KULT
A Rovatból

Haragban a világgal - A legjobb filmek a felnőtté válásról

A tinédzserek és az ő álmaik, harcaik, és szerelmeik, James Deantől az Azig.


Coming of age, azaz egy ember útja a serdülőkorból a felnőtt létbe – az angolban külön neve van a műfajnak, amely elképesztően szép filmeket, lázadó, kultikus darabokat és igazi klasszikusokat is magába foglal. Mindet nem is lehet felsorolni, mi mégis megkísérletük ezt, méghozzá annak apropóján, hogy a héten mutatták be a Madeline a mélyben című bátor, eredeti mozit, ami egy tinédzser lány történetét meséli el formabontó módon. Lássuk, mely filmeket ajánljuk, ha tizenéves vagy – és ha valaha voltál.

Lady Bird (2017)

Saoirse Ronant már egész régóta figyeljük és láthatjuk, hogy szökkent szárba a tehetsége a 2007-es Vágy és vezeklés óta. Eddig összesen háromszor jelölték Oscarra, de a Lady Bird a legérettebb alakítása. A sacramentói tinilány története Greta Gerwig színésznő-rendező szívéből jött – mondhatni ez az ő Így-jöttem filmje, mivel maga is sacramentói, akárcsak a magát Lady Birdnek elkeresztelő lányka, s a film egyfajta szerelmi vallomás is a szülővárosának. A Lady Birdben minden megvan, ami a tiniket foglalkoztatja, s benne van ennek az időszaknak a szenvedélyessége, túlérzékenysége is. Barátság, szerelem, szex, pályaválasztás, mi akarok lenni, szülőkkel való viszony – mindez úgy jelenik meg, hogy érezzük, az író rendező maga is átélte mindezt és pontosan tudja, miről beszél.

Mustang (2015)

Öt lánytestvér, egy török falu és egy mérgező társadalmi szemlélet. A Mustang azt mutatja meg, milyen, amikor egy organikus fejlődési folyamatba – lásd: a serdülők érésébe – mesterségesen beleavatkozik a rendszer, azaz a felnőttek világa, ami igazából sokkal zavartabb, mint a gyerekeké. A lányok ugyanis nem csinálnak mást, csak fürdenek egyet a falubeli fiúkkal – a következmények azonban drámaiak. Ezért sokkal előbb kénytelenek szembesülni a felnőtté válással járó óriási csalódásokkal, hiszen találkoznak azzal, milyen korlátoltak, buták és rosszindulatúak is azok, akik elvileg azért vannak körülöttük, hogy óvják őket.

Édentől keletre (1955)

Akit érdekel, miért máig James Dean az egyik legnagyobb színészóriás, az nézze csak meg ezt a filmet. Eliah Kazan John Steinbeck nagyszerű regényét vitte filmre, s igazi mesterművet adaptált belőle. Az Édentől keletre egy modern Káin és Ábel-történet, melyben az egyik fiú érzelmileg támogatott, a másik (Dean) pedig örökké apja elfogadására és szeretetére áhítozik. Minden idők egyik legnagyobb filmsztárja úgy lemeztelenedik lelkileg a kamera előtt, hogy azt nem lehet megállni könnyek nélkül.

Szólíts a neveden (2017)

1980 nyara, Olaszország. Egy tinisrác ( Timothée Chalamet) a szüleivel nyaral, ahol megismerkedik apja tudományos asszisztensével. A férfi (Armie Hammer) ugyanúgy a szünetre érkezik, mint korábban az apa valamennyi meghívott tanítványa – ő azonban más, mint a többiek. Lazább, rejtélyesebb és szebb. Érdekes, hogy a filmtörténet egyik legszebb romantikus filmje épp egy homoszexualitás-történeten keresztül tudja megmutatni a szerelem különféle arcait és a tizenéves, nyiladozó szexualitás és lélek törékenységét.

Az (2017)

Persze, persze, az Az igazából egy remek horrorfilm, de bizony coming of age-moziként is abszolút értékelhető. A kertvárosi nihilben, a napégette pázsitok mentén bicikliző tinik története azért is izgalmas, mert folyamatosan a gyereklét mesevilága – aminek megvannak szintén a maga borzalmai – és a felnőttek világának, annak realizmusának határmezsgyéjén mozog. Utóbbiról aztán az is kiderül, hogy legalább annyira félelmetes, mint mindaz a gyilkos borzalom, amit a horror-bohóc megtestesít. Lehet, hogy egy erőszakos, alkoholista apa nagyobb veszélyt hordoz, mint a csatorna mélyén megbújó rém.

Az élet habzsolva jó (2013)

A fiatalok szerelme rengeteg opusz témája, de ritkán nyúlnak hozzá a filmek ilyen őszintén és hitelesen, mint ebben a filmben. A történet szerint egy könyvmoly lány (Shailene Woodley) egy igazi rosszfiúba (Miles Teller) lesz szerelmes. Olyan ez a film, hogy aki épp tini, az nagyon érti, miről szól, aki meg már nem az, annak keserédes mosolyra görbül tőle a szája a gondolatra, hogy milyen jó is lenne visszarepülni jó pár évet az időben.

Sráckor (2014)

Ennek a csodálatos Richard Linklater-filmnek a témája nem más, mint egészen konkrétan maga a felnőtté válás. A rendező Masont (Ellar Coltrane) követi, amit a gyerekkorból átlép a tinikorba, majd felnőtté válik, s mindezt egyedülálló módon: éveken át forgatott a színészekkel (ebben remek partnerei voltak a szülőket játszó Patricia Arquette és Ethan Hawke is). A film folyamatosan fikció és valóság között táncol, hiszen az idő valós múlását figyelhetjük meg a szereplők arcán. A Sráckor 2 óra 45 percével megköveteli a néző türelmét, de ha rászánjuk az időt, tényleg életre szóló élménnyel leszünk gazdagabbak. Érdekes, hogy nem történik semmi extra a filmben, mégis katartikus, mert valahogy az életről szól és nagyon igaz.

Ragyogás a fűben (1961)

Az 1920-as években játszódik a dráma, melynek két főszereplője egy középiskolás szerelmespár: nekik kell arról dönteniük, hogy beteljesedjen-e fizikailag is a szerelmük, vagy engedelmeskedjenek a kor elvárásainak. A tragikusan korán elhunyt Natalie Wood egyik legátütőbb alakítása ez, nem beszélve arról, hogy az is megtekinthető, honnan indult a szintén szuggesztíven játszó Warren Beatty.

Juno (2007)

Juno szó szerint kénytelen nagyon korán felnőni. Gimnazista, de teherbe esik egy szintén középsulis sráctól, s úgy dönt, megtartja. Ebben a történetben többféle műfaj – dráma, vígjáték – potenciálja megvolt, de az alkotói mégis egy indie drámát csináltak belőle, sok humorral és szeretettel. A film megmutatja, mennyire gyerek még lelkileg egy tini, miközben testileg már nem az, s hogy milyen fontos a felnőttek szerepe egy ilyen kritikus helyzetben – meg egyébként is, bármilyenben, s hogy mennyire lényeges, hogy megértő, elfogadó, empatikus szőlők egyengessék a serdülő útját.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: