Gigaprofitot ért el az Amazon, a Facebook és az Apple a koronavírus-járvány idején
Pedig Bezos áprilisban még azt mondta a befektetőknek, hogy nem számol profittal, sőt, a veszteség is elképzelhető, mert több mint 4 milliárdot emészthetnek fel a koronavírussal kapcsolatos költségek, beleértve azt a 300 milliót, amelyet alkalmazottai tesztelésére szán. Mindezek a kiadások azonban eltörpültek az on-line vásárlások 48%-os növekedése mellett.
A Facebook, az előrejelzéseket jócskán túlszárnyalva 11%-kal növelte második negyedévi bevételeit, profitja pedig elérte az 5,2 milliárdot.
Szárnyalásának eddig nem ártott sem az amerikai elnökválasztások alakításában vállalt szerepe, sem az álhírterjesztések, és nem zavarták számottevő mértékben sem a felhasználókat, sem pedig a hirdetőket.
Jelenleg már több mint 3 milliárdan mennek fel rendszeresen a legnagyobb közösségi oldalra. A cég adatai szerint a havi aktív felhasználók száma 12%-kal nőtt egy év alatt.
Azért Zuckerbergék mégsem ülhetnek nyugodtan a babérjaikon.
Június végén széles körű kampány indult Stop Hate for Profit néven, amelyhez csatlakozva több mint ezer cég csökkentette a FB-hirdetéseire szánt összeget az oldalon megjelenő gyűlöletbeszédek elleni tiltakozásul. A kivonulók között olyan nagyvállalatok vannak, mint a Ford, a Levi Strauss, a Honda, a Puma, az Adidas, a Volkswagen, a L’Oréal, a Nestlé vagy a Heineken. Bár hivatalosan nem csatlakozott a kampányhoz, még a Walt Disney is visszavonta reklámjait.
A Facebook a napokban figyelmeztette befektetőit, hogy júliusban a hirdetési bojkott jelentős visszaesést okozott, és hogy egy, a pandémiából eredő nagyobb gazdasági válság is érzékenyen érintheti bevételeiket.
Az Apple azonban nem panaszkodhat, eladásai 11%-kal nőttek.
A home office, az otthoni tanulás, a kényszerű közösségi távolságtartás ugyancsak keresetté tette eszközeit, főleg az iPad-eket és a Mac számítógépeket, de a cég legkedveltebb terméke, az iPhone eladásai is nőttek.
Az Alphabet, a Google anyavállalata, 2015-ös létrehozása óta először szenvedett el visszaesést a negyedévi bevételekben. A Wall Street-i elemzők előrejelzéseit így is jócskán meghaladta 38, 3 milliárdos bevételével és 6,96 milliárdos profitjával. Igaz, hogy kevesebb hirdetést adtak el a Google-keresésekkel, de ezt sikerült némileg kárpótolniuk YouTube-reklámokkal, valamint a felhőalapú számítástechnikai üzlettel.
Hogy milyen jövő vár a technológiai óriásokra, az függ attól is, mire jutnak azok a vizsgálatok, amelyeket az amerikai igazságügyi minisztérium, a szövetségi kereskedelmi bizottság és az érintett államok főügyészei kezdeményeztek. Ezek azonban évekig tarthatnak.
A bevételek fényében nem csoda, hogy a négy cégvezető nem mutat különösebb aggodalmat.
Jellemző Sundar Pichai reakciója: „A vizsgálatok eltartanak egy darabig, mi pedig majd elboldogulunk velük valahogy.”