JÖVŐ
A Rovatból

„Nagyon gyanús volt, hogy néhány dolgozatot a ChatGPT írt” – egyre komolyabb gond az egyetemeken a mesterséges intelligencia

A ChatGPT által írt dolgozatokkal le lehet ugyan bukni, de a csalást lehetetlen bizonyítani - mondja Gerevich András, aki forgatókönyvírást tanít az egyik magyar egyetemen. Új sorozatunkban annak járunk utána, mi is a helyzet ezen a fronton a hazai oktatásban.

Link másolása

A Stanford Egyetem kutatói egy nemrég megjelent tanulmányukban arra jutottak, hogy az amerikai középiskolákban nem nőtt a csalások száma a ChatGPT megjelenése óta. Az általuk vizsgált 40 iskolában a diákok 60-70%-a számolt be arról, hogy valamilyen módon csalt a dolgozataiban az előző egy hónapban, de ez a szám megegyezett a ChatGPT megjelenése előtti értékkel.

A kutatók ugyanakkor nem vizsgálták, mi a helyzet az egyetemeken. Új sorozatunkban magyar oktatókkal beszélgetünk a tapasztalataikról. Elsőként Gerevich Andrással, aki költő, műfordító, forgatókönyvíró, és nem mellesleg egyetemen is tanít.

– Találkoztál már ChatGPT-vel írt dolgozatokkal?

– Most futottam bele először. Húsz diákom volt egy szemináriumon, és mindenkinek le kellett adni szemináriumi dolgozatot. Nagyon gyanús volt, hogy néhányat a ChatGPT írt. Általában kreatív tárgyakat tanítok, forgatókönyvírást, ahol a diákok nem akarják megíratni a munkájukat ChatGPT-vel, de ez most elméleti jellegű beadandó volt.

– Hogy lehet ezt kiszúrni?

– Valamennyire én is használom a ChatGPT-t. Úgy fogom föl, mint Google egy intelligensebb verzióját. Tehát információforrásként használom, ezért ismerem, hogy milyen típusú szövegeket hoz létre.

A mondatszerkesztése eléggé monoton, ezt könnyű felismerni, mert az emberi mondatok sokkal változatosabbak, rövid és hosszú mondatok váltogatják egymást, a szövegek játékosabbak.

Néhány diáknak a dolgozatán viszont azt a monoton mondatszerkesztést vettem észre, ami a ChatGPT sajátja. Külföldi diákok, angolul írnak, de az órai megszólalásaikból nagyjából érzékelem, hogy ki mennyire tud angolul, és feltűnt, hogy sokkal jobb angolsággal van megírva néhány dolgozat, mint amit a diák maga írna. Ezek például jelek.

Igazából ez semmire nem bizonyíték, hiába mondom, hogy szerintem ezt nem te írtad, nem tudom bizonyítani. Innentől pedig nem vádolhatom meg semmivel.

Ráadásul az is előfordulhat, hogy az ember ír egy szöveget és a ChatGPT-vel, de megszerkeszti. Velem is megtörtént, hogy angolul kellett valakinek ajánlólevelet írnom, és tudom, hogy az amerikai ajánlóleveleknek van egy jellegzetes stílusa. Nagyon kevés időm volt, ezért írtam egy teljesen átlagos ajánlólevelet angolul, majd beraktam a ChatGPT-be, hogy javítsa fel a stílusát. Teljesen jó munkát végzett. Tartalmilag én írtam, , mégis a végeredmény egy MI által generált szöveg lett. Tehát a diákot amiatt sem gyanúsíthatom meg, hogy túl jó angolsággal van a szöveg írva, mert lehet, hogy ő is csak a szöveg angolságát, stílusát javította fel a ChatGPT-vel. Ettől még lehet, hogy a saját gondolatait írta meg a szövegben, csak a rosszabb angolságát korrigálta így. Mindebből látszik, mennyire nehéz ezzel kapcsolatban egy tanár helyzete.

– Mi lehet a megoldás?

– Valószínűleg az intézménynek kell kiadni egy direktívát, hogy nekem, mint tanárnak ilyenkor mit kell csinálnom. Nem emlékszem, hogy valaha is kaptam volna ilyet, bár ez igazából eléggé friss probléma. Két dolog van, amit az emberek javasolni szoktak ilyenkor.

Az egyik megoldás, hogy szóban kell feleltetni, mert akkor pontosan fel tudja mérni, hogy mennyit tud a diák, illetve, hogy az órán írat dolgozatot, és kézzel kell megírják.

Az MI használata azért is nehezen tetten érhető, mert olyat csak a legügyetlenebb diákok csinálnak, hogy szöveget generálnak, és azt egy az egyben beadják. A diákok nagy része azt csinálja, hogy a GPT-vel írat szövegeket, amiket aztán megszerkeszt, átír, jó esetben beleírja a saját gondolatait, variál rajta, a végeredmény pedig egy eredetinek tűnő szöveg, amelynek a 80 százalékát mégsem ő alkotta, hanem a mesterséges intelligencia, és csak 20 százaléka a saját szellemi termék. Sajnos sok diák nem olvassa el a munkájához szükséges könyveket, háttértanulmányokat, hanem a ChatGPT-től lekéri a megfelelő információkat a szakirodalomról, az pedig összefoglalja neki tíz mondatban, és azt használja fel a dolgozatában. Így nem kellett elolvasni a 420 oldalas tankönyvet. Biztos, hogy sok ilyen dologra lehet használni, ami utólag nem mutatható ki.

Gerevich András (fotó: Wikipédia)

– Amióta világ a világ, a diákok egy része minden rendszerben próbálta megúszni a nehéz dolgokat. Elbliccelték, kölcsönkérték, lemásolták. Amikor annak idején bejött a számológép, tűzzel-vassal próbálták tiltani, aztán rájöttek, hogy például a matematika nem számológépes műveletek megoldásából áll, hanem a gondolkodásból.

– A tiltás az tényleg nem fog menni, de a matematikában is az van, hogy tudod, hogy az adott feladatot milyen módon oldd meg, és tényleg csak a számolásra használod a számológépet. De ha magát a feladatot írod be a ChatGPT-be, és rögtön ott a megoldás, akkor abba nulla gondolat ment bele.

Az a veszély ebben, hogy az emberi agy eltompul. Az oktatásnak az a célja, hogy inspirálja a diákot, megtanítsa, hogyan használja az agyát, megtanítsa gondolkodni, és ez meghiúsul.

Mert ezzel pont ezt kerülheti el a diák, nem kell gondolkodnia. Csak fölteszi a kérdést, például: írj egy esszét a világháború okairól ilyen, meg olyan szemszögből. Igazából az az egy gondolatnyi erőfeszítés ment bele, hogy a jó kérdést kellett feltenni, hogy a megfelelő választ írja meg a ChatGPT. Ez tartott három percig. Évtizedek óta itt lebeg közöttünk az a félelem, hogy a túl sok tévézés és internethasználat miatt az embereknek egyre tompább az agya, és az okostelefonok, meg az internet miatt az emberek nem tudnak fókuszálni. Régen, száz éve még az emberek regényeket olvastak, és az megtanította őket koncentrálni.

Az internet, az okostelefon pont ez ellen megy, azaz a mai fiatalok nem tudnak úgy fókuszálni, az agyukat nem tudják úgy használni, mint az elődeik, akiknek még az olvasás kondicionálta az agyát. És a Chat GPT-nek is pont az a veszélye, hogy ezt a fókuszált figyelmet megszünteti.

Ez nem egy velünk született adottság, hanem a tanulási folyamat során sajátítható el.

Megkérdeztük a témáról a ChatGPT-t is

– Szerinted tényleg veszélyes a ChatGPT-t használni a diákoknak az egyetemi dolgozatok megírásánál?

ChatGPT:

– Nem feltétlenül veszélyes, de fontos az önálló munka. Használhatod segítségként, de ne hagyj fel az egyéni gondolkodással és kutatással.

– Sokan a szakdolgozatukat is ezzel írják meg, mondjuk ezt elég könnyű kiszúrni.

ChatGPT:

– Igen, az egyediség fontos. Az iskolai szabályokat tartsd be, és biztosítsd, hogy a munka a saját gondolataidat tükrözze.

– Azért érdekel, mert beszéltem egyetemi oktatókkal, akiknek ez most nagy probléma, hogy mit kezdjenek ezzel a technikával.

ChatGPT:

– Értem. Az oktatókkal való egyeztetés segíthet megállapítani a szabályokat és a használati irányelveket. Az egyértelmű kommunikáció kulcsfontosságú.

Anyám mesélte, aki most 80 éves, hogy amikor egyetemista volt, tízen voltak egy egyetemi csoportban, és mindenki minden kötelező olvasmányt elolvasott. Ha valaki nem olvasott el valamit, az elég nagy szégyen volt. Amikor én voltam egyetemista, akkor a diákoknak mondjuk a fele olvasta el a kötelező olvasmányokat, de akkor is még mindig voltunk, akik elolvastuk, és tudtunk az órán beszélni róla, volt véleményünk, és ezek jó órák voltak.

Most megkérdeztem egy, az ELTE Bölcsészkarán tanító egyetemi tanárt, hogy a diákok hány százaléka olvassa el a kötelezőket, és azt mondta, hogy jó, ha húsz.

Tehát nem arról van szó, hogy mindig is volt, hanem arról van szó, hogy ez fokozódik és erősödik.

– Kérdés, mi lesz akkor, ha a mesterséges intelligencia a változatos mondatszerkesztést is tökéletesen elsajátitja.

– Van ez a vicc, amit szoktak mondani, hogy úgy képzeltük el a mesterséges intelligenciát, hogy majd a robotok fognak takarítani, és elvégzik az fizikai munkát, az emberek pedig megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy mindenki szellemi munkát, értelmiségi munkát, művészi munkát végezzen. De pont a fordítottját látjuk.

Most már a mesterséges intelligencia írja a szövegeket, végzi el a szellemi munkát, festi a festményeket, készíti a filmeket.

Filmes területen is nagy pánik, hogy majd befotózzák az ember arcát, és megcsinálják nélküle a filmet, úgy, mintha ő játszotta volna el a szerepet, de valójában megszűnik a színészet. Pont ezeket a munkákat veszi át a mesterséges intelligencia, és akkor az emberek meg elmennek árufeltöltőnek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Tudományos szenzáció: először beszélgettek bálnával az emberek
Az Alaszka partjainál úszkáló púpos bálna 36 alkalommal válaszolt a kutatók üzenetére. A SETI szerint ez mérföldkő lehet majd az űrlényekkel kommunikálásban is.

Link másolása

Először beszélgettek emberek egy bálnával, derül ki a BBC beszámolójából. A SETI Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai még 2021-ben próbáltak kapcsolatba lépni Alaszka partjainál a bálnákkal.

A hatfős tudóscsoport víz alatti hangszórókkal felszerelkezve bonyolódott üzengetésbe egy púpos bálnával. Először lejátszották a púpos bálnáknál korábban megfigyelt üdvözlő hangsort, amire legnagyobb megdöbbenésükre egy Twainnek nevezett bálna válaszolt. A következő 20 percben a bálna összesen 36 alkalommal reagált a tudósok üzenetére. Ebből jó néhány üzenetváltást meg is lehet hallgatni a BBC videójában.

Bár a különös társalgás tudományos mérföldkőnek számít, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatás még csak gyerekcipőben jár. A tudóscsoport azt tervezi, hogy a következő alkalommal variálják az állatoknak küldött üzeneteket.

Mivel a púpos bálnák éneke a legösszetettebbnek számít az állatvilágban, a földönkívüli intelligencia kutatásával foglalkozó SETI kutatócsoport abban bízik, hogy kommunikációjuk megfejtése segíthet a marslakókkal történő esetleges jövőbeni kommunikációban is.

Link másolása
KÖVESS MINKET: