JÖVŐ
A Rovatból

Forradalom az építőiparban: gombából növesztett ház, karbonsemleges cement érkezik

Civilizációnk alapja a modern építészet, de a hagyományos megoldásait muszáj kiváltani, mielőtt belefulladnánk az általa termelt szén-dioxidba. A laskagombából készült tégla és egy többezer éves cementgyártási eljárás újragondolása segíthet menteni a menthetőt.


Az építőipar új korszak hajnalán áll: a fenntarthatóbbá válása létszükséglet, és ennek érdekében szó szerint a legkisebb építőkövektől kezdve át kell alakulnia. Az utóbbi időszak legérdekesebb innovációi olyan jövőt sejtetnek, amiben növényi, leginkább gomba alapú anyagokból készülhetnek épületpanelek és téglák, de közben a talán legnagyobb karbonkibocsátó cementgyártásról is kiderült, hogy szobahőmérsékleten elvégezhető, így a közeljövőben szinte zéró emissziós építőanyag lehet belőle.

Korábban írtunk róla, hogy a 3D nyomtatás mennyire korszakalkotó és pazarlásmentes lehetőségeket rejt. A forradalmi építőanyagok kifejlesztése legalább ekkora, ha nem nagyobb jelentőséggel bírhat a lakhatási válság enyhítésére – nem beszélve arról, hogy mennyire fontos lenne környezettudatosabbá tenni az iparágat. A modern technológia végre mindkét problémát megoldhatja.

A jövő otthonait nem építik, hanem gombából növeszthetik

Ez a megoldás – sok korábbi innovációhoz hasonlóan – az űrkutatásból kerülhet át a mindennapokba. A növényi alapú épületelemek létrehozására a NASA futtat egy programot, a Holdra vagy a Marsra, illetve az idegen égitesteken a jövőben ott épülő, lakható bázisok építésére gondolva. A gombából növesztett lakóépület ötlete az amerikai űrkutatók Mycotecture Off-Planet nevű projektjében ölt testet.

Az elképzelés az, hogy gombák micéliumhálózatát használják építőanyagként, hogy fenntartható, könnyen előállítható és erős szerkezeteket hozzanak létre.

A gombák micéliumhálózata egy összetett, gyökérszerű struktúra, ami gyorsan növekszik és rendkívül sokoldalúan felhasználható. A NASA tervei szerint az űrhajósok csupán könnyű, inaktív gombákat tartalmazó keretet vinnének magukkal, például a Hold vagy a Mars felszínére, majd víz hozzáadásával aktiválnák a gombákat, amelyek növekedésnek indulnak és szétterjednek a kereten. A folyamat végén egy olyan erős, hőszigetelő, természetes anyagból álló épület jönne létre, ami ellenáll az űr extrém körülményeinek.

Gombából növeszthetünk épületeket más égitesteken is

A micélium alapú építőanyagok nem igénylik nehéz és drága építőanyagok szállítását, aminek a Földön is nagyon nagy hasznát vennénk. További előnyük, hogy könnyen előállíthatók és helyszínen növeszthetők, így jelentős költség- és helymegtakarítást jelenthetnek az űrmissziók számára. A kutatások azt mutatják, hogy a micélium-alapú anyagok vízszűrésre és ásványi anyagok kinyerésére szintén alkalmasak, így különböző ipari és környezetvédelmi alkalmazásokra ugyancsak felhasználhatók. A NASA a következő években további kutatásokat tervez, hogy javítsa a micélium-alapú anyagok szilárdságát és tulajdonságait, és felkészüljön azok széleskörű felhasználására az űrben, és akár a Földön. Utóbbira már van is egy kézzel fogható példa.

Gombából tégla – Afrikában jól vizsgázott

Az építőipar mindig is a környezetszennyezés egyik fő forrása volt, de az új technológiák segítségével a karbonsemleges és fenntartható megoldások végre valósággá válnak. Az egyik legígéretesebb fejlesztés az a gombaalapú építőanyag, amit már alkalmaznak is a lakhatási válság enyhítésére, Namíbiában – írja a The Guardian.

A program kifejezetten fejlődő országokat céloz meg: a küldetése az, hogy a gomba alapú építőanyag-megoldások ne csak űrbázisok építésénél, hanem földi lakóépületeknél is alkalmazhatók legyenek, és a bolygó legszegényebb régióiban biztosítsanak megfizethető, fenntartható lakhatást. Ennek a törekvésnek az egyik úttörője a MycoHab vállalat, ami rendkívül innovatív megoldással rukkolt elő:

laskagomba törmelékéből készült téglákat, ún. „mycoblockokat” fejleszt, lakóházak építéséhez.

A MycoHab technológiája invazív cserjéken növesztett laskagomba hulladékára épül: összegyűjtik, majd micéliummal kombinálják, ami gyorsan szétterjed az anyagban, összekapcsolja a gombatörmeléket, és erős, kompakt tömböt hoz létre. Az így keletkező, méretre szabható blokkok kifejezetten könnyen előállíthatók, jól helyettesítik a jelentős karbonkibocsátással gyártott, hagyományos téglát, ráadásul nagy mennyiségű szén-dioxidot kötnek meg, amivel tovább csökkentik a globális karbonkibocsátást.

Invazív növényen nevelt gombából lesz építőanyag

És miért éppen Namíbia? Ennek összetett okai vannak, de az első és legfontosabb az a küldetés, hogy a világ olyan régióiban nyújtsanak megoldást, ahol a hagyományos építőanyagok drágák vagy nehezen hozzáférhetők, viszont van sok növényi törmelék. A dél-afrikai ország duplán ideális helyszíne a programnak, egyrészt azért, mert öt Magyarország méretű területen borítják invazív cserjék, amiket laskagombával lehet befuttatni, majd építőanyagként felhasználni, illetve hátrányos helyzetű a társadalma, hiszen a háztartások közel 90 százaléka havonta kevesebb mint 144,69 dollárból (kb. 52 ezer forintból) él. Ennyiből képtelenség tisztességes lakhatást biztosítani, így életbe vágóan fontos olcsó, fenntartható építőanyagok előállítása.

A MycoHab az amerikai MIT és a Standard Bank együttműködésével alkalmazza a mycoblockokat Namíbiában, ahol a száraz klíma, illetve a korlátozott erőforrások miatt rendkívül költséges és környezetszennyező a hagyományos építőanyagok előállítása vagy szállítása. A vállalat helyi anyagokat használ fel, és a helyi közösségek számára ad munkalehetőséget.

Jön a nettó zéró kibocsátású cement

A növényi alapú megoldások elterjesztése mellett fontos lenne fenntarthatóbbá tenni a beton és épületvakolatok alapanyagaként, valamint kötőanyagként használt cementet, aminek a gyártása az emberi faj globális karbonkibocsátásának 7 százalékát teszi ki. Ez nagyjából annyi, amennyivel a közúti teherfuvarozás terheli a légkört. A hagyományos cement óriási karbonlábnyomának legfőbb oka az, hogy az egyik alapanyaga mészkő, aminek közel 50 százaléka szén-dioxid, ami a mésszé alakítása során fel is szabadul, nagyban hozzájárulva az emisszióhoz. Mivel ez a jelen állapot szerint teljesen fenntarthatatlan, az új megoldások Szent Gráljára lelhettek az MIT tudósai azzal a technológiával,

ami lehetővé teszi a cement előállítását szobahőmérsékleten.

A hagyományos cement legyártása nagyon energiaigényes folyamat: több mint 1450 Celsius-fokon készül, így talán mondani sem kell, hogy rettenetes mennyiségű szén-dioxidot bocsát ki, tovább fűtve a globális felmelegedést. Az eljárás teljesen feleslegessé válhat – köszönhetően annak, hogy az amerikai egyetem kutatói modern köntösbe öltöztettek egy sokszáz évvel ezelőtt feltalált módszert.

Kétezer éves módszert fejlesztettek tovább

Az MIT spin-off cégeként alapított Sublime Systems tudósai az ókori rómaiak által használt cementet vizsgálva döbbentek rá, hogy a tartós anyag elkészítéséhez nincs szükség olyan szélsőségesen magas hőmérsékletekre, amilyet napjainkban alkalmaznak – állítja közleményben a cég vezérigazgatója. Leah Ellis szerint az ókori építészek „nem használtak extrém hőt, mégis nagyon kemény és tartós cementet készítettek”. Az opus caementiciumnak nevezett eljárás során persze ugyanúgy kellett mészkövet égetni, mint ma, mégis, az összetétel révén (amiben nagy szerepet kapott a vulkáni hamu) évezredekig fennálló szerkezeteket alkottak az építőanyag segítségével. A római megoldás leginkább karbonkibocsátó elemét sikerült kiküszöbölni az MIT-n azzal, hogy elektrokémiai folyamat segítségével, alacsony hőmérsékleten, elektromosság felhasználásával helyettesítik a hagyományos cementégetést.

A Sublime Systems munkatársai bőségesen rendelkezésre álló kalcium-szilikát kőzetet alakítanak cement alkotóelemmé, és teszik ezt, hihetetlen módon, szobahőmérsékleten.

„A cement segítette a ma ismert civilizáció fejlődését, de most újra kell gondoljuk, mert minden évben kb. négy gigatonna karbonkibocsátással jár, és ez 2050-ig hat gigatonnára nőhet” – figyelmeztet Yet-Ming Chiang, a startup alapítója, aki a Sublime Systems-szel megtette az első nagy lépést a fenntartható cement piacra juttatása felé: az anyagból három tonnányit használtak fel Boston legnagyobb nettó zéró emissziós épületének kivitelezése során.

Gyakorlatban is használható a karbonsemleges cement

A cég hamarosan megkezdi az anyag tömeggyártását: Massachusettsben már építik azt az üzemet, amiben évi 30.000 tonna fenntartható cementet terveznek előállítani. Az gyár 2026-ban készülhet el, és olyan egység lesz, ami bárhol a világon megismételhető, így további üzemek létesítésével alaposan le lehetne csökkenteni a szállításból származó emissziót is. A terv az, hogy a termelés mihamarabb elérje az évi egymillió tonnás gyártási kapacitást. Ha a Sublime cement elterjed a globális piacon, akkor az MIT vállalata az egyik legsúlyosabb karbonkibocsátó módszert adhatja át a múltnak.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Kiderült, meddig marad élhető a Föld – szuperszámítógépekkel számolta ki a NASA
Nem villámcsapás-szerű összeomlásra, hanem lassú, visszafordíthatatlan hanyatlásra kell készülnünk a kutatás eredménye szerint.


A NASA kutatói összefogtak a japán Toho Egyetem szakembereivel, és szuperszámítógépekkel modellezték, meddig maradhat élhető a Föld. Az eredmények egy távoli, de egyértelmű menetrendet vázolnak fel az élet végét illetően – számolt be róla a BGR.

A kutatás szerint a Nap jelenti majd a legnagyobb gondot: a következő egymilliárd évben nő a kibocsátása, és fokozatosan a lakhatósági határ fölé melegíti bolygónkat.

A becslés alapján a földi élet nagyjából az 1 000 002 021-es évben érhet véget, amikor a felszíni viszonyok már a legellenállóbb élőlényeknek is túl szélsőségesek lesznek.

A lejtmenet azonban sokkal korábban elindul. Ahogy a Nap forrósodik, a Föld légköre jelentősen átalakul: csökken az oxigénszint, meredeken nő a hőmérséklet, és romlik a levegő minősége. A részletes éghajlati és napsugárzási modellek szerint

ez nem villámcsapás-szerű összeomlás, hanem lassú, visszafordíthatatlan hanyatlás.

Ennek jelei már most látszanak. Erősödnek a napviharok és a koronakidobódások, nemrég az elmúlt 20 év legerősebb viharát rögzítették. Ezek hatnak a Föld mágneses mezejére és csökkentik a légköri oxigént.

Közben az ember okozta klímaváltozás is tovább növeli a terhelést:

a globális felmelegedés és a sarki jég olvadása a korábbi előrejelzéseknél gyorsabban halad, ami arra utal, hogy a környezet már jóval az egymilliárd éves időtáv előtt is ellehetetleníti az életet az emberek számára.

A kutatók a felkészülés és az alkalmazkodás fontosságát hangsúlyozzák. Egyesek zárt életfenntartó rendszereket és mesterséges élőhelyeket javasolnak, mások pedig a Földön túli lehetőségeket vizsgálják: a NASA és a SpaceX hosszú távú Mars-missziói az emberi élet fennmaradásának lehetséges útjait keresik, ha bolygónk lakhatatlanná válik.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Jön a vaskorszak az akkumulátoriparban? Meglepő áttörés előtt állhat az ágazat
Laborban finomhangolt kristályszerkezet adja a varázslatot. Ha a gyártás bírja a tempót, az MRI-től a mágnesvasútig sok minden megváltozhat.


Meglepő áttörés jöhet az akkuk világában: kutatók bebizonyították, hogy a vas több elektront tud leadni és visszavenni, mint amennyit eddig lehetségesnek tartottak. Az Interesting Engineering beszámolója alapján olyan vasalapú katódok jöhetnek, amelyek egyszerre erősebbek és olcsóbbak – írta a Portfolio.hu.

A kulcs egy új, nanoszerkezetű anyag: lítium–vas–antimon–oxid. A kutatók ennek kristályszerkezetét úgy hangolták finomra, hogy a vasatomok akár öt elektront is képesek legyenek leadni és visszavenni, szemben a korábban ismert kettő–hárommal.

Az elején nem ment zökkenőmentesen: a minták a töltési ciklusok alatt többször is szétestek. A megoldás az extrém lekicsinyítés lett: 300–400 nanométeres szemcsenagyságnál stabil állapotot értek el. „A részecskék lekicsinyítése óriási kihívás volt, de ez tette lehetővé, hogy a kristály stabil maradjon” – mondta az egyik kutató.

Ha ez a megközelítés beválik, a drága és környezeti szempontból vitatott kobalt- és nikkeltartalmú akkuk helyett olcsóbb, vasalapú megoldások is jöhetnek.

A felfedezés hatása túlmutathat az energiatároláson: a vas új elektronikus és mágneses tulajdonságai hatással lehetnek MRI-berendezésekre, mágnesvasúti technológiára, sőt akár a szupravezetők fejlődésére is.

A fordulatot egy 2018-as elmélet indította el: William Gent vetette fel, hogy a vas magasabb oxidációs állapotba kényszeríthető, ha a szomszédos atomok távolsága megfelelő. A következő lépés a nagyobb méretű prototípusok gyártása és a hosszú távú ciklustesztelés. A kutatók szerint néhány éven belül ipari fejlesztések indulhatnak az új technológiára építve, és megkezdődhet az akkumulátorok „új vaskorszaka”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Megkezdték a humanoid robotok tömeggyártását Kínában
A cég több ezer előrendelést említ, az ár körülbelül 11,5 millió forint. A mozgásnál emberi mintákat követnek: a végtagok összehangolását szimulációk és utánzásos tanulás segíti.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 27.



A kínai Kepler Robotics elindította a K2 Bumblebee humanoid robot tömeggyártását, írja a Rakéta. A modellt logisztikai munkákra, gyártási feladatokban segítésre, kiállításokra és „speciális műveletekre” szánják.

A K2 hibrid architektúrával működik, ami energiahatékony üzemet tesz lehetővé. A gyártó szerint a humanoid egyhuzamban akár 8 órát is dolgozik.

Az ár a hasonló, általános célú humanoidokhoz képest kicsivel magasabb:

körülbelül 11,5 millió forint.

A robotra már több ezer megrendelés érkezett.

A cég a külalakot kevésbé, a mozgást viszont nagyon „emberire” tervezte. A K2 Bumblebee imitációs tanulással és szimulációkkal sajátította el a járás emberihez hasonló jellegzetességeit, beleértve a végtagok mozgásának összehangolását.

A humanoid robotról készült videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Sora 2: megjöttek a videók, amiket a képtelenség megkülönböztetni a valóságtól
Náci egyenruhába bújtattak hírességek, meghamisított történelmi események, kamu filmjelenetek igazinak tűnő színészekkel – máris ilyen videók készültek az OpenAI legújabb videógeneráló modelljével, ami egyszerre lenyűgöző és félelmetes.


A Sora 2 videógeneráló modell szeptember végén jelent meg, azzal az ígérettel, hogy a korábbi változathoz képest jelentősen javult a fizikai pontosság, a realizmus és az irányíthatóság. Mivel az OpenAI már a Sora tavaly decemberben kiadott első változatát is – a ChatGPT sikerével párhuzamba állítva – a videókészítés „GPT‑1 pillanatának” nevezte, nagy várakozások előzték meg a „GPT‑3.5 pillanatként” beharangozott Sora 2-t.

Az első verzió fejlesztői változatáról a demók alapján azt írtuk, olyan minőségű filmekhez, amelyeket szöveges utasításra generál, normál esetben külső helyszínekre, díszletekre, profi felszerelésekre és szakemberekre, statisztákra, illetve színészekre lenne szükség, de „úgy fest, hogy mostantól egyetlen AI, a Sora is elég lesz hozzá”.

Nyújthat ennél is többet egy videógeneráló modell? A Sora 2–nek a jelek szerint sikerült, mert a világ egyik ámulatból a másikba esik a vele készült mozgóképek láttán. Az OpenAI azt állítja, hogy az új modell kiküszöböli a korábbi videógenerálók jellemző hibáit, például az amorf tárgyakat és karaktereket, a torzult valóságot vagy a „túlzott optimizmust”. Utóbbihoz példát is kapcsol: ha egy generált videóban szereplő kosárlabdázó „elvéti” a dobást, az eddigi verziók inkább kicsavarták a realitást, és a labda még lehetetlen szögből is a gyűrűbe „teleportált”. Ehhez képest a Sora 2 a fizika törvényeivel teljesen megegyező módon bánik a tárgyak mozgásával: a labda a palánkba csapódik és pont úgy pattan vissza, ahogy az a valóságban is történne.

A tökéletlenség lehalkításával és a képminőség feltekerésével az OpenAI kisebb csodát alkotott: még egyszerű szöveges utasításokból is olyan videókat hoz létre, amelyeket a legtöbb néző képtelen megkülönböztetni a valóságtól. Az pedig, hogy mekkora a szakadék a versenytársak videógeneráló modelljei, valamint a Sora 2 között, remekül illusztrálja ez az összehasonlítás, amelyben a Google fejlesztette Veo 3–mal vetik össze a képességeit.

Ebben a videóban semmi sem valódi:

A gyorsan bővülő AI‑videópiacon persze vannak más vetélytársak is, például a Meta „Vibes” alkalmazása és a Meta Movie Gen modell, valamint az Elon Musk-féle xAI Grok Imagine-je. A Forbes hangsúlyozza, hogy utóbbi rendszerek 6–10 másodperces felvételeket készítenek, míg a Sora 2 akár egyperces videókat generálhat, illetve hangot is ad a tartalmakhoz, ami komoly fegyvertény a jelenlegi mezőnyben. És eddig minden jel arra mutat, hogy a Sora 2 a legerősebb videógeneráló AI.

Az OpenAI a modell széles körű – de egyelőre Észak-Amerikára korlátozott – bevezetése óta arra biztatja a felhasználókat, hogy a Sora 2 segítségével találjanak ki minél több új világot és történetet. A lehetőségeknek – látszólag – csak a képzelet szab határt, hiszen a modell képes az emberi hanghoz igazított dialógusok és hangeffektek generálására is, sőt, ha kell, a felhasználó hang‑ és videómintája alapján avatárt készít, így a saját filmünk főszereplőjévé válhatunk.

Mi változott? – A Sora 2 új képességei

Bár hozzáférés hiányában nekünk, magyaroknak egyelőre nincs összehasonlítási alapunk, az új modellről megjelent videókon valóban az látszik, hogy komoly szintlépés történt. Amíg a Sora demóiban a generált karakterek szemeit jótékonyan elrejtette valami (többnyire egy napszemüveg), a Sora 2 már nem tart az „uncanny valley” jelenségtől. Ez ugye az a nyugtalanító érzés, ami egy videojátékhoz vagy filmhez digitális eszközökkel létrehozott arc láttán tör ránk: hiába realisztikus a karakter, a tekintete természetellenes marad.

Az új modell már nem ilyen „félénk”: tisztában van vele, hogy amit előállít, teljesen életszerű, ezért nincs szükség trükközésre.

Olyannyira nincs, hogy az alábbi videóban látható és hallható Sam Altman sem Sam Altman, hanem egy Sora 2-vel létrehozott avatár, ami az OpenAI vezérigazgatójaként mutatja be a generatív AI képességeit. És ha erre nem figyelmeztetnek előre, aligha mondanánk meg, hogy nem a valódi személyt látjuk.

Az OpenAI szerint a Sora 2 legnagyobb újítása a fizikai törvények pontosabb szimulációja és a látvány élethű megjelenítése. A modell hosszabb és összetettebb cselekményeket, illetve akár többszereplős akciókat is képes kezelni, miközben megőrzi a mozgás törvényeinek koherenciáját.

A vállalat kiemelte, hogy a videók több jelenetből álló utasításokat követhetnek, és a rendszer megőrzi a generált világ állapotát: figyelembe veszi például azt, hogy a tárgyak az előző képsorban pontosan hol voltak. Ezzel már lehetséges akár több perces klipek és kisfilmek, ezáltal komplexebb narratívák létrehozása, de az OpenAI most még a rövid, gyorsan terjedő tartalmak felé tereli a felhasználókat, mert a játékos menőség meghozza a befektetők kedvét a további tervek finanszírozásához.

Lőttek a filmeseknek, vagy a Sora 2 csak egy új „ecset”, amivel alkothatnak?

Az OpenAI azzal hirdette a Sora, majd a Sora 2 rendszert, hogy a filmipar, az animációs stúdiók és a művészek eszköze lehet. A BBC Science Focus egyetért ezzel: azt írják, a rendszer megkönnyítheti animált klipek készítését, és ezzel időt, pénzt spórol. Az első verzió tartalmai ugyanakkor hemzsegtek a hibáktól. Ahogy arra a Washington Post is felhívta a figyelmet: a rendszer egy 1930‑as évekbeli jelenetben a cigaretta rossz végét gyújtotta meg vagy épp egyszerre több telefonkagylót adott a generált karakter kezébe, ráadásul hangot sem tudott létrehozni.

Ehhez képest a Sora 2 pontosságot és már szinkronizált hangot, illetve hangeffekteket is kínál, amivel elvileg tökéletesen alkalmassá válik a komplex szórakoztatóipari felhasználásra.

Az IndieWire elemzője ennek ellenére sem gondolja, hogy az új verzió a filmiparnak készült. A fejlesztők szerinte „nem törődnek Hollywooddal”, hiszen a platform elsősorban virális tartalmak gyártására ösztönzi az embereket, így a közösségi média új mémgyártó eszközévé válhat. És addig, ameddig ez csak igazoltatás elől meglépő Super Mario-s viccek szintjén realizálódik, nincs is nagy baj.

Ez még senkit sem bánt:

A gondok akkor kezdődnek, ha a könnyed hecceken túllépve valódi emberekről vagy valós eseményeket szimuláló helyzetekről készülnek valóságszagú kamuvideók, ami megnehezíti a független filmesek etikus AI‑felhasználását. Onnantól a Nintendo sem mókás rajongói videóként fogja kezelni a fentihez hasonló alkotásokat – ami még ingyen reklámot is csap a Mario Kart játékoknak –, mert attól tart majd, hogy a trend visszaéléseket szül, és óriási energiákat kell fordítani a szellemi tulajdona megvédésére.

A véleménycikk arra is figyelmeztet, hogy a Sora‑videók virális mémjei új frontot nyitnak a szerzői jogi háborúban, hiszen az AI‑userek óhatatlanul egyre kevesebbet törődnek majd a szellemi tulajdonnal, ezáltal tovább mélyítik az árkot az alkotók és az AI‑fejlesztők között. Az Indiewire ezzel kapcsolatban szakmai állásfoglalásokat sürget: úgy véli, ha a jogtulajdonosok és szakszervezetek nem alakítanak ki standardokat, elveszíthetik a harcot.

Osztja ezt az aggodalmat a WGBH-nak nyilatkozó digitális képzőművész, Kyt Janae is, aki szerint nem kell egy év, és szinte képtelenek leszünk megkülönböztetni az ember alkotta tartalmakat az AI-val generált képektől. Thomas Smith, a képek digitalizálásával, menedzselésével, kiadásával és monetizálásával foglalkozó Gado Images vezérigazgatója hozzátette:

a mesterségesen létrehozott képek miatt a valódi fotók is hitelességi válságba kerülhetnek.

Ezek a megállapítások azt jelzik, hogy a videógeneráló AI több területen okozhat károkat, a szórakoztatóipartól a politikán át a személyiségi jogokig.

Máris támadják az új AI-modellt

A Sora 2 indítását rögtön kritikák és aggályok kísérték. A The Guardian például arról számolt be, hogy a generált videók posztolására létrehozott TikTok-szerű app feedje hamar megtelt erőszakos és rasszista jelenetekkel, köztük bombázást és tömeggyilkosságot szimuláló tartalmakkal. Joan Donovan kutató ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy az ilyen eszközök elmossák a valóság és a hazugság között húzódó határt, ezáltal alkalmassá válhatnak gyűlöletkeltésre és zaklatásra.

Sam Altman ehhez képest a saját blogján a „kreativitás ChatGPT‑pillanataként” jellemezte a Sora 2 indulását, de óvatosan elismerte azt is, hogy például a bullying elkerülése érdekében nagyobb figyelmet kell fordítani a moderálásra.

A Rolling Stone közben példákkal illusztrálva mutatta be, hogy a realisztikus videógeneráló segítségével a felhasználók – csupán heccből – náci egyenruhába bújtattak hírességeket, történelmi eseményeket hamisítottak vagy éppen levédett karaktereket (Pikachu, Ronald McDonald, SpongeBob) használtak fel, ami szerzői jogi veszélyeket sejtet.

A Sora 2 kritikusait idézve a magazin azt írja, hogy az OpenAI „próbálja bepereltetni önmagát”.

A Vox cikke egyenesebben fogalmaz: felhívja a figyelmet arra, hogy a Sora 2 alapértelmezése szerint a jogtulajdonosok azok, akiknek kérvényezniük kellene a karaktereik eltávolítását, ami olyan, mintha a fejlesztők kifejezetten a szerzői jogok megsértése felé terelnék a felhasználókat.

Nem véletlen, hogy a kritikákkal szembesülő Sam Altman később frissítette a posztját, jelezve, hogy a jövőben a jogtulajdonosok „opt‑in” alapon adhatnak hozzá karaktereket az AI-modellhez, lehetővé téve, hogy a generált videók után részesedést kapjanak a bevételekből.

Őrületes energiaigény és a Sora 2 más pénzügyi hatásai

A modell bejelentését követően az elemzők felvetették, hogy a videók generálása rendkívüli mennyiségű számítási kapacitást és energiát igényel. Egyes kutatók szerint egy rövid, nagy felbontású videó generálása több mint 700‑szor több energiát fogyaszt, mint egy állókép létrehozása. Ennek következtében a jövő adatközpontjai már minden kétséget kizáróan nagyvárosokkal vetekedő energiazabáló – és karbonkibocsátó – szörnyetegek lesznek.

A Time elemzése rámutat: az AI‑videók ugyan drágák, de a cégek – köztük az OpenAI és a Meta – abban reménykednek, hogy a rövid videók gyártásával több előfizetéses felhasználó és befektető érkezik. Ez további bevételi forráshoz juttatja őket, ami még nagyobb modellek, egy napon pedig az általános mesterséges intelligencia megjelenéséhez vezethet.

Az AI-cégeknek tényleg nagyon kell a pénz, mert a generatív videómodellek fejlesztése hatalmas összegeket emészt fel. Ez az elemzők szerint idővel arra készteti majd a vállalatokat, hogy a befektetőktől és felhasználóktól beszedett pénzen túl a hirdetési piacon is terjeszkedjenek, illetve további előfizetési csomagokat találjanak ki, valamint árat emeljenek.

Mindeközben fontos cél a felhasználók viselkedési adatainak gyűjtése: a jövőbeli modellekhez a valós interakciók és preferenciák révén tudnak több és jobb tréningadatot gyűjteni.

Ami pedig a belátható jövőben érkező fejlesztéseket illeti, az OpenAI egyik korábbi közleménye felvetette azt is, hogy létrehoznak egy „világszimulátort”, amely pontosan modellezi a fizikai világ törvényeit, ezzel új tudományos problémákat lesz képes megoldani.

Új AI-evolúciós lépcsőfokok jönnek

A Sora 2 ezeknek a vízióknak a nagy reménysége, amitől azt várják, hogy további fejlesztéseket és több platformon elérhető verziókat eredményez. A megjelenése új korszakot nyit a generatív AI-k világában, hiszen bátran kijelenthetjük, hogy ennyire valószerű mozgásokat és hangeffekteket, illetve ilyen időtartamú történeteket még egyik videógeneráló AI sem tudott létrehozni.

Bár a fizika törvényeit még nem követi le tökéletesen és vastagon lehetőséget ad a visszaélésekre – a deepfake-től az erőszakos tartalmakon át a szerzői jogok megsértéséig –, a komoly etikai és jogi kérdések kezelése után érdemes lehet kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

A szakértők szerint hamar mainstream eszközzé válhat, de a társadalomnak – még új normarendszerek és hatékony moderálás bevezetése mellett is – fel kell készülnie arra, hogy a valóság és a mesterséges tartalom közötti határ elmosódik.

Mivel a gazdasági potenciál óriási, számolni kell a bővülésével és az energiafogyasztás növekedésével, valamint azzal, hogy a szellemi tulajdon megóvása érdekében ki kell harcolni a generált tartalmak után járó részesedést. Ezek az együttműködések – ha egyáltalán megköttetnek és aztán hosszú távon működőképesnek bizonyulnak – a kreatív tartalomgyártás ragyogó gyöngyszemévé varázsolhatják a Sora 2-t, illetve a jövőben érkező hasonló modelleket.


Link másolása
KÖVESS MINKET: