News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

COP26: Egymilliárd ember fog szenvedni az extrém hőségtől már 2 Celsius-fokos átlaghőmérséklet-emelkedésnél is

Nemcsak a trópusi országok, hanem Európa is megérzi majd az átlaghőmérséklet emelkedését.

Link másolása

hirdetés

1 milliárd embert érinthet az extrém hőstressz már akkor is, ha a globális felmelegedés miatt a Föld átlaghőmérséklete csak 2 Celsius-fokkal emelkedik, írja a The Guardian a kéthetes glasgow-i klímacsúcson (COP26) közzétett tanulmány alapján. A COP26 legfőbb célja, hogy életben tartsa az esélyt a globális felmelegedés maximum 1,5 Celsius-fokon tartására.

Az Egyesült Királyság nemzeti meteorológiai szolgálata, a Met Office tanulmánya a hőt és párát egyaránt tartalmazó nedves hőmérséklet várható alakulását vizsgálta. Amennyiben ez az érték eléri a 35 Celsius-fokot, az emberi szervezet már nem képes lehűteni magát izzadsággal, és még a teljesen egészséges, árnyékban ülő emberek is meghalnak hat órán belül.

Amennyiben a klímacsúcs erőfeszítései kudarcot vallanak, úgy a 4 Celsius-fokos átlaghőmérséklet emelkedés sem zárható ki, és a bolygó lakóinak fele szenvedhet a hőstressz miatt.

Egy másik tanulmány szerint az extrém forróság a legnyilvánvalóbb következménye a klímaváltozásnak. A világ városaiban az elmúlt évtizedekben megháromszorozódott az ilyen napok száma. Tavaly nyáron az Egyesült Államok minden negyedik lakója szenvedett a szélsőséges melegtől, melynek tünetei közé tartozik az émelygés és a különféle görcsök.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a 2017-ig tartó két évtizedben világszerte legalább 166 ezer ember halt meg a hőhullámok következtében.

hirdetés

A Met Office elemzése figyelembe vette a várható árvizek, tűzvészek, a szárazság és az élelmiszer-ellátás bizonytalanságának növekvő kockázatát is. Szakértőik szerint a világra váró változások bármelyike "félelmetes jövőképet fest", ráadásul lesz olyan terület, ahol súlyosabb következményekkel kell számolni, mint más, kevésbé érintett régiókban.

A brit meteorológusok tanulmánya alapján az emberekre váró extrém hőstressz leginkább Brazíliát, Indiát és Etiópiát érinti majd. Ezekben az országokban lesznek olyan területek, melyek az emberi életre alkalmatlanná válnak. Ettől függetlenül nemcsak a trópusi országok, hanem Európa is folyamatosan szenvedni fog a globális felmelegedés várható hatásaitól.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
Megváltozik a Coca-Cola üdítőinek palackja
Már ettől a hónaptól, de egyelőre még csak Skóciában. Az üdítőital-gyártó Nagy-Britanniában 2024 végéig szeretné bevezetni az újítást minden termék csomagolásánál.

Link másolása

hirdetés

A szemetelés csökkentése és az újrahasznosítás fokozása érdekében jelentősen megváltozik Nagy-Britanniában a Coca-Cola üdítőinek palackja - írja a LADbible. A nagy üdítőital-gyártók közül elsőként a műanyagpalackokhoz rögzített kupakokat vezetnek be.

Az újítás elsőként Skóciában találkozhatnak a fogyasztók még ebben a hónapban, ahol a másfél literes Fanta, Coca-Cola Zero Sugar és Diet Coke kapja meg a környezetvédő kupakokat. Reményeik szerint 2024 elejére a vállalt összes terméke már ezzel a kupakkal kerül majd forgalomba.

A Coca-Cola célja, hogy a vásárlókat a palackok újrahasznosítására ösztönözze ahelyett, hogy egyszerűen kidobják a kukába. Ha mégis a szemétben kötne ki a műanyag-palack, akkor a megoldás miatt egyszerűbb lesz a szelektív hulladékgyűjtés a jövőben, egyúttal csökkenhet a szemét mennyisége is.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
Először áll bíróság elé egy önvezető autó civil sofőrje halálos baleset okozása miatt az Egyesült Államokban
120 km/h sebességgel zúgott át a Tesla a piroson, majd egy Honda Civicnek ütközött. A vétlen kocsi mindkét utasa meghalt.

Link másolása

hirdetés

Bíróság elé állítják annak a Teslának a sofőrjét, akinek autója önvezető módra állítva okozta két ember halálát Kaliforniában, írja az Evening Standard.

A 27 éves Kevin George Aziz Riad Model S típusú Teslája még 2019. december 29-én ütközött Los Angeles külvárosának egyik kereszteződésében egy Honda Civicnek. A Hondában utazó 39 éves Maria Guadalupe Nieves-Lopez és a 40 éves Gilberto Alcazar Lopez is életét vesztette. A pár aznap este ment először randizni. A vétkes autó sofőrjét és női utasát a kórházba szállították.

A rendőrség tájékoztatása szerint a Tesla letért a főútról, 120 km/h sebességgel áthajtott egy piros lámpán Gardenában, majd egy kereszteződésben nekiütközött a Hondának.

Az ügyet tárgyaló bíró csütörtöki döntése értelmében elegendő bizonyíték áll rendelkezésre, hogy Riadot kétrendbeli gyilkosság vádjával bíróság elé állítsák. Ez lehet az első per, melyet egy részben automatizált vezetési rendszer civil sofőrje ellen folytatnak le az Egyesült Államokban.

A ügyészek szerint a baleset idején a Tesla önvezető rendszere és a forgalomfigyelő automatikája is aktív volt. Az autógyár mérnöke szerint ugyanakkor az érzékelők jelezték, hogy Riad keze a kormányon volt, ám az ütközés előtti hat percben egyáltalán nem fékezett. Csütörtökön ugyanakkor egy rendőr azt vallotta, hogy autópálya végén több tábla is lassításra szólította fel a sofőröket.

hirdetés

A Tesla szerint az autopilot mód és a kifinomultabb teljes önvezető rendszer egyelőre még nem képes önálló közlekedésre. Az autósoknak éppen ezért folyamatosan figyelniük kell készen arra, hogy beavatkozzanak, ha szükséges.

Korábban már indítottak bírósági keresetet az önvezető rendszer hibája miatt. 2020-ban az Uber bérelt fel egy sofőrt Neavadában, hogy részt vegyen az önvezető rendszer tesztelésében. A kocsi azonban elütött egy gyalogost, aki belehalt sérüléseibe.

A mostani, kaliforniai per lehet az első, amikor a halálos balesetet egy civil önvezető autója okozta.

Eközben már zajlik egy újabb nyomozás egy május 12-i baleset ügyében. Newport Beach-en három ember halt meg egy ütközésben. A hatóságok vizsgálják, hogy a balesetben érintett Tesla önvezető módra volt-e állítva.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Parti a víz alatt: 24 órán át bulizhatnak a vendégek egy hatalmas tengeralattjárón
A 150 négyzetméteres alapterülettel rendelkező hajó 200 méteres mélységig tud lemerülni és legfeljebb 120 vendég befogadására alkalmas.

Link másolása

hirdetés

Olyan tengeralattjárót épített egy holland cég, amelyen akár 24 órán keresztül is lehet bulizni a víz alá merülve - írja a Zenger.

Az "Under Water Entertainment Platform", vagy röviden UWEP névre keresztelt hajó 150 négyzetméteres alapterülettel rendelkezik, és legfeljebb 120 vendég befogadására alkalmas a személyzeten kívül. Maximum 200 méteres mélységig lehet vele merülni, a vendégek pedig 14 ablakon keresztül csodálhatják a tengeri környezet úgy, mintha búvárkodnának.

Mivel a tengeralattjáró kizárólag akkumulátorral működik, 24 órát bír megállás nélkül, de könnyen feltölthető bármelyik kikötőben vagy úszódokkon.

Az üzemeltető igényének megfelelően a hajókban éttermet, edzőtermet és kaszinót is ki lehet alakítani.

Az U-Boat Worx tengeralattjáró-gyártó cég elsősorban nagyobb események megrendezésére ajánlja az UWEP-t, amely esküvők, termékbemutatók, partik, konferenciák, színpadi előadáson vagy bármilyen hasonló eseménynek otthont adhat.

A vállalat alapítója és vezérigazgatója szerint az új fejlesztésük a tengeralattjáró- és a vendéglátóiparba is új színt visz, és úttörő szerepe lehet a testre szabott víz alatti események tekintetében is. Úgy fogalmazott, nemcsak nagyszerű élményt nyújtanak a "legigényesebb ügyfélkör" számára, de remek üzleti lehetőséget is. Egyelőre még tárgyalnak arról vállalkozókkal és vendéglátó csoportokkal, hogy hol lenne a legalkalmasabb bevetni az UWEP-hajókat. Azt nem közölték, hogy mennyiért lehet megvenni.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
Újrahasznosított étolajjal tankolják a repülőket Dallasban
Ha széles körben elterjedne a módszer, jelentősen csökkenne a repülés ökológiai lábnyoma.

Link másolása

hirdetés

A dallasi reptér több mint kétszáz környékbeli étterem használt étolaját gyűjti be, hogy repülőgép-üzemanyagként hasznosítsák újra - írja az IFLScience. Ez azért nagy szám, mert a repülés az egyik, ha nem a leginkább környezetszennyező utazási mód, így bőven van mit "zöldíteni" rajta.

Az étolaj újrahasznosításával jelentősen csökkenteni lehet a repülés ökológiai lábnyomát.

A repülés jelenleg a globális kibocsátás két százalékáért felel, ez a szám viszont folyamatosan növekszik. Ezért fontos, hogy fenntarthatóbbá tegyék, akár az üzemanyagon keresztül.

Kizárólag újrahasznosított étolajjal egyébként nem lehet megtankolni egy gépet, de hagyományos üzemanyag mellett teljesen jól használható. Ha minden igaz, ezzel a módszerrel

80 százalékkal csökken egy repülőgép CO2 kibocsátása.

Ráadásul még a repteret sem varázsolja sültkrumpli szagúvá.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: