KULT
A Rovatból

Megerőszakolt és bántalmazott hősnők a Szépművészeti Múzeumban

Tanulságos, hogy a festők – akik nyilván férfiak voltak – hogyan ábrázolták képeiken a megkínzott, meggyalázott, pellengérre állított nőket.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2021. november 28.



A nők elleni erőszak megszüntetésének világnapján olyan legendás szentek, királynők és asszonyok nyomában jártunk, akik bántalmazás áldozatai voltak. A Szépművészeti Múzeum november 25-i rendhagyó tárlatvezetésén a képtárban tragikus sorsú hősnőket ismerhettük meg az őket ábrázoló alkotásokon keresztül.

Már nagyon vártam a tárlatvezetést, mert e téma nekem is szívügyem. Tanulságos volt megismerni ezeket a bibliai és mitológiai #metoo történeteket. De még érdekesebb volt megfigyelni azt, hogy a festők (akik nyilván férfiak voltak) hogyan ábrázolták képeiken a megkínzott, megerőszakolt, pellengérre állított nőket.

A legenda szerint a bölcs és szépséges királylány, Alexandriai Szent Katalin álmot látott, amelyben Jézus a jegyesévé fogadta. Szent Katalin bűne mindössze annyi volt, hogy keresztény hitét terjesztette. Ellenszegült a balványimádó Maxentius császárnak, aki bebörtönözte és megkínoztatta. Az állhatatos Katalin azonban megtérítette a császár tudósait, katonáit és a császárnét is.

Giovanni dal Ponte mester 14. századi oltárképének talapzatán képregényszerűen láthattuk Szent Katalin térítő tevékenységét, bebörtönzését és mártíromságát.

Szent Katalint éles és hegyes késekkel kirakott kerékre kötötték, hogy így összevagdossák.

A kerék azonban Katalin imájának hatására darabokra tört. Katalint végül lefejezték, és a legenda szerint amikor feje lehullott, testéből nem vér, hanem tej folyt.

Szent Katalin egy másik mestert, Grégoire Guérardot is megihlette a 16. században. A Szépművészti Múzeumban egy másik szentről festett képpel áll párban, aki szintén mártírhalált halt.

Szent Borbála a legenda szerint túl szép volt, ezért apja egy toronyba záratta, de mégsem tudta teljesen elzárni a világtól, és Borbála titokban kereszténnyé lett. Apja távollétében Borbála elérte, hogy a Szentháromság szimbólumaként három ablak épüljön a tornyára. Amikor apja megtudta, hogy keresztény, ami a Római Birodalomban bűnnek számított, bíróság elé akarta hurcolni lányát. Borbálát imái segítettek, és a torony fala és a sziklák megnyíltak előtte. A hegyek között egy barlangban rejtőzött, de egy pásztor elárulta atyjának a rejtekhelyet. Borbálát végül lefejezésre ítélték, és apja maga hajtotta végre az ítéletet.

A házasságtörő asszonyról három festményt is megnézhettünk. A legenda szerint a rajtakapott asszonyt halálra akarták kövezni, de Jézus azt mondta a farizeusoknak: "Az vesse rá az első követ, aki bűntelen!" Erre az emberek eloldalogtak. Nagyon érdekes volt megfigyelni a kiállításon, hogy három különböző művész, milyen különböző módon állt ehhez a témához.

A Lutheri tanokat hirdető, megbocsátásról szóló bibliai történet a reformáció korában élő id. Lucas Cranach-ot is megihlette. A festményen nagyon megindító az az óvó mozdulat, ahogy Jézus megérinti a nő kezét. Ám a festő úgy általában nem volt túl jó véleménnyel a nőkről, ami több alkotásán is tetten érhető.

Jobban megfigyelve Cranach házasságtörő asszonya inkább tűnik sunyinak, mint bűnbánónak.

Grafolo itáliai manierizmusba hajló festménye viszont ilyen szempontból inkább modorosra sikerült. Jézus, mintha egy színpadon állna, a házasságtörő asszony pedig egy "szégyenlős tinilány és egy hellén istennő keveréke". Az egész kompozíció tulajdonképpen nem más, mint egy miniatűr Athéni iskola. A festmény tehát sokkal inkább szól a művész Raffaello-imádatáról, mint a bűnbánatról vagy a megbocsátásról.

