News here
hirdetés

JÖVŐ

„Rettentő veszélyt” jelent az emberiségre a Facebook metaverzuma a kritikusok szerint

Mark Zuckerberg azt mondta, a metaverzum maga lesz a „testet öltött” internet.

Link másolása

hirdetés

Mark Zuckerberg nemrégiben bejelentette, hogy közösségimédia-hálózatból „metaverzum céggé” fejlesztené a Facebookot a következő öt évben. Zuckerberg a metaverzumot úgy jellemezte, mint a „testet öltött” internetet, amiben nemcsak tartalmat fogyaszthatunk, hanem valóban „benne lehetünk”.

A projekt célja tehát az, hogy létrejöjjön egy olyan magával ragadó virtuális valóság-béli környezet, amelyben az emberek kapcsolatba léphetnek egymással, illetve az őket körülvevő mesterséges világgal. Nos, aki azt gondolja, hogy ez az ötlet olyan, mintha egyenesen a Black Mirror című disztópikus sorozat írói szobájából jött volna, az nincs egyedül: az elmúlt időszakban többen is kifejezték aggodalmukat az ötlettel kapcsolatban – írja az IFLScience.

Az egyikük Dr. David Reid, a Liverpool Hope Egyetem mesterséges intelligencia és térbeli számítástechnika professzora volt, aki azt mondta: úgy véli, hogy a metaverzum izgalmas lehetőségekkel szolgálhat az emberiség számára, de fennáll annak a veszélye, hogy drasztikusan elmélyíti a közösségi médiával és az internettel kapcsolatos, jelenleg is meglévő problémákat, például az adatvédelmi aggályokat és az internetes zaklatást.

„A metaverzum hatalmas változásokat hozhat – fantasztikus előnyökkel, ugyanakkor félelmetes veszélyekkel is jár. És egy rendkívül összetett rendszerre van szükségünk ahhoz, hogy felügyelni tudjuk”

– mondta Dr. Reid.

hirdetés

„Az emberek már most aggódnak amiatt, hogy a Twitter milyen nagy befolyást gyakorolhat a politikára… De gondoljunk bele: egy teljesen magával ragadó környezetben mennyivel nagyobb befolyással lehetünk az emberekre?” – tette fel a kérdést a professzor, arra utalva, hogy a metaverzum lehetőséget nyújthat arra is, hogy valakit „elszállítsunk” egy háborús övezetbe, és megmutassuk neki, pontosan mi folyik ott.

Dr. Reid azzal kapcsolatban is kifejtette az aggályait, hogy a metaverzum a jelenleginél is jobban megemelheti a közösségi média használatával töltött időt, valamint az online zaklatások számát is.

„Megvan benne a lehetőség, hogy sokkal, de sokkal szélsőségesebb legyen. Az elmélyülés zsigeri élménye kivételesen érzelmes lehet” – mondta.

De, ami szerinte a leginkább aggasztó, az az, hogy ez a technológiai fejlődés elmoshatja a határvonalat a virtuális világ és a valóság között. „Bárki lesz ennek a valóságnak a mestere, soha nem látott mennyiségű adathoz férhet hozzá – és rendkívül sok hatalomhoz” – jegyezte meg, majd hozzátette: „Aki a metaverzumot irányítja, alapvetően az egész valóságot fogja irányítani.”

„Sok jelenlegi MR (Mixed Reality, vagyis kevert valóság) prototípus rendszer rendelkezik arc-, szem-, test- és kézkövető technológiával. Legtöbbjük kifinomult kamerával működik, sőt néhányan még elektroenkefalogramos (EEG) technológiát is alkalmaznak az agyhullám-mintázatok felvételére. Más szóval, minden, amit csinálsz, nyomon követhető az MR-ben. Az így generált adatok hatalmasak lesznek… És rendkívül értékesek” – hangsúlyozta a professzor, majd azt mondta: „Ezért van szükségünk egy olyan rendszerre, amely ezt az egészet ellenőrzi. Egyetlen vállalat sem gyakorolhat teljes ellenőrzést.”

Dr. Reid nincs egyedül az aggodalmaival. A metaverzum másik hangos kritikusa Roger McNamee, a Facebook egy korai befektetője, aki a novemberben Lisszabonban tartott webes csúcstalálkozón azt mondta: szerinte a metaverzum projekt legfőbb célja, hogy a Facebook elterelje a figyelmet egykori alkalmazottja, Frances Haugen vallomásáról, aki azt állítja, a cég pontosan tudja, mennyire károsak a termékei, de a kutatási eredményeket a nagyobb profit érdekében eltitkolja.

„Nem szabad megengedni, hogy a Facebook disztópikus metaverzumot hozzon létre” – mondta McNamee a BBC-nek. „Nem szabadna engedni, hogy a Facebook mindentől függetlenül hozzon döntéseket. Ott kellene állnia mellette egy szabályozó szervezetnek, hogy előzetesen jóváhagyja mindazt, amit a cég tesz. Az általuk okozott kár mértéke ugyanis már most felbecsülhetetlen” – tette hozzá.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

hirdetés

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

hirdetés

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

hirdetés

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

hirdetés

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

hirdetés

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

hirdetés

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: