JÖVŐ
A Rovatból

A Facebooktól nyugodtan hazudhatnak a politikusok: a politikai reklámok valóságtartalmát nem ellenőrzik

Mark Zuckerberg szerint egy demokráciában a magáncégeknek nincs joguk cenzúrázni a politikusokat. Ők pedig ezt ki is használják.
Fotó: Flickr - szmo.hu
2019. november 12.


Link másolása

Fura hirdetés jelent meg a Facebookon október végén. Ebben egy republikánus szenátor, Lindsey Graham népszerűsítette a klímaváltozás ellen harcot hirdető Green New Deal nevű törvényjavaslatot. Csakhogy Lindsey Graham soha nem mondott ilyet, sőt, kimondottan ellenzi a tervet.

Az egész egy teszt volt, hogy kiderüljön, hogyan reagál a Facebook a kamu politikai hirdetésekre.

Néhány nappal korábban ugyanis kongresszusi meghallgatásán Mark Zuckerberg lényegében azt mondta, nem ellenőrzik a politikai hirdetések valóságtartalmát, megerősítve azt, hogy ezekre a hirdetésekre nem vonatkozik a "megtévesztés vagy félrevezetés tilalma".

Alexandria Ocasio-Cortez demokrata képviselő azt kérdezte tőle, feltehetne-e a Facebookra egy olyan, republikánusokat célzó hirdetést az előválasztások idején, hogy ők a Green New Dealt támogatják? Zuckerberg azt válaszolta, erre nem tudja a választ, de valószínűleg igen.

VIDEÓ: Mark Zuckergerg válaszai a kongresszusi meghallgatáson

A kijelentés óriási hullámokat vert az amerikai sajtóban, és nemsokkal ezután megjelent a Graham szenátort szerepeltető álreklám. Ezt egyébként három nappal később eltávolította a közösségi oldal, mert arra jutottak, hogy nem politikai hirdetés, hanem egy politikai aktivista akciója. Vagyis ebben az esetben a saját belső szabályaik szerint joguk van ellenőrizni, igaz-e, ami benne van.

VIDEÓ: így nézett ki a politikai álreklám

Jack Dorsey, a Twitter vezérigazgatója két hete bejelentette, hogy a jövőben nem adnak teret a politikai hirdetéseknek. A Facebook azonban nem akar kivonulni a politikai hirdetések piacáról, ami hatalmas bevételt jelent a cégnek. És kitartanak amellett is, hogy nem az ő dolguk a politikai reklámok tényszerűségét ellenőrizni.

„Nem hiszem, hogy egy demokráciában a magáncégeknek joguk lenne cenzúrázni a politikusokat” – mondta Zuckerberg.

A cég szóvivője ehhez hozzátette, nem hiszik, hogy nekik kellene elbírálniuk a politikai vitákat. A Facebook szerint "nem akadályozhatják meg, hogy egy politikus szavai elérjék a közönséget, és nyilvános vitát generáljanak, amely során aztán leellenőrizhetik az elhangzottak valóságtartalmát".

Ezt erősíti meg a Facebook ide vonatkozó szabályzata is, ami kerek-perec kivonja a tényellenőrzés hatálya alól a politikai hirdetéseket, valamint a politikai pártok, pártvezetők, választásokon induló vagy megválasztott politikusok bejegyzéseit. Egyedül azt tiltják, hogy egy politikus ráhirdessen egy korábban már hamisnak minősített hírre, videóra vagy cikkre. Viszont ő maga azt mondhat és írhat, amit akar. Mindezt a szólásszabadsággal, a demokratikus folyamatok tiszteletben tartásával indokolják.

"Különösen a szabad sajtóval rendelkező, érett demokráciákban a politikai beszéd az, amit leginkább tüzetes vizsgálat alá vesznek." - írják. "Úgy gondoljuk, hogy a politikai beszéd korlátozásával az emberek kevésbé lennének tájékozottak arról, hogy mit mondanak választott tisztviselőik, így a politikusok végső soron kevésbé lennének számon kérhetők a szavaikért."

A tényekkel nagyvonalúan bánó politikusok pedig világszerte ki is használják az új felület nyújtotta lehetőségeket.

A Guardian egyenesen úgy fogalmaz, hogy a Facebook plaftormját a választások tisztaságának aláásására használták fel az elmúlt években az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és sok más országban világszerte. Donald Trump már 2016-ban 70 millió dollárt költött el a Facebookon, és legalább ilyen fontos volt a platform a brit kilépés mellett kampányoló politikusoknak is.

Nincs semmi ok azt feltételezni, hogy a jövőben ez másképp lenne.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Újabb rekord dőlt meg, most az óceánok vízfelszínén mértek olyat, amit eddig még nem láttak
Április közepe óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az évnek ebben a szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete.

Link másolása

Kedden megdőlt az világóceán felszíni hőmérsékletére vonatkozó melegrekord - írja az Időkép.

Nem lassul az óceánok felmelegedésének üteme, olyannyira nem, hogy április 23-án minden eddiginél magasabb hőmérsékletet ért el globálisan a vizek felszíni hőmérséklete.

Az új rekord 21,18 fok, ami, még ha egy hajszállal is, de felülmúlta a március 1-én felállított 21,17 fokos rekordot.

Április 17. óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az év ezen szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete. Ráadásul hivatalosan is véget ért az El Niño, ami az átlagosnál magasabb tengerfelszín-hőmérsékleteket eredményezett a Csendes-óceán egyenlítőhöz közeli területein.

A melegedés a mi időjárásunk szempontjából legmeghatározóbb észak-atlanti térségben is jelentős. Itt jelenleg átlagosan 21 fokos a felszíni vízhőmérséklet, ami 0,4 fokkal magasabb a tavaly ilyenkor mért értékhez képest.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: