Washington Post: egyetlen év alatt 14 ember halhatott meg a Tesla önvezető rendszere miatt Amerikában
Az elmúlt három évben 17 ember halt meg olyan közúti balesetekben, amelyekért a Tesla autók önvezető rendszere, az Autopilot, és annak egy továbbfejlesztett változata, a Full-Self Driving lehet a felelős - számolt be róla a Washington Post.
Az amerikai Közúti Biztonsági Hivatal májusi összesítése szerint 2019 óta összesen 736 ilyen ütközés történt az Egyesült Államokban. Egy évvel korábban még csak 272 esetről tudtak.
Helyzet súlyosbodását a Washinton Post szerint mindenekelőtt az okozhatja, hogy egyre több ilyen jármű van forgalomban, de közlekedés-biztonságuk egyáltalán nem javult.
A lap egy márciusi Észak-Karolina állambeli esetet részletesen is bemutat. Tillman Mitchell, egy 17 éves diák épp egy iskolabuszról szállt le, amikor egy Tesla Model Y, amely feltételezhetően Autopilot üzemmódban volt, lassítás nélkül, 70 km/órás sebességgel elgázolta. Tillman szerencsére élve megúszta a brutális ütközést, de eltört a lába, több nyakcsigolyája, és lélegeztető gépre kellett tenni. Azóta is memóriazavarai vannak és nehezen jár. Nagynénje szerint esete is figyelmeztető jel: az emberek túlságosan bíznak a gépekben.
Elon Musk, a Tesla tulajdonosa továbbra is azt állítja, hogy Autopilot üzemmódban a kocsik biztonságosabbak, mint amikor emberek vezetnek, éppen ezért „erkölcsi kötelességének” tekinti a technológia terjesztését. A friss a baleseti adatok miatt azonban egyre többen aggódnak.
A 17 haláleset közül négyszer motoros volt az áldozat, egy alkalommal pedig egy mentőautóval ütközött az önvezető Tesla.
A Tesla 2014-ben hozta forgalomba az Autopilotot, amely számos önálló manőverre képes. Ezt most már a cég autóinak állandó tartozékaként kínálja: az Egyesült Államokban jelenleg 800 ezer Autopilottal felszerelt kocsi járja az utakat. A rendszer elsősorban országúti közlekedéshez alkalmas. Az NHTSA egyik volt biztonsági tanácsadója, Missy Cummings azonban úgy véli, hogy egyre többen használják városi közlekedésben és lakóterületeken is.
Közben már megjelent a kísérleti, teljes önállóságot biztosító Full Self-Driving mód is, amelyet az autósoknak külön kell megvásárolniuk.
Ez lehetővé teszi, hogy a Teslák maguktól eljussanak A pontból B pontba, követi az egyes utak forgalmi rendjét, az így felszerelt autók megállnak a stop-tábláknál és a lámpáknál, fordulnak, sávot váltanak és váratlan helyzetekre is reagálnak.
Ezzel együtt a Tesla arra szólítja fel a vezetőket, hogy folyamatosan figyeljék az utat, és avatkozzanak közbe, amennyiben szükséges.
Az nem derült ki, hogy a fatális baleseteknél konkrétan melyik rendszert használták, mert a Tesla azt kérte az NHTSA-től, hogy ilyen információt ne tegyenek közzé. Februárban mindazonáltal a cég több mint 360 ezer Full Self-Drivinggal felszerelt kocsi visszahívását rendelte el, mivel úgy tűnt, hogy a rendszert működtető szoftver engedetlenségre ösztönözte az autókat a közlekedési lámpáknál, a stop-tábláknál, és figyelmen kívül hagyhatta a sebességkorlátozásokat is.
Azóta a cég már arról számolt be, hogy a szoftvert frissítették, hogy biztonságosabb legyen, és lépések történtek a radarszenzorok visszaállítására is.
Az NHTSA számos vizsgálatot indított a Tesla baleseteivel kapcsolatban, hogy kiszűrje a szoftverhibákat. Az egyik oka a „fantomfékezés” volt, amikor a jármű minden valódi ok nélkül hirtelen lelassított. Tavaly például egy Tesla S Modell hirtelen fékezett a San Franciscó-i öböl hídján, melynek következében nyolc autó rohant egymásba, és kilencen megsérültek, köztük egy két éves kisgyerek.
Veszélyt jelenthetnek a Teslák a motorosokra is. Ugyancsak tavaly történt, hogy Salt Lake City közelében egy nagy forgalmú országúton egy Harley Davidsonost éjjel 1 órakor hátulról öklelt fel egy önjáró kocsi. A motoros a helyszínen meghalt. Mint a vizsgálat kiderítette, a kocsi vezetője nem is látta őt.
Az iskolabuszról leszálló elgázolt fiú eseténél arra is fény derült, hogy az Autopilot megtéveszthető: az autó sofőrje olyan súlyokat rakott a kormánykerékre, amelyek miatt az önműködő rendszer azt hitte, hogy a kormányon tartja a kezét.
A szóvivő arra is felhívta a figyelmet, hogy jelenleg a törvények szerint mindig az ember felelős járműve működéséért.