A házasságtörő asszony története a 16. századi velencei festészetben is gyakori téma volt, ami összefügg a korszak Velencéjének befogadó szellemiségével, vallási és erkölcsi türelmével is. Polidoro da Lanciano barokk felé mutató festményén tobzódnak a fények és a színfoltok, lenyűgöző a különböző anyagok és matériák megjelenítése. Érdekes, hogy nem Jézus, és nem is a házasságtörő asszony van a fókuszban, hanem az egyik tanítvány, és mintha Jézus helyett ő mondaná az asszonynak: "menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!"

Az antik mitológia is hemzseg a nők ellen elkövetett erőszaktól. Elég csak Zeusz átváltozásaira és trükkjeire gondolni, ami révén elrabolta vagy csak becsapta, majd magáévá tette kiszemeltjeit. A Szépműben kiállított - Giambologna: Nessus és Deianira modellje után készült - bronzszobor szintén egy elrablás történetét mutatja be.

A mítosz szerint Herkules és felesége, Deianira egy folyón akart átkelni. Nessus kentaur magát révésznek kiadva hátára vette, és elrabolta a nőt. Deianira kétségbeesett kiáltozását meghallva Herkules lenyilazta az erőszakos kentaurt.

A tárlatvezetésen Betsabé történetét is megismerhettük. Dávid király megkívánta, és magáévá tette a nőt, aki egyik zsoldosa felesége (tehát tulajdona) volt. A források mindössze arról írnak, hogy Betsabé szép volt. A történet arról nem szól, hogy a férjes asszony akarta-e vagy sem az együttlétet. Mindenesetre teherbe esett.

Aurelio Lomi azt a pillanatot örökítette meg festményén, amikor a király kilesi a fürdőző Betsabét. A nőt meztelenül, szinte kihívónak ábrázolta, a fürdőt pedig csak egy kis lábmosással jelképezte. Mintha ez az összkép elégséges magyarázat lenne Dávid egyébként törvénytelen, házasságtörő tettére.

Betsabé álláspontját nem ismerhettük meg, Lukréciát azonban kétség kívül megerőszakolták. A történet szerint a szép nőt férje katonatársa, a római király fia megkívánta és magáévá tette. Lukrécia nem bírta elviselni a szégyent, ezért egy tőrrel öngyilkosságot követett el. Férje és édesapja későn értek a helyszínre, ahogyan azt Sodoma: Lukrécia halála című festményen is láthattuk.

Lukréciát évszázadokon át a feddhetetlen erkölcs mintaképeként tisztelték. Ezért is érdekes, hogy

a festő nagyon érzékinek festette meg a Lukréciát, holott pont a szégyen ábrázolása lett volna a lényeg.

Képén a háttérből előtűnő férj és apa is inkább szatírra hasonlít, akik mintha kirakatba tolnák Lukrécia meztelen testét.

A tárlatvezetés után még sétáltunk egyet a kiállítótermekben, és több hasonló témájú festményt is felfedeztünk. Megdöbbentő, hogy az európai művészetben gyakran ábrázolt hősnők közül milyen sokan voltak bántalmazás áldozatai.

A Szépművészeti Múzeum aktuális tárlatvezetéseiről és programjairól tájékozódj a múzeum honlapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Krasznahorkai László: Ez életem első napja, amikor Nobel-díjat nyertem
Csütörtökön délután derült ki, hogy idén a magyar író kapja az irodalmi Nobel-díjat. Krasznahorkai a svéd közszolgálati rádiónak nyilatkozott elsőként.


„Nagyon boldog vagyok! Nyugodt vagyok és nagyon ideges egyszerre. Tudja, ez életem első napja, amikor Nobel-díjat nyertem”

– mondta csütörtökön a svéd közszolgálati rádiónak Krasznahorkai László, miután kiderült, hogy ő kapja az idei irodalmi Nobel-díjat, írja a 444.

A hír után délután szólalt meg először a rádióban. A riporterek a pályaválasztásáról is kérdezték. Így fogalmazott:

„Először csak egy könyvet akartam írni, de nem akartam íróvá válni, mert nem akartam valaki lenni. Aztán, amikor felfedeztem, hogy a szöveg nem teljesen tökéletes, nekiálltam egy másiknak. Mert ki akartam javítani a Sátántangót. Az egész életem a helyesbítésekről szól.”

A svéd Királyi Akadémia csütörtökön kora délután jelentette be, hogy 2025-ben Krasznahorkai László kapta az irodalmi Nobel-díjat. Az indoklás szerint életműve látnoki erejű, és az apokaliptikus terror közegében is megmutatja a művészet erejét. A méltatás a közép-európai prózahagyományt említi – Kafkától Thomas Bernhardig –, és kitér arra is, hogy kínai és japán utazásai több művét is inspirálták.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk