Vitézy Dávid: Ha Szentkirályi Alexandrát zavarják a busztüzek, akkor talán üljön le egy padra Nagy Mártonnal vagy Lázár Jánossal beszélgetni egyet
Két 24 éves Mercedes Citaro típusú busz is kigyulladt csütörtökön Budapesten. A járműveket még 2012-ben vásárolta a főváros Frankfurtból, akkor már tizenegy évesen.
Vitézy Dávid a Facebookon azt írta: „akkor az volt a terv, hogy ezek maximum négy-öt évet szolgálnak, elérik az élettartamuk végét, de legalább így is tudtak segíteni abban, hogy az addigra már 25-30 éves magaspadlós Ikarusokat lecseréljük. Aztán itt ragadtak, teltek-múltak az évek, ma már önmagában itt Budapesten is leszolgáltak egy teljes élettartamot, pedig előtte Frankfurtban is. Ilyenkor kezdődnek az anyagfáradások, amik könnyen vezethetnek leszakadó alkatrészekhez és végül tűzhöz – ez történt ma is, ha jól tudom.”
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint „nincs ez rendben, engem is aggaszt a helyzet, a biztonság az első – helyesnek tartom, hogy a főpolgármester utasítására a BKV vizsgálatot rendelt el.”
Vitézy Szentkirályi Alexandra nyilatkozatára is reagált. Úgy fogalmazott:
Posztjában felidézte: 2021 márciusában a Fővárosi Közgyűlés engedélyezte a BKV-nak, hogy 30 milliárd forintos beruházási hitelt vegyen fel 380 új autóbusz beszerzésére. A hitelt három bank adta volna, a tenderek is lezajlottak, és új Mercedes Connecto buszok érkeztek volna 2023-ra, többek között a most leégett járművek helyett is. „És új midik azok helyett a Karsanok helyett is, amikből tegnap égett ki egy.”
A stabilitási törvény szerint minden önkormányzati cég hitelfelvételéhez kormányengedély kell. Vitézy szerint „a kormány 9 hónapig ült a BKV kérelmén, majd 2021 karácsonya és szilvesztere között, a két ünnep közötti politikai szünetet kihasználva indoklás nélkül elutasította a BKV kérését, mindössze annyit írtak bele a határozatba, hogy ‘NEM’.”
„Ha Szentkirályi Alexandrát zavarják a busztüzek, akkor talán üljön le egy padra Nagy Mártonnal vagy Lázár Jánossal beszélgetni egyet, ahogy a kampányban tette, és érje el, hogy a NEM helyett egy nagy kövér IGEN legyen ott a határozatban. A BKV máris rendeli az új buszokat, amint ez megtörténik, a keretszerződés ugyanis máig hatályos a Mercedes-szel. Ha erre viszont nem képes, akkor kár a másokat hibáztató okoskodásért – mindenki más joggal számon kérheti a busztüzeket, kivéve épp az, aki megakadályozta az öreg buszok cseréjét.”
Szentkirályi korábban a Facebookon arról írt, hogy azonnali vizsgálatot kértek a BKV-tól a busztüzek okának kiderítésére. „Szakértőink véleménye szerint a tüzeket a felhalmozódott olajsár begyulladása okozhatta, hiszen ebben a melegben már egy apró szikra is elegendő lehet ahhoz, hogy tűz üssön ki a motortérben. Az olajsár eltávolítása idő- és munkaigényes folyamat. Sajnos könnyen előfordulhat, hogy a BKV-nál nincs elegendő idő a megfelelő műszaki karbantartásra, mivel egyes vonalakon a kapacitás teljes kihasználásával üzemelnek, és így előfordulhat, hogy nincs tartalékbusz a rendszerben.”