig találok valamit. Talán egyszer majd mindet kiposztolom valahová.

9. Kedvenc budapesti pillanat?

Beérni az M1-esen Budaörsnél, legurulni a Telepre a barátaimhoz kora este, tavasszal átbringázni a Lánchídon, ősszel pedig Buda meg a hegyek…

Videó: alkotás közben 2.

10. Van olyan gyerekes szokásod, amit akkor csinálsz, amikor senki nem figyel?

Lézerágyú hangokat adok ki a számmal, amikor valami jó hírt hallok.

11. Mi volt a legnagyobb őrültség, amit eddig csináltál?

Abban a környezetben ahol én mozogtam, felnőttem a legtöbb dolog agyament őrültségnek számított. Kötélen másztunk le a metróba, órákat lapultunk a bokrokban, mire a vonathoz oda lehetett menni, hóviharokban fagyoskodtunk éjjel a mezőn, több napos vonatutak kamujeggyel, gettókba mászkálás, kóbor kutyafalkák kerülgetése, a leghülyébb helyekre be- vagy átmászni.

Állandó macska-egér játék az őrökkel, bujkálás a kamerák elől. Összességében a legnagyobb őrültség az volt, hogy elkezdtem graffitiket festeni és az ezzel járó életmód szerint élni. De megérte.

NÉVJEGY - Nikon László:

- 1977-ben született Budapesten

- in- és outdoor festő, grafikus, illusztrátor

nl

- reklámfilmek, kis és nagy filmprodukciók, színházi- és operaelőadások díszleteinek, háttereinek, illetve szórakozóhelyek, közösségi terek, éttermek, boltok, showroomok arculatának tervezésével és kivitelezésével foglalkozik, de együttműködött már ruhamárkákkal és más brandekkel, sőt volt egyéni és más művészekkel közös kiállítása is. Vagyis: „a nyitott gondolkodású alkotói életben való aktív részvétel az utcaművészetektől a galériákig” - vallja Laci a munkájáról.

Alkotásait megnézhetitek ITT, ITT és ITT.

12. Van-e napi rutinod?

Igen, de ez többnyire csak a nap első felére jellemző. A nap közepe és vége sokszor bizonytalan, de a reggeleket szeretem tartani.

13. Kedvenc tárgyad?

Az Ikarosz szobrom, ami egy számomra ismeretlen alkotás egy bolhapiacról. Egy ismerős lőtt egy fotót egy bácsi portékáiról a Deák téri Gödörnél a vasárnapi bolháról. Ahogy megláttam, felhívtam, hogy ez hol van, azonnal rohanjon és mondja meg, hogy nehogy eladja, úton vagyok oda. Gyönyörű alkotás, életem első szobra, alumíniumból van, fa a talapzata és négyezer forintba került.

14. Hogyan fogsz neki egy új munkának?

Átnézem, mi a feladat, ha szükséges forrásanyag után nézek, esetleg kutakodok más mit csinált abban a témakörben, leginkább azért, hogy véletlenül se legyen ugyanaz az én melóm. Zenét kapcsolok, tervezek, prezentálom, megegyezek, kivitelezem.

nikon5

nikon6

15. Van egy jól körülhatárolható hangulat, amikor könnyebb számodra az alkotás?

Az egyedüllét és a zene. A tervezés közben elengedhetetlen, sokszor pedig a kivitelezés alatt is nagyon hasznos. Akár mindkettő. A nyugalom és a zajmentesség - ez például egy készülő hely alakulása közben fontos, hiszen kinek nem gyötrelem szellemi munkát készíteni mondjuk folyamatos betonfúrás közben vagy állandó tahó vihorászás meg hülye kérdések közepette..

16. Sör vagy bor?

Mindkettő, mikor melyik.

17. Kutya vagy macska?

Kutya! Társ. Örül, akárhányszor hazaérsz, mindig ugyanúgy, vagy még jobban.

18. Mit szeretnél kifejezni az alkotásaidon keresztül?

Érzelmeket. Hangulatot. Azt, ahogyan és amit én látok a világból.

Videó: alkotás közben 3.

19. Milyen a te stílusod?

Fél-realista, álomszerű, melankolikus, de semmiképp sem depressziós. Ha graffiti, akkor a betűk lazák, old school mentalitás a 2000-es évek kivitelezésében.

20. Mi az, ami a leginkább feltölt?

A pozitív gondolkodás és egy finom kávé reggel.

21. Kedvenc város?

Budapest. Ez az otthonom. Ha pedig határon kívül, akkor New York, a kultúrában betöltött szerepe miatt.

22. Hol leszel 10 év múlva?

Remélem a családommal, a gyermekeimmel és a barátaimmal, egészségben, jólétben, boldogságban. Hogy helyileg hol, és hogy mit csinálok majd, az annyiból nem számít, hogy ha ezek a felsoroltak megvannak, akkor a többi úgyis mindegy.

nikon8

23. Kedvenc étel?

Halászlé - szegedi vegyes bensőséggel, haltepertő, tatár beefsteak, sushi. Van egy kedvenc-ételek-listám, vagy ötven tétel van rajta, de a felsoroltak mind viszik a serleget.

24. Kedvenc évszak?

Az ősz. Imádom a borús időt is és a felhőket. Van valami olyasmi depizés az őszben, ami nem szomorú, hanem inkább romantikus.

25. Mi a legrosszabb tulajdonságod?

Szerencsére ritkán betegeskedem, viszont sosem megyek orvoshoz semmivel, legfeljebb ha már leesett a karom, akkor megmutatom hogy „már egy ideje fáj”.

Imádok dőzsölni és költekezni. Persze ez nem azt jelenti, hogy mindig megtehetem, épp emiatt válik rossz tulajdonsággá.

nikon_ck1

26. Melyik korban élnél szívesen?

Szuper kérdés. A ‘30-as évek Magyarországán, vagy az ‘50-es, ‘60-as évek Amerikájában. A szivarok, brandyk, az elegancia és a belőtt hajak korában.

27. Van visszatérő álmod? Miről szól? Esetleg megjelenítetted már valamelyik alkotásodban?

Ritkán emlékszem rájuk, és akkor is csak a hülyeségekre. Az álmodozás már inkább… Olyat már csináltam.

28. Mi az az alkotás, amit mindenképpen meg kell csinálnod mielőtt meghalsz?

Egyedül megnyerni valami hatalmas és dicsőséges csatát.

29. Ha egyetlen tanácsot kellene adni más, esetleg még kezdő tehetségeknek, mi lenne az?

Ne eredeti akarj lenni, próbálj meg egyszerűen csak jó lenni.

Ha tetszettek Nikon One munkái, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Nem egy árváról, hanem az egész elárvult országról szól Nemes Jeles László új filmje
Az Oscar-díjas rendező (ezúttal Nemes László néven) új filmjében saját családja történetén keresztül mutatja be, hogy próbált magára találni az ország 56' után. Az Árvában a nagyszerű főszereplők mellett Iványi Gábor is feltűnik egy kameo erejéig.


(A CIKK KISEBB SPOILEREKET TARTALMAZHAT)

Rögtön az elején szeretném tisztázni a film címét, mert már látni, hogy rengeteg helyen rosszul szerepel.

Tehát helyesen: Árva – így, névelő nélkül.

Nemes Jeles László életművében kiemelt szerepe van a most bemutatott Andornak, hiszen saját családja, egészen pontosan édesapja történetét vitte filmvászonra. Jeles Andrást is foglalkoztatta a megfilmesítés lehetősége, de ő végül nem tudta elkészíteni a saját változatát. Fia szerint kellett az egy generációnyi távolság a történtektől ahhoz, hogy fel lehessen dolgozni.

A film története szerint Andor (Barabás Bojtorján) a második világháború urán négy éves koráig egy árvaházban élt, amit azonban az államosítások során bezárnak. Andornak szerencséje van társaihoz képest, akik állami otthonokba kerülnek át: ő csak félárva, és édesanyja, Klára (Waskovics Andrea) eljön érte, hogy magához vegye. Andor úgy tudja, apja egy Hirsch nevű zsidó jegyügynök volt, de koncentrációs táborba hurcolták. Miután a férfi haláláról nem győződhettek meg minden kétséget kizáróan, Andor egyre csak várja édesapja visszatérését.

Klára és Andor kapcsolata nem szokványos anya-fia viszony. A háború árnyékában annyira nem egyedi eset, hogy egy nő árvaházba adja gyermekét, de érezzük, hogy itt nem a nélkülözés az elsődleges ok. Klára próbál helytállni anyaként, rendesen bánni Andorral, de kettejük interakcióiból hiányzik az igazi anyai gyöngédség.

Csak lassan értjük meg ennek vérfagyasztó okait…

Közben telik az idő. Az 56'-os forradalom utáni hónapokban járunk. Rendkívül feszült a légkör, a város romokban, a hatóságok bárkit, bármiért vegzálhatnak. Akárki lehet besúgó, az emberek kétszer is meggondolják, kinyissák-e a szájukat.

Andornak csupán két igazán közeli barátja van. Iskolatársa, Sári (Szabó Elíz), akinek a bátyja, Tamás (Soma Sándor) részt vett a forradalomban és most egy pincében bujkál a hatóságok elől, illetve a pantomimes Géza (a Nemes-Jeles mindhárom filmjében szereplő Marcin Czarnik), aki Hirsch legjobb barátjaként szárnya alá veszi a félárvát.

Andor élete fenekestül felfordul, amikor megjelenik Klára múltjából Berend, a hentes (Grégory Gadebois egészen hihetetlen alakítása), akiről az anyja sokáig nem mondja meg az igazat. A könnyen dühbe guruló férfi egyre nagyobb részt követel magának Klára és Andor életéből. Bár Berend tud kedves és figyelmes lenni, de ha elönti a düh, senki és semmi nincs biztonságban tőle. Andor fél tőle, és elhatározza, hogy bármi áron megszabadítja tőle a családját. Miközben kamaszos dühe egye szélsőségesebb tettekre viszi, apránként fény derül a múlt nyomasztó titkaira, amiben az a legfélelmetesebb, hogy teljesen átírja Andor identitását és jövőjét.

A film tulajdonképpen Andor személyes forradalmát mutatja be 56' árnyékában, és ily módon a forradalom metaforájává válik. Elgondolkoztatja az embert, mit is jelent pontosan a bukás és a győzelem.

Talán ezért is lett a film címe Árva, névelő nélkül, mert nem egy árváról szól, hanem az egész elárvult országról.

A filmet Nemes Lászlóként jegyző rendező mesterien bánik a fényekkel és a plánokkal, a beszűkített terekkel, hogy megteremtse az ötvenes évek fojtogató miliőjét. A korfestésben nem csak a jelmezek és a technika segítségével feljavított díszletek segítenek, hanem a műgonddal kidolgozott, apró részletek is. Ily módon pedig a film arra is alkalmas, hogy kicsit megismerjük az akkori mindennapokat. A tujázás, az 56'-ban szétlőtt házak romjain játszó gyerekek, a mozi nézőterén dohányzó emberek és a szünet, amikor mutatványosok szórakoztatják az embert csak néhány apróság abból, amit az alkotók felvillantottak 1957 miliőjéből. A rendező és Erdély Mátyás operatőr precízen megkoreografált, hosszú snittekkel teszi még életszerűbbé, még átélhetőbbé a történetet.

Barabás Bojtorjánt több hónapnyi intenzív casting során találták meg Andor szerepére. Bojtorján a sajtótájékoztatón azt mondta, nem készült sohasem színészi pályára, de a film gyökeresen megváltoztatta az elképzeléseit.

Nemes-Jeles szerint Bojtorján igazi őstehetség, akivel nagyon könnyű volt együtt dolgozni, mert ahogy elindult a kamera, rögtön Andorrá változott.

Waskovics Andrea azon színésznők közé tartozik, akik teljesen fel tudnak oldódni a szerepben. Ha meg akartok győződni róla, nézzék meg a Vígszínház előadásaiban. A Letargiában például tökéletes gimnazistává változik, bármelyik középiskolában be tudna olvadni és az embernek eszébe sem jut, hogy egy érett, felnőtt nőt lát. A filmben nagyon érzékenyen hozza a szerencsétlen sorsú anyát, aki a háborúban elvesztette férjét, élete szerelmét, és az anyaságot sem képes a maga teljes gyönyörűségében megélni, mert fia a traumák élő mementója.

A film egyik nagy meglepetése a Sára nagypapáját alakító Iványi Gábor, aki kiválóan alakítja a bölcs zsidó öregembert.

Alighanem Iványi saját, személyes hitelessége és kisugárzása az, ami több mint alkalmassá teszi erre a szerepre.

(Iványi szerepeltetéséről bővebben is mesélt nekem a rendező, a vele készült interjút is hamarosan olvashatják majd a Szeretlek Magyarországon.)

Végére hagytam a Berendet alakító Grégory Gadebois-t, aki egészen elképesztő teljesítményt nyújt. Először is szenzációsan hozza a durva hentes alakját. Az efféle figurák a filmekben nagyon könnyen válnak egydimenzióssá: narcisztikus, brutális állatok, akiknek egyetlen jellemvonása az erőszakosság. De Berend nem ilyen, sokszor elhisszük neki, hogy őszintén vágyik a fiú szeretetére, elfogadására, és bizonyosan pillanatokban, amikor azt várnánk, hogy robban, a leggyöngébb oldalát mutatja. Ehhez nyilván szükséges a remek forgatókönyv is, de Gadebois alakítása is.

A legnagyobb fegyvertény azonban mégsem ez, hanem az, hogy a francia színész a szerep kedvéért megtanult magyarul. Igen, a filmben nem szinkronhangot hallunk, Gadebois maga beszél tökéletes, akcentusmentes magyarsággal, ami valami egészen egyedülálló teljesítmény.

Nincs tökéletes film, így az Árva sem az, lehet találni benne apró koszokat. Bennem például hiányérzetet hagyott, hogy nem tudjuk meg, pontosan mi volt Klára motivációja arra, hogy mégis magához vegye a fiát. De fölöslegesnek érzem a szőrszálhasogatást. Ha vannak is apró szépséghibák, azok csak még inkább kiemelik a nagy egész értékeit.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk