KULT
A Rovatból

Szívbemarkoló világvége, kutyával - Tom Hanks újra igazi Tom Hanks-filmben

A Finch egyszerre vicces, félelmetes és szomorú.


Ha meg akarod tudni, milyen lesz a világ a nem is olyan távoli jövőben, és nem bánod, ha közben mindenféle érzelmek hullámoznak át rajtad a nevetőingertől a sírásig, a te filmed a Finch. És Tom Hanksé is, mert a kétszeres Oscar-díjas színész az, aki igazi jolly joker egy ilyen filmben.

Ezt ő maga is így gondolta: egy kutya, egy robot, és egyetlen ember, és ő a főszereplő? Ezt a filmet neki írták, mesélte nevetve egy interjúban.

Való igaz, Hanks igazából eddig is one man show-kat tolt a filmjeiben, tekintve, hogy rendszerint mindenkit lejátszott a vászonról, kivéve, ha például olyan kaliberű partnere akadt, mint Meryl Streep A Pentagon titkaiban. Jellemző a legjobb Hanks-filmekre az is, és ez is a jobbak közül való, hogy hősük hordoz valami elemi igazságérzetet magában, amivel mindig valami önmagát meghaladó dologért küzd. Ilyen volt két Oscar-díjas alakítása is: a Philadelphia és a Forrest Gump is.

Azért is Hanks filmje a Finch, mert igazi "hanksi" karakter a címszereplő, azaz nagyon szeretetreméltó. Nem sokat tudunk meg róla, de azt, amit igen, azonnal megszeretjük benne. Befogadott egy kutyát, amikor eljött az apokalipszis, és még éltek emberek, de a dolog mára boltfosztogatás és egymás gyilkolásának zombifilmekből ismert fázisánál tartott.

Ez a kutya a mindene, a társa, a beszélgetőpartnere - gyakorlatilag az egyetlen lény, ami életben tartja Finchet, aki a történet elején Amerika egy elhagyatott városában természeti katasztrófa elől kezd menekülni a kutya és egy általa épített, fejlettebb kommunikációra és műveletekre képes robot, Jeff társaságában.

Pontosan az történik a filmben, amit a jövőkutatók és a klímaválsággal kapcsolatban környezettudatos életmódra figyelmeztetők prognosztizálják: átlagosan hatvan fok a hőmérséklet, a bőrt elégető UV-sugárzástól csak az árnyék és a lakás véd meg, a kiszáradással együtt járó porvihartól csak az utóbbi. Az extrém időjárási helyzetek is hasonlóak, mint amiről a tudósok beszélnek, s amiről sokan talán az utolsó pillanatig azt fogják gondolni, messze van még az... Mint ahogy messze voltak - jobban mondva messzinek TŰNTEK - pár éve még azok a nagy világjárványok is, melyek érkezését a klímakatasztrófával foglalkozók megjósoltak.

A film forgatókönyvírói egy hatalmas napkitörésnek tulajdonítják mindazt, amivel a főhős szembesül, és ami miatt menekülni kényszerül. Épp nemrég volt egy nagyobb napkitörés itt, a valóságban is. Azok a "szerencsés" országok, ahol a napkitörés következtében kialakuló mágneses viharban megjelent az északi fény, gyönyörködhettek a látványban. Ilyen északi fényben ül Hanks is, és nem tudtam nem összekötni, hogy valóban azt látom filmen, amit az élet mostanában leképez: hogy a Nap valahol kiszámíthatatlanná vált, így a mi jövőnk is.

Mindezekért a balsejtelmekért  is érdemes megnézni mindenképp a filmet. Meg amúgy jó móka. Hanks zseniális, emberi, vicces, természetes és megható, mint mindig. A kutya szuper casting, a forgatókönyv korrekt, a történet is a maga logikai törvényszerűségei szerint halad. Hogy mi felé, nem árulom el, de lesz min elgondolkodni a vége főcím alatt.

Valójában az egész film értelmezhető szimbólumokkal:

egy ember, egy robot, egy kutya. Ennyi maradt a katasztrófa után. Melyikük éli túl? És hogy Hanks karakterének, Finchnek mi az egyetlen mentális adaptációs eszköze a szituációban: a jelenben létezés örömének a megélése.

Ha életveszélyben van, akkor is cselekszik, gondolkodik, tervez - és humorizál. Örül az egyetlen élőlénynek, aki a közelében van. Darwin biztosan nagyon büszke lenne rá, miközben szomorúan csóválná a fejét azon, ahová fejlődtünk, ahová fejlesztettük magunkat és a világunkat.

A film megtekinthető az Apple TV+-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Krasznahorkai László: Ez életem első napja, amikor Nobel-díjat nyertem
Csütörtökön délután derült ki, hogy idén a magyar író kapja az irodalmi Nobel-díjat. Krasznahorkai a svéd közszolgálati rádiónak nyilatkozott elsőként.


„Nagyon boldog vagyok! Nyugodt vagyok és nagyon ideges egyszerre. Tudja, ez életem első napja, amikor Nobel-díjat nyertem”

– mondta csütörtökön a svéd közszolgálati rádiónak Krasznahorkai László, miután kiderült, hogy ő kapja az idei irodalmi Nobel-díjat, írja a 444.

A hír után délután szólalt meg először a rádióban. A riporterek a pályaválasztásáról is kérdezték. Így fogalmazott:

„Először csak egy könyvet akartam írni, de nem akartam íróvá válni, mert nem akartam valaki lenni. Aztán, amikor felfedeztem, hogy a szöveg nem teljesen tökéletes, nekiálltam egy másiknak. Mert ki akartam javítani a Sátántangót. Az egész életem a helyesbítésekről szól.”

A svéd Királyi Akadémia csütörtökön kora délután jelentette be, hogy 2025-ben Krasznahorkai László kapta az irodalmi Nobel-díjat. Az indoklás szerint életműve látnoki erejű, és az apokaliptikus terror közegében is megmutatja a művészet erejét. A méltatás a közép-európai prózahagyományt említi – Kafkától Thomas Bernhardig –, és kitér arra is, hogy kínai és japán utazásai több művét is inspirálták.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk