KULT
A Rovatból

11 titok, amelyet biztosan nem tudtál a Jóbarátokról

A színészekkel állítólag megígértették, hogy nem fekszenek le egymással, és Courteney Cox is folyton takarít, akár Monica.

Link másolása

Courteney Cox (a Jóbarátok Monica Gellerjét alakító színésznő) születésnapja alkalmából a Huffington Post összegyűjtött 11, bizonyára kevesek által ismert érdekességet a sorozatról és mindenki kedvenc szakácsnőjéről, Monicáról.

1. Cox mások öltözőjébe is megszállottan bejárt takarítani,

y99_cox_aniston

ugyanis a valóságban is annyira tisztaságmániás volt, mint a sorozatban Monica. „Valljuk be, egyszerre imádnivaló és intelligens, ő egyszerűen nagyon rendben van. Ő Monica” – mondta Marta Kauffmann, a sorozat társrendezője 1995-ben. „Mindig az övé a legtisztább öltöző. Még a többiekébe is bejár takarítani, mert nem hajlandó úgy bemenni bárhova, hogy ott kosz van.”

2. A színészek sorsot húztak a nagyobb, kényelmesebb öltözőkért.

1996 THE CAST OF THE TV HIT SERIES "FRIENDS"

A sorozat 2000-ben címlapsztori volt a People magazinban, melyben megemlítették, hogy a színészek a véletlenre bízták, ki melyik öltözőt kapja. Két nagyobb öltöző állt rendelkezésre, és évente megismételték a sorsolást. Korábban a Rolling Stone magazin 1995-ös cikkében szintén beszámolt a színészgárda öltözőiről. Itt azt írták, hogy nagyon hasonlítottak George Clooney és Noah Wyle szobáihoz, amit a Vészhelyzet forgatása közben használtak. A Rolling Stone szerint Clooney-ék maguk is látták ezt, annyira, hogy még az „ER” (Vészhelyzet) feliratot is kirakták a Jóbarátok öltözőjének ajtajára.

3. Állítólag a színészeknek alá kellett írniuk, hogy nem fekszenek le egymással.

Friends

1997-ben az Elle kérdezte meg Coxot, hogy lehet-e hinni annak a pletykának, miszerint írásba kellett foglalniuk a szereplőknek, hogy nem fekszenek le egymással. Cox nevetve válaszolt: „Nincs ilyen, és soha nem is volt!”

4. Ennek ellenére a stáb csak akkor rázódott igazán össze, mire már mindenki lefeküdt mindenkivel

Friends

- legalább is Lisa Kudrow (a filmben Phoebe-t alakítja) egyszer erről viccelődött. Egy 1996-os US Weekly címlapsztoriban megkérdezték Jennifer Anistont (a filmben Rachel), Lisa Kudrowot és Courteney Coxot, hogy mi lenne, ha a férfi szereplők meglátnák őket meztelenül. Cox szerint nem váltott volna ki belőlük különösebb reakciót, Aniston pedig arról viccelődött, hogy úgy lesokkolta volna őket, hogy „sírva rohantak volna be a kis szobáikba.” Ezután Cox arról számolt be, hogy úgy tekintenek egymásra, mint a testvérekre, mire Kudrow így reagált: „Úgy érted, miután leálltunk azzal, hogy egymással kavarjunk?”

5. Az írók kördiagramot vezettek a megszólalásokról és a poénokról, ügyelve arra, hogy mindenkinek egyenlő arányban jusson mindkettőből.

Friends - Season 1

A fentebb említett People-cikk arról is beszámolt, hogy egy ideig az írók kördiagramokon vezették a szereplők megszólalásait és poénjait annak érdekében, hogy mindenkinek egyenlő arányban jusson a jóból. Egy idő után erre már nem volt szükség, automatikusan tudták, hogy kinek mennyi szöveget kell adniuk.

6. Cox egy édességgel teli szentélyt tartott fönn magának a forgatás alatt.

FRIENDS

Egy másik cikkben arról írtak, hogy Cox régebben híres volt az édességek, cukorkák imádatáról. A legnagyobb kedvence a Butterfinger, egy kis csokiszelet volt (hazánkban nem forgalmazzák).

7. Matthew Perry (Chandler), Matt LeBlanc (Joey) és David Schwimmer (Ross) videojátékokkal játszottak két jelenet forgatása között.

Matt Le Blanc And Matthew Perry Star In The Latest Season Of Friends

A People magazin szerint a srácok szünetekben Super Mariózással vezették le a feszültséget.

8. Paul Rudd úgy kapta meg a szerepét, hogy a válogatás vezetője egyetlen szót írt fel magának a meghallgatása közben: „Álomszerű.”

2003 Sundance Film Festival

A meghallgatásokat vezető Leslie Litt elmesélte a Huffington Postnak Rudd beválogatásának körülményeit. „Paul egyike volt azon keveseknek, akik Mike szerepéért küzdöttek” – mondta Litt. „Csináltunk egy válogatást a szerepre, de nem nagyon találtunk senkit, aki igazán jó lett volna. Paul elvállalt egy gyors szövegolvasást Lisa Kudrow-val, és én közben csak ennyit írtam fel magamnak: álomszerű!”

9. David Schwimmer vezetésével a fiúk vették rá Jennifer Anistont, hogy szokjon le a folyamatos késésről.

Friends

„A srácok megjegyezték, hogy szedjem kicsit össze magam” – mesélte Aniston a US Weeklynek. „David jött oda hozzám. Nagyon kedves volt. Pont aznap, amikor nem jelzett az ébresztőm.” Aniston szerint David mindezt jó szándékból tette, de állítólag a fiúk többször panaszkodtak a lányokra, hogy folyamatosan késnek. Kudrow ezt azzal magyarázta, hogy nekik többet kell készülődniük, míg egy férfi csak felkel az ágyából, és már mehet is a dolgára.

10. A színészek Kudrow-t tartották a legokosabbnak annak ellenére, hogy a sorozatban szeleburdi szerepet játszott.

Friends - Season 1

A US Weekly szerint Phoebe és az őt alakító Kudrow között mindössze annyi volt a közös, hogy „mindketten ugyanolyan jól tudtak viccet mesélni.” A magazin is nagy lexikális tudásáról írt, és Cox is megjegyezte, hogy „ő a legintelligensebb ember, akit valaha ismertem.”

11. Még azelőtt, hogy a sorozatban egy párrá váltak volna, Cox azt mondta, ha Monicának választania kéne egy barátot, Chandler lenne az.

99coxperryku_20000529_08992.jpg

Ezt az Elle magazinnak mondta el 1997-ben, amikor arról kérdezték, a sorozatbeli énje kit választana párjának. „Chandlert, mégpedig azért, mert a szarkasztikus személyisége pont passzolna Monicáéhoz.” A két karakter végül a 4. évad záróepizódjában jött össze Londonban, pont egy évvel azután, hogy Cox a fentieket nyilatkozta.

Ha tetszett az összeállítás, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: