ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Így formálják a Disney-mesék a gyerekek világnézetét és személyiségét

A lehetséges negatív és pozitív hatások csokorba szedve.


A kérdésre a választ leginkább az elmúlt években munkába álló generációkon lehet lemérni, hiszen mi vagyunk azok, akiket nagy valószínűséggel a videómagnó nevű, akkoriban népszerű "digitális bébiszitterre" bíztak az egy-két órányi szusszanásra vágyó szüleink.

Persze előtte is hallottunk már Disney-meséket könyvekből felolvasva, ám teljesen más lehet a hatás, ha egy történetet újra és újra végignézel és a hallottakat, látottakat öntudatlanul is saját értékrendedbe építed.

A kis hableány 30 évvel ezelőtt jelent meg és kevesebb mint hat hónappal később máris videókazetta-formát öntött.

Ez nagy áttörés volt a Disney számára, hiszen általában éveket vártak azzal, hogy egy-egy filmet megjelentessenek VHS-en is.

Az ezt követő mesék - A szépség és a szörnyeteg, az Aladdin, Az oroszlánkirály, a Pocahontas és az első kettő Toy Story - aztán szintén a mozis megjelenést követő egy éven belül érkeztek.

Majd berobbant a DVD. A Disney első animációs videója szintén az újra megjelent A kis hableány lett, 1999-ben.

A DVD-ket nem kellett tekergetni és nem is romlott meg a minőségük a gyakori használattól, ezért valójában ők váltak a legtökéletesebb "elektronikus bébiszitterré".

De vajon a Disney erkölcs-, sztereotípia- és varázslatkoktélja tartós hatással volt a felnőttek azon generációjára, akik gyermekként ezeken a filmeken nevelkedtek?

És befolyásolhatja-e például azt, hogy miként viszonyulunk életünk párjához, vagy hogy hogyan viselkedünk a kollégáinkkal a munkahelyünkön, vagy akár a jövőbeli karrierünket?

"A Disney meglehetősen áthatja a modern kultúránkat. Az otthoni videók újra és újra bemutatták a gyerekeknek a Disney-filmek gondolatait. Ha fiatal koruktól kezdve voltak kitéve ezeknek a benyomásoknak, akkor hatással is voltak rájuk"

- jelenti ki Martyn Griffin, aki a munkahelyi és szervezeti kulturális felfogást vizsgálja az Egyesült Királyság Durhamo Egyetemén.

A felszínen ezek a rajzfilmek ártatlan szórakozást nyújtanak, ám néhány kutató aggódik a tudatalatti tanulságaikat illetően.

A leggyakoribb kritika talán azt éri, ahogyan ezek az alkotások a múltban ábrázolták a nemi, faji és kulturális sztereotípiákat.

Az Aladdin nyitódalában, az 'Arabian Nights'-ban (vagyis arab éjszakákban) például az eredeti, 1993-as kiadásban szerepelt az a sor, hogy "ahol levágják a füled, ha nem tetszik nekik az arcod". A Disney később megváltoztatta a dalszöveget.

Egyes kutatók a nők Disney-mesebeli ábrázolását különálló korszakokra osztják.

Először a "domestic", vagyis háztartásbeli korszak volt megfigyelhető.

Ekkor az olyan főszereplők, mint Hófehérke, Csipkerózsika vagy Hamupipőke, elsősorban a házimunkára, az otthonra koncentráltak, gyakorta takarítottak és általában tudatosan vagy tudatalatt arra vártak, hogy megmentse őket egy férfi.

Aztán jött Ariel lázadó, new-age fázisa a Kis hableánnyal, Aladdin Jasmine hercegnőjével, Pocahontasszal és Mulannal.

Ebben az időszakban a Disney női szereplői egyre függetlenebbé váltak, igyekeztek megszabadulni a társadalom béklyóitól. Illetve Ariel feláldozta a hangját is annak érdekében, hogy azzal az emberrel lehessen, akit szeret.

"A szimbolizmus itt nagyon erőteljes. Ahhoz, hogy megnyerje a herceg szeretetét, el kell veszítenie a gondolatait és az intelligenciáját, a függetlenségét és az identitását"

- írta Mia Adessa Towbin a Colorado Állami Egyetem családtudományi osztályán készített tanulmányában.

Noha a történetet eredetileg Hans Christian Andersen írta, a kutatók szerint sok hősnő számára megfelelő metafora lenne, hogy "senki nem hallgatja meg szavaikat".

A kis hableány és az azt követő öt film egy másik növekvő tendenciát is mutat: a női szereplők elkezdenek kevesebbet beszélni.

Annak ellenére, hogy főszereplő, a női karakter a játékidő mindössze 32%-ában beszél A kis hableányban, a Pocahontasban a szöveg csupán 24%-a az övé és Mulan-ban 23%. Az Aladdinban a női karakterek mindössze 10%-át kapták meg a párbeszédeknek.

Carmen Fought és Karen Eisenhauer, az észak-karolinai állami egyetem nyelvészei, akik megfejtették az előbbi számadatokat, arra is rájöttek, hogy ugyanezekben a mesékben a férfi karakterek sokkal gyakrabban uralkodnak a női karakter felett, mint fordítva.

Ha mégis a nők irányítottak, sokkal udvariasabbab tették, mint a férfiak.

Mások szerint a női szereplők bizonytalanságának szintje a párbeszédeikben szintén növekedett.

A kritikusok szerint ez egy olyan erős üzenetet sugároz a kisgyermekek számára, amely megerősíti a régóta fennálló nemi sztereotípiákat.

Sarah Coyne, a Brigham Youngi Egyetemem családi életet tanulmányozó kutatója tanulmányt készített, melyet saját lánya Disney-fogyasztásával kapcsolatos aggodalmai ihlettek.

A tanulmány pedig kimutatta, hogy a kétéves körüli fiatal lányokban a Disney-hercegnők felé mutatott elkötelezettség együtt járt a nemi sztereotípiákon alapuló viselkedéssel, egy évvel később pedig az alacsonyabb önértékeléssel.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hány éves korukban bírják legtovább a férfiak az ágyban
Friss kutatásban vizsgálták meg, hány percig tartanak az együttlétek különböző korosztályokban.


Nem titok, hogy a férfiaknál nagyban függ az életkortól az, hogy mennyi ideig tart nekik eljutni az orgazmusig. A szexjátékok eladásával foglalkozó Lovehoney most kiderítette, hogy különböző korosztályokban meddig bírják a férfiak az ágyban – számolt be róla a Metro.

2025-ben készített felmérésük szerint – amelyben az előjátékot nem vették bele a számításba –

a 18–24 éveseknél átlagosan 16,14 percig tartanak az együttlétek.

Az ebben a korosztályban megkérdezettek 5 százaléka azt mondta, 1-2 percig tart csak ki, de szintén 5 százalék vallotta azt, hogy minden aktusnál akár több mint egy órán keresztül is bírja.

A 25–34 éves férfiaknál az átlag 18,29 perc. Itt 21 százalék 11–15 perces átlagos időt mondott, 15% pedig 21–30 perc alatt jut el az orgazmusig.

„A kutatások azt mutatják, hogy az aktusok hossza a húszas évek végén–harmincas évek elején tetőzik, és ahogy a férfiak idősebbek lesznek, ez fokozatosan rövidül”

– mondja Sarah Mulindwa, a Lovehoney szakértője.

A 35-44 éveseknél enyhe csökkenés látszik: az átlag alig több mint egy perccel rövidül az előző évtizedhez képest. Erre a szakértő szerint az a magyarázat, hogy ebben a korban a férfiak már tapasztaltabbak, jobban kommunikálnak, ez pedig gördülékenyebbé teszi a szexet. A hátráltató tényező a stressz vagy a rendelkezésre álló idő rövidsége lehet, ezért érdemes az együttléteket akkorra időzíteni, amikor a legtöbb energia jut rá.

A 45–54 éves korosztályban nagyobb a visszaesés: az átlag 14,15 perc.

A megkérdezettek 25 százaléka 6–10 perc alatt ér a csúcsra, 18 százalék pedig 11–15 perc között jut el az orgazmusig. A szakértő elmondása szerint ennek legfőbb oka, hogy az ötvenes évekre a merevedés kevésbé kiszámíthatóvá válhat.

Az 55–64 éves férfiaknál már csak 11,3 perc az átlagos idő. Hatvan év felett már az egészségi állapot és a rendszeresen szedett gyógyszerek hatása is közrejátszhat abban, hogy nehezebb elérni az izgalmi állapotot, majd az orgazmust.

A 65 év felettiek már csupán átlagosan 8,15 percig bírják az ágyban.

A leggyakoribb tartomány a 6–10 perc (28%), a megkérdezettek 26 százaléka alig 3–5 percet mondott, 1 százalék viszont azt állította, hogy egy óránál tovább is tart eljutni a csúcsra.

A Lovehoney szakértője felhívta a figyelmet, hogy mindegyik életkorban a kommunkáció, a technika és az élvezet a legfontosabb, nem az, hogy mennyi ideig tart az együttlét.

Egy 2024-es felmérés szerint egyébként a heteroszexuális férfiak 95%-a azt mondja, hogy mindig vagy általában eljut az orgazmusig, míg a nőknél ez az arány 65%. A férfiaknál több tényező befolyásolja az orgazmusig tartó időt: számít, mennyi alkoholt iszik valaki, mikor szexelt legutóbb, és az életkor is.

„Összességében az adatok azt mutatják, hogy a nagyjából 10–15 perces szeretkezések a leggyakoribbak minden életkorban, a nagyon hosszú együttlétek pedig ritkák. De a legfontosabb tényezők a hozzáállás, a technika és a kommunikáció”

– hangsúlyozza a szakértő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tényleg nem viszik el kukát október 1-től, ha papír, vagy műanyag van benne? Mutatjuk az új szabály részleteit
Több ponton is fontos változások jönnek: nem mindegy, hogy hova dobjuk a papírt és a műanyagot, 2026 januárjától pedig a túlcsordult kukáért külön díjat kell fizetni.


Október 1-jétől módosul a kommunális hulladék gyűjtésének szabálya. A MOHU az általános szerződési feltételeiben rögzítette: „A Vegyes Gyűjtőedénybe papír-, üveg-, műanyag-, és fémhulladék nem helyezhető el kivéve, ha az

(a) folyadékot és Biológiailag Lebomló Hulladékot tartalmaz; vagy

(b) Vegyes Hulladékkal vagy más Hulladékkal összetapadt vagy összeragadt.”

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tiszta csomagolási karton, az újságpapír vagy a műanyag zacskó nem mehet a vegyes kukába.

De például a felvágottak csomagolópapírját vagy a tömlős sajt műanyag héját nem kell elmosni attól tartva, majd nem viszik el a kukát. És a tejfölös doboz miatt sem marad a ház előtt a teli kuka, ugyanis az ezekben lévő ételmaradék biológiailag lebomló hulladéknak számít.

A változás az „ÁSZF Közszolgáltatási résztevékenység (hatályos 2025.10.01-től)” pontban szerepel, és 2025. október 1-jétől lép életbe.

Emellett pedig vannak olyan változások, amelyek jóval súlyosabban érintik a lakosságot.

2026 januárjától ugyanis a túlcsordult kukák többlettartalmáért külön díjat kell fizetni,

és a háztartási mennyiségű sitt hulladékudvari lerakása fizetős lesz.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hogy mennyiért ebédelhetnek a debreceni BMW-gyár dolgozói
A konyha nyitott, a pultnál lehet sorban állni, és nem kötelező helyben enni: saját étel is hozható, melegítéshez több mikró és hűtő áll a dolgozók rendelkezésére.


A Vezess.hu is ott volt a debreceni BMW-gyár megnyitóján, és útközben benézett az üzemi étkezdébe is. Megnézték, milyen fogások közül választhatnak a dolgozók, és mennyit kell fizetni értük. Fotót is közöltek, melyről kiderül, hogy több ételnél két ár látható: a látogatóknak szóló normál és a dolgozói kedvezményes.

A kiemelt fogások és áraik:

  • Budapest sertésszelet petrezselymes burgonyával: 3 450 / 1 545 forint;
  • Rántott gomba rizzsel, tartárral: 2 915 / 1 010 forint;
  • Cigánypecsenye tepsis sültburgonyával: 3 450 / 1 545 forint.

A lap megjegyzi, hogy a

normál ár nem olcsó, dolgozói kedvezménnyel viszont már az.

A konyha nyitott, az alkalmazottak és a vendégek a kiszolgálópultnál állhatnak sorba.

Nem kötelező itt ebédelni: aki szeretne, hozhat otthonról ételt. Ehhez több mikrohullámú sütő és több hűtő is rendelkezésre áll, ezeket a dolgozók szabadon használhatják.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Vencel trükkje: így lehet egész napra feltankolni a SZIN fesztiválon
Nézd meg a cikkben található TikTok videónkat, hogy mi volt Vencel megoldása a túlélésre – és igen, a Lidl-ing külön jól jött hozzá. Ha még nem vagy feketeöves fesztiválozó, érdemes megismerned Vencel trükkjeit.


Egy fesztivál reggelén a legnagyobb kihívás sokszor nem a kedvenc koncertre való bejutás, hanem az, hogy újra lendületbe kerülj. A SZIN-en a koránkelők és a későnfekvők is ugyanazzal a problémával szembesülnek:

Korgó gyomor, fáradt test és az a bizonyos „Na jó, ma hogyan fogom végigcsinálni?” - érzés.

Vencel is pontosan így indult neki a napnak, amikor történt valami – de ezt videón is megörökítette, hogy akár Ti is lemásolhassátok az ő fesztiválmentő megoldását.

NÉZD MEG A VIDEÓT ITT!

@szeretlekmagyarorszag.hu #lidlmagyarorszag #szinfesztival #magyar #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Reggeli rántottával a startvonalon

A TikTok-videóban rögtön látszik, hogy Vencel nem a színpad felé vette az irányt, hanem a Lidlnél kötött ki. És milyen jól tette!

Nem valami gyors, összecsapott harapnivalót kapott, hanem egy meleg, frissen készült rántottát, amihez a tojást a Lidl FesztMarketjében vásárolta. Ráadásul úgy készítették el neki, ahogy ő szerette volna: sok sajttal, lágyan.

Ez egy fesztiválon olyan, mintha prémium szolgáltatást kapnál. A reggeli után Vencel szemmel láthatóan visszanyerte az energiáját, és a videóban is megjegyzi, hogy így már könnyebb nekiindulni egy teljes napnak. És tényleg: aki próbált már fesztiválon reggelizni, tudja, mekkora különbség, ha nem egy horrorárú szendvics vagy egy előző napról maradt félcsomag keksz az egyetlen opció.

Bevásárlás egész napra – horrorárak nélkül

A Lidl FesztMarket nem csak a reggeli miatt volt nyerő. Vencel gyorsan feltankolt pékáruból, gyümölcsből és üdítőből, így a nap további részére is bebiztosította magát. Az árakban nem volt semmi „fesztivál-felár”, minden ugyanannyiba került, mint egy bármilyen másik Lidl üzletben. A polcokon ráadásul nem csak a klasszikus „chips és kóla” kombó található: friss zöldségek, nemzetközi készételek és még vegán opciók is várják a vásárlókat.

Szett, kupon, bónusz – így lesz a fesztivál outfited is nyerő

A fesztiválon nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogyan nézel ki közben. Vencel már rutinos fesztiválozó, a Campuson már megtanulta, hogy megéri Lidl-ingben érkezni, mert így nemcsak extrává teszi a szettjét, hanem egy exkluzív Lidl Plus kupont is bezsebelhet. A kuponnal pedig Vencel desszertet is be tudott szerezni – és ki mondana nemet egy fagyira, amikor 30 fok van a Tisza-parton?

Aki pedig nem készül Lidl-ruhadarabbal, az sem marad hoppon: a helyszíni Gift Store-ban válogathat a menő merch cuccok közül. Sőt, ha valaki 2.500 Ft felett vásárol a FesztMarketben, ajándékba is választhat egy új darabot. A fotótükröknél pedig egy pillanat alatt le is lehet csekkolni, mennyire áll jól az új outfit.

Amíg a telefonod tölt, töltődj te is!

Délután, amikor már kezd erősen tűzni a nap, ki ne vágyna egy kis hűsölésre, megpihenésre a fesztiválos forgatagban?

Érdemes megkeresni a Lidl chillzónát és ott belehuppanni az egyik babzsákfotelbe – csak aztán nehogy az legyen a gondod, hogy nem is akarsz onnan felállni.

Amíg Te lazulsz, a telefonod töltődhet: itt ugyanis ingyenesen használható töltőpontokat is találsz. De ha mégis inkább aktív maradnál, akkor bepillanthatsz abba, hogy milyen lehet a Lidlnél dolgozni, akár még a cég HR-eseivel is beszélgethetsz erről. A hangulat itt teljesen olyan, mintha a fesztiválon belül lenne egy külön kis közösségi tér, ahol egyszerre lehet pihenni, játszani és persze új emberekkel találkozni.

És mi van akkor, ha valaki túl sokat vásárolt, és maradt a szatyor alján egy-két zsemle vagy gyümölcs? Jó hír, hogy a Lidl a SZIN-en is figyel a fenntarthatóságra: a megmaradt élelmiszereket nem dobják ki, hanem karitatív partnereknek ajánlják fel.

Vencel fesztiválozása végül úgy alakult, hogy nemcsak, hogy túlélte a nehezen induló napot, de a komfortra és a pénztárcabarát megoldásokra is rátalált a Lidlnél.

A cikk a Lidl támogatásával készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET: