News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Visszatérhetnek a rovarok a legelőkre, ha sikerrel jár egy új magyar kutatás

Magyar kutatók 2,5 millió eurót nyertek a környezetkímélőbb legeltetés kutatására.

Link másolása

hirdetés

Magyar ökológusok 900 millió forintnyi támogatást nyertek az Európai Unió LIFE-Nature programjától. A jelenlegi állattartás számára nélkülözhetetlenek az ivermektin-tartalmú parazitaellenes, féreghajtó hatású szerek, azonban a gyógyszer súlyosan károsítja a legelők rovarfaunáját. A szakemberek terepi kísérletekkel a jövőben azt próbálják elérni, hogy a legelés közben keletkező trágyában már ne legyen megtalálható a féreghajtószer. Az ökológusok a kutatási projekt során a Kiskunsági Nemzeti Park Miklapuszta tájegységének legelőin fognak dolgozni.

A rovarpopulációk fogyatkozása egész Európában nagy probléma, ami főleg az ember által a természetbe juttatott méreganyagoknak köszönhető. A mostani gyakorlat szerint az állatok közvetlenül a legelőre hajtás előtt kapják meg a féreghajtót, ami kifejezetten hátrányos egyes rovarfajok számára.

"Ennek az az oka, hogy a gazdáknak fontos, hogy az állatok tisztán kerüljenek ki a legelőre és, hogy a paraziták ellen védettséget nyújtson a féreghajtó. Régebben a fürdetést használták a gazdák féreghajtásra, ami azt jelentette, hogy egy élősködők elleni oldatban megfürdették az állatokat egyesével. Ma már egyszerűen csak kapnak egy injekciót az állatok, ami sokkal könnyebben kivitelezhető, viszont káros lehet a környezetre" - mondja Lengyel Szabolcs, az Ökológiai Kutatóközpont Vízi Ökológiai Intézet tudományos tanácsadója.

Az ivermektin családot 1983-ban fedezték fel, amiért a kutatók Nobel-díjat kaptak. A gyógyszer forradalmasította az állattenyésztést, mivel a szer nemcsak a külső, hanem a belső élősködők ellen is nagyon hatékony. Az ivermektin lassan bomlik le, körülbelül 35-40 napig megmarad az állatokban, tehát a trágyában is folyamatosan ott van ez idő alatt. A szer Magyarországra a kilencvenes évek elején került.

"Azt, hogy a legelők ízeltlábúira káros, már a kilencvenes évek végétől tudjuk. Számos kísérlet bizonyította, hogy az ivermektinnel kezelt állatok legelőin a rovarfauna nem tud tartósan fennmaradni. A gyógyszer a felnőtt egyedeket nem károsítja, viszont a trágyába rakott petéket és lárvákat elpusztítja. Ez azt jelenti, hogy nemcsak fogyatkoznak az állományok, hanem idővel egyszerűen eltűnnek a területről."

A trágyához kötődő rovarközösség nélkülözhetetlen szerepet játszik annak lebontásában. Hazánkban körülbelül 70-80 faj vesz részt a folyamatban és biztosítja, hogy az összetevők visszakerüljenek a talajba. Amikor a körforgás megbomlik, akkor a fűhozam is károsul, hiszen a trágya jelentős részt foglal el a legelő területéből és a tápanyagok nem kerülnek vissza a talajba.

"Érdekes példa erre Ausztrália, ahonnan hiányoznak a ganajtúrók, ezért több fajjal is kísérleteztek e téren. Mára már jól működik náluk a lebontási funkció, mert sikerrel jártak, be tudtak telepíteni egyes ganajtúró fajokat. De beszéltem olyan birkatenyésztővel is hazánkban, aki nem használ parazitairtó szereket, mert a birkái nem érintkeznek más nyájakkal. Az ő legelőjén egész jó rovarközösség van" - mondja Lengyel Szabolcs.

hirdetés
A kutatók januártól 800 hektáros területen fogják keresni arra a kérdésre a választ, hogy lehetséges-e olyan rendszert kidolgozni az állattartók számára, amellyel mind az állatok egészsége, mind a legelő természetes rovarközösségei védve vannak.

"A mostani terepi kísérlet keretein belül ki tudjuk próbálni, hogy milyen ivermektin nélkül legeltetni, vagy ivermektineket minimalizáló módon legeltetni. Lesznek olyan nyájak, amelyek ivermektin-mentesen lesznek legeltetve, és lesznek olyanok is, amelyek ivermektinnel lesznek kezelve, de az eddigi gyakorlattól eltérő módon. A mostani gyakorlat szerint az állatok tavasszal, a legelőre hajtás előtt kapják meg a féreghajtó kezelést, de a mi projektünkben már korábban, február-március környékén meg fogják kapni. Így április végére kiürül a szervezetükből a féreghajtó gyógyszer."

A kísérletet hat éven át szikes gyepterületeken végzik majd, ahol főleg magyar merinó juhokat vizsgálnak majd.

"Kétszáz birkával indulunk 2022-ben. Minden évben újabb 200 anyajuhval bővítjük majd a legelő állományt és így a területet. Azt szeretnénk bizonyítani, hogy az ivermektineket minimalizáló kezelés kivitelezhető oly módon, hogy az a gazdáknak is megérje" - mondja Lengyel Szabolcs.

A projekt költségvetése kiegészül az Agrárminisztérium 15%-os társfinanszírozásával, valamint a partnerintézmények (Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság, Debreceni Egyetem és Dunatáj Természet- és Környezetvédelmi Közalapítvány) 10%-os önrészével, így mindösszesen 3,4 millió euró áll majd a projekt rendelkezésére.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Valósággá vált az a forróság idén, amit csak 2050-re jósoltak
2014-ben a Meteorológiai Világszervezet videójában 2050-re 40-43 fokot jósoltak nyárra Franciaországba. Ez már idén megvalósult.

Link másolása

hirdetés

Egyre forróbb a nyár, Európa-szerte dőlnek a hőségrekordok: 30 fok a sarkkörön túl, Olaszországban 43 fok felett a hőmérséklet. De a napokban Magyarországon is berobbant a kánikula, szerdán már 39 fok feletti hőmérsékletet is mértek.

A közösségi médiában pedig elkezdett terjedni videó, amelyet a Meteorológiai Világszervezet tette közzé még 2014-ben, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozás veszélyére – szúrta ki a Noizz.hu. A videóban egy francia időjárás jelentés látható a 2050-es évekből.

A meteorológus éppen a várható időjárásról beszél 2050. augusztusában: 40-43 fokos maximumokról tájékoztat Franciaország középső és déli részén. Emellett heves záporokra és zivatarokra is figyelmeztet, amelyek nagy erővel csaphatnak le, és akár helyi villámárvizeket is okozhatnak.

Azonban akkor még nem is sejthették, hogy ezek az értékek már 2022-re is valóra válhatnak. Franciaországban június elején ugyanis 43 fokot mértek, tavaly júliusban pedig olyan pusztító vihar söpört végig Németországon, hogy 150-nél is többen vesztek oda – jegyzi meg a lap.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Már idén elkezdik árulni a világ első napelemes autóját, borsos ára lesz
Több mint 600 kilométert tesz meg egy feltöltéssel, és akár hónapokig használhatjuk egy huzamban.

Link másolása

hirdetés

Már novemberben megkezdi a Lightyear nevű holland cég a világ első, sorozatgyártásra kész napelemes autójának a kiszállítását – írja a Guardian.

A Lightyear 0 elnevezésű napelemes szedán 250 ezer euróba, átszámítva több mint 100 millió forintba fog kerülni az első vevőknek.

Az autót 5 négyzetméternyi, ívelt napelem borítja, amely vezetés- vagy várakozás közben tölti a kocsi akkumulátorát.

Roel Grooten, a cég vezető mérnöke szerint nagyon gondosan kellett kialakítani az autót, hogy az a lehető legnagyobb energiahatékonysággal tudjon működni. „Ha azt a mennyiségű energiát, amit ezeken a paneleken gyűjteni tudunk, bármelyik olyan autóhoz használnák fel, amelyik háromszor annyi energiát igényel, használhatatlanná válna” – fogalmazott.

A cég szerint a Lightyear 0 átlagosan kb. 624 km-t tud megtenni két töltés között. A Lightyeart jelenleg Hollandiában tesztelik. A tesztelők átlagosan kevesebb mint 35 km-t tesznek meg naponta. Így két hónapig tudják vezetni a kocsit anélkül, hogy hálózatról tölteniük kéne. De olyan helyeken, ahol többet süt a nap, mint például Portugáliában vagy Spanyolországban akár hét hónapig is használható a jármű egy feltöltéssel. .

Az azonban kérdéses, hogy megtérül-e a cég innovatív, de kockázatos projektje.

„A kérdés az, hogy a valóságban megéri-e [megvenni]? A koncepció nem rossz. De nem tudjuk, hogy a technológia alkalmas-e arra, hogy gazdaságilag fenntartható legyen” – mondta Jim Saker, a Loughborough Egyetem oktatója.

hirdetés
Videó: A jármű tesztelése


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A jövő hotele egy mesterséges intelligencia által vezérelt repülő lehet, amely 5000 vendéget képes fogadni
A repülő szálloda megálmodója impozáns videóban mutatja be ötletét. Sokak szerint azonban ezt nem lehet és nem is szabadna megvalósítani, mert borítékolható lenne a katasztrófa.

Link másolása

hirdetés

Egészen futurisztikus szállodaötlettel állt elő egy jemeni tudományos kommunikátor és videóproducer. Egy égi hotelt álmodott meg, amely valójában egy óriási repülő, amely akár 5000 vendéget is képes elszállásolni.

Hashem Al-Ghaili Sky Cruise névre keresztelt szállodájának alapja egy 20 nukleáris meghajtású motorral felszerelt, mesterséges intelligencia által vezérelt gép lenne, amely soha nem szállna le.

Vagyis az utasok csak úgy juthatnak fel rá, ha egy hagyományos repülő odaszállítja őket. Sőt, még a javításokat is repülés közben végeznék el a gépen.

A fedélzeten a szobák mellett egy hatalmas bevásárlóközpont, több moziterem, edzőterem és medence is helyet kapna, de esküvői helyszínként is szolgálhatna.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mikor indulhat újtára az első „felhők feletti futurisztikus hotel” (ahogy a megálmodója nevezi), de már készült róla egy promóvideó, ami igencsak lenyűgözte az embereket. Számos kommentelő azonban úgy véli, hogy a Sky Cruise esetében borítékolható lenne a katasztrófa. Többen is felvetették, hogy nem lenne okos dolog nukleáris reaktort tenni olyasmire, amely elromolhat és lezuhanhat. Más azt írta, hogy a hotelt valószínűleg csak a leggazdagabbak tudják majd megfizetni, talán egy ilyen gépen akarják majd megúszni az apokalipszist. Sokak szerint viszont a repülő hotel ötletét soha nem lehet megvalósítani, már csak a fizikai korlátok miatt sem.

Forrás: LadBible

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Atomreaktort telepítene a Holdra a NASA, ami a holdbéli élet alapja lehetne
Mini atomreaktorok töltenék a holdjárókat és holdbázisokat, de innen lenne energia a különböző kutatások lebonyolításához is.
Fotó: NASA - szmo.hu
2022. június 26.


Link másolása

hirdetés

Egy lépéssel közelebb került a NASA ahhoz, hogy hamarosan elérhető legyen az atomenergia a Holdon, írja a New York Post. Az űrügynökség és az amerikai energiaügyi minisztérium háromra szűkítette azokat a koncepciókat, melyek közül majd kiválasztják a Földtől 384 ezer kilométerre megvalósuló energiarendszert.

A tervek szerint ezek az atomreaktorok teszik majd lehetővé a holdjárók töltését, biztosítják az energiát a kutatásokhoz és általában a holdi élethez. A tudósok szerint a technológia már az évtized végére, az Artemis-űrprogram keretében elkészülhet.

A NASA elképzelései szerint olyan 40 kW-os, egyenként 5 millió dollár (1,9 milliárd forint) értékű rendszer terveznének, mely legalább tíz évig működne a holdi körülmények között. Az ilyen teljesítményű atomreaktor nagyjából harminc háztartás teljes körű ellátáshoz elegendő tíz éven keresztül.

A NASA szakértője szerint a kellő mennyiségű energia nélkülözhetetlen lesz a jövő űrkutatásában. Jim Reuter úgy véli, hogy a felszíni maghasadásos energiaellátó rendszer viszonylag kicsi és könnyű lesz a szóba jöhető többi megoldáshoz képest. Ráadásul állandó energiaellátást biztosítanak függetlenül a napfénytől, a helytől vagy egyéb környezeti feltételektől függetlenül.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: