KULT
A Rovatból

Ha ő nincs, sokkal szegényebb gyerekkorunk lett volna

Legalábbis, ami a mesekönyveket illeti Lukáts Kató öröksége nélkül. Számtalan könyvillusztrációt köszönhetünk neki – gondoljunk csak a „Gőgös Gúnár Gedeon”, a „Zengő ABC”, vagy a kisiskolásként megismert „Ablak-Zsiráf” könyvekre.
Mayer Kitti cikke HYPE&HYPER oldalon - szmo.hu
2022. február 18.


Link másolása

A HYPE&HYPER egy közép- és kelet-európai design- és életmódmagazin, amely a régió innovációi és kreatív projektjei mellett üzleti, stratégiai és közéleti kérdésekkel is foglalkozik. Célunk összegyűjteni és bemutatni azokat az egyedi történeteket, vállalkozásokat és kezdeményezéseket, amelyek nemcsak a világnak ezt a részét alakítják, hanem globálisan is relevánsak lehetnek.

Lukáts Kató sztárdesigner. A maga korában a legkülönfélébb megrendelők számára készített könyvillusztrációt, csomagolástervet és plakátot (de még bútort is!). A bécsiek az ő dobozaiban kapják kézhez az Altmann & Kühne bonbonjait a mai napig. Gazdag életművéből most a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum aktuális kiállításán kaphatunk kóstolót.

Mindig örömmel és lelkesen lépem át a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum küszöbét, tudván, hogy itt sok érdekes és egyben ismerős dolog fogad majd. A folyosó falát díszítő Persil mosószer vagy Flora mosószappan reklámok láttán mindig nagyot dobban a szívem, a piros-sárga-kék színekben játszó Franck zománctábláról nem is beszélve. Sokszor fél napot is el tudok tölteni ebben a múzeumban, s ezt ajánlom egyébként mindenkinek, aki megteheti (nem mellékesen: 1500 forintért cserébe az állandó és az időszakos kiállításokat is megnézhetjük). Sajnos ezúttal jóval kevesebb időm jutott a kényelmes műélvezetre, de a Lukáts Kató munkásságát bemutató kiállítást a világért sem hagytam volna ki.

Doboz – a bécsi Altmann & Kühne cukrászda számára, 1930 körül. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Csomagolópapír – a bécsi Altmann & Kühne cukrászda számára, a bécsi Prater stilizált látképével, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Csomagolópapír – a bécsi Altmann & Kühne cukrászda számára, karácsonyra, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

A magyar art deco kiemelkedő tervezőjéről elsőként a csodás csomagolópapírok és bonbonos dobozok juthatnak eszünkbe, mellettük pedig rögtön ott sorakoznak azok a gyermekkönyvek is, amelyek sokunk gyerekkorát tették feledhetetlenné. Lukáts Katónak számtalan könyvillusztrációt köszönhetünk – gondoljunk csak a „Gőgös Gúnár Gedeon”, a „Zengő ABC”, vagy a kisiskolásként megismert „Ablak-Zsiráf” könyvekre.

A Vendéglátóipari Múzeumban nyílt „Mesebolt és Aranyecset” névre keresztelt tárlaton azonban nemcsak az ikonikus kiadványokkal találkozhatunk (ahogy azt a cím is sejteti), de egy kis szeletet is kaphatunk Lukáts gazdag életművéből.

Aki tisztában van az alkotó életművével, nagyon jól tudja, hogy Lukáts joggal érdemelné ki a sztárgrafikus jelzőt, bár ez ellen valószínűleg ő maga tiltakozna leghevesebben. Egyrészt, mert alázattal vetette bele magát a szakma megismerésébe és sajátította el annak alapjait – a diploma megszerzése után, a Globus Nyomdában töltött egy évre maga is gyakran hivatkozott –, másrészt mert az alkalmazott grafika számos területén kipróbálta magát, s minden esetben azonosan magas színvonalon teljesített. Legyen szó akár egy borkereskedésbe szánt reklámtervről (Grünfeld Ernő borkereskedő üzlete, 1930-as évek), luxus piperetermék-családról (Exotic szappanok, 1940-es évek), tankönyvről („Énekeskönyv az általános iskolák első osztálya számára”) vagy egészségügyi propagandafüzetről (Tuberkulózis Elleni Országos Szövetség, 1940).

Csomagolás Exotic szappanhoz, 1940-es évek. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – pünkösdi értesítő -Grünfeld Ernő borkereskedő üzlete számára, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – pünkösdi értesítő -Grünfeld Ernő borkereskedő üzlete számára, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – pünkösdi értesítő -Grünfeld Ernő borkereskedő üzlete számára, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Sőt, Lukáts az általa megkomponált szerethető mesevilágot olyan árucikkekbe is átültette, amire a legkevésbé sem gondolnánk: mi magunk is elmosolyodtunk, amikor a kiállításon felfedeztük az Aspirin tablettát bemutató reklámfüzet Lukáts által tervezett grafikáját (Szerencsés Pál verssorairól nem is beszélve!).

Terv – a tuberkulózis elleni oltást propagáló füzet lapja, 1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – az Aspirin tabletta reklámfüzetének egy lapja, 1930-1940-es évek. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Harmadrészt azért is gondoljuk Lukátsot nagybetűs sztárdesignernek, mert nemcsak országhatáron belül, de azon túl is hírnevet szerzett magának, mely a mai napig kitart – méghozzá az Altmann & Kühne bonbonos dobozok formájában.

A tablók és üvegtárlók között sétálva lelki szemeim előtt egy nagyszabású Lukáts Kató kiállítás lebeg, amely méltó módon és volumenben emlékezik meg az alkotó nagyságáról. Bízom abban, hogy a jövőben sikerül megismételni az 1979-es, Iparművészeti Múzeumban rendezett önálló kiállítás sikerét, annál is inkább, mert örömmel látnám Lukáts Kató „Versenykenyér” című plakátterve mellett Bortnyik Sándor vagy más art deco festők festményét, és persze egy korhű Stühmer cukrászda berendezés is mesés lenne, tele csokoládés dobozokkal – a mostani kiállításon erre sajnos nincs lehetőség, de ez a néhány morzsa is elegendő, hogy meghozza az étvágyunkat a Lukáts-életműhöz.

Plakátterv – Evinrude oldalmotorok, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – a Kerék folyóirat címlapja, 1926-1938. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Plakátterv – a Versenykenyér reklámja, 1961 körül. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Igazi kreatív alkotó volt, aki eszköztárát jól ismerve lehelt életet a különféle felületekre, legyen szó akár csomagolásdesignról vagy egy bútor intarziájáról (férjével, Kaesz Gyula belsőépítésszel gyakran dolgoztak együtt). Munkáin egyszerre van jelen gazdagság és mértéktartás, csomagolópapír-tervei egyszerre izgalmasak és harmonikusak – grafikáit még ma is élvezettel szemléljük, mintha az elmúlt évtizedek során semmit sem veszítettek volna frissességükből.

Lukáts Kató grafikái mintha egy titkos, de nagyon is jól működő recept alapján készülnének, és mindig telibe találnak: a népművészetből átemelt motívumok nem túlzóak, inkább kedvesek és szerethetők, vidámak és életigenlők (talán ezért sem véletlen, hogy 1945 után a könyvtervezés felé fordult, s ki is teljesedett benne).

A kiállítás alkalmából megépített nagy „Mesebolt” kirakat (s benne a Lukáts Kató által illusztrált kiadványok) egy gigantikus mézeskalács szívet juttatott eszembe – egy olyan tésztadarabot, mely finom, cukros illatával és tarka, csipkeszerű, hímzett díszítésével hívogat, hogy megcsodáljam. Ami bár megengedett lenne, hogy beleharapjak, én mégis inkább gyönyörködöm benne. Valami ilyesmi nekem Lukáts Kató művészete.

Terv – Mérei Ferenc-Binét Ágnes: Ablak-Zsiráf Képes Gyermeklexikon c. mű címlapja, 1971. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – címlap az Ablak-Zsiráf Képes Gyermeklexikon számára, 1971. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPE&HYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: