HÍREK
A Rovatból

Valaki dollármilliókat keresett a tőzsdén a Hamász október 7-i, Izrael elleni terrortámadásával

Öt nappal az októberi támadás előtt észleleték a gyanús mozgásokat az amerikai tőzsdén. Izraelben vizsgálatot indított az értékpapír-felügyelet.

Link másolása

Gyanús tőzsdei tevékenységet észleletek piaci elemzők röviddel a Hamász október 7-i, Izrael elleni támadása előtt, írja az Economist egy piaci elemzés alapján. A kutatás szerint könnyen elképzelhető, hogy a hétpecsétes titokként kezelt támadásról, mely még a Hamász néhány vezetőjét is meglepte, valaki mégis előzetesen tudomást szerezhetett, és egy kisebb vagyonra tett szert az izraeli tőzsde összeomlása nyomán.

Robert Jackson Jr., az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet korábbi biztosa és Joshua Mitts, a Columbia Egyetemről az izraeli részvények kereskedési mintáit elemezve arra jutottak, hogy a támadás előtti hetekben megugrottak a short eladások a New York-i tőzsdén, amik alapján a rejtélyes vásárlók az értékpapírok árfolyamának csökkenését várták.

Míg szeptemberben naponta átlagosan 85 ezer dollár (30 millió forint) értékben 1581 olyan rövid lejáratú részvény cserélt gazdát az amerikai tőzsdén, mely követi az izraeli részvényárfolyam-indexet, addig október 2-án, vagyis öt nappal a támadás előtt már 227 820 darab ilyen részvényt adtak el.

Ráadásul úgy tűnik, hogy mindezt nem sok kicsi, hanem két nagy tranzakció hozta össze: előbb 15 óra előtt nem sokkal 50 733 részvény cserélt gazdát, majd 35 perccel később további 174 869 darabot értékesítettek. A szakértők szerint bárki is kötötte ezeket az ügyleteket, egy héten belül 1 millió dolláros (353 millió forint) nyereségre tehetett szert, és további 1 millió dollárra a következő három hétben.

Nem ez volt azonban az egyetlen gyanús, izraeli értékpapírokhoz köthető mozgás abban az időszakban. A támadásokat megelőző három hét alatt nyolcszorosára emelkedett az izraeli cégek amerikai tőzsdén jegyzett részvényeire vonatkozó, október 13-án lejáró opciós ügyletek száma. Ezek azok az ügyletek, melyek a legnagyobb hozamot hozzák, ha az árak valóban a kereskedő által várt irányba mozdulnak el, ellenkező esetben azonban értéktelenül járnának le. Ezzel szemben az ilyen részvényekre vonatkozó hosszabb lejáratú opciók száma, amelyek értéke az október közepén túli eseményektől függ, alig változott.

A tanulmány szerzői más közelmúltbeli izraeli zavaros időszakokat is megvizsgáltak, mint például a kormány által az év elején megkísérelt igazságügyi reform, és nem találtak hasonló viselkedési mintát. Az anomáliák egyetlen egyezése április elején történt, két nappal a zsidó pészah ünnepe előtt, amikorra az izraeli Channel 12 tévécsatorna szerint a Hamász eredetileg tervezte a támadást.

Az Economist szerint az akció körüli titkolózás miatt nem valószínű, hogy a részletek idő előtt kiszivárogtak volna a Wall Street egyik shortolójához. Ennél sokkal valószínűbb, hogy a Hamászon belülről érkezett az üzletkötő, aki elég befolyásos ahhoz, hogy képben legyen a szigorú katonai titkokkal is. Mindettől függetlenül az sem zárható ki természetesen, hogy véletlene egybeesésről van szó, bár ennek a tanulmány szerint kicsi a valószínűsége.

A most megjelent tanulmány nyomán az izraeli értékpapír-felügyelet vizsgálatot indított.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Somos András végleg befejezi a pedofilos kijelentése után: „felfüggesztem a televíziós tevékenységemet”
A tévés a közösségi oldalán köszönte meg, hogy tagja lehetett az ATV csapatának. Azonban leírta azt is, hogy a jelenlegi közhangulatban jelenlétével nem terhelheti ezt az ígéretes cégcsoportot, az ATV Groupot.
H. M. - Fotó: ATV - szmo.hu
2024. február 21.


Link másolása

Korábban írtunk arról, hogy a műsorvezető ellen fegyelmi eljárást indított az ATV, miután a csatorna kedd reggeli, Szigorlat című műsorában azt mondta, hogy Kaleta Gábor nem pedofil. Az ATV Start című műsor vendége Márki-Zay Péter, a Mindenki Magyarországa Néppárt elnöke volt, ekkor hangzott el az ominózus párbeszéd.

A stúdióban ugyan négyen voltak, de egyedül Márki-Zay Péter háborodott fel az elhangzottakon.

A szóban forgó részletet itt lehet megnézni 2:15-től.

Ezek után a műsorvezető ellen fegyelmi eljárást indított az ATV, levették a képernyőről a tévést, aki később bocsánatot kért a történtek miatt a közösségi oldalán.

Szerda délután pedig egy újabb posztban Somos András bejelentette, hogy végleg otthagyja a műsorvezetést.

„Fájó szívvel hoztam meg éjjel a döntést: felfüggesztem a televíziós tevékenységemet”

– közölte Somos András műsorvezető a Facebookon.

Somos leírta, hogy 1995 óta párhozamosan két szakmában próbált maximálisat nyújtani.

„Hálás vagyok a sok ismeretért és tapasztalatért, amelyeket az évek során megszereztem. A kettős terhelés 2018 óta, mikortól önálló ügyvéd is vagyok, mostanra ütött vissza, a reggeli adásban elkövettem egy súlyos hibát, amely egyébként – aki ismer tudja – a gondolataimtól, a számomra oly fontos áldozatvédelemtől, a bántalmazottak iránt érzett ösztönös szolidaritástól teljesen távolra sodort a befogadó szemében. Egész újságírói létem az elesettek védelméről, a bántalmazottak segítéséről szólt.

Köszönöm, hogy tagja lehettem az ATV csapatának, 14 év alatt nagy utat tettünk meg együtt. Hálás vagyok azért, hogy kollégáim ezen az úton végig segítettek. A mostani helyzetben nem lehet másképp: a jelenlegi közhangulatban jelenlétemmel nem terhelhetem ezt az ígéretes cégcsoportot, az ATV Groupot.”

- írta Somos András a közösségi oldalán.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Meghalt Czakó Gábor
A 82 éves korában elhunyt író 1991-től az Új Magyarország című lapot kiadó Publica Rt. elnöke, 1992-től 1998-ig a Magyar Szemle szerkesztője volt. Szervezője volt a hazai katolikus újságíróképzésnek. 2011-ben Kossuth-díjjal tüntették ki.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után halt meg életének 82. évében a Kossuth- és József Attila-díjas író, kritikus, nyelvrégész.

Czakó Gábor 1942-ben született Decsen. A Pécsi Tudományegyetemen 1965-ben szerzett jogi diplomát, ezt követően 1972-ig jogászként dolgozott.

Czakó Gábor az Új Tükör, a Mozgó Világ és a Négy Évszak szerkesztőjeként is tevékenykedett, utóbbinál 1985-86-ban a főszerkesztő-helyettesi posztot is betöltötte. 1989-90-ben az Igen című katolikus lap főszerkesztője lett, 1991-től az Új Magyarország című lapot kiadó Publica Rt. elnöke, 1992-től 1998-ig a Magyar Szemle szerkesztője volt. Szervezője volt a hazai katolikus újságíróképzésnek.

1990-ben Antall József miniszterelnök tanácsadója volt, 1997-től 2001-ig a KDNP képviseletében az MTI tulajdonosi tanácsadó testületének tagjaként dolgozott. 2007-től volt a Magyar Művészeti Akadémia tagja.

Fontos alkotásai között van a Várkonyi krónika (regény, 1978) és a Luca néni föltámadása (regény, 1987). Megváltó című - első kiadásában erősen cenzúrázott - regénye kísérlet volt egy tágabb szociológiai és viselkedéslélektani korképhez illő epikus ábrázolásmód kidolgozására.

Czakó Gábor képzőművészként könyv- és lapterveket, szobrokat, szatirikus "kerti emlékműveket" készített, 1997-ben önálló kiállítása volt az óbudai Banán Klubban. 1997-től a Duna Televízióban Beavatás címmel esszésorozatot készített, a forgatókönyvek könyv alakban is megjelentek.

2011-ben Kossuth-díjjal tüntették ki a magyar katolikus újságíróképzés megszervezéséért, a televíziós esszé műfajának megteremtéséért, sokoldalú, műfajgazdag irodalmi munkássága elismeréseként.

2019-ben Nemzet Művésze díjat, 2022-ben a Magyar Érdemrend Középkereszt a Csillaggal kitüntetést kapott.

(via MTI)

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kellemetlen... Baleset történt egy brit atomtengeralattjáró rakétakilövése során
A tesztkilövés során a rakéta a hajó mellett a vízbe csapódott, és egyszerűen elsüllyedt. Állítólag épp ekkor a hajón tartózkodott a brit védelmi miniszter is.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. február 21.


Link másolása

„Rendellenesség” történt az HMS Vanguard teneralattjáró gyakorlata során Florida partjainál, írja a brit védelmi minisztérium jelentése alapján a Sky News. A közleményből kiderül, hogy a történtek ellenére a a nukleáris elrettentő eszköz továbbra is továbbra is biztonságos és hatékony.

A január 30-i balesetről először a The Sun számolt be. Értesüléseik szerint Grant Shapps védelmi miniszter a tengeralattjárón tartózkodott, amikor célt tévesztett, majd az óceánba zuhant egy atomtöltet hordozására is alkalmas Trident ballisztikus rakéta. Legutóbb 2016-ban akadt gondja a brit haditengerészetnek egy ilyen típusú rakéta tesztkilövése során.

A The Sun úgy tudja, hogy az HMS Vanguard a víz alatt végrehajtotta a Trident II rakéta kilövését. Az első fokozat gyorsítórakétái azonban nem gyulladtak be, így a robbanófej-utánzatokkal felszerelt 60 tonnás rakéta az Atlanti-óceánba csapódott és elsüllyedt. A lapnak nyilatkozó forrás szerint a Trident a tengeralattjáró mellett pottyant a vízbe és egyszerűen elsüllyedt.

Az eset azért különösen kínos, mert nemrég fejezték be az HMS Vanguard 500 millió font (226 milliárd forint) értékű felújítását. A tengeralattjáró az utolsó teszteken vett részt, mielőtt visszatért volna a nukleáris járőrözésre.

Az Egyesült Királyságnak négy nukleáris fegyverzettel felszerelt, elrettentésre használt tengeralattjárója van, melyek az országot vagy szövetségeseit ért támadás esetén válaszcsapásra is alkalmasak.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kaleta nem pedofil az ATV műsorvezetője szerint, fegyelmi eljárás indult ellene
Somos András lekerült a képernyőről. Az ATV Start vendége Márki-Zay Péter, a Mindenki Magyarországa Néppárt elnöke volt, ekkor hangzott el az ominózus párbeszéd.

Link másolása

Somos András helyett Rónai Egon vezette szerdán reggel az ATV Start című műsorát Krug Emília oldalán azután, hogy Somos kedden, élő műsorban azt mondta, hogy Kaleta Gábor nem pedofil – írja a Telex. Az ATV Start vendége Márki-Zay Péter, a Mindenki Magyarországa Néppárt elnöke volt, közte és Somos András között hangzott el a következő párbeszéd:

Somos: Tudna arra példát mondani, hogy hány pedofilt engedtek szabadon?

Márki-Zay: Hát én a Kaletán háborodtam fel annak idején legjobban.

Somos: De ő nem volt pedofil.

Márki-Zay: Nem volt pedofil?

Somos: Nem.

Márki-Zay: Hát elnézést, miért nem volt pedofil?

Somos: Azért, mert olyan képeket nézegetett, amelyeken kiskorúak szerepelnek, ez nem pedofil bűncselekmény.

Márki-Zay: Hát ehhez képest elítélték érte. Bocsánat, ez az első, hogy ezt hallom. Elítélték pedofíliáért Peruban meg Magyarországon is.

A fent idézett párbeszéd az ATV videóján 2:15-től hangzik el:

A stúdióban ugyan négyen voltak, de egyedül Márki-Zay háborodott fel az elhangzottakon. Somos csak később, kedd este a közösségi oldalán próbálta megmagyarázni a szavait, bocsánatot kérve értük:

„Tudom, hogy a köznyelv a tiltott pornográf felvételek tartását pedofil bűncselekménynek tartja, és – teljesen feleslegesen – vitatható jogászi véleményként azt állítottam egy kérdésben, hogy ami történt, nem pedofil bűncselekmény. Elítélem a kiskorúakról készített szexuális tartalmú felvételeket, azok tárolását.”

A csatorna elhatárolódott Somos András kijelentésétől, és azt ígérték, szankcionálni fogják. A Telex megkeresésére szerdán azt közölték, fegyelmi eljárás is indult, amely néhány napot vesz igénybe. Erre az időre kölcsönösen abban egyezett meg az ATV és a műsorvezető, hogy addig Somos nem kerül képernyőre. Emiatt nem látható sem a Start, sem a Fórum c. műsorokban sem szerdától.

A Telex egyébként egy korábbi cikkében megjegyzi, a „pedofília” valóban nem jogi kategória, Kaleta Gábort 2020-ban gyermekpornográfia miatt ítélték el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk