HÍREK
A Rovatból

Termelési szünetek, egyhavi kiesés, műszaklemondások – megviseli a magyarországi autógyárakat a globális csiphiány

A piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.
MTI, fotó: - szmo.hu
2021. október 31.



A globális csiphiány a magyarországi autógyártóknál is termelésingadozást okozott, az alkatrészek beérkezésének kiszámíthatatlansága tarthatatlanná tette a rendelések teljesítésének korábban megszokott rendjét. Az MTI-nek nyilatkozó cégek arról számoltak be, hogy a piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.

A Magyar Suzukinál 2021-ben a globális félvezető hiány miatt körülbelül egy havi termelési darabszám esett ki, jelenleg egy műszakban folyik a termelés

- tájékoztatta Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető az MTI-t.

Kifejtette: habár a vevői igények továbbra is magasak a modelljeik iránt, értékesítési terveiket mégis kénytelenek folyamatosan felülvizsgálni, és a legyártható darabszámokhoz igazítani. Kiemelte: a hazai piacon még nem növekedett számottevően a várakozási idő, köszönhetően annak, hogy észlelve a várható nehézségeket az év első felében nagyobb készletekkel dolgoztak. Egyes ritkább felszereltségek esetében fordulhat elő kisebb csúszás, ugyanakkor az elkövetkező hónapokban - a magas vevői igények és az alacsony készletszintek miatt - a várakozási idő növekedésére kell számítani.

Közölte: a nemzetközi chiphiány okozta kiesés miatt az eredetileg tervezett 143 000 járműnél kevesebbet fognak készíteni Esztergomban az idén, a csökkenés mértéke az alkatrészhiány utolsó negyedéves alakulásától függ.

A Magyar Suzuki a cég korábbi tájékoztatása szerint 2020-ban 112 475 gépkocsit gyártott. A tavaly eladott 111 044 esztergomi gyártású Suzuki 87 százalékát exportpiacokon értékesítették. 2019-ben még 185 ezer itt készült autót adtak el.

A kommunikációs vezető jelezte, hogy a nemzetközi helyzet következtében növekedtek a gyártási költségek és ezek hatásait kénytelenek részben beépíteni az áraikba.

Hangsúlyozta, hogy a Magyar Suzuki Zrt.-nél a foglalkoztatottak létszáma e helyzetben is állandó, a munkabérek kifizetése folyamatos, a dolgozók havi béres elszámolásban vannak.

Bonnár-Csonka Zsuzsanna rámutatott: amint más piaci szereplők, úgy a Magyar Suzuki sem látja pontosan, hogy meddig tarthat még az autóipar működése szempontjából meghatározó csiphiány. A cég elektronikai alkatrész beszállítóival közösen folyamatosan figyeli és elemzi a piaci helyzetet, és azon dolgozik, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen.

Az Audi Hungaria működésére szintén jelentős hatást gyakorol, hogy a félvezetők iránti megnövekedett igények az alkatrészszállítások kiesését vagy jelentős késését okozták. A cég az MTI-t arról tájékoztatta, hogy ennek következtében az elmúlt időszakban több műszakot le kellett mondani a motor- és a járműgyártás területén egyaránt.

Jelenleg az Audi Hungaria motor- és járműgyártásában a gyártási program szerint zajlik a termelés - közölték. Ugyanakkor az alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az alkatrészellátáshoz kell igazítani a termelést, ennek következtében a jövőben is előfordulhatnak műszaklemondások - jelezték.

A konszern mindent megtesz annak érdekében, hogy az alkatrészellátási hiányt a lehető leggyorsabban megoldja, és hatását a lehető legminimálisabbra mérsékelje - hangsúlyozták, hozzátéve: a vállalat rugalmas termelésszervezésének köszönhetően tudja kezelni a félvezetőhiány miatti termelésingadozást, így ennek nincs hatása az Audi Hungaria határozatlan munkaszerződéssel rendelkező törzsállományának foglalkoztatására.

A 2021-es év gyártási volumenére nagyban kihat a félvezető-ellátás bizonytalansága - mutattak rá, pontos prognózisra azonban az állandóan változó körülmények miatt nem vállalkoztak.

A cég korábbi tájékoztatása szerint tavaly 155 ezer 157 járművet készítettek Győrben, ez 9660 darabbal volt kevesebb, mint az előző évben.

Az Audi Hungaria közölte: folyamatosan elemzik a történéseket, és szoros egyeztetésben állnak beszállítóikkal, a logisztikai partnerekkel és a konszern további gyártótelephelyeivel. A cég azzal számol, hogy a félvezető-ellátás helyzete a következő hónapokban is turbulens marad.

Az Audi Hungaria tájékoztatása szerint a csiphiány okán az autók megrendelésétől számított átfutási idő bizonyos modelleknél megnövekedhet.

Ezzel kapcsolatban a márka magyarországi importőre, a Porsche Hungaria adott tájékoztatást. Bujáki Zsolt kommunikációs vezető az MTI-nek elmondta: a csiphiány szétzilálta az értékesítésnél korábban vállalt precíz határidőket, a megrendeléstől az autók átvételéig a korábban, normál üzletmenetben jellemző 8-12 hét akár négy héttel is növekedhetett felszereltségtől függően, de jelenleg, extrém esetben ennél sokkal nagyobb csúszás, modelltől és felszereltségtől függően akár 6-12 hónap is előfordulhat.

A harmadik magyarországi autógyártó, a kecskeméti Mercedes-gyár idén háromszor is kénytelen volt leállítani a termelést a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. korábbi tájékoztatása szerint januárban, áprilisban és augusztusban is termelési szünetre kényszerültek.

Akkori közlésük szerint a gyár a helyzethez a termelés rugalmas módosításával alkalmazkodott, a termelési szünet idejét karbantartási tevékenységekre és az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használták fel.

A kecskeméti gyárban 2020-ban több mint 160 ezer autót gyártottak, 2019-ben még 190 ezret.

A Daimler német autógyártó autói iránti kereslet továbbra is erős volt az idén, a cég második negyedéves gyorsjelentésében jelentős nyereségről számolt be, ám arra figyelmeztetett, hogy a félvezetők hiánya a második félévben már visszaveti az értékesítést és jövőre is éreztetni fogja hatását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Trump: Orbán mentességet kért az orosz olajszankciók alól, de nem kapott
Az amerikai elnököt az Air Force One fedélzetén kérdezték erről újságírók. Orbán Viktor reggel a Kossuth rádióban a csővezetékes ellátás kényszeréről beszélt.


Donald Trump pénteken, az Air Force One fedélzetén kapott kérdést arról, hogy Orbán Viktor mentességet kérne az orosz olajra vonatkozó amerikai szankciók alól, vette észre a Telex. Azt felelte:

„Kért mentességet. Nem adtunk neki, de kért. Viktor a barátom. Kért mentességet.”

Orbán Viktor péntek reggel a Kossuth rádióban arról beszélt, hogy Magyarországnak nincs tengere, így a közvetlen tengeri szállítás nem opció. Az ország szárazföldi útvonalakon, csővezetékeken jut energiához, és ha ehhez a helyzethez nem alkalmazkodunk, nem lesz energiánk.

A miniszterelnök szerint ezt az amerikaiaknak is meg kell érteniük, ha azt szeretnénk, hogy az orosz energiabehozatalra vonatkozó amerikai szankciók alól valamilyen felmentést kapjunk. Szeptemberben Orbán és Trump telefonon egyeztetett az orosz energiafüggőségről, akkor úgy tűnt, a magyar kormányfő meggyőzte az amerikai elnököt, hogy az USA ne büntesse Magyarországot azért, mert nem válik le az orosz energiaimportról.

Az Egyesült Államok múlt héten szankciókat jelentett be a Lukoil és a Rosznyeft ellen, mert Oroszország nem tesz eleget a békéért. Nem sokkal később Matt Whitaker, az Egyesült Államok NATO-nagykövete a Fox Newsnak arról beszélt, hogy az olyan országoknak, mint Magyarország, Törökország és Szlovákia, mielőbb tervet kell készíteniük és végre kell hajtaniuk az orosz energiahordozóktól való függetlenedést.

Orbán Viktor nemrég a La Repubblicának azt mondta, hogy orosz energia nélkül a magyar energiaárak „az egekbe szöknek”, és „megpróbálunk kiutat találni, különösen Magyarország számára”. Orbán Balázs később jelezte, hogy a miniszterelnök Washingtonban a szankciók kérdését is megvitatja az amerikai elnökkel. Hozzátette, különösen az érdekli, hogyan tudnának „a magyar gazdaság számára egy működőképes rendszert kialakítani, mivel Magyarország nagymértékben függ az orosz olajtól és gáztól. Nélkülük az árak az egekbe szöknének, és súlyos ellátási hiány alakulhatna ki”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Toroczkai László Magyar Péter választási javaslatáról: Azonnal aláírom, ha...
Csak akkor csatlakozik a tiszás kezdeményezéshez, ha a nyilatkozat a Meta szerepét is nevesíti. Állítása szerint nem hozhat létre oldalt, posztokat töröltek a nevéről, és a kereső „veszélyesnek” jelöli.


Toroczkai László a közösségi médiában reagált Magyar Péter kezdeményezésére, vette észre a 24.hu. Azt írta: csak akkor csatlakozik a pártelnökök etikai nyilatkozatához, ha a Meta szerepe is bekerül a szövegbe.

„Magyar Péter ma felszólította az összes párt vezetőjét, hogy írják alá a választás tisztaságát, egymás emberi méltóságát és a tisztességes versenyt lehetővé tevő nyilatkozatot. Azonnal aláírom, ha belekerül az is, hogy

felszólítjuk a Metát, hogy fejezze be a magyarországi választásokba való beavatkozását, és ugyanazokat a jogokat biztosítsa számomra is, mint a többi pártelnök számára”

– írta Toroczkai László az X-en.

A Mi Hazánk elnöke szerint enélkül nincs tisztességes verseny, és a választások tisztaságáról sem lehet beszélni.

Állítása szerint a Meta több ponton korlátozza a jelenlétét a közösségi felületeken.

„A Meta ugyanis továbbra sem engedi, hogy oldalt hozzak létre, és a napokban éppen Konok Péter publicista és Horváth Tamás újságíró bejegyzését is törölte, mert leírták a nevemet. Ha bárki beírja a Facebook vagy Instagram keresőjébe ékezetek nélkül a nevemet, akkor a Meta tömeggyilkosokkal, sorozatgyilkosokkal együtt említve, veszélyes személynek nevez” – magyarázta.

Bejegyzését a következőkkel zárta:

„A Meta önkényesen alkalmaz politikai cenzúrát, diszkriminációt, és rágalmaz. A Facebook ma a legnagyobb véleményformáló kommmunikációs eszköz, a legerősebb média Magyarországon, amely nélkül egy pártelnök még egy országjárást se tud normálisan lebonyolítani. Ha ezt nem támogatja Magyar Péter, vagy újra cinikus módon azt hazudja, hogy nem is létezik ez a Meta-cenzúra ellenem, akkor ennek az etikai kódexnek semmi értelme, akkor ez csak egy újabb trükk”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Ez fájhat Putyinnak: az ukránok állítólag megsemmisítették az oroszok szuperrakétájának kilövőrendszerét
Az SZBU-vezető szerint a művelet százszázalékos siker lett. A rakétát eddig egyszer vetették be megerősítetten, a Dnyipro elleni támadáskor tavaly novemberben.


Ukrajna hírszerzése arról számolt be, hogy a Kapusztyin Jar lőtéren, az oroszországi Asztrahán megyében megsemmisítettek egy kilövőrendszert, amely három, indításra kész Oresnyik ballisztikus rakétához tartozott. Az akcióban a katonai hírszerzés (HUR), az SZBU és a Külföldi Hírszerző Szolgálat (SZRU) vett részt, számolt be róla a Kyiv Post.

Az SZBU vezetője, Vaszil Maljuk szerint az akció „az ő területükön, Kapusztyin Jarnál” zajlott. Úgy fogalmazott: „Nagyon sikeres hadművelet volt. A megsemmisítés száz százalékos.” Azt is hozzátette: „ez olyasmi, amit eddig soha nem hoztunk nyilvánosságra… Ez még azelőtt történt, hogy az ‘Oresnyik’ nevet széles körben használták volna.”

Az ukrán hírszerzés becslése alapján Oroszország eddig egy Oresnyiket indított, egyet megsemmisítettek, és legalább egy még a készletben maradt. A külföldi hírszerzés vezetője, Oleh Ivascsenko így fogalmazott:

„Egy [kilövőrendszer] létezik… Úgy véljük, idén legfeljebb három készült, és évente akár hatot is terveznek.”

Volodimir Zelenszkij arra figyelmeztetett, hogy Oroszország az Oresnyiket Fehéroroszországba is áttelepítheti. Szavai szerint „a becsült hatótávolságuk 5 500 kilométer. És van egy 700 kilométeres holtzóna. Ez azt jelenti, hogy az európaiaknak, különösen Kelet-Európában, figyelniük kell erre. És mindenkinek másnak is. Figyelnünk kell ezekre a kockázatokra.”

Az orosz állami média bizonyíték nélkül azt állítja, hogy az Oresnyik egy órán belül bármely európai célpontot eléri, és akár hat, önállóan manőverező, atomtöltettel felszerelt robbanófejjel képes pusztítani. A rakéta első, eddig megerősített bevetése tavaly november 21-én történt, a Dnyipro elleni támadáskor. Nyugati elemzők az Oresnyiket a szovjet RS–26 Rubezs közepes hatótávolságú ballisztikus rakéta módosított változatának tartják, több mint 4 000 kilométeres hatótávval és hat, nukleáris vagy hagyományos, több, egymástól függetlenül célra irányítható hiperszonikus visszatérő egységgel.

Ma korábban Szergej Sojgu, az orosz Biztonsági Tanács titkára a „Oroszország és a FÁK népei” fórumon arra kérte a kétkedőket, hogy „higgyenek” Moszkva új, fejlesztés alatt álló fegyvereiben: a nukleáris meghajtású Burevesztnyik cirkálórakétában és a Poseidon nukleáris torpedóban. Emlékeztetett, hogy Vlagyimir Putyin 2018-as beszédében jelentette be először ezeket. „Lehet, hogy akkor nem hittek benne, de most már kénytelenek lesznek.”

Putyin október 26-án azt közölte, hogy befejezték a Burevesztnyik interkontinentális cirkálórakéta „végső tesztjeit”, amit „a világon egyedülállónak” nevezett. Valerij Geraszimov vezérkari főnök elmondta, hogy a nukleáris meghajtású rakéta a tesztrepülés során 14 000 kilométert repült, és körülbelül 15 órát töltött a levegőben. Szerinte a műszaki jellemzők „lehetővé teszik, hogy bármilyen távolságban, nagy védettségű célpontokat is garantált pontossággal elérjen.” Putyin utasította a hadrendbe állításhoz szükséges infrastruktúra előkészítését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Elítélt pedofil a Harcosok Klubjában: a pétervásárai otthon tinijeit vitte autózni
A férfi májusban a BOK-csarnokban is feltűnt, a helyi politikai vezető később kilépett a pártból. Az érintett intézmények egyelőre szűkszavúak.


Szeptember végén a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság honlapján egyszerre 17 közlemény jelent meg gyerekek ellen elkövetett visszaélések miatti feljelentésekről. Az első, szeptember 25-i bejegyzés eltért a többitől: kiskorú veszélyeztetéséről szólt, és név szerint említette a pétervásárai gyermekotthon Lomberdő Lakásotthonát, írja a 444.

A feljelentést azért tették, mert egy 38 éves ivádi férfi – S. Tamás, akit 2016-ban jogerősen elítéltek egy tizenkét év alatti gyerek ellen elkövetett szexuális erőszak miatt – a nyáron többször elvitte autóval az otthon 15–17 éves lakóit Egerbe, gyorsétterembe és vásárolni. Szeptember 22-én az autóban majdnem baleset történt; a nevelők 24-én ismeretlen tettes ellen feljelentést tettek kiskorú veszélyeztetése miatt.

A nyomozás folyamatban van. Közben a fenntartó október 8-án felmentette az intézmény vezetőjét, Tajti Máriát, arra hivatkozva, hogy a jelzés nem 24 órán belül történt meg. Az SZGYF saját közleménye szerint viszont a gyerek 23-án szólt, a feljelentés pedig másnap ment be.

A történet politikai szála:

2025 májusában S. Tamás jelen volt a Harcosok Klubja BOK-csarnokbeli rendezvényén, ahol a helyi polgármester, Ivády Zsolt két kísérőt vitt, egyikük S. volt, egy szelfin a háttérben is látszott.

A botrány után a párt helyi szereplői Ivádyt elszámoltatták, aki nem mondott le, de két nap múlva kilépett a pártból. Kérték, hogy szakítson meg minden kapcsolatot S.-sel, az önkormányzat több munkát nem adott neki.

A pétervásárai nevelők szerint nehéz volt fellépni, mert S. szabad ember, a gyerekek iskola után szabadon mozognak. Volt olyan rendőri álláspont, hogy egyértelmű bűncselekmény nélkül nem avatkoznak be. A fiatalok azt mondták, S. gyorsétterembe vitte őket, beszélgettek, ruhát vett nekik, panaszt nem tettek, egy 17 éves lány szerelmet említett. Az otthon dolgozói szóban tájékoztatták a megyei központot, egyszer Ivádyt is behívták, aki jelezte, hogy „levette a kezét” S.-ről.

A lap kérdéseire az SZGYF a folyamatban lévő eljárásra hivatkozva nem nyilatkozott, a rendőrségtől és a megyei központtól sem kaptak választ. S. Tamás azt mondta, nem tud róla, hogy nyomozás érintené, mert még nem hallgatták ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET: