KULT
A Rovatból

A gyászfeldolgozás nehéz, Lefkovicsék így gyászolnak – végre a Netflixen az egyszerre nagyszerű, drámai és vicces magyar film

A Lefkovicsék gyászolnak Breier Ádám bemutatkozó nagyjátékfilmje, amely teljesen elkerülte a mozikban a figyelmemet. Ez pedig hatalmas hiba volt. Mindenki pótolhat a Netflixen.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. június 24.



Nagyon negatívnak tűnhetek, de amikor magyar filmet nézek, mindig bennem van a félsz, hogy erről mit fogok írni...

Vannak jó magyar filmek, csak nagyon ritkák, mert általában csak állami támogatás mellett kifizetődőek, azokat pedig mostanság csak a Rákay Philip-féle történelmi projektek kapják meg.

Az ilyen mozik pedig az érdeklődési körömön kívül esnek. Amikor megláttam, hogy a Netflix Top 10-ben konstansan szerepel ez a bizonyos magyar film, akkor viszont felkaptam a fejem. A streaming nem az a hely, ahol önként, bárki is megnézne egy rossz magyar filmet.

Tehát nem ért meglepetésként: A Lefkovicsék gyászolnak egy nagyon érdekes film. Nem csak jó film, hanem kiemelkedően szórakoztató és elgondolkodtató keserédes családi dráma. Témáját és humorát talán a könnyedebb Woody Allen-művekhez tudnám hasonlítani, bár sokkal kevésbé neurotikus, és inkább melankolikus. A Lefkovics-család története tele van tragédiával, fanyar szarkazmussal, és mégis drukkolunk nekik, hogy mindenki megkapja a méltó feloldozását.

Lefkovics Tamás (Bezerédi Zoltán) feleségével, Zsuzsával (Máhr Ágnes) éli nyugdíjas életét, hobbi bokszedző, akin látszik, hogy a sport mellett a legnagyobb szerelme felesége. Még akkor is, ha külsőleg egy mogorva szamárnak tűnhet.

Viszonylag gyorsan megtudjuk, hogy Tamás nem beszél fiával, Ivánnal (Szabó Kimmel Tamás), aki Izraelben él, és ott neveli feleségével hithű zsidó vallásban kisfiát, Arielt (Leo Gagel).

Nemrég megszületett a második poronty, így Zsuzsa Izraelbe készül férje minden lebeszélési próbálkozása ellenére, hogy meglátogassa az új jövevényt, fiát és családját. Ám megtörténik a tragédia, egy délután Tamás hazaérve már csak felesége holttestét találja meg, nem tudjuk meg a halál okát, de nem is fontos. A lényeg, hogy Iván kijelenti, hogy hazautazik idősebb fiával Ariellel, hogy az izraelita vallásának megfelelő módon meggyászolja édesanyját, és süvet tartson (ez a zsidó vallás gyászgyakorlata, ami itt hét napot jelent a mogorva Tamással).

Nagyon érdekes a film hangulata, mert nem egy kőkemény dráma. Tele van tragikus elemekkel, például Iván testvére gyerekkorában meghalt, és ez is rányomta a bélyeget az apa-fiú kapcsolatra, amit csak az anya tartott úgy-ahogy egyben. Iván elmenekült otthonról, beállt az izraeli hadseregbe, hogy letelepedhessen, majd megtalálta Istent, ez végképp szétszabdalta a családi szálakat. Mindezek a komoly témák mellett a szarkasztikus, maró humor dominál, és jól kiegyensúlyozza a hangulatot.

Meglepően szívmelengető tud lenni egy szekrényépítés, amikor a férj megpróbálja felesége utolsó kérését teljesíteni úgy, hogy közben egy útmutató használatára teljesen alkalmatlan.

Általában a gyerekszínészek zavarni szoktak, de a fiút játszó Leo Gagel jól alakítja a szerepét. Bár ő inkább csak eszköz a forgatókönyvíró kezében, hogy előremozdítsa a cselekményt, és a kicsit természetfeletti szál nem mindenkinek fogja elnyerni a tetszését, de szerintem érthető, hogy a gyászt a képzelőerejével dolgozza fel a gyermek. Mert ez a film egyértelműen a gyász feldolgozásáról szól, már ha a cím alapján ez nem lett volna egyértelmű mindenkinek.

Aki félne, hogy túl komoly film lesz számára a Lefkovicsék gyászolnak, azt meg kell nyugtassam, nagyon szórakoztatóra sikeredett Breier Ádám első nagyjátékfilmje. A rendező szinte sziklaszilárdan kézben tartja a sztorit, nem véletlen, hogy a forgatókönyvben is benne volt a keze a rendezőnek Csaba Bálint író mellett.

A film legerősebb elemei egyértelműen az íróknak köszönhetőek: a karakterek, a párbeszédek és hangulat.

Azért színészek is nagyon ügyesek, Bezerédi Zoltán egyszerre szerethető és szánalomra méltó, Szabó Kimmel Tamás is zseniális, mint mindig. Ez az ő filmjük, hogyan sikerül feldolgozniuk a hatalmas tragédiát, ami a család szívének az elvesztését jelentette és hogyan „gyógyítják” meg a kapcsolatukat.

Szép, szerethető és vicces, mi kellhet még? Igazából ami talán hiányozhat sokaknak, az a mélység. Kicsit úgy éreztem,

a nagy „szakadáshoz” vezető konfliktust egy egyszerű beszélgetéssel meg lehetett volna oldani.

Mintha az alapproblémák sokkal kisebbek lennének, mint azt a szereplők gondolják. Meg lehet magyarázni, hogy a való életben is ez jellemző, a legnagyobb konfliktusok okai, egyszerű, bagatell dolgokból indulnak, de valahogy a kiakadás mértéke és a probléma eredeti gyökere nincs egyensúlyban. Filmkészítésileg közel tökéletes a mű. Nem mozgat sok színészt, nincs sok helyszín, de minden autentikus és szerethető. Megérdemli a sikert ez a film, őszintén tudom ajánlani mindenkinek. A Lefkovicsék gyászolnak megtekinthető a Netflix streaming-szolgáltató katalógusában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Kibe bízzon az, akit így tettek lóvá, ilyen alja módon?” – Itt van Azahriah legújabb száma, a pörkölt
Azi falatozója, egy mozdulatlan alak és megannyi rejtélyes utalás. A vadonatúj dal aligha fog csalódást okozni a rajongóknak.


Azi zenéjével és Bogdán Balázs vizuáljával megérkezett Azahria legújabb száma és minimál klipje, a pörkölt.

A új dalban a zenész tesz néhány kósza utalást, amit akár közéletinek is lehet venni, utal saját sikereire és harcaira, de többször emlegeti a múltját is.

A klipben egy panelrengetegben magányosan álló gyrosozó, benne egy Azira emlékeztető, mozdulatlan figura, és egy előtte fekvő, leginkább idős hölgyre hajazó alak szolgáltatja a vizuált.

A Szeretlek Magyarország egyik olvasója szemfülesen megpróbálta megfejteni a látványnak egy részét: elmélete szerint az Azi falatozója nevű gyrosos megjelenítése utalás lehet Bereczki Zoltán egy korábbi mondatára. A színész-énekes korábban úgy nyilatkozott Azarhirah zenéjéről: „Zeneileg… a gyrososnál szól ez a zene 20 éve. Ez egy arab zenei hangzásvilág, amit a kissrác csinál. Ha leveszed róla a magyar zenét, és elkezdesz rá ilyen arab halandzsát csinálni, akkor pont ugyanez a zene szól a gyrososban. Csak a hangszerek alatta, a szöveg amit csinál, az egész az, amit nem fogsz tudni mellé rakni. Az az életérzés, amit ő hoz”. Mi ezt elfogadjuk érvényes találatnak.

A műhöz kevesebb mint fél óra alatt már 250 komment érkezett, és szinte másodpercenként emelkedik a lájkok száma. (A nap végére egyébként közel 95 ezer megtekintés, 10 ezer feletti kedvelés és 600 közeli komment lett a mérleg, 6 óra alatt.)

Azarhiah – pörkölt

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt Bakacsi Béla
A népszerű táncdalénekes felejthetetlen dalai mellett menedzserként többek között Presser Gáborral, Koncz Zsuzsával, Zoránnal és az R-Go-val is együtt dolgozott. 83 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 23.



83 éves korában elhunyt Bakacsi Béla táncdalénekes, zenei menedzser – tudatta a művész Facebook-oldalán a lánya.

Bakacsi Béla 1942-ben született Újpesten. 1961-ben tűnt fel a Ki mit tud?-ban, ahol kategóriájának győztese lett. A következő évben képviselhette hazánkat a Helsinkiben megrendezésre kerülő Világifjúsági Találkozón (VIT) is. 1966-ban az elsőként megrendezett Táncdalfesztivál közönségdíjasa lett.

A 70-es években főleg külföldön kamatoztatta tehetségét. A rendszerváltás után megalapította az Akkord Kulturális Szolgáltató Irodát, koncertszervezéssel és menedzseléssel foglalkozott 2011-ig. Közben rövid ideig könnyűzenei könyvkiadással is. Együtt dolgozott többek között Komár Lászlóval, Zoránnal, Szigeti Ferenccel, Koncz Zsuzsával, Presser Gáborral és a Locomotiv GT-vel, a Fonográf együttessel, a V’Moto-Rockkal, a Hungáriával és az R-GO–val is.

Bakacsi Béla számos feldolgozást is énekelt: olyan dalokat ismerhettünk meg magyarul az előadásában, mint a mint a Quando-quando, O Sole Mio, Quando m'innamoro, a My Way vagy az Ave Maria.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Colin Farrell, Margot Robbie és a nulla kémia esete – A Mágikus, merész, meseszép utazás se nem mágikus, se nem merész, és a meseszéptől is távol van
Talán a Modoros, mesterkélt, mézesmázos utazás találóbb cím lett volna. Legalább a jó szándék megvolt…


A csak szimplán Kogonada művésznéven futó, szöuli születésű, amerikai rendező-forgatókönyvíró (aki Park Joong Eun néven született) új filmjét sokan várták, mivel számtalan videóesszéjével, rövidfilmjével, valamint az első két egész estés darabjával, a 2017-es Columbusszal és a 2021-es Búcsú Yangtóllal rengeteg rajongót szerzett a független filmes szférában. Ráadásul most nagy stúdiófilmet (Sony) forgathatott két világsztárral (Colin Farrell és Margot Robbie), méghozzá egy olyan zsánerben (romantikus fantasy), amelyhez abszolút megvolt az érzékenysége, és ami képileg is tágas játszóteret biztosít számára.

A Mágikus, merész, meseszép utazás lehetett volna a következő Az élet csodaszép (1946), Nagy hal (2003), Ház a tónál (2006) vagy Időről időre (2013).

Úgy tűnik azonban, hogy Kogonada csak akkor jó, ha ő maga írja a saját sztorijait, most először fordult elő ugyanis, hogy más szkriptjéből dolgozott: Seth Reiss eredeti forgatókönyve adta fel a leckét rendezőnknek, akinek bele is tört a bicskája a papíron minden bizonnyal mágikusnak tűnő, a vásznon azonban keményen feszengős giccsbe forduló történetbe.

David (Farrell) épp egy esküvőre készül, ám a kocsija kerékbilincset kap, egy gyanúsan elhelyezett röplap pedig egy furcsa autókölcsönzőbe vezeti, ahol Phoebe Waller-Bridge és Kevin Kline egy igen kínosan jópofizó, de legalább rettenetesen humortalan jelenetben rátukmálnak egy régi autót s hozzá egy GPS-t. Az esküvőn David megismerkedik Sarah-val (Robbie), és rögtön fellángol köztük valami, aminek persze ilyen gyorsan még nem engednek, így más férfi megy fel az est végén Sarah szobájába. Másnap azonban lerobban a lány kocsija, a személy szerint Davidhez beszélő GPS pedig arra utasítja, hogy vegye fel őt, majd különböző, a természetben álló ajtókhoz irányítja őket, amelyeken belépve valamelyikük múltjában találják magukat, az életük egy-egy fontos pontján, ami érzelmileg anno nagy hatással volt rájuk.

Szóval a címbeli utazás ezt a kis túrát fejezi ki, amelynek során egyik ajtótól autóznak a másikig, azokban újraélik életük egy korábbi fejezetét, két ajtó között pedig eszmét cserélnek az élményeikről, magukról, a párkapcsolataikról, a családjukról, az élethez való hozzáállásukról.

S talán mindeközben szövődik köztük valami komoly, ami már régen kijárt volna nekik.

Leírva tényleg nem fest rosszul, ebből azért valóban ki lehetett hozni valami mágikusat, merészet és meseszépet, ráadásul két csúcsszínészt sikerült megnyerni hozzá, akik amúgy bármit el tudnak játszani. Vagy mégsem? A kémiát, vibrálást kettejük között legalábbis nem sikerült érzékeltetniük…

A film első fele kifejezetten kellemetlen jelenetekkel bombázza a nézőt. Érezni, hogy Kogonada próbálja ezt az egészet megtölteni varázslattal (kapásból el kell engedjük a valóságot, szóval, ha valakinek ez nem megy, már itt elveszett), de inkább csak modoros és mesterkélt képsorok sorjáznak megállás nélkül.

Az iskolai musicalszcéna talán a csúcs, ami annyira cuki és jópofa akar lenni, hogy egyszerűen nevetségessé válik.

Mindennek tetejébe valamilyen furcsa oknál fogva a forgatókönyv tele van trágár beszéddel (lehet, hogy ezt akarta jelenteni a címbeli merész?), a káromkodásokat azonban egy ilyen műfajú film idegen testként veti ki magából, és csak fokozza a nézőkben már erősen felgyülemlett zavartságot.

Szerencsére azért pozitívum is akad, hiszen Kogonada egyáltalán nem tehetségetelen filmes, ő még egy ilyen félrement projektben is képes megvillanni, még ha csak egy rövid időre is. A Mágikus, merész, meseszép utazás második fele már sokkal nézhetőbb, ha úgy tetszik, jobb, mint az első, ekkorra kezdenek elfogyni a kínos cukiskodások és álbölcsességek, valamint a felesleges trágárkodás, sőt, időnként néhány egészen szép és megható jelenetet is kapunk.

Az egyik ilyen, működő drámai mélységgel bíró, jól megírt pillanat a kórházi beszélgetés David és az apja (Hamish Linklater) között, David születésekor.

Vagy említhetnénk még Sarah és az anyja (Lily Rabe) közös jelenetét is. Szomorkásak, de őszinték, és nem hatnak álságosnak. Kár, hogy nem ilyenekkel volt tele a film.

A Mágikus, merész, meseszép utazás az év egyik nagy, akár Oscar-várományos filmje is lehetett volna az alkotókból kiindulva, épp ezért nagy csalódás, hogy végül egy ízig-vérig giccses és hamisan merengő, a nézőkből foggal-körömmel könnyet kicsikarni próbáló kudarc lett belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Hihetetlen: egy negyedik koncertet is ad az MVM Dome-ban a Pamkutya – először hirdettek élő show-t
Pamkutya-őrület az MVM Dome-ban! A testvérpár egy negyedik időpontot is kitűzött, miután villámgyorsan elfogytak a jegyek az előző három koncertjükre.


A paródiavideókkal óriási YouTube-közönséget építő PamKutya, vagyis Osbáth Norbert és Osbáth Márk először hirdetett olyan koncertet, amelyen élő show keretében is előadják az átírt zenéket. Az első dátumot szeptember 10-én jelentették be, és pillanatok alatt elfogytak rá a jegyek.

Hasonló tempóban lett sold out a második és a harmadik időpontra meghirdetett koncert is, ezért kitűztek egy negyedik bulit, ami csupán egy nap szünet után követi a triplázást az MVM Dome-ban.

A csapat Facebook-posztja szerint tehát „kvadrupláznak”, ami azt jelenti, hogy 2026. március 13-14-15-e után egy pihenőnapot tartva 17-én is fellépnek.

„Ne aggódjatok, hogy hétköznap lesz, mivel 22:30-ra befejeződik a show, így másnap mindenki simán mehet suliba/munkába” – fűzték hozzá, megjegyezve, hogy a negyedik koncert belépőinek online értékesítése szeptember 24-én indul.

Arról pedig, hogy mire számíthat az MVM Dome közönsége, korábban azt írták, „Sosem léptünk még fel élőben, de most itt lesz az alkalom megünnepelni a YouTube-on eltöltött 15 évünket! A koncerten előadjuk a legtöbb paródiánkat és a saját számainkat, így egész estés programra számítsatok, az előzenekar pedig nem más lesz, mint a jó barátunk, JustVidman.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: