News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Már csupán a Föld 2,8%-a érintetlen vadon - a nagyragadozóinkat nálunk is mindenhol kiirtották

Emiatt a Kárpát medence ökológiai egészsége is sérült, de lenne megoldás - állítja Erdős László, az Ökológiai Kutatóközpont munkatársa.

Link másolása

hirdetés

Nemrégiben jelent meg egy tanulmányarról, hogy

mára mindössze a szárazföldi területek 2,8%-a maradt érintetlen. A kutatók azokat a területeket sorolták ide, amelyeken 1500 óta ugyanazok a fajok élnek.

"Nem jó az 1500, de nincsen jobb nála. Azért vették ezt az évszámot alapul, mert 1500-tól vannak olyan adataink, amelyek többé-kevésbé elfogadhatóak és elemezhetőek" - magyarázta a Szeretlek Magyarországnak Erdős László, az Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat kutatója.

"Több tízezer évig, de legalább tízezer évig vissza kellene menni, de egyszerűen nincsenek adatok, így csupán maradványokból lehet valamire következtetni. Ez a cikk a nagyobb testű állatokra összpontosított. Ott meg lehet mondani, hogy nagy valószínűséggel mi történt, ráadásul, ahol a nagyobb testű állatok érintetlenek, ott szinte minden más is érintetlen."

Az érintetlen vadon nem azt jelenti, hogy az adott területen még nem járt ember, hanem azt, hogy ökológiai integritás szempontjából még egészségesnek mondható.

"Ma már nincs olyan terület, ahol nincs valamilyen szintű légszennyezés, de ahol ez még elenyésző, ott ugyanúgy működik a rendszer, mintha nem lenne légszennyezés." - mondja Erdős László.

hirdetés
A mérsékelt övezeti lombhullató erdőkben globálisan nagyon kevés terület érintetlen. A Kárpát-medencét a tanulmány nem említi, vagyis itt nincsen ilyen értelemben vett vadon.

"Ezzel egyet kell, hogy értsek, ugyanis a nagy ragadozóinkat mindenhol kiirtották. Már nincsen meg az az ökológiai egészség a Kárpát-medencében, ami lehetne. Ez esetleg Észak-Magyarországon állhatna helyre, hogyha a nagyragadozókat engednénk visszatelepedni. A medve, a hiúz és a farkas elvileg védett állatok, de sajnos vannak olyanok a vadásztársadalomban, akik ezzel nem foglalkoznak. Ezeket az állatokat rendszeresen kilövik, amikor visszatelepülnek."

A nagyragadozóknak nagy területre van szükségük, ahol elenyésző az emberi tevékenység. Ez több tíz négyzetkilométert is jelenthet.

"A farkasoknak már nincsenek ilyen igényeik, nekik nem kellene ilyen nagy területeket biztosítani, ők jönnének is vissza, ha nem lőnék ki őket. Szükség lenne védett területekre, ahol viszonylag kicsi az emberi jelenlét, meg olyan erdőkre, ahol természetközeli erdőgazdálkodás folyik. Másra nem lenne szükség, de fontos, hogy a közelben élő emberek elfogadják azt, hogy a közelben farkasok élnek. A farkas az emberekre nem, de a háziállatokra veszélyesek, azokat meg kellene védeni. A medvéknél is fontos lenne felkészítés. Ha elég sok védett terület lenne, meg viszonylag érintetlen erdő, akkor visszajönnének."

Jelenleg is vannak jó szerkezetű védett erdőink, ráadásul a vadállomány, amivel a farkasok táplálkoznának, az megvan.

"Olyan erdőgazdasággal művelt területre volna szükség, amely tartós erdőborítást eredményez, vagyis a természetes folyamatokat próbálja utánozni. Az ilyen természetközeli erdészetet kellene jobban elterjeszteni.”

Egyes számítások szerint húszpercenként kihal egy faj a Földön. Az ökológiai rendszerek megbomlása végzetes károkat okoz, amelynek a következményeit még a szakemberek sem tudják felmérni.

"Minden fajnak van szerepe az életközösségekben. Minél több faj tűnik el, annál inkább sérülnek az életközösségek, annál nagyobb az esélye, hogy olyan faj tűnik el, amely nagyon fontos. Mindez beindíthat egy dominó effektust, vagyis hogyha egy eltűnik, akkor az összes többiben valamilyen változás áll be. Valamelyik eltűnik, valamelyik túlszaporodik."

Az életközösségektől az emberiség nem csupán élelmiszert és faanyagot kap. Az ökoszisztéma szabályozza az éghajlatot, gondoskodik a szén-dioxid megkötéséről, óvja a talajt az eróziótól, és megvéd a kártevőktől. Amikor az életközösségek sérülnek, ezek mind-mind károkat szenvednek.

"Minden évben egyre rosszabb a helyzet. Ezek pénzre nagyon jól lefordítható szolgáltatások, meg is lehet becsülni. 1997-ben kiszámolta egy kutatócsapat, hogy a világ összes ökoszisztémájának, vagyis az egész bioszférának mennyi a pénzbeli értéke. A világ összes gazdaságának teljesítőképessége, vagyis GDP-je körülbelül a fele volt annak, mint amit az élővilágtól kapunk."

A fajok kihalásával és az életközösségek sérülésével mindez veszélybe kerül.

A tanulmány szerint a kutatók több olyan helyet találtak, ahol a normális ökoszisztéma működéshez pár faj hiányzik. Ezek visszatelepítésével helyre lehetne állítani az életközösségeket.

"Ily módon az általuk kiszámított 2,8% körülbelül 20%-ra lenne növelhető. De volt, aki ezt már kritizálta, hiszen a módszerük nem veszi figyelembe a klímaváltozást. Ha most elkezdjük a visszatelepítést, akkor is években, évtizedekben mérhető ennek a sikere. Addigra ki tudja, hol fog tartani a klímaváltozás, ezért lehet, hogy nem is lesz sikeres. Mire visszatelepítenénk egy fajt, annyira megváltozhat az éghajlat, hogy lehet, hogy kudarcot vallanánk, vagy már más fajok is eltűnnének addigra. A világ egy szakembere sem látja előre, hogy mi lesz a klímaváltozással húsz év múlva."

A fajok visszatelepítése ugyanakkor nem reménytelen. Erdős László szerint mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy ha nem is érjük el a kitűzött 20%-os célt, legalább megközelítsük azt.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Már idén elkezdik árulni a világ első napelemes autóját, borsos ára lesz
Több mint 600 kilométert tesz meg egy feltöltéssel, és akár hónapokig használhatjuk egy huzamban.

Link másolása

hirdetés

Már novemberben megkezdi a Lightyear nevű holland cég a világ első, sorozatgyártásra kész napelemes autójának a kiszállítását – írja a Guardian.

A Lightyear 0 elnevezésű napelemes szedán 250 ezer euróba, átszámítva több mint 100 millió forintba fog kerülni az első vevőknek.

Az autót 5 négyzetméternyi, ívelt napelem borítja, amely vezetés- vagy várakozás közben tölti a kocsi akkumulátorát.

Roel Grooten, a cég vezető mérnöke szerint nagyon gondosan kellett kialakítani az autót, hogy az a lehető legnagyobb energiahatékonysággal tudjon működni. „Ha azt a mennyiségű energiát, amit ezeken a paneleken gyűjteni tudunk, bármelyik olyan autóhoz használnák fel, amelyik háromszor annyi energiát igényel, használhatatlanná válna” – fogalmazott.

A cég szerint a Lightyear 0 átlagosan kb. 624 km-t tud megtenni két töltés között. A Lightyeart jelenleg Hollandiában tesztelik. A tesztelők átlagosan kevesebb mint 35 km-t tesznek meg naponta. Így két hónapig tudják vezetni a kocsit anélkül, hogy hálózatról tölteniük kéne. De olyan helyeken, ahol többet süt a nap, mint például Portugáliában vagy Spanyolországban akár hét hónapig is használható a jármű egy feltöltéssel. .

Az azonban kérdéses, hogy megtérül-e a cég innovatív, de kockázatos projektje.

„A kérdés az, hogy a valóságban megéri-e [megvenni]? A koncepció nem rossz. De nem tudjuk, hogy a technológia alkalmas-e arra, hogy gazdaságilag fenntartható legyen” – mondta Jim Saker, a Loughborough Egyetem oktatója.

hirdetés
Videó: A jármű tesztelése


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
A jövő hotele egy mesterséges intelligencia által vezérelt repülő lehet, amely 5000 vendéget képes fogadni
A repülő szálloda megálmodója impozáns videóban mutatja be ötletét. Sokak szerint azonban ezt nem lehet és nem is szabadna megvalósítani, mert borítékolható lenne a katasztrófa.

Link másolása

hirdetés

Egészen futurisztikus szállodaötlettel állt elő egy jemeni tudományos kommunikátor és videóproducer. Egy égi hotelt álmodott meg, amely valójában egy óriási repülő, amely akár 5000 vendéget is képes elszállásolni.

Hashem Al-Ghaili Sky Cruise névre keresztelt szállodájának alapja egy 20 nukleáris meghajtású motorral felszerelt, mesterséges intelligencia által vezérelt gép lenne, amely soha nem szállna le.

Vagyis az utasok csak úgy juthatnak fel rá, ha egy hagyományos repülő odaszállítja őket. Sőt, még a javításokat is repülés közben végeznék el a gépen.

A fedélzeten a szobák mellett egy hatalmas bevásárlóközpont, több moziterem, edzőterem és medence is helyet kapna, de esküvői helyszínként is szolgálhatna.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mikor indulhat újtára az első „felhők feletti futurisztikus hotel” (ahogy a megálmodója nevezi), de már készült róla egy promóvideó, ami igencsak lenyűgözte az embereket. Számos kommentelő azonban úgy véli, hogy a Sky Cruise esetében borítékolható lenne a katasztrófa. Többen is felvetették, hogy nem lenne okos dolog nukleáris reaktort tenni olyasmire, amely elromolhat és lezuhanhat. Más azt írta, hogy a hotelt valószínűleg csak a leggazdagabbak tudják majd megfizetni, talán egy ilyen gépen akarják majd megúszni az apokalipszist. Sokak szerint viszont a repülő hotel ötletét soha nem lehet megvalósítani, már csak a fizikai korlátok miatt sem.

Forrás: LadBible

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
Atomreaktort telepítene a Holdra a NASA, ami a holdbéli élet alapja lehetne
Mini atomreaktorok töltenék a holdjárókat és holdbázisokat, de innen lenne energia a különböző kutatások lebonyolításához is.
Fotó: NASA - szmo.hu
2022. június 26.


Link másolása

hirdetés

Egy lépéssel közelebb került a NASA ahhoz, hogy hamarosan elérhető legyen az atomenergia a Holdon, írja a New York Post. Az űrügynökség és az amerikai energiaügyi minisztérium háromra szűkítette azokat a koncepciókat, melyek közül majd kiválasztják a Földtől 384 ezer kilométerre megvalósuló energiarendszert.

A tervek szerint ezek az atomreaktorok teszik majd lehetővé a holdjárók töltését, biztosítják az energiát a kutatásokhoz és általában a holdi élethez. A tudósok szerint a technológia már az évtized végére, az Artemis-űrprogram keretében elkészülhet.

A NASA elképzelései szerint olyan 40 kW-os, egyenként 5 millió dollár (1,9 milliárd forint) értékű rendszer terveznének, mely legalább tíz évig működne a holdi körülmények között. Az ilyen teljesítményű atomreaktor nagyjából harminc háztartás teljes körű ellátáshoz elegendő tíz éven keresztül.

A NASA szakértője szerint a kellő mennyiségű energia nélkülözhetetlen lesz a jövő űrkutatásában. Jim Reuter úgy véli, hogy a felszíni maghasadásos energiaellátó rendszer viszonylag kicsi és könnyű lesz a szóba jöhető többi megoldáshoz képest. Ráadásul állandó energiaellátást biztosítanak függetlenül a napfénytől, a helytől vagy egyéb környezeti feltételektől függetlenül.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Három hónapon belül elkészülhet Elon Musk humanoid robotja
Az Optimus eleinte csak nagyon egyszerű feladatok elvégzésére lesz alkalmas, de később akár saját személyisége is lehet.

Link másolása

hirdetés

A tervek szerint szeptember 30-án mutatja be Elon Musk a Tesla első humanoid robotját, írja a Daily Star. Ha minden jól alakul, akkor a vállalat hagyományos mesterséges intelligencia napján (AI Day) jelenhet meg először az Optimus néven emlegetett robot prototípusa.

Az 57 kilogramm súlyú Tesla Botot 172 centiméter magasra tervezték. A szerkezet akár 69 kilogrammot is képes lehet helyből felemelni, és 21 kilogramm súly cipelésére alkalmas. A kiszivárgott hírek szerint a humanoid szerkezetet ellátják robotpilóta üzemmóddal, de az arcán található képernyő segítségével is vezérelhető lesz.

Optimust úgy tervezték, hogy kamerák és érzékelők segítségével elemezze a környezetét, majd az információk alapján képes megtervezni az útvonalát. Szakértők szerint ugyanakkor még tíz évnél is jóval több kell ahhoz, mire bármely robotokat fejlesztő cég berendezése képes lehet arra, hogy boltba menjen a tulajdonosa helyett.

Elon Musk hasonlóképpen nyilatkozott a cége legújabb fejlesztéséről és azt mondta, a Tesla Bot kezdetben csak egyszerű feladatok elvégzésére lesz alkalmas. Brit újságíróknak elmondta: reményei szerint szeptemberre elkészül a prototípus, amit a hónap végén már be is mutatnának.

Musk korábban Lex Fridman podcastjában arról beszélt, hogy robotjainak a jövőben akár a saját személyisége is lehet. Ez azonban csak úgy alakulhat ki, hogy az egyes szerkezetek tulajdonosainak is megfeleljen.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: