hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Hivatalosan is új óceánja lett a Földnek

A Föld ötödik óceánja a Déli-óceán, ami az Antarktiszt körülvevő víztömeget jelöli.

Link másolása

hirdetés

A National Geographic 1915-ben kezdett el térképeket gyártani, azóta négy óceánt "ismert el" a bolygó felszínén: az Atlanti-, a Csendes-, az Indiai-óceánt, valamint a Jeges-tengert. 2021-től azonban egy ötödik óceánnal is bővül a lista, méghozzá:

a Déli-óceánnal, ami az Antarktiszt körülvevő víztömeget jelöli

- olvasható a magazin oldalán, szúrta ki a 24.hu.

A Déli-óceánt idén februártól az amerikai Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA) is hivatalosan elismeri.

A National Geographic Társaság geográfusa, Alex Tait elmondása szerint Déli-óceánt már jó ideje külön emlegetik a többitől tudósok, de hivatalosan ezt még senki sem ismerte el. A geográfusok már jó ideje folytatnak tudományos diskurzust arról, hogy az Antarktisz körüli vizeknek elegendő egyedi tulajdonságuk van-e ahhoz, hogy saját nevet adjanak nekik, vagy csupán a Csendes-, az Atlanti- és az Indiai-óceánok hideg nyúlványairól van szó.

A National Geographic Társaság térképpolitikai bizottsága már évek óta tárgyal arról, hogy elismerje-e hivatalosan is a Déli-óceánt, főleg, mert a tudományos szférában és a sajtóban is egyre inkább így emlegetik ezt a területet.

hirdetés

A cikkben arról is írnak, hogy míg a többi óceánt az azokat körülvevő kontinensek definiálják -valójában mégis egyetlen, összekötött víztömegről van szó - addig a Déli-óceánt viszont az áramlatok.

A Nyugati-Szél-áramlás, vagyis az Antarctic Circumpolar Current (ACC) 34 millió évvel ezelőtt jött létre, amikor az Antarktisz elvált Dél-Amerikától. Nyugatról keletre haladva futja körbe az Antarktiszt, és nagyjából a déli szélesség 60. fokáig érhető tetten. Ez lehet végül a Déli-óceán határa. A víz itt kevésbé sós és sokkal hidegebb, mint a zónán kívül.

A cikkben azt is megjegyzik, hogy az ACC felszíntől az óceán fenekéig számítva több vizet szállít, mint bármely más óceáni áramlat. Az Atlanti-óceánból, a Csendes-óceánból és az Indiai-óceánból is von el vizet, így hozzájárul a hődisztribúcióhoz a bolygón. Az alsó, hidegebb területei pedig fontos szénelnyelők - teszik hozzá.

A klímaváltozás azonban a Déli-óceánra is hatással van, ugyanis melegszik a vize, de azt egyelőre még nem tudni, hogy ez milyen hatással van az Antarktiszra.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Már be is lehet költözni Németország első 3D beton nyomtatással készült házába

A technológia nagy szabadságot ad az építészeknek is, hiszen az organikus vagy nem egyenes formák sem jelentenek kihívást.
Fotók: PERI - szmo.hu
2021. július 31.


Link másolása

hirdetés

Beköltözhetővé vált az a 3D nyomtatással készült ház, melyet tavaly szeptemberben kezdtek el építeni az Észak-Rajna-Vesztfáliai Beckumban. A gyors és költséghatékony technikával nyomtatott egylakásos házat a zsaluzatokkal és állványzatokkal foglalkozó PERI a 3D-s nyomtatásra specializálódott dán COBOD BOD2 nyomtatójával kivitelezte.

A beckumi házat a kivitelezők mérföldkőnek tekintik, mely folyamatokat indított el az építőiparban. A projekt kezdete óta ugyanezzel a technológiával hozták létre Európa legnagyobb lakóépületét Wallenhausenben, és az első ilyen lakóépületet az egyesült államokbeli arizonai Tempe-ben.

“Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a projekt ilyen sikerrel zárult. Azon dolgozunk, hogy a közép-kelet európai régióban és Magyarországon is mielőbb épülhessenek 3D beton nyomtatással készült házak. Szerencsére úgy tűnik, hogy partnereink nyitottak a technológia iránt” - mondta el Ézsiás Miklós, az innovatív zsalu- és állvány rendszerekkel foglalkozó PERI Magyarország ügyvezető igazgatója.

A COBOD BOD2 a világ egyik legnagyobb és leggyorsabb moduláris gépe, amely

épületeket képes nyomtatni időzített kötésű, a célra speciálisan fejlesztett cement-alapú anyagból, rétegenként építve fel a végleges méretű betonelemeket. A rendszer nyomtatófeje 3 tengelyen mozog egy biztonságosan felszerelt fém kereten.

Emiatt nincs szükség a nyomtató áthelyezésére és ismételt kalibrálására, amellyel rengeteg időt és költséget takarít meg. A szerkezet további előnye, hogy üzemeltetéséhez csupán két emberre van szükség, a nyomtatófejet és a nyomtatási eredményeket pedig kamera figyeli. A technológia nagy szabadságot ad az építészeknek is, hiszen - szemben a hagyományos módszerekkel - a BOD2-nek az organikus vagy nem egyenes formák sem jelentenek technológiai kihívást.

hirdetés

"Az építés és a tervezés, ahogyan azt évszázadok óta ismerjük, sok területen alapvetően meg fog változni, és hálásak vagyunk, hogy nyomtatott házunkkal ehhez döntően hozzájárultunk" - mondta el Waldemar Korte, az épületet tervező MENSE-KORTE ingenieure+architekten építésze.

A BOD2 rekordsebességgel, 1 m/s sebességgel dolgozik, ezzel a piacon jelenleg elérhető leggyorsabb építkezéseken használt 3D nyomtató. Egy egy négyzetméter nagyságú dupla rétegű fal nagyjából 5 perc alatt készül el. A BOD2 a teljes nyomtatási területen, a gép működése közben is lehetővé teszi a munkavégzést, ráadásul figyelembe veszi a későbbiek során beépítésre kerülő víz és áram bevezetéséhez szükséges csöveket és csatlakozásokat, így ezek a manuális folyamatok könnyedén integrálhatóak a nyomtatási műveletbe.

A beckumi házat Ina Scharrenbach, Észak-Rajna-Vesztfália tartomány belügyi, önkormányzati, építésügyi és esélyegyenlőségi minisztere adta át; a tartomány az "Innovatív építés" finanszírozási programja keretében támogatta a projektet.

Nyomtatási anyagként a PERI a HeidelbergCement "i.tech 3D" nyomtatóhabarcsát használta, a keverési technológia az m-tec mathis technik Gmbh-tól származik. Az engedélyezés előkészítésében a Schießl Gehlen Sodeikat mérnöki iroda nyújtott segítséget. A megfelelő engedélyezési tesztek tervezését és végrehajtását a Müncheni Műszaki Egyetem Centrum Baustoffe München végezte.

A PERI a világ egyik vezető zsaluzat- és állványrendszer-gyártója és -szállítója. A családi tulajdonban lévő vállalat weissenhorni (Németország) székhellyel, 9400 alkalmazottal, több mint 60 leányvállalattal és több mint 160 telephellyel rendelkezik. A PERI a dán COBOD vállalatban 2018-ban szerzett részesedést.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Megmentette a Tesla automata pilótája a részeg sofőr életét, aki eszméletét vesztette a volán mögött

A fiatal férfi olyan mélyen aludt, hogy még a folyamatos dudálásra sem tért magához. Egyesek szerint a Tesla fejlett technológiája még több ilyen esethez vezethet.

Link másolása

hirdetés

Akár meg is halhatott volna a részeg férfi, aki elvesztette az eszméletét a volán mögött ülve egy Teslában Norvégiában, de szerencséjére a kocsi megmentette az életét - számolt be róla az Indy100.

Az esetről egy másik autós készített egy videót menet közben. Ezen az látszik, ahogy a kétsávos úton közlekedő Tesla Model S típusú autóban ülő fiatalember lehajtott fejjel, csukott szemmel ül a vezetőülésben.

Az elektromos, önvezető autó okosrendszere felismerte, hogy a sofőr nem reagál, ezért automata üzemmódba kapcsolt, majd egy alagútban félreállt és bekapcsolta a vészvillogót. Az ezt levideózó másik autós lelassított és dudálással próbálta felébreszteni az öntudatlanul ülő sofőrt, de nem járt sikerrel.

A helyi rendőrség később azt közölte, hogy a 24 éves férfi részeg volt, de tagadta, hogy így vezetett volna. Nyomozást indítottak az ügyben, a férfi jogosítványát pedig ideiglenesen bevonták. Az alagutat lezárták, amíg megérkezett a segítség.

A hír a Twitteren is elterjedt, a felhasználók pedig vegyesen reagáltak. A Tesla-rajongók nem győzték dicsérni az autó képességeit, mások viszont arra világítottak rá, hogy ez egy jó példa arra, hogy a fejlett technológia felelőtlenségre ösztönözheti az embereket.

hirdetés

"Az a férfi részegen aludt, mert a Tesla automata pilótája üzemmódja miatt azt gondolta, hogy oké, ha így kimegy az útra" - írta egy kommentelő.

"Úgy tűnik, ez egy olyan probléma lehet, amit az önvezető autók okoznak. Az önző részegek azt hiszik, rendben van, ha így ülnek volán mögé, mondván az autó úgyis elvezeti saját magát. Ez felelőtlen, veszélyes és félelmetes. Talán a Tesla beépíthetne egy szondát az autó elindításához" - írta le a véleményét egy másik.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Élhetetlen lesz Afrika legnépesebb városa az évszázad végére a szakértők szerint, ha minden így megy tovább

A nigériai Lagost a klímaváltozás okozta környezeti problémák sújtják: a tengerszint emelkedése, az egyre súlyosabb áradások és a parti erózió.

Link másolása

hirdetés

Nigéria lakói már hozzászoktak ahhoz, hogy évente többször is áradás sújtja hazájukat, pláne a legnagyobb várost márciustól novemberig, az esős időszakban. Idén július közepén azonban az elmúlt évek egyik legsúlyosabb árvízével kellett szembenézniük Lagosban, ami még náluk is szokatlan.

Az internetre felkerült fotókon és videókon jól látszik, hogy mennyire komoly volt a helyzet: utcákat, utakat, kerteket öntött el a víz, amely a közlekedést is megbénította.

"Amikor elindultam otthonról kocsival, még nem is tudtam, hogy ilyen sok eső esett. Nagyon erős volt a forgalom az árvíz miatt, minél messzebb mentem, annál magasabb volt a vízszint. Egyre csak emelkedett, aztán már elérte az autóm lökhárítóját is, majd elkezdett befolyni a víz"

- mesélte a CNN-nek egy helyi lakos, Eselebor Oseluonamhen.

Lagos most 24 millió embernek ad otthont, ezzel Afrika legnépesebb városának számít.

Az évszázad végére azonban élhetetlenné válhat a tudósok szerint az egyre extrémebb időjárás és a tengerszint emelkedése miatt.

Nigéria legnagyobb városa részben szárazföldön helyezkedik el, részben pedig szigetek alkotják. Lassan pusztuló tengerpartja egyre inkább sebezhetővé teszi az árvizekkel szemben. Környezetvédelmi szakértők szerint a parti erózióhoz a globális felmelegedés és a homokbányászat is nagyban hozzájárul.

hirdetés
Egy másik súlyos probléma pedig a tengerszint emelkedése, a víz ugyanis fokozatosan bekebelezi a partot.

A Victoria-sziget egyik teljesen új, part menti városát például már egy 8 kilométer hosszú betontömbökből épített fal védi majd a tengertől.



# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

A jövőt jósolnák meg mesterséges intelligenciával a Pentagonban

Nem órákkal, hanem napokkal vetítheti előre a jövőt az új technológia.
Fotó: David Mark/Pixabay - szmo.hu
2021. augusztus 02.


Link másolása

hirdetés

Mesterséges intelligencián alapuló rendszerrel kísérletezik a Pentagon, ami lehetővé tenné, hogy az amerikai hadsereg megjósolja a jövőt, és napokkal előre lássa a fejleményeket - írja a Daily Star.

A Globális Információs Dominanciakísérlet (GIDE) részeként a mesterséges intelligencia adatok és mintázatok tömkelegét tanulmányozza, így tehet szert előnyre a döntéshozatalban.

Ezáltal sokkal proaktívabbakká válhatunk, előre reagálhatunk bizonyos eseményekre, nem csak visszamenőleg. Nem percekkel vagy órákkal, hanem napokkal korábban tudunk felkészülni

- fogalmazott egy vezető tábornok, Glen VanHerck.

A szakértők szerint a jövőben az az ország számít majd igazi katonai nagyhatalomnak, amely a legjobban működő mesterséges intelligencia-alapú rendszert tudja kiépíteni. A hadszíntéren az MI irányítja majd a döntéshozatalt, mivel sokkal gyorsabban reagál az embereknél.

hirdetés
A GIDE segítségével nem hozunk létre új információgyűjtési módokat: ez az információ már ma is elérhető a műholdakon, radarokon, kibertechnológián keresztül. Mi mindössze feltöltjük egy felhőbe, ahol a mesterséges intelligencia villámgyorsan feldolgozza és továbbítja majd a döntéshozók felé

- tette hozzá a tábornok.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: