KULT
A Rovatból

Üzeneted érkezett címmel jelent meg a Poket és a Telekom nőnapi kiadványa

Elismert, tehetséges nők – köztük a kulturális élet ismert alakjai - Kováts Adél, Kolonits Klára, Kemény Zsófi és Juhász Anna - példájával és személyes történeteik megosztásával kíván minél több sikeres női életpálya elindításához hozzájárulni a Telekom.

Link másolása

Bár biztos sikerreceptek nincsenek, mások példája mégis rengeteget segíthet az út elején járó fiataloknak. Ez a gondolat hívta életre a Telekom és a POKET együttműködését, annak érdekében, hogy megossza az olvasókkal – elsődlegesen a pályájuk elején járó nőkkel, mellettük pedig minél többekkel – 31 kivételesen inspiratív, alkotó nő gondolatait az indulásról, a próbatételekről, a kitartásról és a sikerről.

Sok ismert név a kultúra, a művészetek, a média területéről, speciális szakmákban történő helytállással és teljesítménnyel, sokféle életút szerepel a nőnapon megjelent új POKET zsebkönyvben.

A kiadvány címe – „Üzeneted érkezett” – is arra utal, hogy a színes összeállításban mindenkinek lehetősége van megtalálni azt a meglátást, amelyről úgy érzi, hogy személyesen neki szól.

„A tudás hatalom — szokták mondani. De a tudás megosztása az igazi hatalom, mert együtt sokkal többet érhetünk el” – Kováts Adél színésznő, a Radnóti Színház igazgatója szerint a sikeres élet kulcsa azoknak a társaknak a megtalálása és megtartása, akik erősítenek: akikkel nem kell harcolni, nincsenek játszmák, nem szükséges a kompetenciákat fitogtatni és a rátermettséget bizonygatni.

Kolonits Klára operaénekes arra igyekszik ráébreszteni az olvasókat, hogy érdemes belátni: ha megfeszülünk, sem lesz semmi maradéktalanul tökéletes. „Sem a makulátlan, porszemmentesre kitakarított lakás, sem a görcsbe feszült karrierakarás nem hoz boldogságot, csak ha van mellette ellazulás, egyfajta vidám nemtörődömség” – fogalmazta meg a saját ars poeticáját.

Kemény Zsófi költőnő azt öntötte – ezúttal – prózába, hogy mitől nem szabad félni: többek között a boldogságtól, a segítségtől, a küzdéstől, a szabálytalanságtól, a tényektől, a véleményektől, a megítéltetéstől, konfrontációtól, a pletykáktól, a magasságtól, a mélységtől, a borzongástól, a szemlélődéstől, a nyugalomtól, a végétől. „egyszóval: az élettől”.

Juhász Anna irodalmár pedig arra bátorít a kötetben szereplő írásában, hogy merítsünk, erőt a könyvekből, találjunk barátokat a történetek szereplői között, mert ezek a barátságok egy életen át kitartanak, „sőt újra és újra felfedezhetjük általuk saját fejlődésünket”.

„Mindennapjaim során számos tehetséggel találkozom. Kollégáim és mentoráltjaim részéről tapasztalom, hogy a fiatalok keresik a kapcsolódást, a jó példákat, tanulni szeretnének, ugyanakkor a tapasztalt vezetőkben ott van a vágy, hogy visszaadjanak a közösségnek, segítsék a pályakezdőket. Ezt a két igényt felismerve és összekapcsolva alkottuk meg az Üzeneted érkezett POKET kiadványunkat, szeretnénk kézzelfogható formában elérhetővé tenni hasznos és útravaló gondolatokat, inspirációt és iránymutatást nyújtva, elősorban a fiatal generáció számára.” – fogalmazott Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief People Officere.

Az ismert szerzők mellett egy fiatal tehetség, Farkas Anna grafikus játszott hangsúlyos szerepet a kötet megvalósulásában. A Z generációs vizuális szakember a KraftLab egyik projektje kapcsán került a vállalat látóterébe és munkái nyomán kérték fel a könyv egyedi grafikáinak elkészítésére. „A Telekom számára fontos, hogy a tettrekész, tehetséges fiatalok mellett álljon, segítve kibontakozásukat, digitális hozzáférést, eszközt és inspirációt biztosítva számukra. Ebben a szellemiségben működik az ötleteik megvalósítását segítő Telekom KraftLab és most, az Üzeneted érkezett kötettel is szeretnénk ösztönözni önmaguk megismerésére, útjuk megtalálására a fiatalokat. – tette hozzá Szabó Melinda, a Magyar Telekom kereskedelmi vezérigazgató-helyettese.

Az együttműködés kapcsán Vecsei H. Miklós, a POKET alapítója kiemelte: „A POKET nem csak egy könyvsorozat, hanem egy egymásra figyelő közösség is. Számunkra az odafigyelés többek között azt jelenti, hogy nyitottak vagyunk olyan társadalmi kezdeményezésekre, amelyek értékesebbé, harmonikusabbá teszik az életet.

A mi elsődleges felületünk, ahol el tudjuk érni az embereket, a könyv – bízunk benne, hogy ezzel a kötettel hatékonyan hozzá tudunk járulni sok fiatal nő sikeres és önbizalommal teli indulásához”. Az Üzeneted érkezett kiadvány március 8-tól országszerte elérhető a POKET automatákban.

A kötet szerzői:

Axente Vanessa (modell), Czakó Borbála (elnök, HBLF), Pistyur Veronika (alapító, Bridge Budapest), Kemény Zsófi (költő), László Krisztina (újságíró), Heal Edina (alapító, Egyenlítő Alapítvány), Bombera Krisztina (riporter), Juhász Anna (irodalmár), Winkler Nóra (művészeti szakértő), Fiala Borcsa (főszerkesztő, WMN), Csorba Anita (tartalomgyártó), Németh Franciska (ápoló, kommunikációs tanácsadó), Dr. Vásárhelyi Orsolya (adattudós), Kozma Rita (body positivity aktivista), Friedl Zsuzsanna (Chief People Officer, Magyar Telekom), Szabó Melinda (kereskedelmi vezérigazgató-helyettes, Magyar Telekom), Daria Dodonova (gazdasági vezérigazgató-helyettes, Magyar Telekom), Hegyesiné Orsós Éva (szakmai vezető, HBLF Romaster Alapítvány), Molnár Janka Sára (fizikus), Dr. Zolnay Judit (CEO, Metlife), Al Ghaoui Hesna (riporter), Kende-Hoffher Krisztina (alapító, TMC), Kolonits Klára (operaénekes), Sasvári Anita (pilóta), Gyurkó Szilvia (gyermekjogi szakértő, Hintalovon), Szvetelszky Zsuzsanna (szociológus), Kováts Adél (színésznő, igazgató, Radnóti Színház); Cseke Eszter (On The Spot),Pataki Ági (modell, filmproducer), Illés Fanni (paralimpikon), Tomán Szabina (alapító, TOMAN Diet)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: