A Rovatból

Likó Marcell: „Az új lemezünk olyan, mint a betonrepedésben kisarjadó virág”

A Vad Fruttik frontemberével arról beszélgettünk, mi a zenekar sikerének titka, és elvárja-e a közönség, hogy rocksztárként viselkedjen.

Link másolása

A Vad Fruttik mára az ország egyik legnépszerűbb zenekarává vált: bárhová is mennek, mindenhol teltház fogadja őket, és a fesztiválokon is rendre a legjobb időpontokat kapják. Idén még a Sziget nagyszínpadára is felkerültek, amit nem sok hazai csapat mondhat el magáról.

Mindeközben néhány hete jelent meg hatodik nagylemezük, a Szabad.vagy, ennek apropóján beszélgettünk a szövegíró-frontemberrel, Likó Marcellal.

Miben tér el a Szabad.vagy az eddigi lemezeitektől?

Utólag az a benyomásom, mintha egy képet nézegetnék, amin egy betonrepedés látható egy áruház parkolójában, amiből kisarjad egy virág.

Körös-körül minden pusztul, de ez nem zavar, én egy kertet gondozok.

Talán nem az a fontos, ami körülöttünk történik bármi is legyen az. Lehet, hogy fontosabb, hogy ez alatt mi zajlik le bennünk, hogy mit élünk meg saját valóságunkként.

Milyenek a rajongói visszajelzések?

A rajongók mindig imádják. Mi is imádjuk őket. Elfogultak, mint egy szülő a gyerekével. Ami meglepett, hogy a Vége című dal bekerült YouTube-on a felkapottak közé, annak ellenére, hogy nincs hozzá videoklip és a rádiók sem játsszák.

A magyarok szerinted nem viselik jól az alternatív zenét?

A 90-es évek végén és a 2000-es évek elején még menő volt a fiatalok körében elmenni egy Kispál vagy Quimby koncertre, de ez a múlt. Felzárkóztunk a nagyvilághoz, ahol a könnyen emészthető, vidámabb dalok, pl. a Despacito amik igazán tarolnak. A mainstream bekerült a fesztiválokra, az alter pedig háttérbe szorult. Annak idején David Bowie volt a húzónév a Szigeten, most Rihanna. Valamennyire persze még most is menő ez a fajta zene, hiszen a lemezbemutatónkon a Budapest Parkban annyian voltak, mint eddig soha, de akkor sem mi döntjük a nézőcsúcsokat.

Akkor mégis miben rejlik a sikeretek?

Talán a nemzeti attitűdben. A magyar néplélekben ott a hajlam a szembenézésre. Annyira nem mennek mellé a szövegek, hiszen nem egy különálló zárványban élek, nem csak én érzem így magam. Elég sokan mondják azt, hogy ez így nagyon nincsen rendben. Talán ez egyfajta terápia is, mert ha kimondod, elindulsz a megoldás felé. A siker másik kulcsa a hitelesség. Nem kamuból éneklek, hogy „jaj, meghalt a kiskutyám”. Dolgoztam én szegénykonyhán, jártam drogrehabon, faterom alkoholista volt, mint sok más kortársamnak. Ezek megélt sztorik, és nemcsak én éltem meg őket, hanem több generáció.

Sokszor lehet olyan sztorikat hallani, hogy egy zenekar zenéje mentette meg az illetőt az öngyilkosságtól. Nektek is volt ilyenben részetek?

Igen, sokan szoktak írni. Ezekre, ha eljutnak hozzám válaszolok is, javasolom, hogy menjenek el pszichológushoz, beszélgessenek a szüleikkel, barátaikkal. Manapság az emberek több, mint 60 százaléka nem szervi, hanem lelki eredetű betegséggel keresi fel orvosát. Nehéz felvenni a tempót, belefáradunk és összeomlunk.

A lányod születésekor azt mondtad, hogy ő segített célt találni az életedben. A zenélés és a másokon való segítés sosem töltötte be ezt az űrt?

Nem. (nevet) Tény, hogyha az ember profi zenész, az nemcsak népszerűséggel jár, terhet is ró rá. A zenélés egyfajta alkalmazott művészet. Tartani kell a határidőket, még akkor is, amikor nagyon nincs hozzá kedvem. Ilyenkor születnek a szar számok. (nevet) Kell egy inkubációs időszak, amikor feltöltődöm, új impulzusok érnek, hiszen ha folyamatosan írnék, az összes szám ugyanolyan lenne. Mindeközben elvárják, hogy újra és újra elkápráztassam a közönséget, hiszen Michael Jackson is megtette.

Persze a magyar zenekarok nem úgy élnek, mint a nyugati sztárok. Ők tízezerszer több pénzből gazdálkodnak. Vegyük például Lana Del Rayt. Boldog vagyok, mert a Sziget nagyszínpadára kerültünk pont azon a napon, amikor ő is jön, szóval, ha nem lesz körülötte sok testőr, akkor odamegyünk a búgóhangú énekesnőhöz, hogy hadd készítsünk már egy közös fotót dear Lana, we love your voice. Szóval Lana megszólal, hogy „jaj, eszembe jutott valami, lepengetek 3 akkordot” és a stábja már kézen is fogja, hogy „gyere Lana, viszünk a stúdióba, te búgjál valamit, mi majd segítünk, itt van pár szövegíró” és akkor leülnek összerakni a dalt.

És más érzés repcsivel menni egy koncertre, mint egy Ford Tranzittal, amiben nincs légkondi, és 12 órát kell vele utazni Erdélyig. Ráadásul mikor odaérsz, azt mondják: „na, gyere mutasd meg a rock and rollt”, pedig én legszívesebben egy ágynak mutatnám meg hogyan kell belebújni.

De ott az ellenpélda is, Chester Bennington, vagy Chris Cornell. Lehet az embernek akármekkora stábja, akármennyi pénze, van az a feszültség, amit képtelenség feldolgozni.

Te nem érezted soha, hogy abba akarod hagyni a zenélést?

Folyton ezt érzem... (nevet) Magát a zenélést sosem gondoltam nehéznek, a dalírás nekem sokat segít.

Ha feszít valami, amit nem tudok megfogalmazni, akkor az írással elkezdem formálni, és amikor alakot ölt, akkor határtalanul jó érzés tölt el. Nem olyan, mint amikor megoldok egy problémát, hanem inkább ahhoz hasonlítanám, mikor rendet rak az ember.

Szóval ez nem lelkileg megterhelő, inkább fizikailag. Mi majd’ mindent meg szoktunk tervezni, évekre előre kész a koncert stratégiánk, nem vállalunk be minden lehetséges fellépést. Ha valamiért mégis túlhajszoljuk magunkat, akkor szólni szoktunk, hogy most már elég lesz, mert ebben a hónapban már volt 18 koncertünk - volt ilyen nyarunk. Amikor fiatalabbak voltunk, még jobban bírtuk, de most már nem varázsol el, hogy a rossz boroktól berúghatunk és ehetünk pár parizeres szendvicset. Ezek mellett elég nehéz eljátszani, hogy rocksztár vagy.

Szerinted elvárják az emberek, hogy rocksztár legyél?

Persze. A Parkban múltkor megkérdeztem:

„Figyelj közönség, hogy vagyunk mi, mert ez bennem mindig egy nagy kérdőjel. Haverok vagyunk, a szomszéd fiúk a panelból, vagy rocksztárok?"

Természetesen a rocksztárnál volt a nagy őrjöngés, ezért azóta hozom a színpadra a rocksztár énemet.

Sztárként mennyire kell megfelelned, példát mutatnod?

Nem kell példát mutatnom, csak saját magamat adni, de ez nem megy elsőre. Volt, amikor színpadra lépés előtt befeszültem, hogy most meg kell mutatni, mint tesiórán, amikor le kell futni a távot.

De nem az a lényeg, hogy rohadt jó legyél, hanem az, hogy jól legyél, élvezd azt, amit csinálsz,

hiszen amikor „flowban” vagy, az átragad a közönségre. Ez könnyűnek tűnik, igazából pedig elviselhetetlenül könnyű.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk