News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Egész városok süllyedhetnek el a felmelegedés és a túlzott vízhasználat miatt

A hőmérséklet növekedése megolvasztja a permafrosztot, veszélyeztetve mindent, ami rá épült. A világ másik felén, Mexikóvárosban pedig a kiürített víztározók miatt indult süllyedésnek a talaj.
Fotó: Wikimedia Commons - szmo.hu
2022. február 11.


Link másolása

hirdetés

A klímaváltozás a lakott területeken is mind erősebben érezteti hatását. Ez elől immár egyetlen égöv, egyetlen kontinens sem menekülhet. A Wired újabb riasztó képet fest arról, hogy milyen pusztítást végez az ember környezetében.

Az állandó jégtakaró olvadására évek óta figyelmeztetnek kutatók és környezetvédők egyaránt, nem újdonság az sem, hogy az Északi-sarkkör vidékén négyszer olyan gyors a felmelegedés, mint bolygónk más vidékein.

Mindez hatalmas károkat okoz a permafroszt-övezetekben: a szibériai városokban a házak úgy omlanak össze, mint a kártyavárak, Alaszkában minden évben dollármilliókat költenek arra, hogy helyrehozzák a lesüllyedt és összetöredezett utakat. Kanadában az őslakos inuitok földjén lévő Iqaluit város repülőterének kifutópályáját sem bírja már a talaj megtartani.

Lehetne erre azt mondani, hogy elég nagy felelőtlenség volt a permafrosztra építeni – Oroszországban van olyan város, amelyben az épületek 80%-a alatt az állandó jégtakaró volt – csakhogy korábban azt feltételezték, hogy ez az állandóság örökké tart.

A felmelegedéssel azonban minden, ami a felszínén van, legyen az ház, út, vasút, villany- vagy gázvezeték, kezd lassan alámerülni.

Dmitry Streletskiy, a George Washington egyetem klimatológusa a Nature Reviews Earth and Environmentben megjelent tanulmányában emlékeztetett arra, hogy permafroszt-övezetek már régen nem nagy pusztaságok, ahol legfeljebb jegesmedvék élnek, hanem nagyon is aktív gazdasági élet folyik bennük, számos ipari létesítménnyel, fejlett infrastruktúrával. A jégtakaró olvadásának jelenlegi ütemével azonban több száz Északi-sarkköri település kerülhet veszélybe, az évszázad közepére az infrastruktúra 70% mehet teljesen tönkre.

hirdetés
A permafroszt sár, homok és kavics jégbefagyott elegye. Mivel a megszilárdult víznek nagyobb a térfogata, mint a folyékonynak, az olvadás nyomán a föld összezsugorodik. Minél nagyobb a jégtartalom, annál nagyobb mértékben.

Ha ez mindenütt egyformán történne, nem lenne nagy probléma, mert akkor az infrastruktúra is egységesen süllyedne. Csakhogy a természet nem így működik, és ha például a talaj megolvad egy ház egyik oldalán, de a másikon nem, egy idő után megdől, és ez kikezdi az alapokat. Ez különösen súlyos gond a szovjet korszakban épült nagyvárosokban, ahol hatalmas lakóházak nagy súllyal nehezednek a permafrosztra.

A 150 km-re a sarkkörön túl épült, hajdan gulagjáról hírhedtté vált Vorkuta városában már 2012-ben tapasztalható volt az épületek 40%-ánál deformálódás, az őslakos komik településein pedig ez a jelenség szinte általánossá vált.

Az utak és a vasutak még sebezhetőbbek, mivel ahogy átvezetnek különböző tájakon, nagy az esély arra, hogy különböző arányban süllyednek meg. Ráadásul az utak alatt még a nap is melegítheti a jégtakarót. És ha a permafroszt nem is olvad meg teljesen, a felmelegedés felboríthatja strukturális egységét. Streletskiy egy fagyasztóból kivett pizzát hozott példának, hogy az sem olvad fel egyszerre minden részében, de állaga egyre puhább lesz.

És van a jégtakaró olvadásának egy másik, kiszámíthatatlan hatása a klímára: ezeken a területek rejtik a világ összes talajában lévő szerves szén felét.

Amint beindul az olvadás, a benne lévő mikrobák rágni kezdik a szerves anyagot, amelynek révén üvegházhatású gázok szabadulnak fel, és még tovább melegíti Földünket. Az Északi-sarkkör vidékén a permafroszt olyan gyorsan olvad, hogy krátereket váj ki a földbe, ahonnan az állóvíz különösen erősen szennyező hatású metánt bocsájt ki.

Bár Indonézia nem a permafroszt területén fekszik, az emberi tevékenység következtében szintén fenyegeti a talajsüllyedés. Ahogyan a főváros, Jakarta egyre nagyobb lett, lakói túlságosan sokat vizet szívtak ki az alatta lévő víztározókból. Ezek kiürülése oda vezetett, hogy a város egyes részei évente 30 cm-t süllyednek.

Mexikóváros, amely hasonlóképpen túlzott mértékben merítette le a helyi víztározókat, és ugyanúgy üledékes talajra épült, évente közel 40 cm-t süllyed, és a következő 150 évben a ma 21 milliós metropolisz akár 20 méterrel is mélyebbre kerülhet.

Manoochehr Shirzaei, az arizonai egyetem geofizikusa szerint ha most abbahagynák víz kiszivattyúzását, a süllyedési folyamatot akkor is csak évtizedek múlva tudnák megállítani.

Akárcsak a permafroszt-övezetekben, Jakartában és Mexikóvárosban is fennáll a veszély, hogy a föld különböző mértékben süllyed. Jakartát még a tengerszint emelkedése is fenyegeti, éppen ezért az indonéz kormány már azt fontolgatja, hogy máshová helyezik át a fővárost.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Valósággá vált az a forróság idén, amit csak 2050-re jósoltak
2014-ben a Meteorológiai Világszervezet videójában 2050-re 40-43 fokot jósoltak nyárra Franciaországba. Ez már idén megvalósult.

Link másolása

hirdetés

Egyre forróbb a nyár, Európa-szerte dőlnek a hőségrekordok: 30 fok a sarkkörön túl, Olaszországban 43 fok felett a hőmérséklet. De a napokban Magyarországon is berobbant a kánikula, szerdán már 39 fok feletti hőmérsékletet is mértek.

A közösségi médiában pedig elkezdett terjedni videó, amelyet a Meteorológiai Világszervezet tette közzé még 2014-ben, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozás veszélyére – szúrta ki a Noizz.hu. A videóban egy francia időjárás jelentés látható a 2050-es évekből.

A meteorológus éppen a várható időjárásról beszél 2050. augusztusában: 40-43 fokos maximumokról tájékoztat Franciaország középső és déli részén. Emellett heves záporokra és zivatarokra is figyelmeztet, amelyek nagy erővel csaphatnak le, és akár helyi villámárvizeket is okozhatnak.

Azonban akkor még nem is sejthették, hogy ezek az értékek már 2022-re is valóra válhatnak. Franciaországban június elején ugyanis 43 fokot mértek, tavaly júliusban pedig olyan pusztító vihar söpört végig Németországon, hogy 150-nél is többen vesztek oda – jegyzi meg a lap.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Már idén elkezdik árulni a világ első napelemes autóját, borsos ára lesz
Több mint 600 kilométert tesz meg egy feltöltéssel, és akár hónapokig használhatjuk egy huzamban.

Link másolása

hirdetés

Már novemberben megkezdi a Lightyear nevű holland cég a világ első, sorozatgyártásra kész napelemes autójának a kiszállítását – írja a Guardian.

A Lightyear 0 elnevezésű napelemes szedán 250 ezer euróba, átszámítva több mint 100 millió forintba fog kerülni az első vevőknek.

Az autót 5 négyzetméternyi, ívelt napelem borítja, amely vezetés- vagy várakozás közben tölti a kocsi akkumulátorát.

Roel Grooten, a cég vezető mérnöke szerint nagyon gondosan kellett kialakítani az autót, hogy az a lehető legnagyobb energiahatékonysággal tudjon működni. „Ha azt a mennyiségű energiát, amit ezeken a paneleken gyűjteni tudunk, bármelyik olyan autóhoz használnák fel, amelyik háromszor annyi energiát igényel, használhatatlanná válna” – fogalmazott.

A cég szerint a Lightyear 0 átlagosan kb. 624 km-t tud megtenni két töltés között. A Lightyeart jelenleg Hollandiában tesztelik. A tesztelők átlagosan kevesebb mint 35 km-t tesznek meg naponta. Így két hónapig tudják vezetni a kocsit anélkül, hogy hálózatról tölteniük kéne. De olyan helyeken, ahol többet süt a nap, mint például Portugáliában vagy Spanyolországban akár hét hónapig is használható a jármű egy feltöltéssel. .

Az azonban kérdéses, hogy megtérül-e a cég innovatív, de kockázatos projektje.

„A kérdés az, hogy a valóságban megéri-e [megvenni]? A koncepció nem rossz. De nem tudjuk, hogy a technológia alkalmas-e arra, hogy gazdaságilag fenntartható legyen” – mondta Jim Saker, a Loughborough Egyetem oktatója.

hirdetés
Videó: A jármű tesztelése


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A jövő hotele egy mesterséges intelligencia által vezérelt repülő lehet, amely 5000 vendéget képes fogadni
A repülő szálloda megálmodója impozáns videóban mutatja be ötletét. Sokak szerint azonban ezt nem lehet és nem is szabadna megvalósítani, mert borítékolható lenne a katasztrófa.

Link másolása

hirdetés

Egészen futurisztikus szállodaötlettel állt elő egy jemeni tudományos kommunikátor és videóproducer. Egy égi hotelt álmodott meg, amely valójában egy óriási repülő, amely akár 5000 vendéget is képes elszállásolni.

Hashem Al-Ghaili Sky Cruise névre keresztelt szállodájának alapja egy 20 nukleáris meghajtású motorral felszerelt, mesterséges intelligencia által vezérelt gép lenne, amely soha nem szállna le.

Vagyis az utasok csak úgy juthatnak fel rá, ha egy hagyományos repülő odaszállítja őket. Sőt, még a javításokat is repülés közben végeznék el a gépen.

A fedélzeten a szobák mellett egy hatalmas bevásárlóközpont, több moziterem, edzőterem és medence is helyet kapna, de esküvői helyszínként is szolgálhatna.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mikor indulhat újtára az első „felhők feletti futurisztikus hotel” (ahogy a megálmodója nevezi), de már készült róla egy promóvideó, ami igencsak lenyűgözte az embereket. Számos kommentelő azonban úgy véli, hogy a Sky Cruise esetében borítékolható lenne a katasztrófa. Többen is felvetették, hogy nem lenne okos dolog nukleáris reaktort tenni olyasmire, amely elromolhat és lezuhanhat. Más azt írta, hogy a hotelt valószínűleg csak a leggazdagabbak tudják majd megfizetni, talán egy ilyen gépen akarják majd megúszni az apokalipszist. Sokak szerint viszont a repülő hotel ötletét soha nem lehet megvalósítani, már csak a fizikai korlátok miatt sem.

Forrás: LadBible

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Atomreaktort telepítene a Holdra a NASA, ami a holdbéli élet alapja lehetne
Mini atomreaktorok töltenék a holdjárókat és holdbázisokat, de innen lenne energia a különböző kutatások lebonyolításához is.
Fotó: NASA - szmo.hu
2022. június 26.


Link másolása

hirdetés

Egy lépéssel közelebb került a NASA ahhoz, hogy hamarosan elérhető legyen az atomenergia a Holdon, írja a New York Post. Az űrügynökség és az amerikai energiaügyi minisztérium háromra szűkítette azokat a koncepciókat, melyek közül majd kiválasztják a Földtől 384 ezer kilométerre megvalósuló energiarendszert.

A tervek szerint ezek az atomreaktorok teszik majd lehetővé a holdjárók töltését, biztosítják az energiát a kutatásokhoz és általában a holdi élethez. A tudósok szerint a technológia már az évtized végére, az Artemis-űrprogram keretében elkészülhet.

A NASA elképzelései szerint olyan 40 kW-os, egyenként 5 millió dollár (1,9 milliárd forint) értékű rendszer terveznének, mely legalább tíz évig működne a holdi körülmények között. Az ilyen teljesítményű atomreaktor nagyjából harminc háztartás teljes körű ellátáshoz elegendő tíz éven keresztül.

A NASA szakértője szerint a kellő mennyiségű energia nélkülözhetetlen lesz a jövő űrkutatásában. Jim Reuter úgy véli, hogy a felszíni maghasadásos energiaellátó rendszer viszonylag kicsi és könnyű lesz a szóba jöhető többi megoldáshoz képest. Ráadásul állandó energiaellátást biztosítanak függetlenül a napfénytől, a helytől vagy egyéb környezeti feltételektől függetlenül.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: