KULT
A Rovatból

Az utóbbi évek legnagyobb könyvsikere végre a Netflixen! – A 3-test-probléma-kritika

A Trónok harca és a True Blood készítői összefogtak, hogy a világsikerű kínai sci-fi könyvtrilógiát A 3-test-problémát adaptálják. Nem is sikerült olyan rosszul, mint azt a Trónok harca befejező évadja után gondolnánk.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. március 27.


Link másolása

D.B. Weiss és David Benioff neve 2011 után gyakorlatilag egyet jelentett a minőségi tévésorozatokkal. Ők hozták el nekünk a Trónok harcát az HBO-n.

Ez a sorozat jelentette egy időben a csúcsot, majd amint elfogyott az alapanyag, a készítőpáros gyorsan be akarta fejezni és sietve elszúrták a karrierjüket.

Legalábbis egy időre. A 2019-es évadfinálé akkora negatívvélemény-cunamit hozott el, hogy elestek a következő projektjeiktől is, pedig volt talonban egy érdekes, disztópikus sci-fi sorozat és egy Star Wars-film is. De 2019-ben úgy tűnt, végleg elvágták magukat Hollywoodtól és mindenhonnan kirúgták őket.

Sokáig nem nagyon volt nagyobb feladatuk, majd jött a hír, hogy a Netflix megvásárolta a hatalmas sikerű sci-fi könyvek A három-test probléma-trilógia adaptálási jogait. Liu Ce-hszin könyvei azok közé a művek közé tartozik, amire sokan azt mondják, hogy megfilmesíthetetlen. Ekkor gondolt egyet a streamingóriás, és felkérte a kegyvesztett kettőst showrunnernek.

Egy dolgot nem lehet elvenni a Weiss-Benioff párostól: hogy az adaptáláshoz nagyon értenek.

Összeálltak Alexander Woo-val, aki szintén impozáns filmográfiával rendelkezik, neki köszönhetjük a True Blood – Inni és élni hagyni-t, és a fantasztikus horror sorozatot, a Terrort is.

Aki nem ismerné Ce-hszin művét: egy fizikai jelenség inspirálta, amely köré egy földönkívüli inváziós történetet kerített. A könyv-trilógia története több száz évet ölel fel, ezért mindenki azt gondolta, hogy ebből nem lehet egy koherens filmet/sorozatot készíteni.

Azt kell, hogy mondjam, nem csalódtam a készítőkben, adaptálni még mindig tudnak.

Erősen megváltoztatták az alapanyagot, de pont annyira, amennyire szükséges volt, hogy egy izgalmas, összefüggő és TV-kompatibilis történetet el tudjanak mesélni. A sztorit teljesen áthelyezték a jelenbe, fűszerezve egy kevés visszatekintéssel a múltba. Történetünk szerint a tudomány „megőrült”. A részecskegyorsító tesztek értelmezhetetlen eredményeket mutatnak globálisan, és a világ vezető tudósai közül sokan meglepően erőszakos öngyilkosságokat követnek el. Főszereplőink egy csapat tudós, akik együtt jártak egyetemre: Saul Durand (Jovan Adepo), Auggie Salazar (Elza González), Jin Cheng (Jess Hong), Will Downing (Alex Sharp) és Jack Rooney (John Bradnley). A csapat azért ült újra össze, mert a jó barátjuk és egyetemi tanáruk Vera Ye (Vedette Lim) is öngyilkos lett.

A haláleseteket egy titokzatos nyomozó Da Shi (Benedict Wong) próbálja felgöngyölíteni főnöke Thomas Wade (Liam Cunningham) unszolására.

A két szál viszonylag hamar összeér, majd elkezdődik egy hajsza az igazság után, hogy mi is történt a modern tudománnyal, miért lesz mindenki öngyilkos, és vajon mi van az egésznek a hátterében.

Mint már az alapanyagnál említettem, ez egy inváziós sci-fi. Ennél konkrétabbat nem fogok mondani, de akik láttak már X-aktákat, azok tudni fogják mire számíthatnak. Váratlan, megmagyarázhatatlan dolgok, amiket majd jól az idegenekre fognak. Lassan indul be a cselekmény, de amikor megiramodik a sztori, alapvetően érdekessé válik az egész.

Van egy nagyobb szelet múltban játszódó rész, amit egy az egyben a könyvből emeltek át, ez számomra kissé kilógott a jelen eseményeiből.

Kicsit lelassította a dolgokat, és értem miért rakták bele: hogy még jobban növeljenek egy nagy csavart, de nem éreztem szükségességét. Akik ismerik a könyveket, azoknak nagyon furcsa lehet, több karaktert szétszabdaltak és szétosztották a tulajdonságaikat, például Auggie és Jin egy szereplő a könyvekben. Illetve több könyvből egyszerre dolgoztak, tehát átvettek a harmadik részből is elemeket, nem szigorúan az első kötetből építkeztek. Természetesen erősen „nyugatosított” a cselekményt is. A könyv kínai szereplőit lecserélték főleg brit, vagy amerikai színészekre.

A Trónok harcából jó pár ismerős arccal találkozhatunk,

a már említett Liam Cunningham volt Tengerjáró Davos és John Bradley alakította Samwell Tarly-t, de rajtuk kívül láthatjuk még Jonathan Pryce-t és Conleth Hillt is egy-egy kisebb szerepben.

A színészek egyébként ügyesek, Jess Hong szerintem a legjobb, bár ő is kapta a legtöbb játékidőt. Elza González továbbra is gyönyörű, de valahogy nem hiteles számomra tudósként. A karakteres arcú Alex Sharp szerepe nagyon szerethető, ő az egyik drámai csúcspont főszereplője. De senki sem szégyenkezhet, mindenki iparos munkát tett le az asztalra, még úgy is, ha némelyik karakter klisékből építkezik… khm, gondolok rád Da Shi, például!

Mint említettem, a történet is működik, bár néha kitalálható, hogy mi fog történni, és kicsit lassú, de a feszültség teljesen rendben van.

Nem feltétlenül fogja minden főszereplőnk túlélni ezt a kalandot, sőt… Van egy két pillanat, amikor a korhatár erősen 18+-ba lép át, akik ismerték a Trónok harcát, azok tudják, hogy a Weiss-Benioff páros nem ódzkodik az erőszaktól. Nos itt eljátsszák nekünk a 2003-as Szellemhajó híres nyitójelenetét, még több dróttal és áldozattal. Lehet, hogy az egész szekvencia CGI, de egy-egy pillanat szó szerint húsbavágó.

Kinek ajánlható A 3-test-probléma? Akik szeretik a lassabb sci-fiket és nem zavarja őket a túlbonyolított történet. Nem lett hibátlan a sorozat, de szerintem az alkotóknak nincs szégyellnivalójuk.

Az alapanyagot erősen megváltoztatták, tehát a könyvrajongók annyira nincsenek előnyben, de ha ettől el tudnak tekinteni, akkor egy szórakoztató kis kalandot hozott el nekünk a Netflix.

Néha nagyon véres, tehát nem egy családi, délutáni limonádé, de azt hiszem erre a készítők névsorát elolvasva mindenki számított.

A 3-test-probléma teljes első évada megtekinthető a Netflix streamingszolgáltató katalógusában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Áll a bál a Nemzeti Színházban: Udvaros Dorottya után mások is távoznak a teátrumból
Az Index szerint a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza, és felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László is.

Link másolása

Pénteken lapunk is megírta, hogy Udvaros Dorottya szerződését 22 év után nem újította meg a Nemzeti Színház, így távozik onnan. Azonban az Index információi szerint azonban nem ő az egyetlen, aki otthagyja a teátrumot.

Pénteken reagált a Nemzeti Színház is, miszerint a művésznőnek határozatlan idejű szerződése van. Később Udvaros Dorottya azonban azt mondta: pénteken volt szerződtetési tárgyalása a vezérigazgatóval, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződését.

A helyzetet még érdekesebbé teszi, hogy a színésznő nemrégiben kapta meg a Nemzet Színésze címet, amiről a lap úgy tájékoztat, éppen Vidnyánszky Attila hathatós támogatásával történt meg.

Az Index információi szerint

a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza. Továbbá felmondott Barta Ágnes és férje, Mészáros Martin, illetve Szép Domán és Szabó Sebestyén László, illetve Farkas Dénes már korábban elhagyta a színházat.

A lap felkereste a színészeket, akik közül Barta Ágnes megerősítette a hírt, miszerint az évad végétől nem lesz már a társulat tagja. A távozók helyére nem tervez új embereket alkalmazni a színház.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: